speciale ombouw

default

RE: speciale ombouw

hallo daar
ik krijg zeer binnenkort een "mini"ombouw project van iemand die deze mini gaat gebruiken als een soort van marktkraam om zijn binnenhuisarchitecturen te showen op allerlei beurzen.
het wordt geen cabriolet maar moet wel zo sterk zijn als een echte cabriolet en dus ook de aanpassingen en verstevigingen hiervan hebben,want de achterste helft van het dak,met de zij en achterramen erin moet opklapbaar gemaakt worden.ik heb wel bepaalde ideeen over hoe ik dit zou moeten doen omdat ik in de ombouw van personenwagens voor invaliden werkzaam ben,maar ben natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe dit gedaan wordt door de mini specialisten dus als iemand mij zou willen helpen met het uitwisselen van hoe dit gedaan moet worden,zou dat mij natuurlijk een hoop werk kunnen besparen.dus je begrijpt mijn vraag al.is er iemand mischien bereid mij hiermee vooruit te helpen d.m.v. foto's,en/of tekeningen en andere tips zodat ik aan de slag kan.hij moet namenlijk begin maart al klaar staan en gekeurd zijn.wie helpt me?ik zou dat heel erg op prijs stellen. :?

m.v.g.
bart rovers

RE: speciale ombouw

het ergste is... ik weet helemaal niet wat je bedoeld, heb je geen tekening of ander voorbeeld hiervan? Kan me zo niets voorstellen :?

RE: speciale ombouw

niet onaardig bedoeld ofzo, maar begin maart klaar en gekeurd? is 6 weken. onmogelijk lijkt me, maargoed waar ga je tegenaanlopen:

de ombouw van een mini naar cabrio bestaat niet meer, er is geen typegoedkeuring meer beschikbaar (beginsel van het stranden van mijn speedsterprojectje). oftewel je moet een losse keuring gaan doen bij de rdw, behalve dat je zeer detaillistische tekeningen moet hebben en alles net zo nauwkeurig gelast.

wouter van minilimo / autograaf heeft hier ervaring mee misschien kan je hem pm-en.

RE: speciale ombouw

Bullshit, bij McH kun je nog gewoon cabrio kits kopen!
Of hem om laten bouwen..

RE: speciale ombouw

LowRida schreef:
Bullshit, bij McH kun je nog gewoon cabrio kits kopen!
Of hem om laten bouwen..



nou nou, bedankt voor de vriendelijke toonzetting...

als ik me vergis, prima, kan best, geen probleem. als die sets nog te koop zijn met typegoedkeuring zou ik vandaaruit beginnen met die ombouw...

default

RE: speciale ombouw

ik ben helaas niet zo bekend met computers dat ik de tekeningen kan laten zien.
maar toch bedankt voor jullie reacties.ik denk dat ik maar met de rdw deze dingen moet gaan regelen dan,maar mocht er nog iemand tips hebben dan hoor ik het graag

default

RE: speciale ombouw

mag ik mischien ook de volledige naam van de garage met de naam McH.mischien dat ik daar wat los kan krijgen want tot dusver ben ik nog niet echt veel opgeschoten.
b.v.d.
:?

RE: speciale ombouw

Ik denk dat hij Mini Centre Huissen bedoeld.

website: http://www.classicmini.nl

veel succes ermee!

groeten Bas

default

RE: speciale ombouw

dank je bas

RE: speciale ombouw

Leuk zo'n onderwerp met ervaring gebaseerd op: "van horen zeggen".

Het klopt dat alle typegoedkeuringen (TGK) voor cabrio ombouw per 1 januari 2005 zijn ingetrokken. De enige methode om die om te zetten naar de nieuwe Goedkeuring Wijziging Constructie (GWC), is door een bedrijfserkenning aan te vragen bij de RDW.

