Niet met van die dunne spaken. Komt dit voor je in de buurt? Deze zijn geschikt voor mini's.
- Login of registreer om te reageren
Niet met van die dunne spaken. Komt dit voor je in de buurt? Deze zijn geschikt voor mini's.
@Teunios:
Je had toch al een autotje :)" title="Evil" />
[edit bart: gehele quote verwijdert, dit voegt niets toe aan het topic, sterker nog je vraag is niet echt on-topic]
Ingediend door Teunios op di, 05-04-2005 13:59
ja klopt, maar ik wil een mini haha jij ook hier?
Een vriendin van me heeft een mini. Mijn broer, hier op forum heeft ook een mini met CRX motortje, en mijn overbuurman heeft een mini. En ik wil er ook 1, maar dat velgen verhaal zat me niet lekker. Hier in de buurt hebben we een Mini parts. Dus lekker makkelijk .
Ingediend door Teunios op di, 05-04-2005 14:01
Hmm, ja die dikke spaken e.d vind ik niet mooi. Zou er niets te frezen zijn oid. Of aan te passen. Of van een ander model adapter te maken zijn om het passend te maken.
Als je zelf nog in de velgen gaat frezen, dan gaat volgensmij je "goedkeuringstype" in rook op.
Mn pa had vroeger ook zelf gedraaide velgen voor zn mini, en die had toen ook al problemen met de politie als ze hem zagen rijden
ik heb zelf nu ook een mini, vandaar dat ik hier zit
Afgezien van dat je goedkeuring naar de maan gaat, wat dacht je van je eigen veiligheid
Dit soort hele ranke velgjes zijn voor zover ik weet niet te koop voor de Mini. Mocht je zelf iets willen gaan proberen, hou er dan rekening mee dat de steek van een Mini 4x4" is, niet 4x100mm (wat zou kunnen lijken, aangezien 4" maar heel weinig afwijkt van 100mm). 100mm schijnt een populaire steek te zijn voor andere types, maar zulke velgen kun je dus niet zomaar plaatsen. Probeer het ook niet te forceren.
Ingediend door Teunios op di, 05-04-2005 15:52
klopt helemaal gelijk in, ik ben mezelf gewoon een beetje aan het orienteren. mijn broertje kan me hier vast wel mee helpen. Zou ik voor 1000 euro een mini die de weg op kan kunnen aanschaffen btw ?
en over die velgen, zijn er geen catalogussen/sites. ed voor te bekijken. Lijkt me gewoon erg intressant allemaal.
Begin maar met http://mini.pagina.nl/
Onder het kopje Mini Parts int. staan een hele hoop minishops die vast wel wat hebben.
Als je echt veel geld wilt besteden aan je velgen kan je ze ook speciaal laten maken door velgbedrijven in Engeland.
Voor 1000 Euri valt best een mini te kopen die nog gewoon de weg op kan. Ga voor een gave carrosserie, zie ook de aankooptips
Bij een velgenboer kan je verschillende velgen kopen met verschillende steken hoor.
Zoals Reedijk in Strijen, daar heeft een jongen uit Puttershoek een keer een setje onder zn Mini laten zetten, paste perfect en liep niet aan...
Je kan ben ik bang wel je portemonee flink pakken dan....
Hee Teun,
Idd kun je zoals Rene zegt je velgen bij een "universele" velgenboer krijgen. Zijn in allerlei verschillende maten verkrijgbaar. Prijs is afhankelijk van breedte en diameter. Je bent ongeveer 250E per velg kwijt (zonder band)
Maar als je wil mag je mijn "oude" velgen hebben.
Ingediend door Teunios op wo, 06-04-2005 15:06
hoi daan , en rene nog bedankt voor het advies.
Ik zal die velgen die bij ons in de garage liggen maar eens beter bekijken dan , in ieder geval bedankt. Ehm even tussendoor stond ik deze middag op de bus te wachten en ondertussen te bladeren in Mini magazine, ( ik weet niet of het precies die naam is ). En daar kwam ik een bladzijde tegen met gigantisch mooie velgen. Misschien moet je ervan houden en ze moeten echt bij je mini passen maar dat zijn een beetje de dingen die ik zoek.
