Ik zit er over te denken om een stuurverlager te monteren in mijn Mini, het stuur staat voor het mooie net ff te plat. Hoeveel lager komt het stuur dan te staan eigenlijk? Kan je er dan nog met je benen onderdoor als je 1m94 lang bent
Het verlagingsbeugeltje is geschikt om het stuur van heel laag tot niet veel lager dan standaard te zetten, het is instelbaar. Of je er met 1.94 ook nog onder past... Normaal zou ik zeggen; kom een keer passen. Helaas is de stuurkolom ongeveer het enige dat nog wel in mijn Mini zit Misschien helpt het als ik zeg dat de vorige eigenaar van mijn Mini ook minstens 1.94 was en er zo'n beugeltje in had zitten (waar ik zeer dankbaar voor ben, ik zou het er zeker zelf in gezet hebben, anders - is qua comfort het enige nadeel van de Brooklands t.o.v. mijn Cooper ).
Dat is er inderdaad 1. De sleuf die je ziet is verantwoordelijk voor de instelbare hoogte. Namaken, tja. Zijn ze zo duur dan, dat je het er makkelijk uithaalt? Ik zou niet te ingewikkeld doen en gewoon een "ready-made" halen.
Die stuurverlager moet je wel icm stoelverlengers doen natuurlijk, anders wordt het erg krap. Maar dan past het ook prima. Ik ben ongeveer 1.85 met de stuurverlager op z'n laagst krijg ik mijn mini niet meer in z'n twee maar ietsje hoger lukt ook dat prima. Bij mij staat ie nu nog niet op z'n hoogste stand. Bij jou zal dit misschien wel nodig zijn maar dan zit je stuur nog steeds een stuk lager dan normaal. Als je wil passen mijn mini staat in Haarlem, da's dichterbij dan Enschede.
Wat Eelke al zegt, ik zou niet zelf gaan lopen kutten om er één te maken. Zo duur zijn ze niet. Succes met het losmaken van je breekbout trouwens. Als je niet weet waar ik het nu over heb, dan zul je dat na een uurtje schelden, hakken en boren wel weten. Beste oplossing die ik tot nu toe heb gehoord is een moer er op lassen dan ben je zo klaar. Moet je wel een lasapparaat bij de hand hebben natuurlijk.
Ik ben er uit... ik koop binnenkort gewoon zo'n ding
henkmarius schreef: Succes met het losmaken van je breekbout trouwens. Als je niet weet waar ik het nu over heb, dan zul je dat na een uurtje schelden, hakken en boren wel weten. Beste oplossing die ik tot nu toe heb gehoord is een moer er op lassen dan ben je zo klaar. Moet je wel een lasapparaat bij de hand hebben natuurlijk.
Ja.. ik weet wat je bedoelt met de breekbout
Die heb ik zeer goed leren kennen bij het vervangen van het stuurhuis.. wat een @#$% klus is dat zeg... maar met veel geduld, hamer, drevel en een zeer groot (scheld)woordenboek ging ie toch los
Wat heeft een stuurverlager met stoelverlengers te maken Ik (1.85 om en nabij) pas zonder stoelverlengers niet met goed fatsoen in een Mini. Althans, verre van comfortabel. Stuurkolomverlager zorgt ervoor dat het stuur in een beetje normale hoek staat, maar is geen vereiste om - zonder me drie keer dubbel te hoeven vouwen - in de Mini te zitten. Maakt alleen het sturen wat aangenamer.
Anyway, beide zijn zeer prettige accesoires, laat daar geen misverstand over bestaan
Jeroen schreef: Ja.. ik weet wat je bedoelt met de breekbout
Ik niet precies. Is dat die bout die je eruit moet halen en waar bij mij die "afgeslepen" moeren op zitten? Ik heb me al afgevraagd hoe ik die eruit moest krijgen. Heb laatst ook een verlager gekocht (paar Euro maar) en de stoelverlengers maar het zit er nog niet in.