Deze bedrijfserkenning krijg je aantoonbaar kunt maken dat hetgeen wat je bouwt overeenkomt met de GWC, waarvoor je een soort kwaliteitssysteem in moet voeren in het bedrijf. Hoewel ik het niet weet, vermoed ik dat Mini Centre Huissen net als de enkele andere Cabrio bouwers in NL geen bedrijfserkenning heeft aangevraagd (vanwege de hoge investering) en dus geen goedgekeurde bouwpakketten meer zal verkopen.

Wanneer de ombouw geen GWC goedkeuring heeft, dan zal je het voertuig individueel door de RDW moeten laten keuren. De kosten hiervoor zullen ongeveer tussen de € 1250,- en € 1500,- uitkomen.

Het is dus zeker mogelijk, maar houdt wel rekening met de keuringskosten.

Voor meer info, stuur maar even een email via www.autograaf.info

RE: speciale ombouw

MiniLimo schreef:
Deze bedrijfserkenning krijg je aantoonbaar kunt maken dat hetgeen wat je bouwt overeenkomt met de GWC, waarvoor je een soort kwaliteitssysteem in moet voeren in het bedrijf. Hoewel ik het niet weet, vermoed ik dat Mini Centre Huissen net als de enkele andere Cabrio bouwers in NL geen bedrijfserkenning heeft aangevraagd (vanwege de hoge investering) en dus geen goedgekeurde bouwpakketten meer zal verkopen.



Ik denk dat de bouwpakket manier niet eens in aanmerking komt voor een GWC omdat het dan wel heel lastig wordt dat kwaliteitssysteem te bewaken.

RE: speciale ombouw

Beste Mensen, dit probleem heb ik dus ook.

Ik heb een cabrio op het oog wat een project is geweest van 15 jaar. De beste man wil er nu vanaf.

Hij heeft bij [Mini specialist] een ombouwset gekocht. Daar zitten papieren bij die door de RDW zijn goedgekeurd dat [Mini specialist] deze sets mochten verkopen. Hierna is de auto onderworpen aan een lasrapport, en daar ook goed doorheen gekomen. Echter is de type goedkeuring nooit verder aangevraagd.
Is het nog mogelijk dat dit alsnog gebeurd?

En moet ik de hele auto dan ook laten testen, of voldoet het lasrapport, aankoopbewijzen en overzicht schetsen ook?

Wat kost zo'n eventuele keuring dan?

RE: speciale ombouw

Ja ik ben ook benieuwd, wil nl. ooit proberen mijn shorty roadlegal te krijgen. Ik heb al het één en ander uitgegoogled, maar je wordt gek van de regels. Kan ik ergens meer info krijgen over GWC?

RE: speciale ombouw

Joost en Dietrich, in jullie specifieke gevallen zou ik gewoon de RDW bellen en het geval voorleggen en om advies vragen.

RE: speciale ombouw

RE: speciale ombouw

Inmiddels weet ik meer.

Per 1 jan 2005 is de typegoedkeuring eruit, en moet elke auto een voertuiggoedkeuring hebben.

Deze kan je aanvragen bij de rdw en kost rond de 1200 euro.

Er worden dan drie testen uitgevoerd: carroseriestijfheid, rijeigenschap en bouwtekening.

Slaag je voor deze testen dan krijg je op je kenteken een vermelding erbij, en mag je de weg op.

RE: speciale ombouw

Volgens mij is er nog een optie.

Koop een oude Mini sloop cabrio, vraag bij de rdw aan of ze het chassi nummer willen omkaten (legaal dus) en dan heb je ook een cabrio.

Ze verkopen namenlijk nog steed nieuwe body's van de Mini voor , pak um beet 4000 euro.
Als je je eigen Mini hebt, en deze is stok verrot bijna niet meer de restaureren( alles kan natuurlijk)
Maar je wilt er geen afschijt van nemen, dan kan je een Nieuwe body bestellen, en de RDW vragen of ze de de Mini willen omkatten, Ja uiteraard kost het geld.
Maar lang geen 1200 euro. ik geloof dat het minder als de helft is.

RE: speciale ombouw

zoek eens op chassisnummer..
staat ergens dat het ongeveer 65 euries kost.

maar hoeveel opknap cabrio's zijn er? errug weinig..