Kruimelpad
Tellers inbouwen van een eitje
RE: Tellers inbouwen van een eitje
Ingediend door Richard-T op ma, 14-10-2002 14:16
In ieder geval zul je een andere tellerkabel nodig hebben een iets langere. Alleen weet ik het niet zeker hoe dit nu precies zit met je teller/tandwielverhouding. Maar voor zover ik altijd begrepen heb is het geen probleem mits de tellerverhoudingen op beide tellers maar hetzelfde zijn. Dus stel de een gaat tot maximaal 140 dan zal de ander dit ook moeten doen.
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
Richard T schreef:
In ieder geval zul je een andere tellerkabel nodig hebben een iets langere.
Ik was wel van plan de teller achter het stuur te zetten en niet in het midden van de dash. Reden twee om een nieuwe dash te maken is namelijk omdat ik mn gammele middenconsole eruit heb gehaald en die komt er ook niet weer in. De radio moet dus ook in de dash, en wel in het midden .
Als ik deze teller achter het stuur zet heb ik toch niet een langere kabel nodig of zie ik iets over het hoofd
Groet
Rob
- Login of registreer om te reageren
Volgen's mij moet het dan lukken. Ik weet alleen niet zeker of je tellers dezelfde aansluiting hebben? Als deze verschilt zit je nog steeds vast aan een andere kabel. Ik zal vanavond wel eens kijken of hier niet ergen's info over te vinden is. Ik wil m'n eigen eigenlijk ook wel graag omgebouwd hebben naar een centre klok dus...
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
RE: Tellers inbouwen van een eitje
Ingediend door Erik op wo, 16-10-2002 17:16
Een goedendag allen
Eerste bericht op het forum, ff kijken of het werkt..
Een centreklok inbouwen bij een mini met een tweekloks achter het stuur is of zich goed te doen, de enige twee lastige dingen zijn de kilometerkabel en de bedrading. Voor een kilometerkabel moet je een ouder type hebben, die (als je de klok in een dashboard wilt inbouwen) iets langer moet zijn. Dit is gewoon bij de Rover-dealer of minicentre te krijgen.
De bedrading is iets lastiger, je moet de draden die naar de moderne klokken lopen doortrekken naar de centreklok. Aan de centreklok zit als het goed is al een klein stukje kabelboom met een grote connector eraan. Als je de mannetjeskant van deze connector aan de verlengde draden van je huidige kabelboom vastmaakt, kan je met behulp van deze plug het dashboard loshalen.
Kortom best ff zoeken, maar het is een leuke klus, zeker als het uiteindelijk werkt.
M vr gr,
Erik
- Login of registreer om te reageren
Hier eens ff een vraag voor degene die dagelijks met een eitje rijdt. Op de kilometerteller zitten een aantal lampjes in verschillende kleuren. Iemand enig idee waar alles voor is?
Dit zijn ze:
Bij 0 blauw lampje met H/B erbij ,zal wel grootlicht zijn neem ik aan
Bij 30 oranje lampje zonder bijschrift ?? Aha links knipper?
Bij 80 groen lampje zonder bijschrift???
Bij 140 oranje lampje zonder bijschrift? Aha rechts knipper?
Bij 150 een rood lampje met IGN erbij , aha ignition
Mmmm terwijl ik typ heb ik eigenlijk het meeste al...
Maar goed hou ik dus over het groene lampje bovenin. Iemand?
Zal wel weer erg voor de hand liggend zijn....
Groet
Rob
- Login of registreer om te reageren
Groen is vaak dimlicht. Maar ik mis ook nog een lampje voor oliedruk (dat bij nieuwere Mini's vaak weer oranje is, maar daar had je er twee van, zei je).
Blauw is inderdaad grootlicht, meestal. H/B staat voor high beam.
- Login of registreer om te reageren
Eelke schreef:
Groen is vaak dimlicht.
Aha dus dat is gewoon het 'lampen aan' knopje
Eelke":17ecedqe]
Maar ik mis ook nog een lampje voor oliedruk (dat bij nieuwere Mini's vaak weer oranje is, maar daar had je er twee van, zei je).
[/quote:17ecedqe]
Mmm nou ik denk dat die oranje de knippers zijn die zitten precies op 90 en 270 graden. Ik heb helemaal geen verstand van die mini`s waar origineel zo`n eitje in hoort maar volgens mij zitten alle lampjes in het eitje en dat hele ding heb ik voor me liggen meer zit er niet op. Er zit wel een aparte olie druk meter bij daarop kun je dan ook zien dat het te laag is is beetje zelfde idee als een lampje voor te laag.
