Hebben alle nieuwere mini's dubbele tanks? Ik meen daar ooit wel eens wat over gelezen te hebben. Is het de moeite om er in te zetten als ze er niet in zitten?
Nee, zeker niet alle nieuwere Mini's hebben dubbele tanks. Vrijwel alle Mini's hebben een enkele tank, aan de linkerkant van de auto. Wel hebben nieuwere types een iets grotere tank dan de oude; 32 liter t.o.v. 25 liter. De dubbele tank is in principe iets van de Cooper S uit de 60-er jaren. Wel kun je in de accesoirehandel rechter tanks kopen voor de meeste (if not alle) Mini's. Maar een Mini met een rechter tank is eerder uitzondering dan regel, ook voor nieuwere modellen.
Is het de moeite waard? Tja. Ik geloof dat de meeste rechter tanks nog eens 20 of 25 liter zijn, dus tel uit je winst in actieradius. Maar je kofferruimte wordt er wel kleiner door en het is ook een behoorlijk duur geintje (helemaal als je een MPi-Mini hebt, dus 1 van na 1996), als je een nieuwe koopt. Natuurlijk is het onder kenners ook "cool" om een rechter tank te hebben. Zodanig dat er zelfs nep-vulhalsen in de handel zijn, die je aan de rechterkant op de plek van een echte vulhals kunt plakken en waar een tankdop op past. Wel "le look le plus cool" (vrij naar Ralphy), niet de hoge kosten. Maar als je je achterklepje opendoet val je dan wel door de mand, natuurlijk, en ben je ineens helemaal niet koel meer
Nou ja, zoals ik al zei, gemak heeft twee kanten; aan de ene kant minder tanken (maar het is met een Mini toch niet zo dat je om de haverklap aan de pomp staat?), aan de andere kant wordt je kofferruimte wel serieus geweld aan gedaan. En die is al niet zo groot. Het is een afweging, waar ik nog niet helemaal uit ben (het is een optie om er 1 in te laten bouwen bij de restauratie). Hierbij spelen de factoren prijs, afgenomen kofferruimte, koele looks en toegenomen actieradius.
[size=75:3tifdmzf][topics samengevoegd - evity][/size:3tifdmzf]
Is er toevallig iemand hier die een dubbele tank heeft ingebouwd zoals de Cooper s dat had? Ik vind dat zelf erg mooi, en ik wil dat binnenkort gaan waarmaken. Ik wil een normale benzinetank kopen, en daar de hals vanaf halen, dat je eigelijk alleen maar de hals hebt, die buiten de auto uitsteekt. die kan je dan in de kofferbak vastkitten/lassen. Ik wil liever niet de hele tank erin omdat ik het toch niet gebruik. Ook vind ik het zonde van de bagageruimte. Iemand tips & tricks?
Oja ik zie het ja. Op een Engelse Mini webshop. Die kosten 8 pond, maar wel veel verzendkosten Ik kan het dus beter zelf maken, of kijken of het in Nederland ook verkocht word. Ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen.
Dat was ik wel van plan ja
Ik ga zowieso zondag naar Rosmalen, daar is ook een beurs. Wie weet wat ze daar hebben liggen. Maar nu weet ik in ieder geval dat er dummies verkrijgbaar zijn!
Mijn vraag is het volgende;
Ik ben bezig met een ombouw van mijn mini naar een turbo.
Nu heb ik dus al een dubbele tank in mijn mini zitten.
Aangezien een turbo met een elektrische brandstofpomp werkt heb ik een
Mpi tank op de kop getikt. Alleen nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel kan icm. een rechter tank.
Bij De oude setup zat de brandstof pomp aan het blok en zoog die bijde tanken.
Bij de nieuwe setup zal alleen de mpi tank pompen en halverwege de leiding de rechter tank erbij komen.
Gaat dit wel goed komen of ga ik problemen krijgen met bv lucht in de leidingen als de rechter tank eerder leeg is??
Ach soms kan het ook zo makkelijk zijn
Bedankt voor het meedenken.... Ik moet de tank ook nog laten spuiten in kleur van de auto.
Dan kan er ook gelijk een extra pijpje onderaan ingelast worden.
De tweede (rechter) tank heeft al een uitgang onderaan...
Gaat dus helemaal goed komen
Top!!
(Ga vandeweek een blogje maken in showcase)
Gr. Vin
Dat gaat dus niet lukken.... Want ik heb er al een rechter tank inzitten.
