startonderbreker inbouwen

RE: startonderbreker inbouwen

Ik wil een handmatige (schakelaar) startonderbreker inbouwen. Is er iemand die dit al gedaan heeft en of er dan een tekening van is gemaakt voor de aftakkingen in de draadboom.
Reacties graag.
Tekeningen kunnen naar mijn emailadres

Bij voorbaat dank

RE: startonderbreker inbouwen

Wa wil je onderbreken, de ontsteking of de startmotor... Waar wil je de schakelaar plaatsen?

RE: startonderbreker inbouwen

Ik heb het idee om bij de startrelais een schakelaar in te bouwe (eigenlijk dus verlengen de cabine in) en op die manier een onderbreking te maken in het circuit. Zodat je als je de auto wilt starten het startrelais niet werkt.

RE: startonderbreker inbouwen

Het is makkelijker om het kabeltje op je bobine te onderbreken.

RE: startonderbreker inbouwen

Bij je contactslot komen veel draden vandaan dus als je daar de startdraad onderbreekt met een stevige schakelaar ben je klaar...

RE: startonderbreker inbouwen

Ik heb de bobine onderbroken. Ik had m'n hele kabelboom eruit tijdens restauratie en kon dus makkelijk een dubbele (of 2-aderige) draad trekken.

Met een 2-standen schakelaartje kan ik de bobine in- en uitschakelen. Als ie uit is zal de startermotor de motor gewoon rond laten draaien, alleen onstaat er geen vonk op de bougies. Bij lang proberen zal de motor uiteindelijk 'verzuipen', dat is het enige nadeel.

Het schakelaartje kun je op ieder gewenste plek monteren, maar plaats 'm vooral verborgen!!!

Succes!

RE: startonderbreker inbouwen

Misschien niet helemaal jouw bedoeling maar dit werkt ook!

Onder de auto door loopt de plus-draad rechtstreeks van de accu naar het startrelais.
Als je achter de voorstoel zoiets doet tussen deze draad:

Dan kun je de hele stroomvoorziening in de auto uitschakelen met het omhalen van de rode sleutel.
Deze sleutel kun je meenemen uit de auto

RE: startonderbreker inbouwen

dat laatste is inderdaad een optie maar niet echt mijn bedoeling. Mij gaat het om een schakeling die ik direct kan bedienen en het enige effect is dat de auto niet te starten is.

zijn er nog meer voorstellen, het voorstel van de bobine is een optie maar niet echt waar ik hoopte

RE: startonderbreker inbouwen

Voordeel is juist van zo'n sleutel dat als hij verwijderd is, je hem juist niet kan starten(omdat die sleutel mist) en dus als startonderbreker ook werkt... :P

default

RE: startonderbreker inbouwen

Je kan een relais in je stadslichtcircuit opnemen.
Wanneer je motor uit staat, is de contactdraad tussen het contactslot en startrelais verbroken.
Door je stadsverlichting in te schakelen wordt het relais bekrachtigd en kan je je motor starten.
De stadsverlichting kan je daarna gewoon doorschakelen naar dimlicht of uitzetten.

Andere mogelijkheid.
Achterruitverwarmingsschakelaar (mooi woord voor scabble) gebruiken.
Even de stekker er af en je kan de schakelaar gebruiken.
Als je een rechterspiegel hebt hoeft je deze ook niet meer aan te sluiten voor de APK.
Anders gewoon voor de APK de stekker er weer op drukken.

RE: startonderbreker inbouwen

De hoofdstroom schakelaar die Frog off aangeeft kan idd ook, deze heb ik in het dashboard verwerkt. De accukabel loopt bij mij binnendoor.

Maar zo'n schakelaar wordt voornamelijk gebruikt in de racerij uit veiligheidsoverwegingen. Het kan kortsluiting en dus brand voorkomen!!

In het verkeer wordt bij ongevallen door de brandweer de accu als eerste ontkoppeld nog voordat er hulpverlening of 'wrak' verwijdering plaatsvindt.

Dus voor de veiligheid d:)b !!!

RE: startonderbreker inbouwen

Het heeft inderdaad voordelen zo'n 'sleutel' echter heb ik het gevoel dat het zo'n groot ding is. Voor mij gaat het om gemak, een achterruitverwarmingsschakelaar (ook ik kan scrabble spelen) heb ik er nog drie van liggen dus daar geen probleem.
Maar dan blijft de vraag bestaan:

Waar is de beste plaats in de draadboom?

