Gisteren heb ik me op de MG-onderdelendag in Houten voor laten lichten over RX5 RX7 en RX10. RX 10 is vooral geschikt voor de onderkant van de auto (taaie laag). Het is buitengewoon leuk spul, maar ik keekook naar andere oplossingen.
Ik ga nu voor Fertan en Ferpox. Fertan hebben wij al jaren goede ervaringen mee met MG's. In plaats van de roest in te sluiten en te isoleren(RX5) gaat het de strijd met roest aan en wint altijd, een blauwe uitslag overhoudend. Voordeel is dat het zo vloeibaar is als water en dus ook zeer goed in kokerbalken te spuiten is en andere lastige, kiertjes en gaatjes. Na behandeling met Fertan gaat er Ferpox overheen. Dit is een 1 componenten epoxyprimer die ook goed hecht op plekken waar nog lak aanwezig is en waar vervolgens weer alles overheen gespoten kan worden wat je maar kan bedenken.
Voordeel van Fertan en Ferpox is dat je minder nodig hebt, beter in de hoekjes gaatjes en kiertjes komt en al met al goedkoper uit bent. PM maar als je prijzen en/of leveranciers wil weten.
- Login of registreer om te reageren
RE: spuiten of met het handje verven?
Ingediend door Fazerray op zo, 07-01-2007 22:09
Ik zit met een probleem waar ik jullie hulp erg goed bij kan gebruiken;
Ik ben mijn mini helaal aan het opknappen.
Tot zover heb ik de A-panelen, beide spatschermen, het voorfront en beide deurschermen (doorskins dus) vervangen.
Om nou voor geen verrassingen komen te staan, ben ik van plan de bodem ook aan te pakken.
Ik heb al bij de bestuurderzijde en de bijrijderzijde aan de binnenzijde de bituumplaten (?) weg gehaald om te zien of daar roest onder zat.
Het zag er allemaal nog enorm goed uit, maar nou was er wel een heel klein beetje roest bij de aansluiting tussen vloer en de wielkast, maar dat was na wat schuren weg.(heb gelijk de buitenkant(waar het wiel zit) bekeken, maar die was nog goed)
Heel de aansluiting gelijk vertind zodat roest daar in ieder geval geen kans meer heeft.
Hoe kan ik de bodem (aan de binnenkant dus) het beste nou afwerken?
Zelf zat ik te denken om heel de bodem op te schuren en met een kwastje in de grondverf en lak te zetten.
Er komen toch nieuwe bitumenplaten overheen plus vloerbedekking met nieuwe matjes.
Of misschien alles kaal schuren en dan in de RX5 en RX 10 zetten?(lijkt me een enorme rotklus!)
Op de onderkant van de bodem zit van dat kleverige zwarte spul (ook een soort bitumen).
Het liefst wil ik dat weghalen om alles ook daar te controleren,maar ik denk dat er misschien een paar kleine oppervlakkige roestplekjes zijn.(de binnen en buitendorpels heb ik vorig jaar al vervangen, dus het lijkt me gek dat die al weggeroest zijn....alhoewel, het is een mini)
Hoe kan ik nou het beste heel de onderkant van de vloer, inclusief de binnenkanten van de spatschermen en het voorfront behandelen?
Toch alles kaalschuren en RX5 en RX 10 erop zetten?( ik zie me al liggen onder die auto..... )
Of kan ik weer met een kwastje de grondverf erop zetten, de lak erop zetten en eventueel bodyschutz erop spuiten?
De auto wordt in de zomer aan de buitenkant helemaal overgespoten.