Ingediend door MINI 1000e 1982 op di, 07-06-2005 15:28
Binnenkort wordt mijn MINI gespoten, hij is nu Racing Green, en ik wil hem ook weer in deze kleur laten spuiten, maar hoe ver moet ik de auto dan schuren. De lak hoeft er toch niet helemaal af lijkt me.
Als je mini toch gespoten wordt kan je deze vraag misschien beter stellen aan de spuiter, want iedere spuiter zal hem wel anders aangeleverd willen hebben. Ik denk dat de blanke lak eraf moet, want dan pakt het andere verf beter.
Ingediend door coopie1100hle op di, 07-06-2005 16:28
normaal gewoon opschuren tot de lak dof is.met welke numers weet ik ook niet zo uit het hoofd. en goed op letten op plaatsen waar de lak wat los zit ofzo, en gebruik je poets met siliconen, meld dit dan effe bij de spuiter zodat hij de wagen goed kan reinigen. zou zonde zijn als je daardoor putjes krijgt.
Ingediend door Mini-Wouter op di, 07-06-2005 16:35
denk dat het beste is als je eerst de spuiter vraagt, desnoods door de spuiter laten schuren en eventueel plamuren. Als je toch zelf gaat schuren, hoef je alleen de blanke lak eraf te schuren. de groene kleur mag erop blijven gewoon totdat die dof is.. Verder vragen aan de spuiter welke plamuur te gebruiken als het nodig is.
Als je nog niet eerder een auto hebt geschuurd zou ik zeker een spuiter advies vragen, en ook laten schuren zelfs. Het is behoorlijk specialistisch werk en een goed spuitresultaat staat of valt met de voorbewerking namelijk.
maar je leert toch door het te doen ?
Ik zou zeggen vraag raad en probeer toch zo veel mogelijk zelf. Maar vraag nadien of de spuiter er nog eens even wil rondwandelen om gebreken of dergelijke toch nog door hem te laten doen.
De mijne is voor het spuiten door mij behandeld met 600 Waterproof schuurpapier, maar weet wel wat je doet; kleine deukjes enzo die een spuiter eerder ziet dan jij zullen veel minder zichtbaar worden op het moment dat je de matteert. Want dat doe je eigenlijk als je schuurt, je maakt een glimmende(veel lichtweerkaatsing, duidelijke oneffenheden) ondergrond mat.
Ik wil mijn Van klaar maken zodat hij naar de spuiter kan.Nu wil ik graag weten met welk schuurpapier ik het beste kan gebruiken (nat of droog)en als dat met de hand helemaal moet of zijn er anderen manieren voor?
Ik denk dat je het beste je spuiter kan vragen hoe hij hem wil hebben. Maar om je even te helpen... Ik heb alles droog geschuurd omdat je anders alles onder het water heb zitten....Ik ben begonnen met p120 te schuren op een excentrische schuurmachine (profesionele) toen alles in de grondverf en geplamuurd... Na het plamuur vlakgeschuurd te hebben met p150 heb ik hem helemaal nageschuurd met p180. Toen is ie naar de spuiter gegaan en deze heeft hem verder afgemaakt. Als je hem zelf in de primerspuit dan moet je de primerlaag schuren met p400 droog. Ik heb ervoor gekozen om droog te schuren want anders word alles een bende en loopt het water je mouwen in....
Ingediend door yellow flame op vr, 02-09-2005 23:15
maar schuur je droog, dan heb je je garage onder het stof zitten, en je zelf [/quote]
Had ik ook na het helemaal kaal maken van mijn mini
Gewacht tot het flink regende ,hoefde niet zo lang te wachten ik woon in nederland ':D'
Garage deur open en met de luchtspuit de hele garage schoongespoten naar buiten
Door de regen was het stof dat buiten kwam zo weg gespoeld
Belangrijk is dat je wel een goed stofmasker draagt bij het schuren want dat fijne stof gaat echt overal inzitten
En je kan later wel douchen maar je longen kan je niet doorspoelen
En het nadeel is van nat schuren dat het water ook in de naden van je mini loopt (en dat zijn er nogal wat) en eerst weer moet wachten tot dat GOED is opgedroogd voordat je kaan gaan spuiten/kitten/plamuren.
ik heb eerst in de grondverf gezet toen geplamuurt en geschuurt met 600 toen nog es in de grondverf en toen heeeeeeele maal met de hand opgeschuurd met korrel 1000 (gewoon papier dus ) en NAT. geen stof en schuurt veel makkelijker en t controleren ging veel makkelijker als het nat is!
