tectyleren

RE: tectyleren

Weet iemand in de buurt van Rotterdam waar ik mijn mini kan laten tectyleren ik heb begrepen dat dat wel nodig is in dit land om er wat extra tectyl op te zetten.

RE: tectyleren

Ik weet niet of je het in de buurt noemt maar ik heb mijnes laten tectyleren in Alphen aan de rijn bij van Egmond.

Greetz Remco

default

RE: tectyleren

als ik jou was zou ik gewoon eens wat schade bedrijven in rotterdam opbellen, geheid dat er een paar tussen zitten die kunnen tectyleren of bitumeren (= dikkere laag elastisch materiaal als tectyl) tectyl is heel dun en wordt meer gebruikt om met name motorkappen aan de binnenkant en holle ruimtes te voorzien van een laagje om roesten tegen te gaan. bitumen wordt aan de gehele onderkant van je auto gespoten en in je wielkasten en is veel dikker en helpt daardoor beter tegen steenslag. dus ik weet niet met wat voor doel je wil tectyleren?

groetjes martin

RE: tectyleren

Wordt onder de merknaam tectyl niet ook zoiets voor de hele onderkant van de auto gemaakt? In elk geval hebben wij het ook altijd over tectyleren als we zo'n elastische laag voor de onderkant van de auto bedoelen. Volgens mij zijn er legio smeerseltjes onder legio merknamen (Tectyl, Waxoyl, etc.)

default

RE: tectyleren

dat zou kunnen hoor, dat weet ik niet. maar als ik het bij mij op de zaak of bij onze 2 spuiterijen heb over tectyleren dan is dat het aanbrengen van een dunne laag zwarte of transparante tectyl, om reost en dergelijke tegen te gaan vooral in kleine kieren en holle ruimtes. en met de bitumen spuiten we de onderkant van de auto en de wielkasten in om roesten en beschadigingen door middel van steenslag te voorkomen

RE: tectyleren

Dat is het verschil tussen de leek en de vakman, natuurlijk ;) Ik moet ook toegeven dat ik me altijd heb afgevraagd waarom die zwarte tectyl die je in een spuitbus kunt krijgen niet dat rubberige heeft van de laag die je onder je auto vind na een antiroestbehandeling (voor mij een aanwijzing dat tectyleren eigenlijk niet de juiste term is voor dat laatste). Dus ik wil onmiddelijk geloven dat het anders zit.

RE: tectyleren

Tectyl is, zoals al gezegd is, een handelsmerk... er zijn ik weet niet wat voor soorten tectyl te krijgen. Ik heb thuis van die bruine staan voor holle ruimtes, zwarte voor de bodem (vergis je daar niet in trouwens... de laag mag dan wel niet zo rubberig zijn, maar hij is achterlijk sterk!) en ik heb een bus met 'heavy duty underbody treatment' wat wel van dat rubberige spul is.

Natuurlijk is dat laatste ook gewoon bitumen, maar het wordt onder de tectyl-naam verkocht.

Overigens hoor ik zo her en der berichten dat Waxoyl een minder goede bescherming biedt dan tectyl en dat Dinitrol op z'n beurt weer beter is... Geef even een belletje naar Jan van Egmond anti-roest center... die weet er alles van.

Detail: de bodem, wielkasten en dorpels van de MPi mini's zijn af fabriek voorzien van een dikke elastische en overspuitbare antisteenslag-laag. Bij deze mini's kan het dan wel weer voorkomen dat men de helft (lees a-paneel en delen van de voorwielkasten) gewoon vergeten is, zodat een antiroestbehandeling met bitumen wel handig is om de boel een tijdje goed te houden...

RE: tectyleren

Nou dat was wat een cursus tectyl en betumen.

Van Egmond gebeld en dit was hun mailtje

De kosten van een inspektie zijn 40,- euro.Deze kosten worden weer verrekend bij de behandeling.

Een behandeling voor een mini cooper bedraagt 300 euro
incl.btw.

Daar komen nog schoonmaakkosten van het carrosserie bij en die bedraagt 65 euro per uur.

Wij spuiten de roestplekjes op het kale carrosserie eraf,maar de plekjes op de lak behandelen wij niet.Daar zijn andere produkten voor nodig.

Met vriendelijke groeten anti-roestcenter van Egmond.

Nou is dat info of niet iedereen bedankt. 8)

RE: tectyleren

Bij mij zit er echt geen dun laagje op, of je moet 3mm dun noemen???
@Brenda ik was voor 400 Euro klaar en gereed bij van egmond.
Houd er wel rekening mee dat je je auto 5 dagen kwijt bent.