Graag tips voor verwijderen van die bout en overige tips zijn ook natuurlijk welkom. Ik heb ooit eens iets gelezen in MiniWorld over moeren die losmoeten op de bodemplaat bij het stuurhuis
Wat betreft de moeren die je los moet zetten (ik zou zweren dat ik dit al eerder op het forum heb gezschreven, maar ik kan het niet terug vinden): met deze moeren zitten de U-bouten vast waarmee het stuurhuis op zijn plaats wordt gehouden. Het stuurhuis kun je je voorstellen als een buis die onderaan tegen het schutbord zit bevestigd. Het zit vast met twee U-vormige bouten. Als je de stuurkolom wil verlagen (kantelen), dan moet het stuurhuis ook verdraaien, anders komt e.e.a. onder spanning te staan. Daarom moet je de U-bouten even los zetten zodra je de stuurkolom gaat kantelen om de stuurkolomverlager te monteren.
Ingediend door Clay Regazzoni op zo, 29-12-2002 03:18
Stoelverlengers hoeven niet noodzakelijk te zijn als je lang bent. Zelf ben ik 1.96 en heb wel een stuurkolomverlager maar geen stoelverlengers. Als de stoel te ver naar achteren staat zit ik niet lekker en hij staat dan bovendien minder stevig. Wel lekker als de stoel laag staat, heb daarom een stuk tussen de poten uitgezaagd en weer vast gelast. Ik moet zeggen, het zit perfect zo diep.
Laten we niet te veel in de stoelverlengers komen, daar loopt al een topic over in Techniek Algemeen (al eerder genoemd). Het zal verder een kwestie van persoonlijke smaak zijn of je het wel of niet nodig vind. Persoonlijk zou ik er niet zonder willen, en ik ben nog een slordige 10 cm korter dan jij. Stevigheid hoeft ook geen probleem te zijn (tenminste, vanuit het oogpunt van een stoel die een beetje zit te hobbelen), maar dat kunnen we allemaal bespreken in het eerder genoemde topic.
stuurverlagers zijn ook voor MPi's met airbag verkrijgbaar. Veilig is echter anders. Het nut van een airbag in een mini is al discutabel, want je zit er veel te dicht op, maar maak het dan niet nog erger door het stuur onder een andere hoek te gaan zetten.
[size=75:3sd9ntz9][Topics samengevoegd - Eelke][/size:3sd9ntz9]
Ik ben van plan om een stuurverlager te plaatsen. Nu heb ik gehoord dat je dan eerst twee bouten van je stuurkolom moet losdraaien. Ik heb geen idee waar die dingen zitten. Kan iemand mij dat uitleggen, en ook waarom dat moet.
Thanks
Voordat je je stuur gaat "verlagen", heb je al gepast of je na het verlagen nog in de Mini past. Veelal gaat verlagen ook gepaard met het plaatsen van stoelrailsverlengers omdat je benen mogelijk klem komen te zitten tussen stuur en stoel. (Been there, tried it. Ik kon er met mijn 1,86 m. niet eens in.)
Je zet het stuur niet dieper, je maakt de hoek t.o.v. de zitting kleiner, waardoor je stuurstang op een ander punt weer moet worden bevestigd. Je stuur staat weliswaar minder plat, maar heeft serieuze risico's voor je borstomgeving bij een aanrijding.
Ik bedoelde dat je volgens mij bij montage de breekbout toch los moet hebben lijkt me. De bout zal toch door het 'buisje' van de stuurverlager moeten. Ook lijkt het me dan logisch dat je de breekbout daarna niet weer monteert maar vervangt voor een gewone bout en moer.
Bij jeroen zie ik de breekbout nog zitten en vroeg me af hoe hij dat gedaan had
Nou zo als al werd aangegeven je verandert de hoek van je stuur.
Dit gaat lang goed, en later gepaard met een defect aan het rondsel. Kijk maar naar de thread van mini martin: " Stuurspeling "
Klopt, dat kan gebeuren... dr zijn er meerdere die het probleem gehad hebben. Eelke ook onder andere. Of het aan de stuurkolomverlager ligt weet ik niet, Martin had er geen geloof ik.. (correct me if I'm wrong). Een vriend van me had ook een versleten rondsel van z'n Mini, maar geen stuurkolomverlager. Ik durf er dus eigenlijk geen conclusie aan te verbinden en hou het maar op gewone slijtage
Je moet alleen wel de 4 boutjes van het stuurhuis losdraaien, zodat je de stuurkolom kan laten zakken waardoor het stuurhuis vrij kan draaien. Hierdoor zal je het rondsel niet scheef belast worden tijdens het sturen.