Ik heb nu zo veel gelezen over welke soorten schuurpapier dat ik niet meer goed kan vinden wat nu juist de BESTE methode is om zelf te doen.
Meeste van mijn auto zit nog in orginele lak (liefst tot primer opschuren) maar ook veel delen zijn in transport lak en/of in primer/putty.
Nu zou ik graag weten bij welke korrel ik moet beginnen en zo verder moet werken TOT hij (door de spuiterij) in de primer gezet kan worden.
400 natschuren, is heel grof, dan door met 800 nat. en als laatste 1000 of zelfs 1200 nat voor een net resultaat.
tussen de 400 en de 800 pak je een spuitbus contrasterende lak (op een witte mini zwart, op een rode mini, zwart, op een zwarte mini, wit) en nevel die over de lak uit, dan met 800 nat gelijkmatig het genevelde lak wegschuren. door die genevelde lak zie je deukjes enzo goed zitten...
Schuren met 100 of 120 (vooral nat) kan wel heel glad aanvoelen, maar als je daar een normale primer en lak overheen spuit zie je de dikke krassen zitten.
Schuren tot 1200 nat is trouwens te glad als er nog primer op moet, tot nat 600 of 800 is echt genoeg. De primer naderhand opschuren tot 1000 kan wel.
ik ben zelf auto spuiter
als je de auto overspuit en je spuit hem over met verf op synt basis moet je op zn grofst het schuurwerk afronden na grondverf met p 800 waterproef, gebruiken ze water basis verf dan moet je op zn grofst eindigen met p 1000 waterproef.
Als je hem overigens zilver grijs spuit zou ik met p 1200 eindigen omdat je hier heel erg snel schuurkrassen in ziet.
Dus geen p 120 droog want dat ziet er niet uit, ook niet doen voor de grondverf overigens.
Die zakt later dan terug in de groffe krassen en ga je het als nog zien.
Voor de grondverf zo ik max eindigen met p 180 droog.
(tip met schuren niet je vinger toppen gebruiken als je met de hand schuurt
dit zie je later terug in de blankelak.)
Ik wil als eerste mijn orginele lak opschuren tot op de orginele primer.
Mag dit wel met p180? En dan daarna 320 - 400 primer - 800 - 1000?
De kleur wordt trouwens bordeaux rood metallic. Weet niet of dit een lastige kleur is betreft plaatwerk.
180 is erg grof, veel te grof. Begin met 320 en schuur zonder druk uit te oefenen op het schuurblad zodat je er niet in gaat lopen hakken. Dat doe je met 180 wel namenlijk. Daarna 420, dan kan je primere
Mag het afschuren van de orginele lak met 320 gebeuren met een excentrische schuurmachine? Als ik programma's zie als American Hotrod zijn ze altijd met die dingen aan de gang...
MiniJoey schreef: De kleur wordt trouwens bordeaux rood metallic. Weet niet of dit een lastige kleur is betreft plaatwerk.
Ik weet niet of het gaat om de gehele auto, maar rood is een hele moeilijke kleur om te spuiten (zelf geen spuiter maar heb vele auto's terug zien komen met kleurverschillen en dan met name rood). Niet zozeer om het spuiten zelf maar ivm verschillende tinten en kleurverschillen. Indien gehele auto gedaan wordt heb je hier natuurlijk geen last van maar als je in de overweging staat één deur of de zijkant kan dit misschien doorslag bieden.
als je niet moet plamuren moet je de lak gewoon mat zetten met een exentrisch roterend schuurmachiene en een p220
ook de kleine foutjes kun het er uit schuren met een P220(wel zorgen dat je geen verloopranden hebt)
als je grondverf moet schuuren kun je in mijn ogen beter met water schuren
en met een P800 met de hand
ps:iedere schurder heeft wel een eigen techniek dus,...
