Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Zomaar een idee, graag commentaar. Ik zat net in mijn vrijwel gestripte mini, op zoek naar een leuke zit positie. Eigenlijk zou ik het stuur rechterop en dichterbij willen hebben, de (kuip-) stoel komt redelijk laag en ver naar achter (lange benen...) Het volgende idee ontstond:
Eerste deel van de stuuras, vanaf het stuurhuis omhoog, zo stijl mogelijk omhoog. Dat ter hoogte van de bevestiging aan de carrosserie 1 of 2 kruiskoppelingen en vervolgens een veel meer horizontale stuuras, met het stuur erop. Zal wel 2 stuurassen nodig hebben, dit is een langere weg, maar het lijkt me niet te gecompliceerd. Ik zou zeggen: shoot!
Dank,

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Goed idee! Heb er zelf ook wel eens over nagedacht om het stuur rechterop te krijgen...

Metro gebruikt ook een vorm van flexibele koppeling, wellicht dat iemand er een foto van kan maken...

Wel zal het in en uitstappen wat moeilijker worden.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Je bedoelt het stuurwiel meer horizontaal krijgen neem ik aan?

Wat zou daar het voordeel van zijn? Ik ben zelf 1.91 m lang en met de juiste montage van de stoel en stuurverlager kan je een hele mooie zitpositie creeren.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Dan kun je er beter twee inzetten, met de twee buitenste stukken van de stuurstang (die aan het stuur en aan het stuurhuis) evenwijdig aan elkaar. Als je dat niet doet, of maar één kruiskoppeling gebruikt, is de hoekverdraaiing van stuur niet hetzelfde als van het stuurhuis (niet eenparig). Dat kan wat vreemde stuureffecten opleveren.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Paul schreef:
Je bedoelt het stuurwiel meer horizontaal krijgen neem ik aan?

Wat zou daar het voordeel van zijn? Ik ben zelf 1.91 m lang en met de juiste montage van de stoel en stuurverlager kan je een hele mooie zitpositie creeren.



Ik bedoel echt het stuur meer verticaal, de stuuras meer horizontaal. Het voordeel is dat het bovenste punt van het stuur (12 uur) en het onderste (6 uur) minder verschil in afstand tot de bestuurder komen te staan. Dat is prettig als je je handen altijd 'kwart voor 3' wilt houden, ook tijdens een bocht. En dat wil ik, ook omdat er een 'quickrack' inkomt, een stuurhuis dat minder slagen van het stuurwiel nodig heeft 'lock-to-lock'. Oh ja, en mijn stoel komt nogal laag: de middenbalk is eruit, die krachten worden door een eigenbouw kooi overgenomen.

En inderdaad, CMC, ik denk aan 2 koppelingen, ieder een halve bocht. Ik ken het principe. Of het bij zulke lage draaisnelheden veel uit maakt weet ik niet, maar ik denk dat ik ook een aardig scherpebocht moet maken, dus zijn 2 waarschijnlijk ook echt nodig.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Met alleen verlengen van je stuurkolom bereik je toch eigenlijk al wat je wil? Met een stuurverlager kan je het stuur al behoorlijk laag zetten, nadeel is dan dat het stuur nog steeds te ver weg zit, je wil het eigenlijk dichter naar je toe hebben.

Verlengen is al moeilijk genoeg denk ik, ik zie niet helemaal waarom je twee extra koppelingen wil maken.

Ik ben wel benieuwd naar je oplossing, ik zit met hetzelfde probleem. Als je lekker wil zitten in lage kuipstoelen zet je de stoelen ver naar achter zodat je je benen redelijk gestrekt heb, alleen kan je dan niet lekker meer bij je stuur.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Ik kan inderdaad de stuuras wat verlengen, of een spacer tussen stuur en boss plaatsen. Maar het blijf een feit dat die as uit de vloer komt en het stuur dus nooit erg verticaal. Daarnaast zou ik dan 2 kolomverlagers moeten plaatsen en de stuuras verlenger, maar dan kan ik er nauwelijks meer in en uit. Door de as in een knik te laten lopen houd je meer beenruimte. En het stuur komt vrijwel verticaal, zoals ik graag wil. En daar ben in niet de enige in, kijk maar eens bij:
NASCAR
IndiCAR
Formule 1
DTM
Enz, enz.

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Metro gebruikt ook een vorm van flexibele koppeling


http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/metro-stuurinr.gif

delen 17 - 18 - 19 .. 18 is 'gewoon' een schijf rubber, dus al te grote bochten gaat die niet maken ..
ik denk dat het makkelijker zal zijn een soort kruis(cardan)koppeling in je huidige stuurstang te maken.

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Even omhoog geschopt..

Hugo schreef:
of een spacer tussen stuur en boss plaatsen.



Hugo had het over een spacer om je stuur meer naar je toe te krijgen en nu kwam ik dit net tegen:

.

Dit is waarschijnlijk waar Hugo het over had maar ik wist niet dat dit ook gewoon te koop was. Het is geschikt voor verschillende sturen met losse naaf en op het oog ongeveer 10 cm lang. Dit is voor mij precies een mooie maat om net wat comfortabeler te zitten. Ik had al het idee om zoiets zelf te lassen van een dikwandige buis en twee flenzen, maar dit ziet er veel eenvoudiger uit.

Heeft iemand ervaringen met deze stuurverlenger? Het ziet er niet extreem stevig uit maar ik neem aan dat het stevig genoeg is om meer dan rechtuit mee te rijden.

Met vriendelijke groet,
Erik

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Wel eens nagedacht over een quickrelease mechanisme? Kan je je stuurkolom gewoon verlagen en tegelijkertijd uitstappen omdat je met 2 drukpeddels je stuur eraf kan halen....

RE: Stuuras opdelen met kruiskoppeling.

Kijk nou, dit is wat ik bedoel:

Kennelijk ben ik niet de enige gek... Komt van Engels Mini Turbo forum (link).
Leuk hè?