Trouwens.. als je een nieuwe stuurkolomverlager koopt zit er ook een duidelijke gebruiksaanwijzing bij.
Patrick schreef: Bij jeroen zie ik de breekbout nog zitten en vroeg me af hoe hij dat gedaan had
Wil je het echt weten?
Los was dus echt een probleem... de kop was er dus afgebroken. Mbv een drevel hebben we hem losgetikt. Wat een kl#te klus was dat zeg... Een andere oplossing is om een moer er op te lassen, maar ik voelde er weinig voor om in mn Mini te gaan lassen... bekleding eruit halen, dashboard beschermen enzo.. veel te veel werk
Maar ik had nog een gaaf exemplaar liggen van de donor van de aanhangert, dus heb die gebruikt bij het plaatsen van de stuurkolomverlager.
Ik ga mee met Jeroen, ik geloof niet dat die slijtage aan het rondsel te maken heeft met de stuurkolomverlager, mits juist gemonteerd. Inderdaad is het wel van essentieel belang dat het stuurhuis tijdens montage losgezet wordt; waarschijnlijk is dat rondsel inderdaad het punt dat het moet ontgelden als dat niet gebeurd.
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 07-02-2005 12:45
je moet de moeren van het stuurhuis (en dat is niet de stuurkolom) losdraaien - 4 stuks (nr 6 op plaatje: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/steering/unit.gif ) als je dan de verlager bij de stuurkolom monteert draait het stuurhuis die paar graden mee ...
Ingediend door Stainless Evil op za, 23-04-2005 12:38
Als je de bouten van het stuurhuis wil oplossen om het stuur te verlagen? Waar vind je deze bouten? Zijn dit die 4 bouten die bij je voeten door de bodemplaat komen links en rechts?
[size=75:2wc6idah][Topics samengevoegd - Eelke][/size:2wc6idah]
In onze mini-van 95 uit 1980 zit een verlager tussen het stuur, hierdoor is er minder beenruimte.
Kan ik deze verlager er gewoon tussen uit halen en het stuur in zijn originele positie plaatsen, of moet ik dan ook iets veranderen waar het stuur aan de wielen zit.
Nou, wellicht zijn de bouten van het stuurhuis niet losgedraaid (2 links en 2 rechts in de bodem bij je voeten) en/of na het verlagen weer vastgedraaid. Hierdoor staat er veel spanning in/op het stuurhuis. Als dit zo is hoop ik niet dat er schade aan je stuurhuis is ontstaan... (duur geintje).
mini-rulez schreef: Nou, wellicht zijn de bouten van het stuurhuis niet losgedraaid (2 links en 2 rechts in de bodem bij je voeten) en/of na het verlagen weer vastgedraaid. Hierdoor staat er veel spanning in/op het stuurhuis. Als dit zo is hoop ik niet dat er schade aan je stuurhuis is ontstaan... (duur geintje).
Dennis
Ze zijn wel gewoon losgedraaid bij het verlagen, heb het ook gewoon bij een garage laten doen waar ze mini's kennen. Moet hem even laten balanceren waarschijnlijk..
Yep ze moeten uiteraard weer vastgezet worden na het verlagen, anders zit je stuurhuis los, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik vermoed niet dat uitlijnen of balanceren nodig is als je voor die tijd geen last had van die trillingen. Heb het zelf ook eens gedaan bij een Mini en heb daar verder geen last mee gehad...
Ingediend door Verbal Kint op ma, 09-04-2012 17:04
Voor de heel linkerhanden onder ons (kom maar naast mij staan... )
Die bouten van het stuurhuis zitten dus binnenin de auto.
