Subframe vervangen

default

RE: Subframe vervangen

Kheb al rondgezocht maar kvin het niet. Mijn mini heeft bij de vorige eigenaar een botsing gehad. We dacchten dat het subframe nog ok was (niets aan te zien) maar het wiel aan bestuurders kant stond ferm krom :'( . dus waarschijnlijk subframe tog krom...

zie fotokes:






nu heb ik het volgende aan de hand ...Ik weet dat je de assteunen onder de subframe moet zetten... maar wat als je het subframe wilt vervangen? Ik heb de mini nu op assteunen staan en de motor is eruit,maar waar moet je dan de carroserie ondersteunen?

alvast bedankt

greetz

RE: Subframe vervangen

een balk dwars onder de vloerplaat leggen en die ondersteunen metassteunen...

RE: Subframe vervangen

bateel schreef:
We dacchten dat het subframe nog ok was (niets aan te zien) maar het wiel aan bestuurders kant stond ferm krom :'( .





Ik hoop dat je kromme draagarmen en trekstangen al uitgesloten hebt...

Ik geloof namelijk niet zo snel dat de ophanging van de draagarmen vervrongen is. Hooguit aan de voorkant bij trekstangbevestiging. Dit is o.a. op te lossen door verstelbare t.stangen te kopen te kopen.

RE: Subframe vervangen

Als ik het goed zie op de foto zit er inderdaad een flinke deuk rechts, dat moet een stevige klap geweest zijn.

Ik denk dat vervangen noodzakelijk is en ook niet zo veel werk nu het blok er toch al uit ligt.

Dennis

default

RE: Subframe vervangen

Ik heb wel het vermoeden dat de trekstang krom is. Maar als je kijkt naar deze foto zie je dat er een kromming in het subframe is... ik heb al vlug gemeten (de diagonal van de subframe) en dit verschilt tog enkele centimeters :'( :'(



wat denken jullie?

RE: Subframe vervangen

Ja nu zie ik het ook...My bad
Is hard gegaan. Vervangen is idd de beste optie

Als je weinig budget hebt kun je het repareren 8) . Ben ik nu aan het doen met mijn renault 5....Deuk eruit slijpen. Platslaan en vastlassen.

RE: Subframe vervangen

Je kunt hem ook laten richten... Maar als je een andere hebt liggen, is dat miss makkelijker.

Is het van een 1300?

default

RE: Subframe vervangen

origineel is het een 1000.. maar vorige eigenaar had der ne 1300 ingestokken.

Kben zojuist nog eens tegoei gaan kijken. Is het wel logisch doordat het subframe maar 1-2cm verschoven is dat men wiel zo erg krom staat? Zou het niet kunnen zijn dat de fuseepen verdraaid is en daardoor mijn wiel zo scheef staat? want er is eigenlijk niet zoveel aan te zien aan de subframe...

dat richten, hoe doe je dat eigenlijk? Kheb ook al gehoord van verstelbare stangen te zetten maar wat bedoelen ze hiermee?

RE: Subframe vervangen

bateel schreef:
Kheb ook al gehoord van verstelbare stangen te zetten maar wat bedoelen ze hiermee?



Zoek maar eens op het forum. Met deze trekstangen kun je je wielgeometrie verstellen. Voor een andere wegligging of om "scheve wielen op te vangen".

Door een afwijking van een cm rijdt je auto als een dwijl. Dus ja, enkele cm's zijn heel goed merkbaar....

RE: Subframe vervangen

Je kunt ze een schadehersteller met een hydraulische pers laten richten bedoelde ik... ;)

RE: Subframe vervangen

ik denk dat richten duurder is dan een nieuwe gebruikt frame via marktplaats, roest hebben de voorframes bijna niet...

default

RE: Subframe vervangen

Kan het niet zijn dat de stuurkogel (of de stang waa deze op staat) gewrongen is en krom staat. Zou dit ook voor een afwijking zorgen? Het probleem is dat ik niet zeker weet ofdat het wel al dan niet aan het subframe ligt. Het zal wel een kleine afwijking op de wielen geven maar het kan zijn dat er toch nog iets geraakt is wat je niet zo goed ziet :(

RE: Subframe vervangen

er staat een subframe in aangeboden

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Subframe vervangen

Is dit niet het subframe van een automaat? Of ben ik nu whappie de kikker?