Ik heb mpi leidingen onder de auto lopen incl retour. Als de retour op 1 tank komt kan dat toch geen probleem vormen?
Als de tanks met elkaar verbonden zijn door een leiding aan de onderkant. Dan zullen ze zich vanzelf uitlevelen.
Er zal meer brandstof uitgaan dan retour als de motor loopt. Of zie ik dat verkeerd en bestaat de kans van overstromen?
Retour op één tank moet geen probleem opleveren en het niveau levelt zich vanzelf uit met de rechtertank. Je moet dan wel zoals gezegd een aparte aansluiting in de linker tank hebben anders pompt de brandstofpomp de brandstof van de linker in de rechter tank.
Ik zou wel een pomp van een Spi gebruiken ipv een Mpi die levert minder druk. Dan nog moet er een brandstofdrukregelaar met retour tussen, want de carburateur kan echt geen 1,2 bar hebben. De Mpi pomp levert 3,2 bar oid, gaat ook wel, maar je hebt het niet echt nodig.
Dennis
Er gaat overigens meer brandstof retour dan de motor in, anders zou je met een tankauto achter je aan moeten rijden qua verbruik.
Dennis dit ben ik niet helemaal met je eens...
Een spi geeft idd rond de 1bar een mpi geeft juist veel meer druk, rond de 3 bar.
(Bron voor mij komt van "turbominis" forum)
Het is voor een turbo conversie die werken idd met een brandstofdrukregelaar met retour....
? Dat zeg ik toch? Mpi 3,2 bar en de Spi 1,2 bar. Toch even het een en ander opgezocht en de HIF44 moet ongeveer 4 psi hebben, wat ongeveer 0,25 bar is. Ook onder boost moet de carburateur deze druk constant blijven houden. Een Spi pomp moet dat kunnen redden, maar een Mpi pomp is uiteindelijk toch beter.
Dennis mijn welgemeende excuus! ik heb het gewoon niet goed gelezen. je hebt helemaal gelijk.
Er werdt idd gezegt dat een mpi pomp iets beter is voor de turbo ivm de druk.
Dan hou ik wat over,beter teveel de teweinig. De era turbo heeft de pomp zitten op het subframe waar nu het brandstof filter komt te zitten. dan is alles mooi strak weggewerkt als het klaar is.
alleen een pijpje aan de onderkant van de mpi tank lassen dus. retour en pomp zitten daar al op. Kan niet meer fout gaan
RE: Twin Tanks
Ingediend door Robbert op za, 08-02-2003 20:57
Hebben alle nieuwere mini's dubbele tanks? Ik meen daar ooit wel eens wat over gelezen te hebben. Is het de moeite om er in te zetten als ze er niet in zitten?
RE: Twin Tanks
Ingediend door Eelke op za, 08-02-2003 21:26
Nee, zeker niet alle nieuwere Mini's hebben dubbele tanks. Vrijwel alle Mini's hebben een enkele tank, aan de linkerkant van de auto. Wel hebben nieuwere types een iets grotere tank dan de oude; 32 liter t.o.v. 25 liter. De dubbele tank is in principe iets van de Cooper S uit de 60-er jaren. Wel kun je in de accesoirehandel rechter tanks kopen voor de meeste (if not alle) Mini's. Maar een Mini met een rechter tank is eerder uitzondering dan regel, ook voor nieuwere modellen.
Is het de moeite waard? Tja. Ik geloof dat de meeste rechter tanks nog eens 20 of 25 liter zijn, dus tel uit je winst in actieradius. Maar je kofferruimte wordt er wel kleiner door en het is ook een behoorlijk duur geintje (helemaal als je een MPi-Mini hebt, dus 1 van na 1996), als je een nieuwe koopt. Natuurlijk is het onder kenners ook "cool" om een rechter tank te hebben. Zodanig dat er zelfs nep-vulhalsen in de handel zijn, die je aan de rechterkant op de plek van een echte vulhals kunt plakken en waar een tankdop op past. Wel "le look le plus cool" (vrij naar Ralphy), niet de hoge kosten. Maar als je je achterklepje opendoet val je dan wel door de mand, natuurlijk, en ben je ineens helemaal niet koel meer
RE: Twin Tanks
Ingediend door Malphy op ma, 10-02-2003 19:44
Mais oui, dan ben je een 60's Cooper wannabee!
