Tank opening dichtlassen

RE: Tank opening dichtlassen

Hallo!

Had even een vraag omtrent het dichtlassen van het tankgat.
Ben namelijk van plan om deze opening dicht te lassen, en dan dus ook de vulopening van de tank te verplaatsen.
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe hier tijdens de keuring mee omgesprongen wordt?

(het doel uiteindelijk is dus om als er getankt dient te worden, dit via de achterklep te doen)

groeten Leon Heskamp

8) iedereen die nog op vakantie gaat veel plezier!!! 8)

RE: Tank opening dichtlassen

Ik begrijp dat er naar meer specifieke zaken worden gekeken bij de APK dan bij een keuring in ons apelandje, bij ons hoeft de koffer niet eens open maar als het daar toch een probleem zou zijn koop je gewoon een dummy tankdop en die bevestig je op de APK-dag met een magneetje ofzo .. maar er zijn vast ook legale manieren om dit te doen.

RE: Tank opening dichtlassen

hallo, bij de apk in nederland moeten ze wel degelijk in de kofferbak zijn!! De accu moet o.a gecontroleerd worden bevestiging en extra aansluitingen moeten gezekerd zijn. Tankbevestiging en lekkage vd tank!

RE: Tank opening dichtlassen

en de tankdop is trouwens ook een controlepunt vd apk de originele moet er op zitten!!!

RE: Tank opening dichtlassen

In het APK boek wordt nergens gesproken over de plaatsing van de tankdop/vulopening. Het brandstof systeem mag geen lekkage vertonen en moet voorzien zijn van een goed passende tankdop. Veel meer eisen zijn er eigenlijk niet.

RE: Tank opening dichtlassen

marco B schreef:
Het brandstof systeem mag geen lekkage vertonen en moet voorzien zijn van een goed passende tankdop. Veel meer eisen zijn er eigenlijk niet.



Inderdaad. Een maat van me heeft zo'n race tank in de achterbak liggen, en deze wordt daar ook gevult.. Gat is dichtgelast. Geen probleem.

RE: Tank opening dichtlassen

Voor de criminele medemens wordt het gelukkig dan veel moeilijker om brandstof te jatten !

Ben

RE: Tank opening dichtlassen

Op zich lijkt het me zelfs veiliger in geval van aanrijding: als je nu bijvoorbeeld op je zijkant schuift of tegen een muur aanschuurt, is de kans dat de vulnek afbreekt vrij groot.

default

RE: Tank opening dichtlassen

Ook handig als je morst, blijft het in je kofferbak leggen. Gratis high :x

grtzz Martin

RE: Tank opening dichtlassen

Van de tankdop controle klopt, soms zien zehet over het hoofd. Als je die tank gaat plaatsen is het wijs om een dampdichte afscheiding te maken naar de cabine. scheelt high worden en maanden benzine dampen uit je stoelen wasemend! :)" title="Evil" />

RE: Tank opening dichtlassen

Iemand die ik niet meer wil kennen was bezig met een seamless. Die wilde ook de tank in de achterbak vullen. Die had het nagevraagd en van vertelde me dat het niet mocht. Ik zou het dus goed navragen voor je het gat weer open kan gaan maken. Je hebt natuurlijk APK meesters en APK meesters, dus als het echt wilt dan is er altijd wel een manier.

RE: Tank opening dichtlassen

nou bedankt voor de reacties. Ik zal het eerst even navragen bij een fatsoenlijk bedrijf, want het klopt inderdaad dat als het echt door de keuring moet je altijd wel een "mannetje" kunt vinden ;)

Groeten Leon

default

RE: Tank opening dichtlassen

Hoi,

Misschien een beetje laat maar alsnog een reactie.

Ik heb die blauwe speedster en een tankvulopening in de kofferbak. De RDW in (Lelystad) vond dat geen enkel probleem bij de uitgebreide keuring die er is gedaan om de typegoedkeuring te krijgen. Als er een keurmeester gaat zitten zeiken bij een APK keuring moet je natuurlijk gewoon een beetje mondig zijn. Ik heb destijds bij een APK geantwoord dat ik een hele grote benzineklep heb, :). Daar hadden ze niet van terug.

Ik heb zelf de gewone tankhals van de tank gebruikt en die op een andere plek weer op de tank gelast. De opening op de plek van de oude hals is dicht gelast. Ik zou je wel aanraden de tank voor er aan te gaan lassen eerst een jaar leeg en open in de buitenlucht te laten staan en hem vol met water te doen als je gaat lassen. Dit i.v.m explosiegevaar.

Met vriendelijke groet,

Jan - Bert

RE: Tank opening dichtlassen

Speedsterbert schreef:


Ik zou je wel aanraden de tank voor er aan te gaan lassen eerst een jaar leeg en open in de buitenlucht te laten staan en hem vol met water te doen als je gaat lassen. Dit i.v.m explosiegevaar.




Een jaar buiten?! Dan heb je weinig tank om nog aan te lassen, of je moet in de Sahara wonen. Goed uitspoelen en eventueel stoom-reinigen lijkt me voldoende.

Dat stoomreinigen heb ik ergens gelezen in een Miniblad. Ik weet er het fijne niet van.

