Tja, veel bekeken maar geen reacties.
Niemand een idee van de plaatdiktes??
- Login of registreer om te reageren
Tja, veel bekeken maar geen reacties.
Niemand een idee van de plaatdiktes??
Wat wil je met die informatie dan?
Stel dat mensen gaan reageren, misschien ook handig aan te geven of het imitatie of origineel plaatwerk is.
ja idd
- Soort plaatwerk (dorpel oid)
- Fabrikant: Rover, Heritage, Hadrian of onbekend
Jaapio
idd, wat heb je er aan, plaatwerk haal je kant en klaar bij de mini-boer...
En als je zelf aan de gaan gaat dan kies je lekker zelf de dikte uit.
Ik heb zelfs Mini's gezien met 3mm plaat erin. Anders roestte ze te snel aldus de eigenaar.
Mijn Mini krijgt trouwens een crossmember uit 2mm plaat dat is ook niet origneel.
En als je gaat lassen is de stroomsterkte net een standje voor doorbranden...
Als de Mini maar dicht is. Het komt niet zo supernauw.
Als je bij je Mini stukken hebt uitgeslepen..kun je de dikte daarvaan ook opmeten.
Lees evt de showcase topics maar eens door. Daar staat veel beschreven over het hoe en wat.
Succes,
Maurice
Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik merk dat er nog wat misverstanden zijn.
@Crispy, easy en ettore bugatti.
Dikte van in te lassen plaatwerk maakt natuurlijk wel wat uit. Ok, een mini is een een wat oudere auto, maar is ontworpen met kreukelzones enz in gedachte. Een deel van bijvoorbeeld een dorpel vervangen met zomaar wat plaatwerk lijkt me daarom prutswerk en zelfs mogelijk gevaarlijk. Dus vandaar dat ik en met mij hoop ik meerdere liefhebbers, het er zeker toe vind doen wat je in je auto last.
Wat betreft het nut van de informatie, lijkt me toch wel handig als je een klein gaatje wil repareren of in mijn geval een dorpel. Natuurlijk zijn er complete vervangingsdelen voor te koop maar dat is vaak een overkill. (zeker in mijn geval).
Voor de duidelijkheid ik wil dus geen tabel samen stellen van de diktes van (imitatie) vervangende delen. Ik wil een tabel van de dikte van origineel plaatwerk in de mini. Te beginnen bij de dorpel.
Nog even @ crispy en jaapio bedankt voor jullie suggesties over te vemelden info maar volgens mij had ik dat al in de openingspost gesuggereerd.
Ok verder weer graag geen discussie meer over het nut van de info, maar de info zelf!
Mausje, bedankt voor de tip maar heb de mini ff niet bij de hand en had al heel wat topics doorgespit. Zoals ik in mijn openingspost meldde kom ik va alles over diktes tegen maar niemand die het kan onderbouwen. Er moet toch gewoon info over beschikbaar zijn?
Anders eens een van de sponsoren rechts eens opbellen, of naar een restaurateur bellen. misschien hebben zij meer info.
Groetjes,
Maurice
Uit 1959:
Body:
most pressings 20swg sheet metal
18 and 16 swg for high stressed regions
18swg front bumper attachment (crossmember)
18swg toe-board (dashboard area)
16swg attachment steering rack
16swg crossmember with subframe towers
20swg tunnel
20swg interior crossmember
18swg heel-board (rear subframe attach points)
20swg rear arches
16swg rear damper brackets
16 swg = 1.63 mm
18 swg = 1.22 mm
20 swg = 0.91 mm
In de praktijk dus 1; 1,5; 2 mm
Als je een klein rondje in een dorpel last dan maakt het echt niet uit wat voor dikte erin komt. De sterkte komt van de hele dorpel niet van dat kleine stukje wat je erin last wat of te dun of te dik is.
Verder kan het geen kwaad om het passagierscompartiment te verstevigen.
Maar dat is een andere discussie.