Onder je gaspedaal en bij de bijrijder. 4xM13.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op za, 28-12-2002 18:03
Ik zit er over te denken om een stuurverlager te monteren in mijn Mini, het stuur staat voor het mooie net ff te plat. Hoeveel lager komt het stuur dan te staan eigenlijk? Kan je er dan nog met je benen onderdoor als je 1m94 lang bent
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op za, 28-12-2002 18:26
Het verlagingsbeugeltje is geschikt om het stuur van heel laag tot niet veel lager dan standaard te zetten, het is instelbaar. Of je er met 1.94 ook nog onder past... Normaal zou ik zeggen; kom een keer passen. Helaas is de stuurkolom ongeveer het enige dat nog wel in mijn Mini zit Misschien helpt het als ik zeg dat de vorige eigenaar van mijn Mini ook minstens 1.94 was en er zo'n beugeltje in had zitten (waar ik zeer dankbaar voor ben, ik zou het er zeker zelf in gezet hebben, anders - is qua comfort het enige nadeel van de Brooklands t.o.v. mijn Cooper ).
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op za, 28-12-2002 19:57
Na speurwerk op het internet heb ik een plaatje gevonden van een stuurverlager (correct me if I am wrong).
Ik zit er over na te denken om dit ook gewoon na te maken van RVS. Heeft iemand dit al gedaan en misschien de maten voor mij
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op za, 28-12-2002 20:22
Dat is er inderdaad 1. De sleuf die je ziet is verantwoordelijk voor de instelbare hoogte. Namaken, tja. Zijn ze zo duur dan, dat je het er makkelijk uithaalt? Ik zou niet te ingewikkeld doen en gewoon een "ready-made" halen.
RE: Stuurverlager
Ingediend door henkmarius op za, 28-12-2002 21:21
Die stuurverlager moet je wel icm stoelverlengers doen natuurlijk, anders wordt het erg krap. Maar dan past het ook prima. Ik ben ongeveer 1.85 met de stuurverlager op z'n laagst krijg ik mijn mini niet meer in z'n twee maar ietsje hoger lukt ook dat prima. Bij mij staat ie nu nog niet op z'n hoogste stand. Bij jou zal dit misschien wel nodig zijn maar dan zit je stuur nog steeds een stuk lager dan normaal. Als je wil passen mijn mini staat in Haarlem, da's dichterbij dan Enschede.
Wat Eelke al zegt, ik zou niet zelf gaan lopen kutten om er één te maken. Zo duur zijn ze niet. Succes met het losmaken van je breekbout trouwens. Als je niet weet waar ik het nu over heb, dan zul je dat na een uurtje schelden, hakken en boren wel weten. Beste oplossing die ik tot nu toe heb gehoord is een moer er op lassen dan ben je zo klaar. Moet je wel een lasapparaat bij de hand hebben natuurlijk.
Cheers,
Henk
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op za, 28-12-2002 21:46
Ik ben er uit... ik koop binnenkort gewoon zo'n ding
Ja.. ik weet wat je bedoelt met de breekbout
Die heb ik zeer goed leren kennen bij het vervangen van het stuurhuis.. wat een @#$% klus is dat zeg... maar met veel geduld, hamer, drevel en een zeer groot (scheld)woordenboek ging ie toch los
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op za, 28-12-2002 23:24
Wat heeft een stuurverlager met stoelverlengers te maken Ik (1.85 om en nabij) pas zonder stoelverlengers niet met goed fatsoen in een Mini. Althans, verre van comfortabel. Stuurkolomverlager zorgt ervoor dat het stuur in een beetje normale hoek staat, maar is geen vereiste om - zonder me drie keer dubbel te hoeven vouwen - in de Mini te zitten. Maakt alleen het sturen wat aangenamer.
Anyway, beide zijn zeer prettige accesoires, laat daar geen misverstand over bestaan
RE: Stuurverlager
Ingediend door Patrick op zo, 29-12-2002 00:22
Ik niet precies. Is dat die bout die je eruit moet halen en waar bij mij die "afgeslepen" moeren op zitten? Ik heb me al afgevraagd hoe ik die eruit moest krijgen. Heb laatst ook een verlager gekocht (paar Euro maar) en de stoelverlengers maar het zit er nog niet in.