Ik dacht dat 320 het grofste was. Ik moet dus wel plamuren en vandaar dat ik tot de primer laag wil opschuren. (ook om eventuele overige plekjes zichtbaar te maken).
Maar goed zal een excentrische schuurmachine aanschaffen. Wat houden verloopranden in?
verloopranden mag je niet voelen als met je vlakke hand er over gaat
je ziet deze ook als je geschuurd hebt tot de blote plaat tot waar de gewone lak terug begint kan best zo groot mogelijk zijn(+- 2a3 cm)
tip:als je met een exentrische schuurmachiene schuurt moet je zorgen dat je hem goed vlak houd anders krijg je het geheel niet vlak en zie je dit later in de lak
Dank je wel, Ik heb een excentrische machine gekocht op marktplaats vor 10 euro dus zal het proberen waard zijn. Wel te hopen dat er schuurpapier te krijgen is zo fijn voor die schuurmachines. Maar goed spuiterijen gebruiken deze toch ook?
Als er nog tips zijn altijd welkom.
ik heb even het topic gelezen en snap het zon beetje wel, maar welke primer gebruiken jullie 2 k of gewoon 1k die je bij halfords koopt uit een spuitbus.
wat is het beste voor de beginnende hobbyist.
Binnekort beginnen met de excentrische schuurmachine. Als er nog tips zijn hierover altijd welkom VOOR ik eraan begin.
Ik wil beginnen met p320. De blanke lak en gewone lak wil ik eraf schuren.
Ingediend door LimitedSjoerd op ma, 20-04-2009 15:19
mijn vader heeft laast zijn jaguar naar een poetshuis gebracht en die zei dat het hetbeste is als je met p2000 nat schuurt, dit lijkt me niet echt opschieten?
RE: Schuren
Ingediend door MINI 1000e 1982 op di, 07-06-2005 15:28
Binnenkort wordt mijn MINI gespoten, hij is nu Racing Green, en ik wil hem ook weer in deze kleur laten spuiten, maar hoe ver moet ik de auto dan schuren. De lak hoeft er toch niet helemaal af lijkt me.
RE: Schuren
Ingediend door Sebastian op di, 07-06-2005 15:35
Als je mini toch gespoten wordt kan je deze vraag misschien beter stellen aan de spuiter, want iedere spuiter zal hem wel anders aangeleverd willen hebben. Ik denk dat de blanke lak eraf moet, want dan pakt het andere verf beter.
RE: Schuren
Ingediend door coopie1100hle op di, 07-06-2005 16:28
normaal gewoon opschuren tot de lak dof is.met welke numers weet ik ook niet zo uit het hoofd. en goed op letten op plaatsen waar de lak wat los zit ofzo, en gebruik je poets met siliconen, meld dit dan effe bij de spuiter zodat hij de wagen goed kan reinigen. zou zonde zijn als je daardoor putjes krijgt.
RE: Schuren
Ingediend door Mini-Wouter op di, 07-06-2005 16:35
denk dat het beste is als je eerst de spuiter vraagt, desnoods door de spuiter laten schuren en eventueel plamuren. Als je toch zelf gaat schuren, hoef je alleen de blanke lak eraf te schuren. de groene kleur mag erop blijven gewoon totdat die dof is.. Verder vragen aan de spuiter welke plamuur te gebruiken als het nodig is.
succes
RE: Schuren
Ingediend door Markos op di, 07-06-2005 17:46
Als je nog niet eerder een auto hebt geschuurd zou ik zeker een spuiter advies vragen, en ook laten schuren zelfs. Het is behoorlijk specialistisch werk en een goed spuitresultaat staat of valt met de voorbewerking namelijk.