RobvanSuilen schreef:
Een deel van bijvoorbeeld een dorpel vervangen met zomaar wat plaatwerk lijkt me daarom prutswerk en zelfs mogelijk gevaarlijk. ............... Natuurlijk zijn er complete vervangingsdelen voor te koop maar dat is vaak een overkill. (zeker in mijn geval)
Als een compleet vervangingsdeel voor een dorpeltje al een overkill is en als mogelijk gevaarlijk prutswerk wordt gecategoriseerd, lijkt het mij het verstandigst om GEEN mini te gaan rijden.
Ik zit nu te denken wat er dan nog overblijft om in te rijden als dergelijke vervanging zo'n dilemma blijkt... kan even nergens op komen (zeker sinds die treinramp in Belgie van van de week)
Douw gewoon dat dorpeltje erin dat je om de hoek voor een grijpstuiver kan krijgen en wees zelf de grootste veiligheid.
have fun!
ps: geldt ook voor bakfietsen
Hey ettore duizend maal dank zeg maar,
Nu maar hopen dat er sinds 1959 niet veel is veranderd is. Zal zelf ook nameten.
Overigens is er maar een smal stukje van de dorpel weg, maar dan wel over de hele lengte van de dorpel. :-)
Precies waar het deurrubber gewonteerd heeft gezeten is de rand zeg maar weg en de opstaande rand van de vloerplaat is ook niet veel meer. Er is dus niet heel veel weg maar het zijn wel de cruciale delen; de delen waarbij verschillende stukken plaat bij elkaar komen.
Het plan is ook juist delen van de dorpel te laten zitten om het verband een beetje te behouden. De rand waar het rubber op zit wordt opnieuw gemaakt. Aan de buitenkant van de rand (waar de deur tegen aanvalt zeg maar) wordt de hele hoek weggeslepen en een haakse gebogen strip terug gelast (netjes met een verzetje in het originele plaatwerk en dan proplassen om de 2 cm)De binnendorpel slijp ik zo'n drie centimeter boven het punt waar de vloer echt vertical wordt af en daar komt gewoon een rechtopstaand vlak plaatdeel aan vast (ook weer met verzet). vervolgens worden de twee weer aan elkaar gezet.
Maar goed dit plan is na een vluchtige inspectie. Als ik over een paar dagen met de slijptol in de weer ben geweest weet ik pas wat het echt wordt.
RobvanSuilen schreef:
Ok, een mini is een een wat oudere auto, maar is ontworpen met kreukelzones enz in gedachte. Een deel van bijvoorbeeld een dorpel vervangen met zomaar wat plaatwerk lijkt me daarom prutswerk en zelfs mogelijk gevaarlijk. Dus vandaar dat ik en met mij hoop ik meerdere liefhebbers, het er zeker toe vind doen wat je in je auto last.
Kreukelzone? Toen de Mini werd ontworpen bestond er nauwelijks een autogordel.
Klein gaatje = gewoon een plaatje in lassen en niet al te moeilijk doen. Je bent bang dat als je een andere dikte gebruikt, de stijfheid e.d. wordt aangetast - en je denkt dat als je gaat [u:mhnxzpv3]lassen[/u:mhnxzpv3] met origineel plaatwerk, de stijfheden e.d. gelijk blijven...?
streetscreamer schreef:
Als een compleet vervangingsdeel voor een dorpeltje al een overkill is en als mogelijk gevaarlijk prutswerk wordt gecategoriseerd, lijkt het mij het verstandigst om GEEN mini te gaan rijden.
Je quote me en uit bovenstaande blijkt dat je me toch nog verkeerd begrepen hebt. Ik heb inderdaad gesteld dat complete vervangingsdelen soms een overkill zijn. Ik heb nooit gesteld dat vervangingsdelen gevaarlijk prutswerk zijn. Ik categoriseerde 'zomaar een stukje plaat van om het even welke dikte in lassen' wel als prutswerk.
Lezen is een kunst blijkt wel weer.
Sjoerd,
In geval van een gaatje is dikte misschien niet zo belangrijk, maar wat is er mis met zo dicht mogelijk bij origineel blijven..? Lijkt me in ieder geval beter dan zomaar een stukje erin lassen.