Graag tips voor verwijderen van die bout en overige tips zijn ook natuurlijk welkom. Ik heb ooit eens iets gelezen in MiniWorld over moeren die losmoeten op de bodemplaat bij het stuurhuis
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op zo, 29-12-2002 01:22
Tips voor het verwijderen van een breekbout heb ik niet. Tips voor het plaatsen van stoelverlengers wel: kijk even in http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=883
Wat betreft de moeren die je los moet zetten (ik zou zweren dat ik dit al eerder op het forum heb gezschreven, maar ik kan het niet terug vinden): met deze moeren zitten de U-bouten vast waarmee het stuurhuis op zijn plaats wordt gehouden. Het stuurhuis kun je je voorstellen als een buis die onderaan tegen het schutbord zit bevestigd. Het zit vast met twee U-vormige bouten. Als je de stuurkolom wil verlagen (kantelen), dan moet het stuurhuis ook verdraaien, anders komt e.e.a. onder spanning te staan. Daarom moet je de U-bouten even los zetten zodra je de stuurkolom gaat kantelen om de stuurkolomverlager te monteren.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Clay Regazzoni op zo, 29-12-2002 03:18
Stoelverlengers hoeven niet noodzakelijk te zijn als je lang bent. Zelf ben ik 1.96 en heb wel een stuurkolomverlager maar geen stoelverlengers. Als de stoel te ver naar achteren staat zit ik niet lekker en hij staat dan bovendien minder stevig. Wel lekker als de stoel laag staat, heb daarom een stuk tussen de poten uitgezaagd en weer vast gelast. Ik moet zeggen, het zit perfect zo diep.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op zo, 29-12-2002 11:50
Laten we niet te veel in de stoelverlengers komen, daar loopt al een topic over in Techniek Algemeen (al eerder genoemd). Het zal verder een kwestie van persoonlijke smaak zijn of je het wel of niet nodig vind. Persoonlijk zou ik er niet zonder willen, en ik ben nog een slordige 10 cm korter dan jij. Stevigheid hoeft ook geen probleem te zijn (tenminste, vanuit het oogpunt van een stoel die een beetje zit te hobbelen), maar dat kunnen we allemaal bespreken in het eerder genoemde topic.
RE: Stuurverlager
Ingediend door badduh op zo, 01-06-2003 18:08
Ik heb die breekbout los gekregen met veel geduld een hamer en een schroevendraaier en een griptang doet ook wonderen.
Waarom zit dat ding daar eigenlijk
RE: Stuurverlager
Ingediend door Sander-T op zo, 01-06-2003 21:26
Even een woord van waarschuwing...
stuurverlagers zijn ook voor MPi's met airbag verkrijgbaar. Veilig is echter anders. Het nut van een airbag in een mini is al discutabel, want je zit er veel te dicht op, maar maak het dan niet nog erger door het stuur onder een andere hoek te gaan zetten.
RE: Stuurverlager
Ingediend door ken23 op wo, 03-09-2003 11:47
[size=75:3sd9ntz9][Topics samengevoegd - Eelke][/size:3sd9ntz9]
Ik ben van plan om een stuurverlager te plaatsen. Nu heb ik gehoord dat je dan eerst twee bouten van je stuurkolom moet losdraaien. Ik heb geen idee waar die dingen zitten. Kan iemand mij dat uitleggen, en ook waarom dat moet.
Thanks
RE: Stuurverlager
Ingediend door Remco T op wo, 03-09-2003 12:04
Ken,
Voordat je je stuur gaat "verlagen", heb je al gepast of je na het verlagen nog in de Mini past. Veelal gaat verlagen ook gepaard met het plaatsen van stoelrailsverlengers omdat je benen mogelijk klem komen te zitten tussen stuur en stoel. (Been there, tried it. Ik kon er met mijn 1,86 m. niet eens in.)
Je zet het stuur niet dieper, je maakt de hoek t.o.v. de zitting kleiner, waardoor je stuurstang op een ander punt weer moet worden bevestigd. Je stuur staat weliswaar minder plat, maar heeft serieuze risico's voor je borstomgeving bij een aanrijding.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op wo, 03-09-2003 18:08
Er zijn eerder ook al een paar topics over dit onderwerp geweest. Misschien vind je daar de info die je nodig hebt
topic 1
topic 2
Op deze plek komt hij te zitten.
[Edit: foto geschoten en toegevoegd ]
RE: Stuurverlager
Ingediend door Patrick op wo, 03-09-2003 20:02
He, ik zie dat jij die breekbout er nog in hebt zitten. Hoe heb je eea gemonteerd cq losgekregen?