Ik vond op een vage site ook nog een kleuren verklaring scheelt mij weer een hoop uitzoeken kan weleens handig zij ni kpost het hier wel ff:
British Standard Wiring Colours
Colour From To
Black Earth connections Chassis
Black/Yellow Speedo pick up Speedo
Blue/Red Dip switch Headlamp dip beam
Blue/Yellow Fog lamp switch Fog lamp
Blue/White Dip switch Headlamp main beam
Brown Solenoid/Battery Ignition switch
Brown/Blue Control box Lighting switch
Brown/yellow Alternator Ignition lamp
Green Fused ign fed supply Accessories
Green/Black Fuel tank sender Fuel gauge
Green/Brown Reverse lamp switch Reverse lamp
Green/Purple Stop lamp switch Stop lamps
Green/Red Flasher Switch Left indicators
Green/White Flasher Switch Right indicators
Green/Yellow Hted r. window switch Heated rear window
Light green/White Ignition switch Radio
Purple Fusebox Interior light/Horn
Purple/Black Horn Horn push
Purple/Green Fusebox battery feed Hazard flasher
Purple/White Interior light Door pin switches
Red Lighting switch Sidelamps
Red/White Lighting circuit Dash lamps
White Ignition switch Fuse box
White/Red Start switch Solenoid
Shit hele layout weg mmm krijg het niet voor elkaar..
- Login of registreer om te reageren
RE: Tellers inbouwen van een eitje
Ingediend door Erik op do, 17-10-2002 09:57
Over de functie van de gekleurde lampjes, dit is naar keuze in te vullen, maar is standaard als volgt (met de klok mee):
- blauw = grootlicht (beam)
- oranje = indicatielampje voor te hoge watertemperatuur (alleen als er geen temperatuurmeter bij zit, bij de crisis-uitvoeringen dus:) (Anders zit er achter het oranje lensje een rubber dopje in plaats van een lampje)
- groen = knipperlicht links en rechts, knippert zowel als links aan is als wanneer rechts aan is, maar niet wanneer ze allebei aan zijn (bij alarmlicht).
- oranje = indicatielampje voor te lage oliedruk (ook alleen bij crisis-uitvoeringen)
- rood = laadstroomlampje, gaat aan wanneer je contact aan staat maar de dynamo niet (of nauwelijks) stroom levert.
Je kan het naar eigen smaak aanpassen, ik heb de oranje lampjes links en recht gebruikt als handrem-lampje en choke-lampje, omdat er aparte oliedruk en watertemp-meters bij zitten.
Waar je trouwens ook mee op moet passen is het aansluiten van de spanningsstabilisator, als je die verkeerd om aansluit schijnt het fout te kunnen gaan. Is nogal vervelend, deze dingen zijn niet hetzelfde als de moderne en zijn vrij prijzig (nieuw > 50 Euro). Als je de originele bekabeling erbij hebt zitten spreekt het voor zich, anders moet je het ff laten weten en kijk ik hoe het zit.
M vr gr,
Erik
- Login of registreer om te reageren
Erik schreef:
- oranje = indicatielampje voor te hoge watertemperatuur (alleen als er geen temperatuurmeter bij zit, bij de crisis-uitvoeringen dus:) (Anders zit er achter het oranje lensje een rubber dopje in plaats van een lampje)
Aha ik vroeg me al al waar die dopjes voor waren dan zijn die lampjes die er eigenlijk net niet precies achter zitten dus de dash verlichting?
Erik":28b1h163]
Waar je trouwens ook mee op moet passen is het aansluiten van de spanningsstabilisator, als je die verkeerd om aansluit schijnt het fout te kunnen gaan. Is nogal vervelend, deze dingen zijn niet hetzelfde als de moderne en zijn vrij prijzig (nieuw > 50 Euro).
[/quote:28b1h163]
Das zeker dat vierkante kastje achterop, nou daar zit de originele bekabeling nog aan net zoals trouwens aan alles de hele kabelboom nog zit
Ben alweer een stuk verder...thanks!
- Login of registreer om te reageren
Waar ik zelf eigenlijk naar op zoek ben en wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen. Hoe zit dit nu eigenlijk met de tandwieltjes in je bak (speedo-drive) die je snelheidmeter aandrijft? Klopt het dat deze gewoon hetzelfde blijven als je van een 140 km/h klok in je standaard console gaat naar een centre-klok die ook tot max. 140 km/h gaat?