RE: Schuren
Ingediend door wouterke op di, 07-06-2005 18:13
maar je leert toch door het te doen ?
Ik zou zeggen vraag raad en probeer toch zo veel mogelijk zelf. Maar vraag nadien of de spuiter er nog eens even wil rondwandelen om gebreken of dergelijke toch nog door hem te laten doen.
RE: Schuren
Ingediend door Markos op di, 07-06-2005 21:01
Over die siliconenrommel: noooooit gebruiken als je iets gaat spuiten. Het spul gaat er heel erg lastig af, ook voor de spuiter!!
RE: Schuren
Ingediend door mayhem op wo, 08-06-2005 01:35
De mijne is voor het spuiten door mij behandeld met 600 Waterproof schuurpapier, maar weet wel wat je doet; kleine deukjes enzo die een spuiter eerder ziet dan jij zullen veel minder zichtbaar worden op het moment dat je de matteert. Want dat doe je eigenlijk als je schuurt, je maakt een glimmende(veel lichtweerkaatsing, duidelijke oneffenheden) ondergrond mat.
Groeten, Rob
RE: Schuren
Ingediend door dertien op vr, 02-09-2005 20:33
[size=75:4lcochhz][Topics samengevoegd-Demelza][/size:4lcochhz]
Ik wil mijn Van klaar maken zodat hij naar de spuiter kan.Nu wil ik graag weten met welk schuurpapier ik het beste kan gebruiken (nat of droog)en als dat met de hand helemaal moet of zijn er anderen manieren voor?
RE: Schuren
Ingediend door Johan op vr, 02-09-2005 20:47
Ik denk dat je het beste je spuiter kan vragen hoe hij hem wil hebben. Maar om je even te helpen... Ik heb alles droog geschuurd omdat je anders alles onder het water heb zitten....Ik ben begonnen met p120 te schuren op een excentrische schuurmachine (profesionele) toen alles in de grondverf en geplamuurd... Na het plamuur vlakgeschuurd te hebben met p150 heb ik hem helemaal nageschuurd met p180. Toen is ie naar de spuiter gegaan en deze heeft hem verder afgemaakt. Als je hem zelf in de primerspuit dan moet je de primerlaag schuren met p400 droog. Ik heb ervoor gekozen om droog te schuren want anders word alles een bende en loopt het water je mouwen in....
RE: Schuren
Ingediend door Sjoerd op vr, 02-09-2005 22:19
maar schuur je droog, dan heb je je garage onder het stof zitten, en je zelf
RE: Schuren
Ingediend door Mini_Arno op vr, 02-09-2005 22:32
voor het spuiten neem je toch heel de auto met ontvetter af, en hopelijk haal je dan ook al het stof eraf
RE: Schuren
Ingediend door yellow flame op vr, 02-09-2005 23:15
maar schuur je droog, dan heb je je garage onder het stof zitten, en je zelf [/quote]
Had ik ook na het helemaal kaal maken van mijn mini
Gewacht tot het flink regende ,hoefde niet zo lang te wachten ik woon in nederland ':D'
Garage deur open en met de luchtspuit de hele garage schoongespoten naar buiten
Door de regen was het stof dat buiten kwam zo weg gespoeld
Belangrijk is dat je wel een goed stofmasker draagt bij het schuren want dat fijne stof gaat echt overal inzitten
En je kan later wel douchen maar je longen kan je niet doorspoelen
RE: Schuren
Ingediend door Johan op za, 03-09-2005 09:59
En het nadeel is van nat schuren dat het water ook in de naden van je mini loopt (en dat zijn er nogal wat) en eerst weer moet wachten tot dat GOED is opgedroogd voordat je kaan gaan spuiten/kitten/plamuren.