Het bedrijf zit in Wickford,Essex en heet Mini recon & Ice. Anders neem even een kijkje in het blad, het is de uitgave met de oranje mini op de voorkant.
Maargoed ik zal het thuis er wel even met je over hebben Daan.
Ingediend door bertan op wo, 06-04-2005 23:09
HAllo,
Die velgen van 4*100 moeten toch passen?
Oud model corsa velgen passen er toch op , op een mini? dan wel 13duims natuurlijk
Nee, dat zei ik dus juist. Je krijgt ze er misschien wel op (er zit altijd meer ruimte in een velgat, dus die velg wil vast wel over de wielbouten), maar goed past het niet (de bouten zitten dan niet exact in het midden van de gaten in de velg), en dat is onveilig als je het over velgen hebt. De steek van een Mini is niet 4x100, maar 4x101,6 (zijnde 4x4 inch), voor zover ik weet (nooit nagemeten).
Ingediend door mark16v op do, 07-04-2005 13:51
heeft iemand van jullie wel is wat geprobeerd met schuifbouten? dit zijn speciale bouten waarmee je een paar mm van de steek kan afwijken, dus op 4x101,6 kun je dan 4x100 velgen monteren. zo'n groot verschil is het namelijk ook niet.
Ik heb op mijn Red Hot wel eens 13 inch opel/vw velgen gehad. Die met 22 spaakjes of misschien iets meer of minder.
Heb nergens problemen meegehad, zelfs niet met de apk, terwijl er toch nog 4 cm!!! spacers opzaten.
Groet ron
Over het gebruik van velgen met steek 4*100 is al veel geschreven hier op het forum.
Als je wat minder rustig rijdt, dan moet je het vooral proberen!
Die kleine afwijking zorgt ervoor dat de wielbouten onder spanning komen te staan. Hierdoor kunnen ze op den duur breken! Denk niet dat het zo prettig is als je op de snelweg rijd en een wiel kwijtraakt.
Zal allemaal niet zo vaak gebeuren en mijn reactie is misschien een beetje overdreven, maar er wordt niet voor niets voor gewaarschuwd!
Ik zeg ook niet dat je het moet probberen!
Ik zeg alleen dat ik het al eens 1,5 jaar geprobeerd heb en dat het bij mij goed is gegaan.
Groet Ron
Je kunt ook spacers maken die 45 graden verder draadgaten hebben met de juiste steek. Heb ze wel eens gezien, maar vond het weggedrag niet echt geweldig zeg maar... Weet niet of het echt aan de spacers lag.
Mark,
Ik weet wel dat mijn bandenboer zegt dat je het beter niet kunt doen. het blijft behelpen met een andere steek op een mini.
mzzl.
Met van die adapters haal je veel stevigheid uit het geheel, lijkt mij. De enige goeie optie om aparte velgen te kunnen monteren lijkt mij de optie van Rene (had ik niet aan gedacht); een velgenspecialist die in een velg van je keuze zonder montage-gaten de juist steek kan boren.
Ingediend door mark16v op vr, 08-04-2005 14:18
Ik ken auto's met meer dan 250pk van 1500+kg die met schuifbouten rijden en nooit problemen hebben. Ik raad het niet af of aan aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb maar het lijkt me een goede optie.
"Blinde velgen" zoals velgen zonder steekgaten heten is natuurlijk het best, maar die kan je ook niet bij elke fabrikant bestellen hoor, geloof me. Ik heb een Rover 100 gehad (die heeft steek 4x95,25) en ben eindeloos opzoek gegaan naar een betaalbare oplossing.
Die spacers die je steek veranderen lijkt me minder aangezien ook je offset (ET waarde) dan veranderd.
Schuifbouten ken ik niet, ik doelde met mijn opmerking op die spacers die de steek aanpassen.
Zou het niet lukken om nieuwe gaten en bouten in de trommels te persen??? Zag laatst namelijk trommels te koop voor achter waar de wielbouten nog niet in zaten (wel al 4 gaten).
En misschien een beetje off topic, maar wat scheelt de offset van bv. wat oudere opels met de offset van mini?
