Kwam nog een topic tegen over dit onderwerp zag dat basel het ook wou gaan doen
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... lvaniseren
Mvg,
Minian
- Login of registreer om te reageren
Kwam nog een topic tegen over dit onderwerp zag dat basel het ook wou gaan doen
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... lvaniseren
Mvg,
Minian
Onderstaande quote:
Red Flame schreef:
ik kom net terug van de straler en heb gekozen om beide subframes niet te poedercoaten, maar te laten KTL-en.
het nadeel van poedercoat is dat dit opgebracht wordt door het poeder te spuiten. holle ruimtes worden niet gecoat. als er een chipje afschiet door een steenslag kan water onder de coating komen en de poedercoat kan dan loslaten.
bij KTL wordt het frame ondergedompeld in enkele baden, uiteindelijk worden de frames na de baden gemoffeld bij een temperatuur van 200 graden.
KTL is nog harder dan poedercoat en vult dus ook holle ruimtes.
enig nadeel is dat de ktl in alle kleuren te verkrijgen is zolang het maar zwart is, wil je dus iets anders dan zwart, dan moet je spuiten...
qua prijs is het ktl ook voordeliger, ben 80 euro kwijt voor beide frames volledig behandelen, eerst worden de frames in de oven ontdaan van alle verf-/smeer-restanten dan worden ze gestraald en dan de KTL-behandeling.
over anderhalve week krijg ik de frames terug en kan ik de frames spuiten.
komt uit topic:
link
de subframes van mijn mini zijn gestraald waarna ze verzinkt zijn en hierna nog een poedercoating hebben gekregen en heb ze ook nog in de blanke tectiel gezet
Groeten maikel
ik heb er toch vanaf gezien, puur omdat ik via een collega een goeie behandel methode te weten kwam.
Ik heb het hele subframe gedompeld in een bad van scheepsverf. Zo kom je zelfs in de kleinste hoeken, en de verf is zo dik dat roest de eerste 10 jaar geen kans heeft denk ik. Men collega zelf rijdt er al jaren probleemloos mee, het subframe ziet er nog onaangetast uit. En de verf zelf koste niet veel dus ik denk dat ik ook nog wat heb uitgespaard.
subframe's laten verzinken kan wel, achtersubframe kun je dan beter electrolytisch laten verzinken en niet thermisch.
Bij termisch verzinken (zinkbad + 400 graden) zal je achtersubframe zeer waarschijnlijk krom trekken. Het voorsubframe maakt niet zoveel uit hoe je dit laat verzinken deze is dik zat zodat deze niet zal vervormen.
maar beste manier is misschien wel die van basel, subframe onderdompelen in een verfbad.
ricardomini schreef:
electrolytisch verzinken
Waar kun je dat zoal laten doen?
ricardomini schreef:
maar beste manier is misschien wel die van basel, subframe onderdompelen in een verfbad.
Dan moet je daar natuurlijk wel de mogelijkheid (lees: connecties) voor hebben.
je wil m wel / moet m wel omdraaien in t bad of er buiten ivm met luchtbellen
en je achtersubframe heeft ook een paar van die kl=te plekjes.
die van ons is gedompeld maar niet goed dus let op!
MEANY schreef:
Dan moet je daar natuurlijk wel de mogelijkheid (lees: connecties) voor hebben.
Je bedoeld dus dat we allemaal dat willen en een pm voor een adres
Bij mijn mini heb ik in 1996 het achtersubframe laten galvaniseren.
Ik moet zeggen dat het redelijk recht is gebleven en bij het monteren ietsjes is getorst.Maar heb ik gewoon tegen de body aangetrokken
Na 11 jaar is er nog geen roestpuntje te vinden !!!
De banden zijn niet schuin afgesleten.
Het draadeind bij de ophanging dien je af te schermen met een ijzer pijpje en een moer erop die je een paar slagen erop draait, want alle draadeindjes en moertjes zijn gewoon verloren bij galvaniseren.
Ik had een nieuw subframe , maar volgens mij gaat het nog beter met een roestig subframe .
Wel moet je de moeren die in het subframe zitten uitboren (na het galvaniseren)en vervangen door een maatje groter.
ricardomini schreef:
electrolytisch verzinken
Waar kun je dat zoal laten doen?
Ik heb het laten doen bij een bedrijf in winschoten/scheemda. maar ik denk als je google gebruikt dat je wel het eea vind.
Dan moet je daar natuurlijk wel de mogelijkheid (lees: connecties) voor hebben.
Ik ben het wel eens met deze opmerkingen maar heb zelf ook ondervonden dat goed zoeken op internet en navragen bij vrienden/kennissen een hoop adressen kan opleveren wat van pas komt bij reparatie of restauratie van auto's.
Voor het onderdompelen heb je gewoon een lange bak nodig, waar je beide kanten van de as in kunt stoppen . De stukken in het midden van het frame kun je met de kwast doen, die hebben toch minder last van staal-rot.
gr
Ff reageren vanuit Spanje . Een dergelijke KTL behandeling is een prima alternatief voor poedercoaten omdat de coating even stevig is, terwijl het wel op "onbereikbare" plaatsen komt.
Toch laat ik mijn voor-subframe verzinken. Deze coating komt ook overal, en het is geen thermisch proces. Het voordeel van verzinken boven een KTL behandeling is, dat als de zink laag beschadigd, hij zichzelf plaatselijk opoffert. Het onderliggende staal blijft dus ook bij beschadiging van de coating altijd beschermt.
Zoals Clubbie ook al zei, in elk bad moet het frame wel gedraaid/geroteerd worden om alle luchtinsluitingen tegen te gaan.
Hebben enkele forummers hier ondervonden bij de KTL behandeling.
Groet ron
Mijn subframe's zijn vlam verzonken.
Helaas komen ze bij het achterframe niet op alle plekken (de holleruimte bij de veerbollen) hierna frame gespoten en een halve fles Ml in de holle ruimtes leeggespoten
groet,
leon
ayla schreef:
Zoals Clubbie ook al zei, in elk bad moet het frame wel gedraaid/geroteerd worden om alle luchtinsluitingen tegen te gaan.
Hebben enkele forummers hier ondervonden bij de KTL behandeling.
Groet ron
idd, ik heb gedompeld en vervolgens alle gaten nog eens gevuld met behulp van een verfspuit aangesloten op een compressor.
RE: Subframes galvaniseren
Ingediend door Mini special 1977 op di, 07-08-2007 15:04
Hallo mensen,
ik heb een vraag. Zijn er mensen die de subframes van hun mini laten galvaniseren? Ik hoor hier namelijk nooit iets over. Wel lijkt het me handig om te doen..ben je van de roest af! Is er een reden waarom dit niet gebeurd?
Ik hoor graag!
Vriendelijke groet