Schuren

default

RE: Schuren

Binnenkort wordt mijn MINI gespoten, hij is nu Racing Green, en ik wil hem ook weer in deze kleur laten spuiten, maar hoe ver moet ik de auto dan schuren. De lak hoeft er toch niet helemaal af lijkt me.

RE: Schuren

Als je mini toch gespoten wordt kan je deze vraag misschien beter stellen aan de spuiter, want iedere spuiter zal hem wel anders aangeleverd willen hebben. Ik denk dat de blanke lak eraf moet, want dan pakt het andere verf beter.

RE: Schuren

normaal gewoon opschuren tot de lak dof is.met welke numers weet ik ook niet zo uit het hoofd. en goed op letten op plaatsen waar de lak wat los zit ofzo, en gebruik je poets met siliconen, meld dit dan effe bij de spuiter zodat hij de wagen goed kan reinigen. zou zonde zijn als je daardoor putjes krijgt.

RE: Schuren

denk dat het beste is als je eerst de spuiter vraagt, desnoods door de spuiter laten schuren en eventueel plamuren. Als je toch zelf gaat schuren, hoef je alleen de blanke lak eraf te schuren. de groene kleur mag erop blijven gewoon totdat die dof is.. Verder vragen aan de spuiter welke plamuur te gebruiken als het nodig is.

succes

RE: Schuren

Als je nog niet eerder een auto hebt geschuurd zou ik zeker een spuiter advies vragen, en ook laten schuren zelfs. Het is behoorlijk specialistisch werk en een goed spuitresultaat staat of valt met de voorbewerking namelijk.

RE: Schuren

maar je leert toch door het te doen ?
Ik zou zeggen vraag raad en probeer toch zo veel mogelijk zelf. Maar vraag nadien of de spuiter er nog eens even wil rondwandelen om gebreken of dergelijke toch nog door hem te laten doen.

RE: Schuren

Over die siliconenrommel: noooooit gebruiken als je iets gaat spuiten. Het spul gaat er heel erg lastig af, ook voor de spuiter!!

RE: Schuren

De mijne is voor het spuiten door mij behandeld met 600 Waterproof schuurpapier, maar weet wel wat je doet; kleine deukjes enzo die een spuiter eerder ziet dan jij zullen veel minder zichtbaar worden op het moment dat je de matteert. Want dat doe je eigenlijk als je schuurt, je maakt een glimmende(veel lichtweerkaatsing, duidelijke oneffenheden) ondergrond mat.

Groeten, Rob

RE: Schuren

[size=75:4lcochhz][Topics samengevoegd-Demelza][/size:4lcochhz]

Ik wil mijn Van klaar maken zodat hij naar de spuiter kan.Nu wil ik graag weten met welk schuurpapier ik het beste kan gebruiken (nat of droog)en als dat met de hand helemaal moet of zijn er anderen manieren voor?

RE: Schuren

Ik denk dat je het beste je spuiter kan vragen hoe hij hem wil hebben. Maar om je even te helpen... Ik heb alles droog geschuurd omdat je anders alles onder het water heb zitten....Ik ben begonnen met p120 te schuren op een excentrische schuurmachine (profesionele) toen alles in de grondverf en geplamuurd... Na het plamuur vlakgeschuurd te hebben met p150 heb ik hem helemaal nageschuurd met p180. Toen is ie naar de spuiter gegaan en deze heeft hem verder afgemaakt. Als je hem zelf in de primerspuit dan moet je de primerlaag schuren met p400 droog. Ik heb ervoor gekozen om droog te schuren want anders word alles een bende en loopt het water je mouwen in....