Inmiddels heb ik mijn problem wat duidelijker beschreven. Misschien wordt het dan duidelijker waarom ik liever in de buurt van originele diktes blijf. tis namelijk wel iets meer dan een gaatje.
Overigens dit gaat weer helemaal off topic..weer ontopic diktes zoals ettore en anders..Nix graag
Doe anders even van de week een foto'otje plaatsen. Ik heb er wel een beeld bij, maar helder is het nog niet.
Dus met 1mm zou je wel in de buurt zitten (de vloer is 20swg volgens het document)
toch nog een opmerking, voordat je allerlei strips met verzetjes gaat maken, een vervangings dorpel kost je tussen de 12 en 15 euro, kun je net uitslijpen wat je nodig hebt. verder lijkt het me niet verstandig om over de hele lengte van de dorpel een stuk in te gaan lassen, als het over stijfheid en kreukelzones hebt. je lacht je dood als je naar het laswerk en plaatwerk van verschillende mini's kijkt, zitten nogal wat verschillen in...
naja, ieder zijn ding, in elk geval succes, en laat even in een showcase topic zien hoe je het oplost
Ter aanvulling:
voorste subframe is van 13 swg plaatmateriaal met verstevingen in de hoogbelaste delen.
@robvansuilen; als ik zo lees wat je mini mist aan plaatwerk bij een 1e inspectie, zou ik je willen adviseren om eerst te bekijken wat er nog meer weggerot is.
Als ik zo jou verhaal hoor, is er een stuk van je buitendorpel, bovendorpel, binnendorpel en vloerplaat weggerot.
Kortom ik zou eenvoudigweg plaatwerk kopen wat kant en klaar is, neem de Heritage panels en maak je verder niet druk om de diktes van de delen afzonderlijk.
Als ik je verhaal zo hoor, hoef je zelfs uit de te kopen delen weinig weg te slijpen, gewoonweg omdat er weinig restmateriaal op je mini zit......
Groet ron
Oh ja, het plaatwerk van een mini varierd tussen de 0,7 en 0,9 mm afhankelijk van de leeftijd.
RobvanSuilen schreef:
In geval van een gaatje is dikte misschien niet zo belangrijk, maar wat is er mis met zo dicht mogelijk bij origineel blijven..? Lijkt me in ieder geval beter dan zomaar een stukje erin lassen.
Ik vind dit toch zeker een relevante discussie. Ook omdat ik vanuit mijn opleiding wel weet waarover ik het heb. Ik onderstreepte het lassen in mijn vorige past met een reden. Als je last, veranderd de structuur van het metaal aanzienlijk door de hitte en spanningen die je inbrengt. Een vervangingsdeel plaatsen is vaak veel ingrijperder voor sterktes en stijfheden, dan een klein gaatje dichtlassen.
In het kader van originaliteit: Ik vind in veel gevallen een plaatje inlassen veel origineler dan het vervangen van een geheel plaatdeel. Zo heb ik op mijn Mk.1 er BEWUST voor gekozen het voorscherm, waar een gat in zat, een plaatje in te lassen en NIET geheel te vervangen. Dit omdat het het originele voorscherm is, en je de aanhechtingen aan het binnenscherm (randje waar je motorkap op valt) en aan het voorfront/parafaan nooit hetzelfde krijgt als origineel. In mijn geval waren deze aanhechtingen op de andere plaatdelen namelijk intact.
Ik durf met zekerheid te stellen dat mijn oplossing qua sterke en stijfheid het origineel beter benadert dan het vervangen van het scherm.
Een klein plaatje erin lassen zie je eigenlijk helemaal niets van, het is veel minder ingrijpend. In Mini-land zijn we ontzettend verwend dat je plaatdelen bijna in de supermarkt kan halen. Voor veel andere oude auto's moet je gewoon heel veel zelf maken en oude delen restaureren i.p.v. vervangen. Dan heb je niet eens dit luxeprobleem.
