RE: Stalen flip-front met losse motorkap en wing steady-bar.
Ingediend door paneermeel op wo, 09-11-2005 22:26
kleurtje erop en gaan met die banaan
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door paneermeel op wo, 09-11-2005 22:26
kleurtje erop en gaan met die banaan
Ingediend door Mini Power op wo, 09-11-2005 22:35
Ziet er goed uit!
Ingediend door Mike op do, 10-11-2005 17:33
Het komt helemaal goed met ons jeroen!
Mooi foto van Paneermeel ook.
Ingediend door paneermeel op do, 10-11-2005 23:21
Mike schreef:
Het komt helemaal goed met ons jeroen!
Mooi foto van Paneermeel ook.
thanx
Ingediend door Paul op vr, 11-11-2005 00:49
Hi J2,
dit betekent wel dat je indien je de motor wilt demonteren het hele subframe eronder uit moet?
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 11-11-2005 08:29
.. de steady zit in het flip-front .. dus die haal je er mee af. Zo te zien wordt dit een flip front met losse motorkap?!
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Kevski Style op vr, 11-11-2005 09:42
Toevallig is de mijne ook net af. Ik ben alleen bezig geweest met een flipfront van een Clubman van Polyester. Hele verbetering nu je overal zo makkelijk bij kan en de koeling gaat er ook aardig op vooruit....
Ingediend door Hugo op vr, 11-11-2005 15:11
Ziet er gaaf uit! Eén vraag; ik zie jullie met een gas (soldeer-) brander in de weer. Dat vertinnen, is dat afvloeien met soldeer of zo? Wat voor soldeer gebruik je? Lijkt me een goede roestwering, nu ik er over denk...
Ingediend door Simini op vr, 11-11-2005 19:16
Ik ben bezig met het vertinnen van mijn Van (de naden tot nu toe). Dit mag je echt niet met soldeertin doen, daar zit meestal van dat vet en vloei spul in. Dan krijg je vocht en zooi onder het tin. Dat is echt niet mooi en gaat niet werken.
[size=75:382ogo8q]Ik begin het vertinnen een heel klein beetje onder de knie te krijgen. [/size:382ogo8q]
Ingediend door jeroen2 op za, 12-11-2005 18:47
Nee , dit is speciaal , kan je bij een goede oldtimer reparateur wel kopen.
Een potje met vloeibaar tin (olie met tin , lood , zink en andere zut) , dit opzich vloeit al dicht.
Dan heb je nog een staaf (40 cm lang 10 mm rond)waar precies hetzelfde mixje in zit , alleen zonder vet of olie , dit is zeg maar de grote gaten vuller.
Naden moet je van beneden naar boven doen , liggende naden zijn natuurlijk het simpelst.
Het is pas goed als het aan de andere kant eruit komt.
Voordeel ; roest nooit meer , mooier af te werken dan kit , de platen flexen niet meer (kit wel) dus je body is stijver , ideaal voor boom-cars dus (luchtdicht , kit blaas je eruit).
Nadeel ; niet gezond , veel schuren nadien , is duurder dan kit.
Greetz , Jeroen2
P.s. Barry was vandaag z'n kopje (stg4) weer aan't flowen terwijl ik m'n bedrading verdekt heb opgesteld onder de kap.
Ingediend door bertan op za, 12-11-2005 20:25
Ik wil nog even een aanvulling doen op hetgeen Jeroen2 vermeld, die eerste brei die je smeert op je koets moet dient als aanhechtingslaag, en is alleen niet duurzaam genoeg, die warm je op tot die blinkt en dan wrijf je alle vuiligheid eruit (heel belangrijk). Dan vul je op zoveel je nodig hebt, meestal word het teveel aan materiaal afgeraspt, of in hoeken met een sterpuntig mes afgeschreept.
Ingediend door bertan op zo, 13-11-2005 17:24
Edit: ik heb vergeten te vermelden dat je ook een houten duwspatel kunt gebruiken , dus opwarmen en at kaarsvet gebruiken en dan kan je tin vormgeven om zo minder te moeten raspen enof schuren.
Ingediend door jeroen2 op zo, 13-11-2005 21:51
Zo ff m'n computer naar binnen gezet en de wings strak gemaakt.
Volgende week ff naar de spuiter (hopelijk) dan kan ik 'm volgend weekend weer in elkaar zetten.
Vandaag ff proef gereden zonder voorkant , wat een blikken langs de weg zeg ..... zeker nooit een halve mini gezien of zo!!
2 Bertan , dat van dat houten spateltje .... die fikt ook helemaal op en dan komt er rotzooi in je tin .... wat ik doe als het helemaal hard is er nog een keer met een gerichte straal overheen zodat net de top van de tin eraf loopt.
Dan is het veel gladder en je wrijft er geen krassen in!!