RE: Schuren

Superbuur schreef:
Ik heb ervoor gekozen om droog te schuren want anders word alles een bende en loopt het water je mouwen in....




maar schuur je droog, dan heb je je garage onder het stof zitten, en je zelf :|

RE: Schuren

voor het spuiten neem je toch heel de auto met ontvetter af, en hopelijk haal je dan ook al het stof eraf :)

RE: Schuren

maar schuur je droog, dan heb je je garage onder het stof zitten, en je zelf :|[/quote]

Had ik ook na het helemaal kaal maken van mijn mini
Gewacht tot het flink regende ,hoefde niet zo lang te wachten ik woon in nederland ':D'
Garage deur open en met de luchtspuit de hele garage schoongespoten naar buiten
Door de regen was het stof dat buiten kwam zo weg gespoeld
Belangrijk is dat je wel een goed stofmasker draagt bij het schuren want dat fijne stof gaat echt overal inzitten
En je kan later wel douchen maar je longen kan je niet doorspoelen

RE: Schuren

En het nadeel is van nat schuren dat het water ook in de naden van je mini loopt (en dat zijn er nogal wat) en eerst weer moet wachten tot dat GOED is opgedroogd voordat je kaan gaan spuiten/kitten/plamuren.

RE: Schuren

ik heb eerst in de grondverf gezet toen geplamuurt en geschuurt met 600 toen nog es in de grondverf en toen heeeeeeele maal met de hand opgeschuurd met korrel 1000 (gewoon papier dus :P ) en NAT. geen stof en schuurt veel makkelijker en t controleren ging veel makkelijker als het nat is!

en toen schoongemaakt en gespoten...

RE: Schuren

Ik heb nu zo veel gelezen over welke soorten schuurpapier dat ik niet meer goed kan vinden wat nu juist de BESTE methode is om zelf te doen.
Meeste van mijn auto zit nog in orginele lak (liefst tot primer opschuren) maar ook veel delen zijn in transport lak en/of in primer/putty.
Nu zou ik graag weten bij welke korrel ik moet beginnen en zo verder moet werken TOT hij (door de spuiterij) in de primer gezet kan worden.

RE: Schuren

400 natschuren, is heel grof, dan door met 800 nat. en als laatste 1000 of zelfs 1200 nat voor een net resultaat.

tussen de 400 en de 800 pak je een spuitbus contrasterende lak (op een witte mini zwart, op een rode mini, zwart, op een zwarte mini, wit) en nevel die over de lak uit, dan met 800 nat gelijkmatig het genevelde lak wegschuren. door die genevelde lak zie je deukjes enzo goed zitten...

RE: Schuren

Super bedankt, kijk is wel vreemd dat je dan toch veel leest over schuren met 100 0f 120.

RE: Schuren

Schuren met 100 of 120 (vooral nat) kan wel heel glad aanvoelen, maar als je daar een normale primer en lak overheen spuit zie je de dikke krassen zitten.

Schuren tot 1200 nat is trouwens te glad als er nog primer op moet, tot nat 600 of 800 is echt genoeg. De primer naderhand opschuren tot 1000 kan wel.

RE: Schuren

ik ben zelf auto spuiter
als je de auto overspuit en je spuit hem over met verf op synt basis moet je op zn grofst het schuurwerk afronden na grondverf met p 800 waterproef, gebruiken ze water basis verf dan moet je op zn grofst eindigen met p 1000 waterproef.
Als je hem overigens zilver grijs spuit zou ik met p 1200 eindigen omdat je hier heel erg snel schuurkrassen in ziet.

Dus geen p 120 droog want dat ziet er niet uit, ook niet doen voor de grondverf overigens.
Die zakt later dan terug in de groffe krassen en ga je het als nog zien.
Voor de grondverf zo ik max eindigen met p 180 droog.

(tip met schuren niet je vinger toppen gebruiken als je met de hand schuurt
dit zie je later terug in de blankelak.)

RE: Schuren

Ik wil als eerste mijn orginele lak opschuren tot op de orginele primer.
Mag dit wel met p180? En dan daarna 320 - 400 primer - 800 - 1000?
De kleur wordt trouwens bordeaux rood metallic. Weet niet of dit een lastige kleur is betreft plaatwerk.

minijoey

RE: Schuren

180 is erg grof, veel te grof. Begin met 320 en schuur zonder druk uit te oefenen op het schuurblad zodat je er niet in gaat lopen hakken. Dat doe je met 180 wel namenlijk. Daarna 420, dan kan je primere

RE: Schuren

Mag het afschuren van de orginele lak met 320 gebeuren met een excentrische schuurmachine? Als ik programma's zie als American Hotrod zijn ze altijd met die dingen aan de gang...