RE: Tank opening dichtlassen

Over het lassen van tanks is al het een en ander gezegd, je kan in ieder geval niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik zou als je toch gaat wijzigen voor zo'n racetank kiezen. Die dingen hebben al een vulmond. Daarnaast zijn ze veel lichter dan een originele en kan je ze goed laag en naar voren monteren.

Een speedster is natuurlijk geen normale mini. Je hebt ook een nieuwe type goedkeuring moeten krijgen. Een speedster heeft (denk ik hoor :D ) geen dak, de eventuele benzinedamp zal dan ook niet in het "inzittendecompartiment" kunnen blijven hangen. Bij een normale mini wel natuurlijk, die kerel die ik niet meer wil kennen die had het ook bij de RDW gevraagd en toen hadden ze gezegd dat het echt niet mag. Typisch RDW geloof ze lullen maar wat.

Heb je een foto van je speedster ergens, ben wel benieuwd?

default

RE: Tank opening dichtlassen

Nog een korte reactie over het lassen aan een tank. Doe dit in ieder geval nooit als je er niet zeker van bent dat je het kunt. Lassen/vlamsolderen aan tanks is levensgevaarlijk en je zou niet de eerste zijn waar het bij fout gaat!!!

Goed, dan hebben we dat even gehad. Als je een grote compressor hebt staan die continue luchtdruk kan leveren van meer dan een bar of 5, dan kun je ook de tank op die manier door laten blazen. Wel natuurlijk eerst de tank heel goed leegmaken en misschien zelfs een paar dagen laten uitwasemen als je de tijd ervoor hebt. Dan de druk op 1 van de aansluitingen zetten en flink laten blazen. Het moet er echt wel goed uitkomen. Je moet het voelen bij de openingen. Dan kun je er mee aan het werk. Als er toch op een van de openingen een vlammetje komt waar de lucht uit de vulhals komt, raak dan NIET IN PANIEK!!! Zet je lastapparaat uit en verlaat de ruimte. (Laat wel de ramen openstaan.) Doe ff een bakje koffie of zo. Kom dan later weer terug om te kijken of het vlammetje weg is. BLAAS HET VLAMMETJE NOOIT UIT!!! HAAL NOOIT DE DRUK ERAF!!! Sorry voor de hoofdletters, maar dat maakt de situatie echt heel link. Als je je hieraan houdt, dan gaat het waarschijnlijk allemaal goed. Maar onderschat het nooit.

Arne

RE: Tank opening dichtlassen

Ik meen hieruit te begrijpen dat je aanbeveelt om de tank door te blazen tijdens je laswerkzaamheden. Klopt dat?

Overigens even een linkje voor de archieven: hier komen custom made benzinetanks aan bod, heeft hier natuurlijk ook wel mee te maken.

default

RE: Tank opening dichtlassen

Eelke schreef:
Ik meen hieruit te begrijpen dat je aanbeveelt om de tank door te blazen tijdens je laswerkzaamheden. Klopt dat?



Hoi,

Dat klopt inderdaad. Als je de tank doorblaast met lucht is er geen kans dat de lucht/brandstof verhouding de ideale ontbrandingsverhouding krijgt. Door de constante toevoer van lucht worden de gasdampen die in de tank hangen naar buiten geblazen en blijven niet in de tank zitten. Als er dan een vlammetje ontstaat bij een van de openingen, dan wordt dat ook vanzelf van binnen uit uitgeblazen. Doe je dat zelf van buiten af, dan blaas je het vuur naar binnen, omdat je tegendruk geeft tegen de druk die uit de tank komt. En je kunt op je vingers natellen wat er gebeurt als het vuur de tank in gaat...

**KABOEM**

En dat kan heel pijnlijk zijn. IS mij nog niet overkomen, maar ben al wel eens snel achter een muurtje weggedoken... Het blijft gewoon super riskant. Doe het ook vooral niet met een 'consumenten' compressortje. Die hebben kleine tankjes en die redden het gewoon niet. Je moet echt wel een industriële compressor hebben. En de boel met water vullen is ook lang niet altijd een oplossing, want dan blijft de benzine zowiezo bovenop drijven. Dan heb je nog steeds hetzelfde ontploffingsrisico. En je metaal wordt niet lekker warm om een goede afdichting te krijgen...

Arne

RE: Tank opening dichtlassen

ik heb een mini gezien op de race dag op zandvoort :) deze tank lag in de kofferbak, op de plek waar het reserve wiel normaal lig.. dat zou ook een optie kunnen zijn maar dan heb je een probleem met je reserve wiel..

RE: Tank opening dichtlassen

De RDW heeft wel vaker tegenstrijdige berichtgevingen. Toen ik Mexico kocht, zat er al een handbak onder, maar op kenteken stond dat het een automaat was. Ik heb twee keer gebeld naar de RDW en de ene keer werd verteld dat ik wel voor keuring moest, en de tweede keer werd me verteld dat ik gewoon de kentekenpapieren kon laten wijzigen. Dat heb ik per email laten bevestigen en de papieren met die email erachteraan gestuurd.

Wouter

RE: Tank opening dichtlassen

henkmarius schreef:

@ Speedsterbert, heb je een foto van je speedster ergens, ben wel benieuwd?



foto 1
foto 2
foto 3
foto 4