Een tijd geleden heb ik 13" velgen gekocht, waarvan hij zei dat ze voor een mini waren. Ik heb ze daar verder niet gepast, had ook niets om te passen, maar toen ik thuiskwam bleek al snel dat de velgen niet goed pasten. De velgen liepen achter met brede trommels net tegen de schokbrekers aan, scheelde maar een paar mm. Steekmaat was 4*100, dus met aandraaien begon het een beetje te wringen.
Heb ze meteen weer los gehaald en liggen hier nu nog. Zie deze foto, de rechtse en deze foto.
Ze zijn uit 1978, van een oude BMW, Opel??
Maar misschien zijn ze met spacers met een andere steekmaat wel passend te maken.
Ingediend door Teunios op vr, 08-04-2005 22:52
geweldige wending heeft dit weer gekregen
Volgen mij hebben alle remtrommels van een mini gaten, omdat de wielbouten in de naaf zitten en je dan de remtrommel eroverheen schuift.
Groet Ron
Dat zou wel verreweg de beste oplossing zijn: Gaten tappen in de trommels en zo de nieuwe steek maken. Dan zou je gaten van 4x100 kunnen maken. Ook zullen de bouten dan zelf iets dikker zijn. Vergeeken met een normale auto zijn ze wat dun. Voor zo steek 4x100 nog niet zo'n probleem zijn om te realiseren denk ik. Hub kunnen extra gaten geboord worden en daar de bouten doorheen. bedenk allen wel dat dit echt en pricisiewerkje is, en je het dus niet met boormachine moet proberen....
Ik ben bezig met schijfremmen aan de achterkant en ga morgen de steek aan laten aanpassen. Ik kan twee dingen doen: de steek van mini aanhouden, of mijn metro schijfremset aanpassen naar 4x100.
Het laatste is op zich wel interessant omdat de velgkeus dan wellicht groter is. Weten jullie misschien nog pagina's met lekker veel 13" velgjes. (dus niet met de mini steek). Misschien maakt dat mijn beslissin makkelijker...
Daan
Weet er iemand waar de velg-adapters te koop zijn? Ik heb al een aantal mini-shops online bezocht maar nog niets gevonden.
Waar zijn die schuifbouten te koop?
Ik wil namelijk cupvelgen op mijn mini zetten van 4x100 en wil ze wel graag onder de mini houden :)" title="Evil" />
Lijkt me niet dat die te koop zijn.
Die zul je zelf moeten maken/laten maken.
Eventueel bij tuning-shops. Maar denk niet dat die verloop van steek 4x4" in het assortiment hebben.
Maar van alle opties lijkt me dit de beste. Schuifbouten is zo'n minimaal verschil, dat is niet nauwkeurig te stellen.
En vind inderdaad maar een velgen met dichte flens
Als ik een eigen draaibank thuis zou hebben zou ik het graag voor je willen maken. Was een leuke bijverdienst om dat te maken. Is ook nog makkelijk en snel te maken.
Groeten maikel
Is inderdaad niet heel moeilijk.
Je moet alleen zorgen dat de originele wielbouten niet buiten de adapters mogen steken, en de bijpassende moeren dus ook niet
Als het om velgen en steek maten gaat dan krijgt iedereen het al gauw erg benauwd.
Ik rij met staal verbreed 4X100
Paar maand geleden met ong 40 km per uur een betonblok geraakt dikke deuk van ong 5cm diep in de velg maar hij zat er nog wel aan,
Achter heb ik lange wielbouten met spacers die spanning wat daarop komt te staan is te verwaarlozen.
Nu ik met een crx conversie bezig ben, ben ik er wel ernstig over aan het denken om hiervoor een andere oplossing te verzinnen dacht ook aan iets van schuifmoeren. VW heeft dit ook bij bv de transporter t5 maar dan met bouten.
Ik raad niemand iets aan. Alles op eigen risico
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 09:21
Ik ga (op eigen risico, en ik adviseer dit niemand) nieuwe gaten boren in mijn voor-hub. Ik heb 4-pots metro remklauwen, dus een aparte remschijn vastgehouden met 4 bouten. Ik ga in die flens 4 extra gaten maken in 4x100.