Righthand tankje is ook nog eens aan de prijs dus als er eentje tegenkomt voor weinig gelijk kopen.
Het staat nog steeds hoog op m'n verlanglijstje... mjaah wat niet!
Twin tankie + dual Aston QR Fillercap is Le Look le Plus Kool!
RE: Twin Tanks
Ingediend door Robbert op di, 11-02-2003 00:39
"t zou mij eerlijk gezegd meer om het gemak dan om het uiterlijk gaan. Scheelt weer in het tanken .
Dus... als ik er ooit eentje zie, laat ik het wel horen.
Nog bedankt he!
Groetjes,
Robbert
RE: Twin Tanks
Ingediend door Eelke op di, 11-02-2003 07:36
Nou ja, zoals ik al zei, gemak heeft twee kanten; aan de ene kant minder tanken (maar het is met een Mini toch niet zo dat je om de haverklap aan de pomp staat?), aan de andere kant wordt je kofferruimte wel serieus geweld aan gedaan. En die is al niet zo groot. Het is een afweging, waar ik nog niet helemaal uit ben (het is een optie om er 1 in te laten bouwen bij de restauratie). Hierbij spelen de factoren prijs, afgenomen kofferruimte, koele looks en toegenomen actieradius.
RE: Twin Tanks
Ingediend door stefan_ op ma, 03-03-2008 18:55
[size=75:3tifdmzf][topics samengevoegd - evity][/size:3tifdmzf]
Is er toevallig iemand hier die een dubbele tank heeft ingebouwd zoals de Cooper s dat had? Ik vind dat zelf erg mooi, en ik wil dat binnenkort gaan waarmaken. Ik wil een normale benzinetank kopen, en daar de hals vanaf halen, dat je eigelijk alleen maar de hals hebt, die buiten de auto uitsteekt. die kan je dan in de kofferbak vastkitten/lassen. Ik wil liever niet de hele tank erin omdat ik het toch niet gebruik. Ook vind ik het zonde van de bagageruimte. Iemand tips & tricks?
RE: Twin Tanks
Ingediend door hansvdb op ma, 03-03-2008 19:06
Je kan ook kant en klare rechtertank dummy's kopen. Alleen moet je even uitzoeken waar je dat kan kopen.
Misschien is dat zelfs nog goedkoper als een 2e hands tank kopen.
RE: Twin Tanks
Ingediend door stefan_ op ma, 03-03-2008 19:12
Aha, dat wist ik nog niet! Maar plak je die gewoon erop ofzo dan, of hoe moet ik dat zien?
RE: Twin Tanks
Ingediend door stefan_ op ma, 03-03-2008 19:15
Oja ik zie het ja. Op een Engelse Mini webshop. Die kosten 8 pond, maar wel veel verzendkosten Ik kan het dus beter zelf maken, of kijken of het in Nederland ook verkocht word. Ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen.
RE: Twin Tanks
Ingediend door Carlien op ma, 03-03-2008 19:19
Misschien ff wachten tot het imm?
Wie weet hebben ze het daar wel liggen, hoef je ook niet veel verzendkosten te betalen
RE: Twin Tanks
Ingediend door vlassie op ma, 03-03-2008 19:31
Goede reden om te komen!!
RE: Twin Tanks
Ingediend door stefan_ op ma, 03-03-2008 19:54
Dat was ik wel van plan ja
Ik ga zowieso zondag naar Rosmalen, daar is ook een beurs. Wie weet wat ze daar hebben liggen. Maar nu weet ik in ieder geval dat er dummies verkrijgbaar zijn!
RE: Twin Tanks
Ingediend door Evity op di, 04-03-2008 07:06
@stefan_: ik heb je vraag aan een reeds bestaand topic gevoegd.
RE: Twin Tanks
Ingediend door cybertjuh op ma, 18-11-2013 15:39
Even een oud topic naar boven gehaald....
Mijn vraag is het volgende;
Ik ben bezig met een ombouw van mijn mini naar een turbo.
Nu heb ik dus al een dubbele tank in mijn mini zitten.
Aangezien een turbo met een elektrische brandstofpomp werkt heb ik een
Mpi tank op de kop getikt. Alleen nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel kan icm. een rechter tank.
Bij De oude setup zat de brandstof pomp aan het blok en zoog die bijde tanken.