RE: Stuurverlager
Ingediend door Theo op wo, 03-09-2003 21:05
Stuur verlagen????
Nou zo als al werd aangegeven je verandert de hoek van je stuur.
Dit gaat lang goed, en later gepaard met een defect aan het rondsel. Kijk maar naar de thread van mini martin: " Stuurspeling "
RE: Stuurverlager
Ingediend door Superrob op wo, 03-09-2003 21:46
Ik heb het ook zo zitten inclusief de breekbout. Als je de bouten op de vloer losdraait heb je genoeg speling om alles ertussen te prutsen.
Ik heb ook stoelverlengers en ik moet zeggen het is echt beter. Ben zelf trouwens bijna 1.90 m, voor de info...
RE: Stuurverlager
Ingediend door Patrick op wo, 03-09-2003 21:54
Ik bedoelde dat je volgens mij bij montage de breekbout toch los moet hebben lijkt me. De bout zal toch door het 'buisje' van de stuurverlager moeten. Ook lijkt het me dan logisch dat je de breekbout daarna niet weer monteert maar vervangt voor een gewone bout en moer.
Bij jeroen zie ik de breekbout nog zitten en vroeg me af hoe hij dat gedaan had
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op wo, 03-09-2003 22:00
Klopt, dat kan gebeuren... dr zijn er meerdere die het probleem gehad hebben. Eelke ook onder andere. Of het aan de stuurkolomverlager ligt weet ik niet, Martin had er geen geloof ik.. (correct me if I'm wrong). Een vriend van me had ook een versleten rondsel van z'n Mini, maar geen stuurkolomverlager. Ik durf er dus eigenlijk geen conclusie aan te verbinden en hou het maar op gewone slijtage
Je moet alleen wel de 4 boutjes van het stuurhuis losdraaien, zodat je de stuurkolom kan laten zakken waardoor het stuurhuis vrij kan draaien. Hierdoor zal je het rondsel niet scheef belast worden tijdens het sturen.
Trouwens.. als je een nieuwe stuurkolomverlager koopt zit er ook een duidelijke gebruiksaanwijzing bij.
BTW.. hoe is het weer in Timboektoe?
RE: Stuurverlager
Ingediend door Jeroen op wo, 03-09-2003 22:07
Wil je het echt weten?
Los was dus echt een probleem... de kop was er dus afgebroken. Mbv een drevel hebben we hem losgetikt. Wat een kl#te klus was dat zeg... Een andere oplossing is om een moer er op te lassen, maar ik voelde er weinig voor om in mn Mini te gaan lassen... bekleding eruit halen, dashboard beschermen enzo.. veel te veel werk
Maar ik had nog een gaaf exemplaar liggen van de donor van de aanhangert, dus heb die gebruikt bij het plaatsen van de stuurkolomverlager.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op wo, 03-09-2003 22:19
Ik ga mee met Jeroen, ik geloof niet dat die slijtage aan het rondsel te maken heeft met de stuurkolomverlager, mits juist gemonteerd. Inderdaad is het wel van essentieel belang dat het stuurhuis tijdens montage losgezet wordt; waarschijnlijk is dat rondsel inderdaad het punt dat het moet ontgelden als dat niet gebeurd.
RE: Stuurverlager
Ingediend door artfull_devlin op ma, 07-02-2005 12:33
Hallo, ik ben er op het moment mee bezig.
Ik heb de breekbout al los ging erg makkelijk door er een m8 moertje op te lassen.
Alleen hoe zit het nu met de speling, welke bouten moet je losdraaien? De onderste 2?
Ik heb nu speling, kan ik de verlager en nu tussen frotten?
En wat en hoe moet je ongeveer stellen?
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=46RKEOMD
RE: Stuurverlager
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 07-02-2005 12:45
je moet de moeren van het stuurhuis (en dat is niet de stuurkolom) losdraaien - 4 stuks (nr 6 op plaatje: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/steering/unit.gif ) als je dan de verlager bij de stuurkolom monteert draait het stuurhuis die paar graden mee ...