Achter is het iets moeilijker, maar ik zie potentie in de achter-trommel. Ik heb achtertrommels met ingebouwde spacers (de meeste mini's hebben deze) van ~ 2cm dik. Het moet mogelijk zijn om deze te gebruiken om de steek te veranderen. Zo'n beetje a la deze foto:
Ik ga een mal laten maken zodat alles netjes rond wordt. Ik heb dit ook al gedaan voor mijn Libra om mijn 95mm Rover steek op 100mm te krijgen, allemaal geen probleem.
Ik denk dat als je 100mm steek wil doen, dat dit de veiligste oplossingen zijn. Het is natuurlijk het beste om de achterhub en de flens op het voorwiel compleet nieuw te laten maken, maar hoeveel ben je dan kwijt?
Rob
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 09:26
Kom dit nog tegen op een Corrado forum, dit zou ik dus niet doen.. Hier zitten de wielbouten vast in Aluminium, welliswaar met Helicoils, maar toch:
Rob
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 09:30
Even voor de duidelijkheid, hier ga ik dus 4 extra gaten in boren, naast de bestaande gaten:
Rob
Rob,
Ik hoop dat je dan goede spullen hebt hiervoor.
Je nieuwe gaten moeten een steekcirkel hebben die precies centrisch ligt ten opzichte van de oude steekcirkel.
Daarbij moet je een perspassing boren. Je hebt hiervoor dus al een ruimer nodig
Daarnaast ga je boren in je hub, en hem dus verzwakken.
Ik wens je veel succes, maar als je het niet erg vind stap ik niet bij jou in de auto...
Je zegt dat je die adapter die je op het corrado-forum tegen bent gekomen niet zou doen?
Kun je me daar even uitleg over geven? Ik zou ze ook niet van alu maken, maar gewoon van staal.
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 14:39
Ik ga idd 4 extra gaten boren in de voorhub, dit zijn trouwens gaten voor de wheel-studs, dus het is zelfs de bedoeling dat ze een halve mm kleiner zijn, zodat je de wielmoer goed op spanning kan draaien zonder dat de bout doorslipt. Op de bout zitten hier voor 'ribbels'.
De gaten zullen ook 45graden gedraait zijn tov de originele gaten, zodat hier zo min mogelijk verzwakking plaatsvind.
Sorry hoor, maar als ik de opties bekijk:
1. niks veranderen en gewoon 4x100mm erop zetten
2. Schuifbouten gebruiken
3. Nieuwe, correct gepositioneerde gaten boren
dan denk ik toch wel dat ik het snelste in een auto met 3. stap, en de andere echt wel laat staan.
Mijn auto zal ook een rolkoi krijgen, en vaker met slicks op het circuit gebruikt gaan worden, dus hij zal goed getest worden onder veiligere omstandigheden. Ik laat dan weten wat de uitkomst is.
Die van die corrado is wel leuk, maar die werkt alleen met wiel-bouten, en niet met wiel-moeren. En hij is van Aluminium!!!?!!
Ik heb de trommelrem vandaag opgemeten, dikte 27mm Hier kan makkelijk 20mm uitgeboord worden om een 'grijpoppervlakte' over te laten van 7mm. Kijk maar eens hoe dik een trommel is zonder spacer, die is niet veel dikker dan 5 a 6mm. Ook is je velg maar iets van 3mm staal. Ik acht dus 7mm meer dan genoeg. Dan heb je 20mm om de wielmoer in te verzinken. Wat er dan overblijft van de originele wielbout snijd je dan af, zodat het wiel hier geen 'last' van heeft wanneer je het wiel er op zet.
Dan moet je aan de binnenkant een kleine verzinking maken voor de nieuwe wiel-bouten voor de 4x100 gaten.
Er zitten trouwens al 6 gaten in de trommel, ik maak en 'maar' 2 bij. Dit moet zonder al te veel moelijkheden kunnen.
Over het centreren van de gaten maak ik me niet al te veel 'zorgen', dit heb ik ook al met de Libra op laten lossen door een mal te laten maken van gereedschapsstaal (dit is harder staal dan normaal) en daar de originele steek 4x101.6 en 4x100 in te laten boren met CNC (dus extra accuraat). De 4x100 gaten zijn ook 'maar' 3mm, het is namelijk wel slim om in deze maat voor te boren, en hem in stappen van 2 a 3 mm dan omhoog te boren naar 10-12mm (weet niet precies hoe groot de bouten van de mini zijn, dit moet ik nog opmeten).
