RE: Sidebars en uitlaat
Ingediend door oibrielle op ma, 27-01-2003 01:33
Het word vrees ik heel erg veel lawaai.
En die sidebars.... zou dat wel door de APK komen?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door oibrielle op ma, 27-01-2003 01:33
Het word vrees ik heel erg veel lawaai.
En die sidebars.... zou dat wel door de APK komen?
Ja, komt met side-bars wel door de APK. Er zitten namelijk geen scherpe uitstekende delen aan. Je ziet ze ook vaak op bestelwagens en dat geeft met APK ook geen problemen.
Ze zijn trouwens in 10 min verwijderd, dus no problem.
Ingediend door oibrielle op ma, 27-01-2003 01:48
maar bij bestels enzo zitten ze toch gelast? moet nl niet alleen niet scherp zijn maar ook duegdelijk vastzitten.
Nee, bij een bestelwagen zitten ze niet niet gelast, rvs aan staal lassen gaat ook niet. Bij bestelwagens worden ze op een frame gemonteerd (twee kokers dwars onder de auto). Dat frame wordt met bouten vastgezet.
Ennuh... ik heb mn werk goed gedaan..ze zitten echt wel goed vast
Ik snap nooit waarom mensen een halve terreinwagen van een Mini willen maken. Die bullbars voor en achter vind ik ook al zo lelijk. Maar goed, smaken verschillen. Het ziet eruit als puik werk.
Haha, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt Eelke. Maar ik vind t grappig. Als ik een originele Mini wil hebben, dat koop ik er wel 1 in betere staat of ik restaureer deze die ik nu heb. Op het moment is het mn enige vervoersmiddel en ik vind t wel leuk om eraan te klussen. Ik wil er niet veel geld aan uit geven en sidebars enz. kan ik goedkoop zelf maken, vandaar...
Over een paar weken is ie matzwart met rvs rondom (net een botsauto dan ). Een vriend van me doet hetzelfde, dan hebben we strax 2 dezelfde Mini's. Matzwart met een witte cirkel op de motorkap met de cijfers 01 op mijne en 02 op die andere.
En ik schaf nog weleens een originele Cooper S aan ofzo , nu eerst nog lekker hobby'en met deze
Dat vind ik nou ook zo leuk aan de mini
niet 1 is eigenlijk hetzelfde, het zal saai worden als iedereen alles standaard en origineel houdt.
Tuurlijk vind ik wel dat er een onderscheid moet worden gemaakt, Om nou een oude cooperS te voorzien van dit spul vind ik wel zonde maar kom op een mayfair uit 87 is toch echt niet erg en lekker apart!
kortom keep on going!!!
Thnx Vincent... en ik ben nog lang niet klaar .. Mayfair uit '85 btw...
Ik ben weer iets verder met mn mini... een zaterdagje klussen en t was zover, bullbar zit erop.. dus maar weer een fotootje plaatsen.
Let niet op de prachtige "special paint" want deze week nog wordt ie zwart.
Ook heb ik in de garage een 1275 liggen, klaar om erin getakeld te worden... genoeg te doen.
Ik moet zeggen dat ik het meer vind hebben dan die "standaard" bullbar-achtige dingen. Komen er ook nog andere (bredere) wielen op? Ik zou denken in de richting van Wellers, die lijken een beetje op de stalen wielen die je vaak onder de oudere 4x4s ziet.
Ehrm........
Ik wil je pret niet drukken Thyr, maar van goede bronnen heb ik vernomen dat bullbars in de nabije toekomst verboden zullen worden (met het oog op "voetganger vriendelijkheid").
Lang verhaal:
Bullshit over bullbars.
Door tegenstrijdige berichten in de pers is er de laatste tijd nogal wat onduidelijkheid ontstaan omtrent de bullbar. Dit attribuut prijkt veelal als accessoire op de terreinauto's en SUV's. Mag zo'n ding nou wel, of niet meer voorop uw stalen viervoeter gemonteerd zitten. Het antwoord daarop is volmondig "JA!"
In de wereld delen als Afrika en Australië is de bullbar eerder noodzaak dan accessoires. Wie ooit een aanrijding gehad heeft, of de impact heeft gezien die een aanrijding met een flink beest te weeg brengt, weet wat voor schade daardoor aan een auto kan ontstaan. Heel vaak zit de schade aan de voorzijde van de auto en één van de eerste dingen die daarbij kapot gaan, is de radiateur. Dat is geen pretje, maar helemaal niet als je in de "middle of nowwhere" vertroeft, waar hulp ver te zoeken is.