Zie de bril-pootjes (naden) onder de koplampen waar de wings op de voorkant staan , zoooooo mooi.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... teady-bar/
Greetz , Jeroen2
Ingediend door denhans op ma, 14-11-2005 08:54
jeroen2 schreef:
2 Bertan , dat van dat houten spateltje .... die fikt ook helemaal op en dan komt er rotzooi in je tin
als je die mooi in het kaarsvet hebt gedopt zal dat heel goed werken. Je moet natuurlijk niet met je brander op je spateltje richten :)" title="Evil" />
Ingediend door jeroen2 op wo, 16-11-2005 21:24
Nou , gister is het front naar de spuiter gegaan , nu ff afwachten wanneer hij terug komt.
Ik sta te springen om 'm weer in elkaar te zetten.
De laatste junksjon-boxen (waterdichte kabeldozen) waren ook binnen en een hele berg rvs en chroom.
Ook heb ik een elec-fan (van een MPI , die zijn lekker plat) reversed (draait tegengesteld) op m'n rad gezet voor de te warme zomerdagen die ongetwijfelt weer gaan komen.
Het moeilijkste bij een spi is toch wel de electra geweest (stampvol) , ook omdat sommige lampen apart zijn gezekerd die samen weer door de rvs caravan-stekker naar de voorkant gaan , 8 schakel-aders en 3 massa-aders.
Greetz , Jeroen2
Ingediend door paneermeel op wo, 16-11-2005 21:37
ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit is gaan zien. kom zeker ff kijken als hij terug is van spuiter.
later
Ingediend door jeroen2 op wo, 16-11-2005 22:20
Zaterdag-middag komt d'n Barry de laatste hand leggen aan z'n kop (hij neemt weer bossche bollen mee (vorige weekend had t'ie een mini-bol meegenomen voor Dean) , kan je meteen zien hoe dat gaat , project 47 al dit jaar!!!!
De volgende staat ook al weer op de plank spi-stg3.
En voor mij de 3ES-bak (zijn er maar 2 a 3 van in Nederland (ooit verkocht volgens onze Rover goeroe) , die onder m'n 1550 gaat.
Ik zal 'r 's een topicje over maken , dan snappen de cons het ook wat we bedoelen.
Greetoooos maar 's weer , Jeroen2
Ingediend door Beumert op di, 09-10-2007 14:05
Ik ben ook van plan om een tweedelig stalen flipfront op mn mini te monteren. Heb je nog wat tips? Voor uitlijnen en volgorde van monteren enzo.
Denk dat het de volgende manier wordt (maar verbeter me maar als het anders wordt.
- Oude front er afslijpen
- Bracebars maken en vastzetten (nog ff bedenken wat voor profielen ik ga gebruiken)
- Los van de auto het front en de spatborden aan elkaar lassen
- Geheel passen
- Wing steady-bar maken en vastzetten
- Scharnieren monteren (ook nog bedenken wat voor)
- Sluitingen monteren
- Tevreden naar het resultaat kijken...
Klopt dit zo een beetje?
benodigd:
- twee nieuwe spatborden en frontpaneel
- stukken staal voor bracebars
- twee scharnieren
- aantal sluitingen
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 09-10-2007 14:33
aangezien dit een beetje een oud topic is, en Jeroen2 momenteel in Portugal woont verwijs ik je maar even naar het MAV fotoboek;
http://www.miniasfaltvreters.nl/mav2bga ... =8&stat=ok
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Kevski Style op di, 09-10-2007 15:16
Hou even rekening met de uitlijning van je voorsubframe en je body. Wanneer je het front eraf haalt heeft deze aan de voorkant geen ondersteuning meer....
Ingediend door ayla op di, 09-10-2007 15:36
Kevski Style schreef:
Hou even rekening met de uitlijning van je voorsubframe en je body. Wanneer je het front eraf haalt heeft deze aan de voorkant geen ondersteuning meer....
Vandaar de brace-bars
Groet ron
Ingediend door Beumert op di, 09-10-2007 15:43
ben ook benieuwd naar de aansluiting tussen a-paneel en spatborden. daar zit normaag gesproken die strip overheen, hoe lossen ze dat bij een flipfront op?
De volgorde die ik noemde, klopt die een beetje of zouden jullie het anders aanpakken? Het lassen zou het makkelijkst gaan met puntlastang, helaas bezit ik die niet en zij ze te prijzig om 'ff' aan te schaffen.
@moderators: ik heb mijn vraag in dit topic gezet en niet in het algemene flipfront-topic omdat het hier over andere soort gaat. hoop dat ie goed staat.
Ingediend door Kevski Style op di, 09-10-2007 15:53
@ ayla: Joh duh
Maar ja, dan is het nog vrij lastig als je subframe al geknikt is en je zet hem dan vast. Bracebars scheef. Maakt voor de stugheid niks uit, maar de uitlijning kun je dan wel op je buik schuiven. Tenzij je zoals ik het expres doet om je caster mee te veranderen....