Bij de nieuwe setup zal alleen de mpi tank pompen en halverwege de leiding de rechter tank erbij komen.
Gaat dit wel goed komen of ga ik problemen krijgen met bv lucht in de leidingen als de rechter tank eerder leeg is??
Iemand enig id?
RE: Twin Tanks
Ingediend door classic-freydis op ma, 18-11-2013 18:40
als je in allebei de tanken heb ingebouwd kan je er ook een gat in boren (onderaan) en dan een leiding ertussen maken.
dan zijn je tanken allebei even vol
en heb je ook maar 1 pomp nodig (die in die mpi tank).
veel succes met je project;)
gr classic-freydis
RE: Twin Tanks
Ingediend door cybertjuh op di, 19-11-2013 07:57
Ach soms kan het ook zo makkelijk zijn
Bedankt voor het meedenken.... Ik moet de tank ook nog laten spuiten in kleur van de auto.
Dan kan er ook gelijk een extra pijpje onderaan ingelast worden.
De tweede (rechter) tank heeft al een uitgang onderaan...
Gaat dus helemaal goed komen
Top!!
(Ga vandeweek een blogje maken in showcase)
Gr. Vin
RE: Twin Tanks
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 19-11-2013 08:26
een Mpi/Spi tank heeft ook een retourleiding, ga je die ook splitsen?
Ik zou het simpel houden en voor 1 tank gaan (de Mpi).
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Twin Tanks
Ingediend door cybertjuh op di, 19-11-2013 09:44
Dat gaat dus niet lukken.... Want ik heb er al een rechter tank inzitten.
Ik heb mpi leidingen onder de auto lopen incl retour. Als de retour op 1 tank komt kan dat toch geen probleem vormen?
Als de tanks met elkaar verbonden zijn door een leiding aan de onderkant. Dan zullen ze zich vanzelf uitlevelen.
Er zal meer brandstof uitgaan dan retour als de motor loopt. Of zie ik dat verkeerd en bestaat de kans van overstromen?
Misschien enig id?
Gr. Vin
RE: Twin Tanks
Ingediend door Dennis op di, 26-11-2013 21:59
Retour op één tank moet geen probleem opleveren en het niveau levelt zich vanzelf uit met de rechtertank. Je moet dan wel zoals gezegd een aparte aansluiting in de linker tank hebben anders pompt de brandstofpomp de brandstof van de linker in de rechter tank.
Ik zou wel een pomp van een Spi gebruiken ipv een Mpi die levert minder druk. Dan nog moet er een brandstofdrukregelaar met retour tussen, want de carburateur kan echt geen 1,2 bar hebben. De Mpi pomp levert 3,2 bar oid, gaat ook wel, maar je hebt het niet echt nodig.
Dennis
Er gaat overigens meer brandstof retour dan de motor in, anders zou je met een tankauto achter je aan moeten rijden qua verbruik.
RE: Twin Tanks
Ingediend door cybertjuh op di, 26-11-2013 22:09
Dennis dit ben ik niet helemaal met je eens...
Een spi geeft idd rond de 1bar een mpi geeft juist veel meer druk, rond de 3 bar.
(Bron voor mij komt van "turbominis" forum)
Het is voor een turbo conversie die werken idd met een brandstofdrukregelaar met retour....
RE: Twin Tanks
Ingediend door Dennis op wo, 27-11-2013 19:50
? Dat zeg ik toch? Mpi 3,2 bar en de Spi 1,2 bar. Toch even het een en ander opgezocht en de HIF44 moet ongeveer 4 psi hebben, wat ongeveer 0,25 bar is. Ook onder boost moet de carburateur deze druk constant blijven houden. Een Spi pomp moet dat kunnen redden, maar een Mpi pomp is uiteindelijk toch beter.
Dennis
RE: Twin Tanks
Ingediend door cybertjuh op wo, 27-11-2013 20:58
Dennis mijn welgemeende excuus! ik heb het gewoon niet goed gelezen. je hebt helemaal gelijk.
Er werdt idd gezegt dat een mpi pomp iets beter is voor de turbo ivm de druk.
Dan hou ik wat over,beter teveel de teweinig. De era turbo heeft de pomp zitten op het subframe waar nu het brandstof filter komt te zitten. dan is alles mooi strak weggewerkt als het klaar is.
alleen een pijpje aan de onderkant van de mpi tank lassen dus. retour en pomp zitten daar al op. Kan niet meer fout gaan