In ons druk bevolkte Europa moeten we de bullbar in de meeste gevallen puur als accessoire zien. De kant op een aanrijding met een beetje beest van betekenis, zoals een koe of ene hert, is vrijwel nihil. En mocht het onverhoopt toch tot een van beide kanten ongewilde confrontatie komen, dan is de hulp in de regel snel te plaatsen, zeker nu mobiele telefoons evolutionair aan oren dreigen te groeien.
Zo'n bullbar bestaat over het algemeen uit een stevige stuk ijzer, dat om de esthetische redenen in een bij de passende vorm is gebogen. En daar zit nu de kneep. Het stuk ijzer dat u en de auto beschermt tegen ongewilde confrontaties met beesten, zou bij een aanrijding onveilig zijn voor vooral voetgangers en fietsers. De discussie daaromtrent is al enige jaren gaande, hoewel nooit echt steekhoudende bewijzen op tafel zijn gekomen. De Europese commissie vindt echter van wel en Europese wetgeving hieromtrent lag in het verschiet.
De autofabrikanten, verenigd in de ACEA, hebben nu besloten om met ingang van 1 januari 2002, géén bullbars of bullbarachtig stylingaccenten meer op nieuwe auto's af-fabriek te monteren. Dit heeft betrekking op alle personenwagens en bedrijfsvoertuigen met maximumtoelaatbaar gewicht van 2,5 ton. De fabrikanten doen dit op vrijwillige basis en de Europese Commissie is hiermee op 26 November jl. Akkoord gegaan (het Europees parlement moet zich nog uitspreken). Onderdeel van de afspraken maken o.a. uit, dat in 2002 90% van de nieuwe auto's van automatische dag-/nachtverlichting zullen worden voorzien en per 1 oktober 2003 zullen alle nieuwe auto's hiermee zijn uitgerust. Verder zal 90% van alle nieuwe auto's in 2003 over ABS beschikken en vanaf 1 juli 2004 moet dat 100% zijn.
Eén en ander en ander betekent absoluut niet dat bullbars op auto's nu verboden zouden zijn, of u dat geen bullbar meer op uw auto zou mogen zetten!
Het is de bedoeling dat er in 2005 een nieuwe wetgeving komt met betrekking tot passieve veiligheid voor voertuigen. Daarin zullen dan waarschijnlijk alle criteria genoemd worden, waarvan nieuwe voertuigen moeten voldoen bij een onverhoopte aanrijding met voetgangers/fietsen. Dat is een zeer complexe materie en insiders verwachten dan ook, dat nieuwe wetgeving hieromtrent op z'n vroegst pas van kracht zal worden in 2008, zodat ook de auto-industrie kan inspelen op de eisen die dan ook zullen worden ingesteld.
Samengevat is er dus absoluut geen sprake van een verbod op het monteren van en het rijden met een bullbar, dan wel stylingelement op uw auto. Sterker nog, het is zelfs de vraag of überhaupt ooit tot een verbod zal komen. Het meeste dat tot nu in de kranten over dit onderwerp is geschreven, was zeer onjuist, dan wel zeeronvolledig en mag ons betreft worden bestemd als "Bullshit over bullbars".
U kunt dus nog heel lang plezier hebben van dit accessoire en mocht u het eventueel toch eens verboden worden, wie weet bent u dan net toe aan een nieuw tuinhek.
Overigens kun je natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid nemen en niet op een wet te wachten die het verbied, want linke dingen zijn het wel, naar mijn idee.
Tja...
Maar of dat je in dit geval die voetganger nou schept met je bullbar of met je Mini zelf.
De laatste tijd zijn er wel eens discussies over het wel of niet mogen uitrusten met een bullbar. Volgens de tegenstanders is het een totaal zinloos accessoire dat er alleen maar opzit om stoer te doen. Bij een aanrijding met een voetganger, en vooral een kind, zal deze onnodig zwaar letsel oplopen. Veel personenauto's worden zodanig ontworpen dat zij 'zacht' zijn op plaatsen waar iemand er tegenaan zou kunnen komen. Bovendien zijn uitstekende delen verboden.
Inderdaad kan een bullbar bij terreinschades of kleine aanrijdingen van nut zijn. Het echte nut van zo'n ding komt echter naar voren in werkelijk onherbergzame streken. Denk maar aan Australië. Fabrikanten als ARB en TJM voorzien al tientallen jaren auto's van gigantische bullbars. Ze voorkomen dat een auto na een nachtelijke aanrijding met een kangoeroe niet verder meer kan rijden.
Persoonlijk lig ik liever op een auto zonder t*rk*nvanger, dan met
Aanrijdingen met fietsers, voetgangers, etc. Ik denk dat je je eerder aan zo'n ding verwond dan aan een auto zonder een bullbar. Een Motorkap wil nog eens indeuken als je hoofd er tegenaan klapt (om maar eens een voorbeeld te noemen). Hoef je van zo'n bullbar niet te verwachten.