Groet ron

RE: Subframe vervangen

Die gebogen voorbalk hebben ook de 1300tjes gekregen vanaf '90... Blok staat een halve inch verder naar voor.

default

RE: Subframe vervangen

[size=75:2s1v0pgi][topics samengevoegd - Crispy][/size:2s1v0pgi]
Hey,

Heb vorige week een mini op de kop getikt, dorpels rot dus ging nieuwe inlassen. Nu kwam ik achter aan eind van de dorpels ook rotte stukken tegen dus het achtersubframe moet eraf. Heb al wat doorgelezen en gezocht en weet ongeveer wat ik los moet halen.
Maar waar moet ik hem op laten rusten en vooral welk punt?

Thanks


:D

RE: Subframe vervangen

ik leg meestal een balk juist voor het subframe van l naar r. hoe groter je draagvlak, hoe kleiner de kans dat er vervomingen ontstaan in je bodem d:)b ;)

RE: Subframe vervangen

en met een krik of assteun ondersteunen..

Begin maar alvast met het insmeren van de bouten met WD40....met "mazzel" breek je er een paar :x

( denk aan remleiding, handremkabel, benzineslang en massa kabel )

En ondersteun je subframe ook...want anders gaat ie scheef hangen en krijg je de bouten er nooit af en trek je de panelen krom...Frame is zwaar!!!

Succes,

Maurice

RE: Subframe vervangen

Mensen, kunnen we het hier houden op het ondersteunen van de mini? Offtopic berichten en berichten met bedrijfsnamen verwijderd.
Suggesties voor bedrijven mogen alleen via PM

Ook heb ik het topic samengevoegd met een andere met hetzelfde onderwerp

RE: Subframe vervangen

Vandaag ben ik verder gegaan met het vervangen van mijn subframe.
Ik heb m'n Mini en het 'nieuwe' subframe al lang liggen en heb ooit ook wat nieuwe onderdeeltjes voor 'erbij' gekocht. Bestaande uit 4 'kleine' rubbers, 2 iets grotere en nog 2 metalen asjes.
Zie deze foto

Vanuit de haynes kom ik er niet achter waar ik wat moet gebruiken.
Kan iemand me dat (aan de hand van foto's want ik ben nogal visueel ingesteld) laten zien? (theo? ;) )

Verder nog een ander porbleempje, ik heb de trompetten er uit weten te halen en wil de hi-lo's gaan gebruiken die uit in mijn oude subframe zaten. Echter krijg ik het rubber met geen mogelijkheid van de aluminium trompetten. Welk trucje moet ik daarvoor toepassen?

Alvast hartelijk dank!

RE: Subframe vervangen

Beetje ongelukkig dat er in dit oude topic vóór- en achter-subframe bij elkaar gezet zijn.

Ik neem an de Arie het achtersubframe bedoelt? Die rubbers zitten in een soort blokken waar je subframe mee 'trillingsvrij' vast zit aan de body, deze kun je dus mooi meteen vervangen. Weet niet meer hoeveel en waar (ik dacht maar 4?) maar dat moet je wel kunnen herkennen toch? :)

EDIT: Wacht even, gaat dit over de '69 van? Volgens mij hebben Mini's van deze leeftijd deze rubbers helemaal niet. Ik weet ook niet zeker of het uitwisselbaar is, en dat je mogelijk een ongeschikt frame hebt. Misschien is het wel om te bouwen van ene naar andere type, geen idee eerlijk gezegd. :)

RE: Subframe vervangen

Gaat inderdaad over het achtersubframe. En idd ook over een Van uit 1969.
Ik heb nu het oude en het nieuwe subframe naast elkaar liggen en ziet er toch wel verdacht hetzelfde uit hoor ;)
Ik kan alleen die rubbers dus niet zo snel vinden... (of ik ben enorm kippig, is al vaker voorgekomen :P )

Ik wil omdat nu toch het frame eronderuit ligt meteen zoveel mogelijk vervangen wat verstandig is. Geen haast want ben allang blij dat ik weer met de Van bezig ben. :x

RE: Subframe vervangen

Zoiets?

RE: Subframe vervangen

Ja! Aan 1 kant heb ik nu net de 4 kleine gebruikt. Waren makkelijk te vervangen door 1 moet los te draaien. Andere kant van het subframe zit echter geen moer op maar een rond plaatje met 2 kleine gaatjes erin :? Komen daar de 2 grotere rubbers?