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Stuurverlager
Ingediend door artfull_devlin op ma, 07-02-2005 12:49
Aaah, dus daar zaten die andere 2 Mijn hartelijk dank voor dit plaatje, echt super!!!!
RE: Stuurverlager
Ingediend door Stainless Evil op za, 23-04-2005 12:38
Als je de bouten van het stuurhuis wil oplossen om het stuur te verlagen? Waar vind je deze bouten? Zijn dit die 4 bouten die bij je voeten door de bodemplaat komen links en rechts?
Wat kost zo'n stuurstang verlager?
Groetjes Ewoud
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op ma, 25-04-2005 17:40
Dat zijn inderdaad die moeren die je ziet. Kost minder dan een tientje bij diverse Mini-specialisten.
RE: Stuurverlager
Ingediend door fritskos op za, 25-02-2006 09:44
[size=75:2wc6idah][Topics samengevoegd - Eelke][/size:2wc6idah]
In onze mini-van 95 uit 1980 zit een verlager tussen het stuur, hierdoor is er minder beenruimte.
Kan ik deze verlager er gewoon tussen uit halen en het stuur in zijn originele positie plaatsen, of moet ik dan ook iets veranderen waar het stuur aan de wielen zit.
goeten, frits
RE: Stuurverlager
Ingediend door Carlien op za, 25-02-2006 09:58
je zou hier ff kunnen kijken
link
of in de zoek functie stuurverlager intikken, dan vind je ook wel wat
RE: Stuurverlager
Ingediend door Eelke op zo, 26-02-2006 20:11
Bedankt voor de link Carlien, ik heb wat topics over stuurkolomverlagers samengevoegd.
Nog een relevant topic, maar toch niet helemaal hetzelfde:
Breekbout stuur verwijderen
RE: Stuurverlager
Ingediend door hanz op za, 12-01-2008 15:51
ook in 2007 heeft dit topic geholpen (-:
ik wist niet meer precies hoe het zat, maar dankzij de foto en uitleg van Theo kon ik het zo regelen.
RE: Stuurverlager
Ingediend door Kelly op wo, 16-09-2009 00:45
Hallo!
Mijn stuur is net verlaagd, maar nu trilt hij heel erg als ik op de snelweg rijd! Hoe zou dat kunnen?
RE: Stuurverlager
Ingediend door mini-rulez op wo, 16-09-2009 09:31
Nou, wellicht zijn de bouten van het stuurhuis niet losgedraaid (2 links en 2 rechts in de bodem bij je voeten) en/of na het verlagen weer vastgedraaid. Hierdoor staat er veel spanning in/op het stuurhuis. Als dit zo is hoop ik niet dat er schade aan je stuurhuis is ontstaan... (duur geintje).
Dennis
RE: Stuurverlager
Ingediend door Kelly op wo, 16-09-2009 10:08
Moet je ze na het verlagen niet weer vastdraaien?
Ik ga meteen even bellen. dankjewel
RE: Stuurverlager
Ingediend door Kelly op wo, 16-09-2009 11:09
Ze zijn wel gewoon losgedraaid bij het verlagen, heb het ook gewoon bij een garage laten doen waar ze mini's kennen. Moet hem even laten balanceren waarschijnlijk..
RE: Stuurverlager
Ingediend door mini-rulez op wo, 16-09-2009 13:10
Yep ze moeten uiteraard weer vastgezet worden na het verlagen, anders zit je stuurhuis los, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik vermoed niet dat uitlijnen of balanceren nodig is als je voor die tijd geen last had van die trillingen. Heb het zelf ook eens gedaan bij een Mini en heb daar verder geen last mee gehad...
Dennis
RE: Stuurverlager
Ingediend door Verbal Kint op ma, 09-04-2012 17:04
Voor de heel linkerhanden onder ons (kom maar naast mij staan... )
Die bouten van het stuurhuis zitten dus binnenin de auto.
Onder je gaspedaal en bij de bijrijder. 4xM13.
RE: Stuurverlager
Ingediend door clubbie op ma, 09-04-2012 17:14
Zeg dan gewoon niks...m13..
RE: Stuurverlager
Ingediend door Dennis op ma, 09-04-2012 18:14
Dat jij sowieso al de moeite neemt te reageren
Dennis