ayla":3k1t7o5n]Oh ja, het plaatwerk van een mini varierd tussen de 0,7 en 0,9 mm afhankelijk van de leeftijd.[/quote:3k1t7o5n]
Inderdaad Ron, als ik het zo hoor zijn vooral bij de naden de delen verrot, een foto zou veel duidelijk maken m.b.t. de meest verstandige koers van actie. De oudere mini's zijn voor mijn gevoel van een veel betere kwaliteit staal (en dan niet eens zozeer de dikte). Ook varieert de dikte van het staal in de loop van de tijd, vaak wordt het na verloop van tijd steeds dikker! (en bruiner )
RobvanSuilen schreef:
Het plan is ook juist delen van de dorpel te laten zitten om het verband een beetje te behouden. De rand waar het rubber op zit wordt opnieuw gemaakt. Aan de buitenkant van de rand (waar de deur tegen aanvalt zeg maar) wordt de hele hoek weggeslepen en een haakse gebogen strip terug gelast (netjes met een verzetje in het originele plaatwerk en dan proplassen om de 2 cm)De binnendorpel slijp ik zo'n drie centimeter boven het punt waar de vloer echt vertical wordt af en daar komt gewoon een rechtopstaand vlak plaatdeel aan vast (ook weer met verzet). vervolgens worden de twee weer aan elkaar gezet.
Maar goed dit plan is na een vluchtige inspectie. Als ik over een paar dagen met de slijptol in de weer ben geweest weet ik pas wat het echt wordt.
zoiets:P
mijn redhot uit 88
Wees niet verbaasd als jou mini er ook zo onderuit komt.
Die van Carlien is ook een Red Hot, uit hetzelfde jaartal.
En wel 1 van de slechtste jaartallen qua plaatwerk kwaliteit.
Groet ron
mijne was ook wel echt ontzettend slecht aan die kant...
bartje heeft nog trauma´s van die ene foto
Nou inmidddels flink aan de gang geweest en tja toch de hele dorpel aan één zijde vervangen. Zowel onder binnen als de instapdorpel (zucht).
Gelukkig hebben we de foto's nog!
Ter lering ende vermaak:
Very nice RobvanSuilen schreef:
Ff voor je info....dit is de zijkant en geen achterbumper
Whaha mausjes dat klopt. Deze balken zijn nog van de restauratie van een Autobianchi A112 Abarth . Helemaal strippen balkken aan de bumpers bouten en op zijn kant restaureren. Zomakkelaak gaat dat met die wagentjes...nee de mini daar moet je een heel spit voor maken pfff.
hadden jullie nog van mij tegoed:
Mini Red Hot 1988, buitendorpel, 0,8mm (zelf gemeten)
Mini Red Hot 1988, binnendorpel, 0,8mm (zelf gemeten)
Mini Red Hot 1988, instapdorpel, 0,8mm (zelf gemeten)
Mini Red Hot 1988, kriksteunin de dorpel, 1,5mm (op zicht)
Mini Red Hot 1988, gordelbevestiging (verstevigingsplaat), 1,5mm (op zicht)
RE: Tabel dikte plaatwerk mini
Ingediend door RobvanSuilen op ma, 22-02-2010 14:49
Dag allemaal,
Ik heb wat rond gezocht maar kan hier op het forum nergens een duidelijk overzicht vinden van de diktes van het plaatwerk van de mini. Dat wil zeggen er word her en der wel een wat geroepen, maar dat varieert tussen de 0,5mm en 1,5mm en is vaak niet onderbouwd.
Post dus als je de diktes van het plaatwerk kent hier.
Plaats [u:jgpq9z16]jaartal auto[/u:jgpq9z16], plaats [u:jgpq9z16]onderdeel[/u:jgpq9z16], plaats [u:jgpq9z16]dikte van plaatwerk[/u:jgpq9z16].
Voorbeeld:
Mini 1987-1989 dorpel 0,8mm (fictief!)
LET OP:
-Geen giswerk of 'ik heb wel eens gehoord..'de feiten graag!
-geen diktes van vervangingsplaatwerk (tenzij duidelijk vermeld)
-De dikte van [u:jgpq9z16]enkele[/u:jgpq9z16] plaat dus niet op een plaats meten waar twee plaatdelen op elkaar zitten.
Ikzelf ben op zoek naar de dikte van het plaatwerk van een Red Hot uit 1988 en dan de binnen en buitendorpel.