Greetz Remco >:)

RE: tectyleren

is zoiets niet goed zelf te doen? Of zijn daar weer speciale technieken voor nodig?

RE: tectyleren

Om overal goed bij te komen wil je eigenlijk wel een brug hebben, zowel om de auto schoon te maken als om de beschermingszooi aan te brengen. Lijkt me zowiezo een enorme kliederboel geven en als je dat dan ook nog doet op je rug liggend onder de auto, dan wordt je zelf een integraal onderdeel van de kliederboel, denk ik.

RE: tectyleren

Eelke schreef:
Lijkt me zowiezo een enorme kliederboel geven en als je dat dan ook nog doet op je rug liggend onder de auto, dan wordt je zelf een integraal onderdeel van de kliederboel, denk ik.




Valt enorm mee, ik heb laatst mijn achter-subframe en dorpels met overloop naar de bodemplaat gedaan. Was goed te doen, heb eigenlijk alleen de achterkant op twee 20 cm hoge balken gereden. Ik kon er toen behoorlijk goed bij, ik heb niet het midden van de bodem gedaan, maar die roest op een of andere manier meestal ook niet.

Ik heb gewoon een spuitbus tectyl van de gamma gebruikt, ziet er best aardig uit, inmiddels nog maar 4 maanden verder maar ik zie nog geen roest.

Greetz,
Henk

RE: tectyleren

Eelke schreef:
Lijkt me zowiezo een enorme kliederboel geven en als je dat dan ook nog doet op je rug liggend onder de auto, dan wordt je zelf een integraal onderdeel van de kliederboel, denk ik.




Klopt helemaal
Zeker als het slangetje van de tectyl spuitbus afbreekt als je met je hoofd in de wielkast hangt om de bovenkant in te spuiten |:(

Ik ben zelf van het weekend en vanavond bezig geweest met mn Mini te tectyleren, maar ik moet zeggen dat het niet meevalt...

Ik heb nu de wielkasten voor helemaal in de tectyl (grote delen met de kwast, hoekjes met de spuitbus)staan, maar ben behoorlijk geschrokken van de kwaliteit van de bescherming van sommige plaatwerkdelen in de wielkast. Zo zit er helemaal boven boven en rond de luchtpijpen helemaal geen bescherming . Gelukkig zat er bij mijn Mini nog niet zoveel roest, maar ik wil niet weten hoe het er na een paar jaar uitgezien zou hebben

Dan zat er ook helemaal bovenin aan de portierkant een brok roest, wat ooit de onderkant van de parafraan geweest is denk... Beetje prikken en ik kon zo de deurvanger zien zitten . Aangezien alleen een slangenmens daar met een lasapparaat of een slijptol bij kan komen heb ik dat maar ff tijdelijk "gerepareerd" met Ducktape om het water in de wielkast te houden. Flink tectyl er over heen en maar hopen dat het blijft zitten.

Het zal mij benieuwen welke verrassingen me nog te wachten staan :x

Ik vraag me af wat ze bij Van Egmond doen als ze dit soort rotte plekken tegenkomen. :?
default

RE: tectyleren

ik ga zaterdag de mini en alles wat daarbij mee wordt gespoten naar de spuiter brengen want het is eindelijk zover na maanden van lassen, plamuren en schuren is hij vanf vrijdag echt strak. ik heb ook gevraagd wat zo'n ondercoating kost, dat hoor ik zaterdag en dan weet ik ook gelijk precies hoe dat spul heet en hoe dik het is. ik laat jullie dan wel weten wat ik er eventueel voor kwijt ben. maar dat ik het op de een of andere manier ga behandelen is zeker

RE: tectyleren

Ik vraag me af wat ze bij Van Egmond doen als ze dit soort rotte plekken tegenkomen.



Inderdaad [i:2ewo5wtp]het[/i:2ewo5wtp] grote voordeel van dingen zelf doen; je bent er zelf bij, je weet precies wat je hebt en wat je ermee doet.

RE: tectyleren

Ik behandel mijn dorpels en wielkasten altijd zelf, en dat gaat best aardig. Met een spuitbus tectyl kom je een heel eind, maar als je een dikkere laag wenst, kan je ook een bus met tectyl (of iets dergelijks) kopen. Deze moet je met een kwast aanbrengen, op deze manier krijg je een dikke pekige laag.