Inderdaad daar hebben jullie wel gelijk in.
Ik denk alleen dat dit in dit geval niet echt opgaat. De bullbar staat op de bumper en gegarandeerd dat deze bij het minste of geringste tikje met bumper en al af zal breken.
Ik had het ook meer over bullbars in het algemeen. Maarre, het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat ook die bumper niet meer de standaard Mini-bumper is....
Nou, smaken kunnen verschillen; maar in de MiniWorld van april staat op pagina 128 een voorbeeld van een bullbar die ik ab-so-luut strak vind!
Nou... Bij sommige verzekeringsmaatschappijen moet je aangeven of er een goed gekeurde rolbeugel in zit. Dit omdat deze beugel de auto sterker maakt. Ik weet niet wat ze van die bull-bars vinden, maar ik hou er niet zo van...
Let er ook op, dat de bullbar niet te nauw op de autovormen aansluit. Bij een aanrijding of botsing met een boom wordt de bullbar in de carrosserie gedrukt, met meer schade als gevolg dan wanneer de bullbar er niet zou zijn!
Tenslotte moet de bullbar deugdelijk bevestigd zijn, dus niet aan de bumper maar aan het (ladder)chassis.
He Richard, waarom het linke dingen zijn?
Nou het woord zegt het al bull bar of in beter Nederlands de koeienvanger. Dit is om je auto te beschermen tegen vee. Vooral handig voor boeren die geen deuk in hun toyota landcruiser willen als ze tegen een koe aanrijden. Of als ze de koeien opdrijven en ze geven kleine zetjes met dat ding.
Met een bull bar zorg je ervoor dat het geen wat je aanrijdt niet op je motorkap terechtkomt maar voor je auto blijft. En voor mensen is het nog altijd veiliger om op de motorkap te belanden en niet meegsleept te worden door zo'n bar.
bij deze mini is het mischien niet link maar je hebt van die gasten die er echt buizen constructies van maken waar je de toren van pissa mee zou kunnen ondersteunen In amerika zijn grote bull bars dan ook illegaal. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit.
1 ding weet ik wel: een bull bar op een mini ziet er echt uit om te huilen maar ach ieder zijn smaak.
Nah, op de Balmoral zit er ook een voor en achter, mooi in het chroom... persoonlijk vindt ik het dus wel mooi staan bij het overige chroom werk. En het heeft al een aantal keren de nodig schade voorkomen aan de bumpers, die volgens mijn meer sier zijn dan iets anders, blik met een dun laagje chroom... Het valt ook op dat men toch wat voorzichtiger is in de buurt van de Balmoral, mogelijk uit respect voor de bull-bars, wie zal het zeggen... Maar het is denk ik inderdaad een persoonlijke kwestie, of mooi, of lelijk, een echte tussenweg lijkt er bijna niet te zijn..
Dat is meer een sierbeugel als een bull-bar...
Deze zijn wel best mooi, maar zo'n bull-bar vind ik om te Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak!
Voorlopig mag het in ieder geval nog, zo'n bullbar.. Het is nu echt een botsautootje geworden. Tegen de tijd dat t eventueel verboden wordt heb ik deze Mini vast niet meer. Hij wordt nu matzwart (dak en motorkap zijn t inmiddels al). Dan maak ik nog een dubbele uitlaat van rvs, metroblok erin, nog ffies een paar maanden rijden en de verkoop in. Tijd voor nieuw projectje. Hooguit nog een jaar.
Ik denk dat deze bullbar niet minder veilig is als de standaard bumber. De bullbar is zeker stevig gemonteerd, de gaten voor de originele bumper gebruikt en aan de bovenaan een plaatje op bullbar en chassis gelast. Je kan er moeiteloos op staan en ik heb mn biobak er al vrij hard mee omgereden ..dat ging prima
Ik heb ook wel bullbars voor bestelwagens en busjes gemaakt en nog geen 1 is er terug geweest omdat t niet mocht volgens de APK regels. Er zitten geen scherpe delen aan en t moet natuurlijk degelijk vast zitten.
En tsja... of het lelijk is... ik vind t wel grappig en t is uniek (nou ja bijna... er is nog zo'n identieke mini... van een vriend).
Misschien is een rolkooi nog wel een idee...
Dacht ik haast de eerste te zijn met een Bull & side bars, kom je toch nog voorlopers tegen!