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
Ik neem aan dat dat geen problemen geeft de tellers zijn gelijk en ik zelf heb even grote wielen (10"). Heb er ook nog nergens wat over gelezen dat het af zou wijken
[offtopic]
Richard, wat zijn dat voor gave chromen dingetjes op je koplamp, is dat home made?:P
[/offtopic]
- Login of registreer om te reageren
Nope dit is niet home made. Deze kapjes kun je bij vrijwel elk Minicentre gewoon halen. Kosten zo om en nabij de 45 euro per twee. Vondt het wel grappige dingen en gezien de uitgave ook wel mee viel heb ik ze maar meegenomen. Ik weet alleen niet zeker of je er ook de apk mee doorkomt. Maar ach dat is ff een kwestie van eens per jaar ff een paar schroefjes los en vast draaien
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
Mischien een beetje een domme vraag maar zijn die centrale tellers er eigenlijk ook in een tot 180 of 200 km/h uitvoering?
Ik zit er nl. over te denken om die tandwieltjes in de bak toch maar eens aan te passen. Kan ik ook eens een keer kijken hoe hard ik rij als ik volgas rijd. Nu vliegt ie aan het einde van m'n 3e versnelling bij 6500 rpm al m'n 140 km/h teller uit. Om in z'n 4 vervolgen's weer driftig door te lopen richting de 0...
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
nu ik net naar huis ben gereden viel me pas iets op. Ik dacht altijd dat mn originele teller ook tot 150 ging maar die gaat potjandorie tot 200! Krijg ik nu een probleem met de aangegeven snelheid?
Groet
Rob
- Login of registreer om te reageren
Een heel kort en bondig antwoord op deze vraag:
Ja...
En dan nu de oplossing:
Je zult je aandrijfing van je kilometerteller moeten aanpassen.
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
RE: Tellers inbouwen van een eitje
Ingediend door Erik op vr, 18-10-2002 15:06
Het verschil tussen een moderne klok die tot 140 en een die tot 200 gaat zit in het binnenwerk van de teller. Wanneer je een klok tot 140 hebt en vervangt door een klok tot 200, zal de nieuwe klok dezelfde snelheid aangeven als de oude.
Wanneer je echter een middenklok installeert kan deze een heel andere snelheid aangeven. Dit is afhankelijk zijn van je wielmaat en je differentieel. Als jij gewoon 10" wielen en het standaard blok hebt, zou de middenklok niet moeten afwijken.
Mocht de klok nou toch afwijken, kan je de kilometerkabeloverbrengingstandwieltjes (dubbele woordwaarde:) vervanngen, deze zijn bij minicentres te verkrijgen. Ik weet overigens niet in hoeverre het verplicht is om de juiste kilometeraanduiding te hebben, ik heb (12" wielen en 3.44 dif) een afwijking van ongeveer 20%, wanneer ik 100 rijd geeft de klok 80 aan. Wanneer je eenmaal weet hoe groot de afwijking is, is er prima mee te leven. Alleen voor bijrijders is het soms raar: kan hij niet harder dan 130?? (= > 170:))
Er zijn trouwens ook middenklokken die tot 200 gaan, oude cooper (S?) 's hadden deze standaard en ze zijn bij minicentres ook nog te krijgen, ook met witte platen (mooi, maar erg duur, voor mij geen optie:).
M vr gr,
Erik
- Login of registreer om te reageren
Zooo, dan maar ff een oud topic omhoogschoppen. Inmiddels heb ik "alles" bij mekaar om alles over te bouwen. Nu heb ik de oude tellerunnit eraf gehad om de bedrading te ontcijferen, en nu zie ik dat de stekker die eraan zit als het ware in de printplaat van de unit zit. Dus geen contrastekker. Ik wilde eigenlijk de originele stekker erin laten, lijkt me beter, dus heb ik hier eigenlijk een contrastekker voor nodig. Zou dat los te krijgen zijn of moet ik hem er toch maar af knippen?
- Login of registreer om te reageren
Pas bij het verwijderen van deze stekker op dat je de ontgrendeling goed indrukt, anders loop je de kans de contacten op de unit kapot te trekken. Ik hoorde laatst, volgens mij was het ook op het forum, dat er een conversiestekkertje is, die je aansluit op de originele stekker en waar gecodeerde draadjes aanzitten voor "losse" klokken. Vraag maar eens bij je favoriete Mini-garage.
- Login of registreer om te reageren
Hallo
Ik ben ook een eitje aan het inbouwen maar het lukt mij niet deze in het midden er "tussen te duwen". Ook niet al ik de zwarte plaat in het midden in het schutbord eraf draai.
Heeft iemand een tip?
Groet,
Rin.
- Login of registreer om te reageren
RE: Tellers inbouwen van een eitje
Ingediend door Superrob op ma, 14-10-2002 13:52
Hoi
Mn eigen mini dash is nogal niet mooi meer. Ik ben zelf een dash aan het maken en ik heb nog tellers van een eitje uit een oude mini. Zou ik deze zonder problemen kunnen gebruiken in mijn 83`er mayfair of zijn er aan passingen nodig
O ja ik zoek nog een bijpassende toerenteller...iemand?