RE: tectyleren

Die opkwasttectyl is in feite gewoon teer dat snel droogt (het ruikt ook zo) maar het is extreem duurzaam en effectief! bovendien wordt het niet zo'n rommeltje als met de spuitbus. (als je net het spuitdopje indrukt gaat het waaien waardoor er meer op de net gepoetste lak komt dan op de bodem)

Pas wel goed op je kleren als je aan't kwasten slaat, want je krijgt het er nooit meer uit!

default

RE: tectyleren

me pa zei ook dat dat soort tectyl goed werkt met zo'n kwast, hij heeft het vroeger zelf gemaakt toen hij in een soort van lijmfabriek werkte, het is echt taai spul volgens hem. enig idee wat zo'n pot of potten kosten om je de hele onderkant van je auto + de wielkasten mee in te smeren. want ik krijg zaterdag te horen wat het kost de onderkant in de bitumen te laten spuiten door de spuiter en dan kan ik ff een afweging maken tussen deze 2 opties

RE: tectyleren

Ik heb toen zo'n bus van 2 liter bij de praxis gehaald voor iets van 20 piek geloof ik... Ik heb er twee wielkasten mee gedaan en twee dorpels en de rest heb ik nooit opgekregen. Gewoon even kijken bij een bouwmarkt of bij een fatsoenlijke automaterialenzaak, dan weet je het meteen.

RE: tectyleren

Eelke schreef:
Lijkt me zowiezo een enorme kliederboel geven en als je dat dan ook nog doet op je rug liggend onder de auto, dan wordt je zelf een integraal onderdeel van de kliederboel, denk ik.




Klopt helemaal
Zeker als het slangetje van de tectyl spuitbus afbreekt als je met je hoofd in de wielkast hangt om de bovenkant in te spuiten |:(

Ik ben zelf van het weekend en vanavond bezig geweest met mn Mini te tectyleren, maar ik moet zeggen dat het niet meevalt...

Ik heb nu de wielkasten voor helemaal in de tectyl (grote delen met de kwast, hoekjes met de spuitbus)staan, maar ben behoorlijk geschrokken van de kwaliteit van de bescherming van sommige plaatwerkdelen in de wielkast. Zo zit er helemaal boven boven en rond de luchtpijpen helemaal geen bescherming . Gelukkig zat er bij mijn Mini nog niet zoveel roest, maar ik wil niet weten hoe het er na een paar jaar uitgezien zou hebben

Dan zat er ook helemaal bovenin aan de portierkant een brok roest, wat ooit de onderkant van de parafraan geweest is denk... Beetje prikken en ik kon zo de deurvanger zien zitten . Aangezien alleen een slangenmens daar met een lasapparaat of een slijptol bij kan komen heb ik dat maar ff tijdelijk "gerepareerd" met Ducktape om het water in de wielkast te houden. Flink tectyl er over heen en maar hopen dat het blijft zitten.

Het zal mij benieuwen welke verrassingen me nog te wachten staan :x

Ik vraag me af wat ze bij Van Egmond doen als ze dit soort rotte plekken tegenkomen. :?

RE: tectyleren

Jeroen schreef:
Het zal mij benieuwen welke verrassingen me nog te wachten staan :x




Ik ben gelukkig geen verrassingen meer tegengekomen :D

Nu maar hopen dat de ducktape blijft zitten in mn wielkasten.. dan kan ie er weer voor een jaartje tegenaan :)
default

RE: tectyleren

die gaten had ik dus ook aan beide kanten zitten bij de luchtroosters. ik heb nu 2 plaatjes op maat gezaagd en die er ingelijmd met een speciale ijzerlijm, het zit nu zo vast als een huis. nu staat de hele mini bij de spuiter dus roesten zal het zooitje voorlopig niet meer hopelijk[list:2e8ypl2b][/list:u:2e8ypl2b]

default

RE: tectyleren

Om mijn auto nog een poosje mee te laten gaan heb ik me een aantal dagen op het Web verdiept in anti-roestbehandeling (Tectyleren, waxen, Dinitrol en nog een aantal trefwoorden). De prijzen lopen uiteen van 275 euro incl. (volledige behandeling) tot meer dan 1000 euro. Veel aanbieders uitgebreid telefonisch gesproken. Morgen breng ik mijn auto naar [[size=75:14kqebf5]een specialist]. [...][/size:14kqebf5] Kan je volgende week laten weten of het inderdaad goed gegaan is.... O:)

[size=75:14kqebf5][Bedrijfsnaam en verdere reclame verwijderd. Informatie over het bedrijf in kwestie kan eventueel via PM uitgewisseld worden - Crispy][/size:14kqebf5]

RE: tectyleren

wat gebeurt er bij Tectyleren en waar is het goed voor? het woord is voor mij niet meteen bekend .....

RE: tectyleren

Mischien leuk voor de mensen die in frysland wonen. :x
In leeuwarden naast de gamma zit een dinitrol centrum.

Overgens wat ik hoorde van prijzen zijn die nog niet eens zo gek. Exacte prijzen moet ik even navragen voor de eventuele liefhebbers.