Ingediend door Beumert op di, 09-10-2007 15:56
Ik snap ff niet wat je precies bedoelt.
Ingediend door ayla op di, 09-10-2007 16:21
Kevski Style schreef:
@ ayla: Joh duh
Sjoh, vriendelijkheid ten top....
Groet ron
Ingediend door ouwekwek op di, 09-10-2007 16:26
als je je front van je mini af slijpt heeft je subframe alleen nog maar aan de schutbord kant ondersteuning. Als dit wat doorzakt, of doorgezakt is, en dan je brace bars gaat maken kunnen die wat te kort zijn waardoor je wiel uitlijning veranderd.
Ingediend door Kevski Style op di, 09-10-2007 16:44
Zakken doen ze altijd, want het is ondersteund met rubbers, die eigenlijk altijd wel een stukje uitgelubbert zijn. gevolg is teardrops die niet meer goed vastzitten en een hele rare en meestal ongelijke uitlijning. Hoe je het op kunt lossen:
Chassis opkrikken onder de dorpel (eerst heel goed ondersteunen)tot beide recht staan. Dan de brace eronder. Wil je met caster aan de slag dan zul je moeten experimenteren. Op die manier kan je anti-squat/anti-lift erin bouwen....
Ingediend door nonono op di, 09-10-2007 17:26
wat vaak word vergeten is dat je ook de vloer kan verstevigen waar het subframe bevestigd is!
als je dit doet voor dat je het front weg slijpt kan je een hoop gezeik voorkomen
Ingediend door Beumert op di, 09-10-2007 17:47
Ik kan dus niet nu gewoon het front eraf slijpen (koets staat in zn geheel op assteunen onder de frame's) en dan bracebars uitlijnen en vastzetten?
Ingediend door Red Flame op di, 09-10-2007 18:29
Met alle respect beumert, een stalen flipje bouwen is niet iets dat je ff doet. ik lees in andere topics dat je niet veel tijd hebt omdat je je ruimte uit moet.
je geeft ook aan dat er al iets is misgegaan, ik zou zorgen dat je het mislukte opnieuw netjes maakt, dan kan je daarna een neus bouwen...
ook een poly-neus heb je niet zomaar erin zitten, het lassen van brace bars is ook een verhaal opzich.
Ingediend door Beumert op di, 09-10-2007 19:07
De schermen moeten hoe dan ook vervangen worden. Ook vind ik een flipfront gewoon heel erg fraai. Ik kan er voor kiezen om het geheel nu te vervangen en maar aan te kloten en later nog eens te kiezen voor een flipfront maar kan ook in een keer die stap nemen.
Voordeel 1: besparing in de kosten, hoef dan maar 1 keer het plaatwerk te vervangen.
Voordeel 2: het is gelijk naar mn zin
Ik kan de voorkant nu ook volsmeren met roeststop, rest van de mini aflassen en gaan rijden en dan in het voorjaar alsnog de flipfront plaatsen. Dat neemt echter niet weg dat het flipfront er gaat komen. Informatie is dus altijd welkom.
Ingediend door Kevski Style op wo, 10-10-2007 08:57
Met een extra krik kan je het voor elkaar krijgen en een waterpas. Zo lang je ze maar exact valk houd gaat het lukken. Je mag ook pmmen als je wat moet weten. das wel het minste wat ik kan doen....
Ingediend door Beumert op wo, 10-10-2007 10:16
Het is dus gewoon belangrijk dat het subframe waterpas staat en iets opgekrikt is. Hoeveel cm moet het dan opgekrikt worden of is er ergens een indicatiepunt dat je weet dat ie hoog genoeg zit?
Ingediend door Kevski Style op wo, 10-10-2007 11:20
Nope, dat is er niet. geen enkele auto is 100% recht kwa chassis en subframe, dus meten is weten. Het chassis ,oet je gewoon laten staan. dan de waterpas erop. Met een tapeje afplakken (waterpas dan he?) vervolgens de krik onder het subframe zetten en de waterpas erbovenop. Wanneer deze gelijk zijn zit hij goed. die kant ondersteunen met iets van die hoogte. aan de andere kant hetzelfde doen. En dan tot slot nog even een checkup door de waterpas haaks te zetten in het chassis en op het subframe. Klopt alles zo goed mogelijk, dan de boel vastzetten....
RE: Stalen flip-front met losse motorkap en wing steady-bar.
Ingediend door jeroen2 op wo, 09-11-2005 21:25
Zie alvast de fotootjes van de aanvang van het gebeuren.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... teady-bar/
Eerst helemaal passen (org. Rover , zeer goed mag ik zeggen) dan puntlassen met de Mig dan de naden vertinnen zoals het hoort (ik hou niet van kit!!).
Paneermeel kwam ff helpen met het passen en meten van de panelen (doet t'ie elke dag).
Greetz , Jeroen2 (disconcerned flipped mav-driver).