RE: Schuren
Ingediend door Turf op ma, 05-09-2005 12:50
ik heb eerst in de grondverf gezet toen geplamuurt en geschuurt met 600 toen nog es in de grondverf en toen heeeeeeele maal met de hand opgeschuurd met korrel 1000 (gewoon papier dus ) en NAT. geen stof en schuurt veel makkelijker en t controleren ging veel makkelijker als het nat is!
en toen schoongemaakt en gespoten...
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op za, 07-02-2009 21:44
Ik heb nu zo veel gelezen over welke soorten schuurpapier dat ik niet meer goed kan vinden wat nu juist de BESTE methode is om zelf te doen.
Meeste van mijn auto zit nog in orginele lak (liefst tot primer opschuren) maar ook veel delen zijn in transport lak en/of in primer/putty.
Nu zou ik graag weten bij welke korrel ik moet beginnen en zo verder moet werken TOT hij (door de spuiterij) in de primer gezet kan worden.
RE: Schuren
Ingediend door Red Flame op za, 07-02-2009 22:29
400 natschuren, is heel grof, dan door met 800 nat. en als laatste 1000 of zelfs 1200 nat voor een net resultaat.
tussen de 400 en de 800 pak je een spuitbus contrasterende lak (op een witte mini zwart, op een rode mini, zwart, op een zwarte mini, wit) en nevel die over de lak uit, dan met 800 nat gelijkmatig het genevelde lak wegschuren. door die genevelde lak zie je deukjes enzo goed zitten...
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op za, 07-02-2009 23:41
Super bedankt, kijk is wel vreemd dat je dan toch veel leest over schuren met 100 0f 120.
RE: Schuren
Ingediend door Juice op zo, 08-02-2009 13:44
Schuren met 100 of 120 (vooral nat) kan wel heel glad aanvoelen, maar als je daar een normale primer en lak overheen spuit zie je de dikke krassen zitten.
Schuren tot 1200 nat is trouwens te glad als er nog primer op moet, tot nat 600 of 800 is echt genoeg. De primer naderhand opschuren tot 1000 kan wel.
RE: Schuren
Ingediend door boudewijn op zo, 08-02-2009 15:24
ik ben zelf auto spuiter
als je de auto overspuit en je spuit hem over met verf op synt basis moet je op zn grofst het schuurwerk afronden na grondverf met p 800 waterproef, gebruiken ze water basis verf dan moet je op zn grofst eindigen met p 1000 waterproef.
Als je hem overigens zilver grijs spuit zou ik met p 1200 eindigen omdat je hier heel erg snel schuurkrassen in ziet.
Dus geen p 120 droog want dat ziet er niet uit, ook niet doen voor de grondverf overigens.
Die zakt later dan terug in de groffe krassen en ga je het als nog zien.
Voor de grondverf zo ik max eindigen met p 180 droog.
(tip met schuren niet je vinger toppen gebruiken als je met de hand schuurt
dit zie je later terug in de blankelak.)
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op zo, 08-02-2009 21:16
Ik wil als eerste mijn orginele lak opschuren tot op de orginele primer.
Mag dit wel met p180? En dan daarna 320 - 400 primer - 800 - 1000?
De kleur wordt trouwens bordeaux rood metallic. Weet niet of dit een lastige kleur is betreft plaatwerk.
minijoey
RE: Schuren
Ingediend door Wats op zo, 08-02-2009 21:57
180 is erg grof, veel te grof. Begin met 320 en schuur zonder druk uit te oefenen op het schuurblad zodat je er niet in gaat lopen hakken. Dat doe je met 180 wel namenlijk. Daarna 420, dan kan je primere
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op vr, 13-02-2009 10:53
Mag het afschuren van de orginele lak met 320 gebeuren met een excentrische schuurmachine? Als ik programma's zie als American Hotrod zijn ze altijd met die dingen aan de gang...