Iig bedankt!

RE: Subframe vervangen

de mijne moet er ook aan geloven

alleen gaat dit bij 1 van de sponsors van hiernaast gebeuren

grt

en ari suc6

RE: Subframe vervangen

Bedankt! Bij m'n vorige heb ik het ook laten doen. Máár ik zit op het moment werkloos/zoekend thuis dus heb genoeg tijd. En alles wat ik zelf kan doen scheelt me natuurlijk weer de nodige euri die ik op een andere manier weer kan gaan besteden 8-)

RE: Subframe vervangen

Kheb ondertussen ook de plaats van de grote rubbers gevonden, zitten aan het andere eind van het subframe icm de metalen pinnen + moeten die ik ook nog nieuw had liggen. Weet nog niet hoe ik daar bij kan komen, kheb het vermoeden dat ik daarvoor eerst de draagarmen moet verwijderen. Maar dat zien we morgen wel.

Bij het overzetten van spullen op het nieuwe subframe zag ik dat mijn wielbouten van het nieuwe subframe korter waren dan de oude. Oftewel, ook verwisselen. Nu krijg ik alleen met geen mogelijkheid de centrale moer aan 1 van de kanten van mijn oude subframe los. Andere kant is overigens wel gelukt.

Iemand daar nog trucjes voor? Brute kracht heb ik al geprobeerd maar lijkt geen beweging in te zitten.

RE: Subframe vervangen

Volgens mij draait die centrale moer aan een kant de andere kant op om los te kijgen. (alleen bij het achtersubframe)

RE: Subframe vervangen

\\:)/ JA!! Dank u! :)\\_

RE: Subframe vervangen

Bij nadere inspectie van het 'nieuwe' subframe bleek dat er al her en der wat kleine roestplekjes op zaten. Dankzij (B)engeltje een goed adres gekregen waar ze het subframe kunnen stralen & poedercoaten voor een schappelijke prijs. Ben nu dus bezig met alles te demonteren en het frame klaarmaken voor het stralen.
De meeste bouten gaan er zonder problemen af, ik krijg alleen met geen mogelijkheid de remleidingen zo los dat ik de draagarmen eraf kan halen. Ik denk dat ik de remleidingen helemaal ga vernieuwen, maar mocht dat nu prijzig uitvallen dan ben ik benieuwd of iemand de gouden tip heeft hoe ik de verschillende onderdelen van de remleidingen kan demonteren. Doorknippen kan altijd nog.

Alvast bedankt!

RE: Subframe vervangen

goede kruipolie doet wonderen ...

"Penetrating oil . Average load .. Price per fluid ounce
None ................. 516 pounds .
WD-40 .............. 238 pounds .. $0.25
PB Blaster ......... 214 pounds .. $0.35
Liquid Wrench ... 127 pounds .. $0.21
Kano Kroil ........ 106 pounds .. $0.75
ATF-Acetone mix.. 53 pounds .. $0.10 "

.. wel een nachtje laten intrekken

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Subframe vervangen

Ik had alles van te voren ruim in de WD40 gespoten maar het mocht niet baten. Aangezien de rest van de remleidingen ook totaal onbeweegbaar waren ga ik die er maar nieuw opzetten. 1 Draagarm is er al uit, nu de ander nog.

Maar ook meteen een nieuwe uitdaging.

Bij het verwijderen van die metalen pinnen krijg ik wederom geen beweging in het geheel. De moer kwam er netjes af, maar ik krijg nu dus het ophanggedeelte van het subframe met het rubber erin er niet af. Wederom geen beweging in te krijgen.

Edit: \\:)/ Kheb ze los! Een aantal beter gemikte tikken van een hamer en ze kwamen wel los!

Kben overigens wel blij dat ik het allemaal aan het doen ben, weet ik in ieder geval zeker dat het strax als het er weer onder gaat helemaal top is. De voortgang is alleen wel maar klein helaasch..

RE: Subframe vervangen

had nog even een vraagje, mijn subframe rubbers zijn ruim. is het ook mogelijk om deze niet compleet te demonteren maar alleen een gedeelte te laten zakken om de rubbers te monteren? en welke rubbers moet ik hebben de kleine of grote ? het gaat om een mini 1000 uit 1986.

alvast bedankt!