RE: Schuren

MiniJoey schreef:
De kleur wordt trouwens bordeaux rood metallic. Weet niet of dit een lastige kleur is betreft plaatwerk.



Ik weet niet of het gaat om de gehele auto, maar rood is een hele moeilijke kleur om te spuiten (zelf geen spuiter maar heb vele auto's terug zien komen met kleurverschillen en dan met name rood). Niet zozeer om het spuiten zelf maar ivm verschillende tinten en kleurverschillen. Indien gehele auto gedaan wordt heb je hier natuurlijk geen last van maar als je in de overweging staat één deur of de zijkant kan dit misschien doorslag bieden.

RE: Schuren

Ok, Zoals je al ziet aan mijn avater vlassie....the whole big deal!
Maar goed dus de vraag over zo'n exentrische schuurmachine blijft staan :D

default

RE: Schuren

als je niet moet plamuren moet je de lak gewoon mat zetten met een exentrisch roterend schuurmachiene en een p220
ook de kleine foutjes kun het er uit schuren met een P220(wel zorgen dat je geen verloopranden hebt)

als je grondverf moet schuuren kun je in mijn ogen beter met water schuren
en met een P800 met de hand

ps:iedere schurder heeft wel een eigen techniek dus,...

mvg dennis

RE: Schuren

Ik dacht dat 320 het grofste was. Ik moet dus wel plamuren en vandaar dat ik tot de primer laag wil opschuren. (ook om eventuele overige plekjes zichtbaar te maken).
Maar goed zal een excentrische schuurmachine aanschaffen. Wat houden verloopranden in?

default

RE: Schuren

verloopranden mag je niet voelen als met je vlakke hand er over gaat
je ziet deze ook als je geschuurd hebt tot de blote plaat tot waar de gewone lak terug begint kan best zo groot mogelijk zijn(+- 2a3 cm)

tip:als je met een exentrische schuurmachiene schuurt moet je zorgen dat je hem goed vlak houd anders krijg je het geheel niet vlak en zie je dit later in de lak

veel succes

mvg dennis

RE: Schuren

Dank je wel, Ik heb een excentrische machine gekocht op marktplaats vor 10 euro dus zal het proberen waard zijn. Wel te hopen dat er schuurpapier te krijgen is zo fijn voor die schuurmachines. Maar goed spuiterijen gebruiken deze toch ook?
Als er nog tips zijn altijd welkom.

default

RE: Schuren

ik heb even het topic gelezen en snap het zon beetje wel, maar welke primer gebruiken jullie 2 k of gewoon 1k die je bij halfords koopt uit een spuitbus.
wat is het beste voor de beginnende hobbyist.

RE: Schuren

Binnekort beginnen met de excentrische schuurmachine. Als er nog tips zijn hierover altijd welkom VOOR ik eraan begin.
Ik wil beginnen met p320. De blanke lak en gewone lak wil ik eraf schuren.

RE: Schuren

mijn vader heeft laast zijn jaguar naar een poetshuis gebracht en die zei dat het hetbeste is als je met p2000 nat schuurt, dit lijkt me niet echt opschieten?

RE: Schuren

LimitedSjoerd schreef:
mijn vader heeft laast zijn jaguar ...



Off topic, wat voor?

RE: Schuren

xj12, uit '88 het is eigenlijk een daimler maarja ;)

RE: Schuren

p2000? Lijkt me als ie in zijn primer staat maar ik ga mijn oude lak er nog af schuren!

RE: Schuren

Of colorsanden zoals Chip Foose het noemt, voordat je gaat polijsten. Aangezien z'n pa die jag naar een poetshuis had gebracht...

RE: Schuren

ik denk dan dat dat het is..
ik had dat papier gevoeld en het is echt niets!