RE: Schuren
Ingediend door vlassie op vr, 13-02-2009 11:31
Ik weet niet of het gaat om de gehele auto, maar rood is een hele moeilijke kleur om te spuiten (zelf geen spuiter maar heb vele auto's terug zien komen met kleurverschillen en dan met name rood). Niet zozeer om het spuiten zelf maar ivm verschillende tinten en kleurverschillen. Indien gehele auto gedaan wordt heb je hier natuurlijk geen last van maar als je in de overweging staat één deur of de zijkant kan dit misschien doorslag bieden.
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op vr, 13-02-2009 18:44
Ok, Zoals je al ziet aan mijn avater vlassie....the whole big deal!
Maar goed dus de vraag over zo'n exentrische schuurmachine blijft staan
RE: Schuren
Ingediend door mini73 op za, 14-02-2009 19:42
als je niet moet plamuren moet je de lak gewoon mat zetten met een exentrisch roterend schuurmachiene en een p220
ook de kleine foutjes kun het er uit schuren met een P220(wel zorgen dat je geen verloopranden hebt)
als je grondverf moet schuuren kun je in mijn ogen beter met water schuren
en met een P800 met de hand
ps:iedere schurder heeft wel een eigen techniek dus,...
mvg dennis
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op zo, 15-02-2009 18:55
Ik dacht dat 320 het grofste was. Ik moet dus wel plamuren en vandaar dat ik tot de primer laag wil opschuren. (ook om eventuele overige plekjes zichtbaar te maken).
Maar goed zal een excentrische schuurmachine aanschaffen. Wat houden verloopranden in?
RE: Schuren
Ingediend door mini73 op ma, 16-02-2009 22:33
verloopranden mag je niet voelen als met je vlakke hand er over gaat
je ziet deze ook als je geschuurd hebt tot de blote plaat tot waar de gewone lak terug begint kan best zo groot mogelijk zijn(+- 2a3 cm)
tip:als je met een exentrische schuurmachiene schuurt moet je zorgen dat je hem goed vlak houd anders krijg je het geheel niet vlak en zie je dit later in de lak
veel succes
mvg dennis
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op ma, 16-02-2009 23:50
Dank je wel, Ik heb een excentrische machine gekocht op marktplaats vor 10 euro dus zal het proberen waard zijn. Wel te hopen dat er schuurpapier te krijgen is zo fijn voor die schuurmachines. Maar goed spuiterijen gebruiken deze toch ook?
Als er nog tips zijn altijd welkom.
RE: Schuren
Ingediend door mounoury op zo, 22-02-2009 18:45
ik heb even het topic gelezen en snap het zon beetje wel, maar welke primer gebruiken jullie 2 k of gewoon 1k die je bij halfords koopt uit een spuitbus.
wat is het beste voor de beginnende hobbyist.
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op ma, 20-04-2009 12:27
Binnekort beginnen met de excentrische schuurmachine. Als er nog tips zijn hierover altijd welkom VOOR ik eraan begin.
Ik wil beginnen met p320. De blanke lak en gewone lak wil ik eraf schuren.
RE: Schuren
Ingediend door LimitedSjoerd op ma, 20-04-2009 15:19
mijn vader heeft laast zijn jaguar naar een poetshuis gebracht en die zei dat het hetbeste is als je met p2000 nat schuurt, dit lijkt me niet echt opschieten?
RE: Schuren
Ingediend door vlassie op ma, 20-04-2009 15:53
Off topic, wat voor?
RE: Schuren
Ingediend door LimitedSjoerd op ma, 20-04-2009 16:04
xj12, uit '88 het is eigenlijk een daimler maarja
RE: Schuren
Ingediend door MiniJoey op ma, 20-04-2009 16:42
p2000? Lijkt me als ie in zijn primer staat maar ik ga mijn oude lak er nog af schuren!
RE: Schuren
Ingediend door Juice op ma, 20-04-2009 18:01
Of colorsanden zoals Chip Foose het noemt, voordat je gaat polijsten. Aangezien z'n pa die jag naar een poetshuis had gebracht...
RE: Schuren
Ingediend door LimitedSjoerd op ma, 20-04-2009 18:51
ik denk dan dat dat het is..
ik had dat papier gevoeld en het is echt niets!