RE: startonderbreker inbouwen

zo'n schakelaar die Frogg off bedoeld had ik naast m'n accu gemonteerd op de [u:10257r7v]Massa[/u:10257r7v]( anders krijgen je instrumenten teveel op z'n gvd!)

Heefd veel voordelen:
bij reparaties, even spanning eraf! geen probleem! niet meer massa kabel losmaken.

Bij lang stilstaan en acculaden(accu blijft gespaard)

Anti diefstal..... werkt perfect.

schakelaar kost 2 tientjes + nog wat schoentjes en massaklem en kabeltje ben je 35 eurie kwijt!

succes!
Lex

RE: startonderbreker inbouwen

Ik moet voor de verzekering (diefstal) een startonderbreker plaatsen. Ik ga de + v/d bobijn onderbreken met een schakelaar die verstopt is bij het dashboard (en een dubbele draad ernaartoe). Hoeveel Ampère moet deze schakelaar minstens zijn?

RE: startonderbreker inbouwen

Waarom pak je niet de draad die van de accu af komt. Dan schakel je gelijk de hele mini uit al je de startonderbreker installeert. Je zou ook in de laatste Haynes kunnen kijken bij de MPI waar dat daar de onderbreker ergens tussen zit.

Ik weet niet om wat voor mini het gaat en wat de getaxeerde waarde is, maar dit is iets wat ik nog niet gehoord heb in de jaren dat ik met de mini bezig ben.

RE: startonderbreker inbouwen

Ja goed idee, zal is i/d Haynes zien. Ik had gebeld met iemand die auto-electronica intalleert in oude auto's en die plaatste een gewone startonderbreking daartussen... Niemand ervaring op deze manier?

RE: startonderbreker inbouwen

wat versta je onder een startonderbreking?
De onderbreker die standaard in de SPi en MPi zit, is moeilijker achteraf te monteren dan een cutt-off switch.
http://www.aliexpress.com/product-fm-im ... alers.html

Maar zwart/wit gezien is dat ook een startonderbreking...

RE: startonderbreker inbouwen

Alleen zal je wel een voorziening voor je radio moeten maken, anders kan je die elke keer opnieuw instellen...

RE: startonderbreker inbouwen

Dit was niet mn bedoeling.
Maar kan idd handig zijn als je auto stroom lekt zeker?
Goeie opmerking Thomas, er zal dan een draad moeten lopen rechtsreeks v/d batterij naar de radio (met een zekering tussen, zo dicht mogelijk tegen de batterij).
Ik doelde niet op zo'n dikke schakelaar om alles uit te zetten, maar eerder op een verborgen schakelaartje dat ervoor zorgt dat je hem niet meer kunt starten... Ik moet dit doen voor mijn verzekeraar om hem tegen diefstal te kunnen verzekeren, snappie?
Wie weet welke draad ik het best onderbreek hiervoor?
Is het + kabeltje van de bobijn een goed idee of niet?

RE: startonderbreker inbouwen

;) Ik zou de + kabel van je benzine pomp onderbreken met een relay. (ipv schakelaar)

En dat relay dan schakelen met een schakelaar (in je dash bijv)
Dan zal je mini ook nooit starten (in ieder geval niet lang aan gezien er geen brandstof toevoer is)

zo had ik het ook gedaan bij mijn 1e autoke
Werkt perfect , motor draaid wel rond maar slaat niet aan (of valt gelijk uit) O:)

RE: startonderbreker inbouwen

Als je voor de verzekering een alarm moet installeren dan zal dit een moeten zijn met een erkent certificaat en door een SCM erkent bedrijf ingebouwd moeten worden.Anders heeft het geen enkele zin om dat wat je alemaal noemt in te bouwen ( verzekering technies dan wel te verstaan )

RE: startonderbreker inbouwen

Jep, daar ben ik juist achtergekomen via mijn makelaar. Ik moet een attest hebben en mag het niet zelf plaatsen.
Steek ik een hele mini in elkaar en moet ik een knopje láten steken, wel n beetje belachelijk maar kom...
Ik zal nog posten hoeveel het juist gekost heeft, moet nog een bedrijfje zoeken (i/d provincie Antwerpen, België)

RE: startonderbreker inbouwen

Of een andere verzekeraar die niet zo moeilijk doet ;)