Heb zelf ook bijna m'n bullbar er ophangen. Maar heb deze dan wel totaal anders bevestigd. Namenlijk vanuit 4 ophangpunten van onder de auto, en dat dan gelijk in combi met een carter plaat. Heb ook mn orgi bumper laten zitten, en de bullbar is onder net iets breder dan de grill en de beugel staat er niet stijf recht boven op, maar komt eerst iets naar voren en loopt dan weer vloeiend naar achter en vervolgens naar elkaar toe.
Ben wel benieuwd hoe die bij jullie is geworden nu die zwart is. zijn er nog foto's ? Hebben jullie ook al een rol kooi erin? Ik ben er namenlijk zelf nog niet over uit hoe ik deze gaat construeren. en kan wel wat goede tips en ideen gebruiken.
Mijn Cooper word dit jaar gerestaureerd en ook zwart gespoten. maar eerst alle poes pas erop maken zodat ik niet meer hoef te boren,lassen en slijpen onder en aan m'n Solide Bolide!
Ingediend door dieseltje op wo, 04-02-2004 17:50
jah idd of je nu met je bullbar iemand ramd of met je gewone auto da scheelt alleen maar schade aan je eigen auto:)
ik vind het alleen nie mooi maar das een ander verhaal
Ik vind ze bij jou wel cool Thyr! Vind het wel wat hebben
Die voorste is idd veel mooier dan die je meestal op een mini ziet.
Alleen aan de achterkant had wat kleiner gemogen.
Sidebars zijn weer wel cool
Zou sidepipes niet wat zijn voor op een mini? :)" title="Evil" />
(geloof alleen niet dat die in nederland zijn toegestaan)
Misschien wel wat voor op mijn mayfairtje uit 86 (nah die is goed zo )
Die uitlaat die je wil gaan maken gaat denkik een hoop herrie maken! Vraag maar aan Thijmen, die had dat zelf ook gedaan, dubbele uitgang, 1 aan de ene kant en 1 aan de andere.
Maar als je rolkooi gaat maken, hou ons dan ff op de hoogte, want dat vindik ook wel interessant.
Stainless Evil schreef:
Dacht ik haast de eerste te zijn met een Bull & side bars, kom je toch nog voorlopers tegen!
Een tijdje terug stond er een mini op marktplaats met een bullbar. Mooie smal-gebouwde bar met 2 grote lampen.
Het was een rode mini met felgroene strepen van voor naar achter lopend, zonder bumpers.
Advertentie staat er niet meer, maar de foto heb ik wel. Kan 'm alleen niet laten zien; geen site om 'm op te zetten.. Als iemand de foto op z'n site wil zetten stuur ik 'm wel op.
Hey Jurrien. zou je mij die foto willen door mailen?
Ben ondertussen wel benieuwd hoe gevarieerd creatief iedereen er mee is.
Thyr schreef:
Ik heb ook wel bullbars voor bestelwagens en busjes gemaakt en nog geen 1 is er terug geweest omdat t niet mocht volgens de APK regels. Er zitten geen scherpe delen aan en t moet natuurlijk degelijk vast zitten.
En tsja... of het lelijk is... ik vind t wel grappig en t is uniek (nou ja bijna... er is nog zo'n identieke mini... van een vriend).
Misschien is een rolkooi nog wel een idee...
Dit schreef je ook al voor de side-bar. Voor de bull-bar zou het wel eens kunnen kloppen, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat er voor side-bar's NOG een regel teld. En dat is dat de side-bar niet meer dan een X percentage MEER mag uitsteken dan de breedte van de auto.
Toen ik de laatste keer APK haalde werd er voor me een busje afkeurd hierop. En zijn side-bars staken al een stuk minder uit dan die van jou. Volgens de regel zou hij bij een mini dus nog minder uit mogen steken (percentage). Zou 'k ff uitzoeken als ik jou was.
Verder mijn complimenten trouwens. Is niet mijn smaak, maar het werk ziet er bijzonder netjes uit.
RE: Sidebars en uitlaat
Ingediend door Thyr op ma, 27-01-2003 01:13
Afgelopen zaterdag heb ik eens wat leuks gemaakt voor mn Mini (tenminste, ik vind t leuk , er zijn vast mensen die t niet met me eens zijn).
Ik heb side-bars en een backbar gemaakt van rvs. Wat vinden jullie ervan?? Als er nog iemand interesse in heeft, laat het me weten.
Maar ik ben nog niet klaar met klussen, er komt ook nog een andere uitlaat op en een bullbar. tevens van rvs. Ik ben van plan om aan beide kanten van de backbar een uitlaatpijp uit te laten komen. Hierbij verwijder ik de einddemper. Scheelt het erg veel in geluid als ik alleen de einddemper verwijder. Kan ik nog een btje zonder al teveel irritatie op de snelweg rijden? Er is vast wel iemand die hier ervaring mee heeft...