Rob
P.S. Er zijn ook bedrijven die dubbele-steeks velgen maken, deze zijn van aluminium en hebben 8 gaten. Deze blijven ook heel, dit ik denk dat ik niet al te veel problemen zal hebben met de voorhub 'flanges' van de mini.
P.P.S een vriend van mij zit in de meteriaalwetenschappen, ik zal hem binnenkort een vragen wat voor effect die extra gaten hebben in de stalen voorhubs en de stalen achtertrommels.
P.P.P.S Ik denk niet dat het een effect heeft op de balans van de trommel of de flange van de voorhub. De gaten worden immers allemaal tegenovermekaar geboord, dus ze zullen elkaar 'opheffen' qua gewicht. En komt er (als het goed gedaan is) geen onbalans in de draaiende massa.
Ik zal verder niet met je in duscussie gaan. Uitgaande van mijn ervaringen, zowel met de mini-remmen als uit mijn professionele ervaringen (jah ik zit ook in de materialen/contructieve hoek), zet ik er vraagtekens bij.
nogmaals ik wens je veel succes en zie je vorderingen graag tegemoet.
Oh klein puntje, wat is er mis met aluminium? Zowel vliegtuigen als speciale (race)remtrommels van mini's worden ervan gemaakt
Voor de toepassingen die peter noemt wordt er geen draad in het aluminium getapt
Lijmen en alle andere zaken gaan overigens uitstekend.
Groet ron
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 16:14
Ok, geen discussie. Ik ben het trouwens wel met je eens: Het wordt zwakker.
Maar hoeveel? Dat is de vraag. Zoals gezegd, ik zal vragen aan mijn vriend of die het uitrekent. Is zeer complex omdat er zoveel verschillende krachten op een velg/hub/moer/bout werken.. Acceleratie, remmen, tensie van de wielmoer, wrikken door de bochten enz enz.
Idd, aluminium is geen goed materiaal voor schroefdraden. Helicoil helpt daar wel een beetje door het vergroten van de contact-oppervlakken (en dus de spreiding van de krachten) maar ik zou idd niet met 240km/h er achter willen komen dat het net niet genoeg is/was.
Rob. (Die het toch gaat proberen en zeker zijn bevindingen zal posten, als ie het overleeft)
P.S. in de Lotus Elise wordt lijmen van aluminium al jaren met success toegepast.
Rob
campr schreef:
P.S. in de Lotus Elise wordt lijmen van aluminium al jaren met success toegepast.
Dan gaat het over lijmen van carrosserie delen ed., en heeft niks met de rem/wielen te maken.
De Corrado oplossing met aluminium lijkt mij ook niet zo'n geweldige oplossing vanwege het zwakkere alu.
Overigens rij ik persoonlijk zelf al jaren rond met 4 x 100 (blijkt achter af) velgen, ik rij absoluut niet zachtjes, en zit al jaren goed en zonder trillingen vast.
Het verschil tussen 100 en 101,6 is zoiezo niet zo bijster veel dat dit voor grote problemen zorgt(dat blijkt wel bij mijn Mini)
De gaten heb ik zelf opgeruimt, de pasringen die erin zitten (en bij de wielbouten hoorden) zijn verder ingefreesd door een metaalbewerkingsbedrijf.
Voordeel is wel dat deze velgen (Cobra supaslot 6x13) een vlak hart hebben net als Wolfrace velgen.
Bij ander soort velgen waarbij het hart dikker is en de gaten voorgevormd en mee gegoten zijn in de velg denk ik dat het lastiger wordt om dit zonder wringen goed te laten passen.
Ingediend door campr op wo, 18-07-2007 17:08
Dat zijn geen carrosserie delen maar chassis delen. Dat is toch wel even ietsje anders. In het chassis treden veel meer en veel zwaardere krachten op. Ik weet nog dat ik ergens las dat een Elise een sterkte heeft van 10,000Nm/graad. Dus dat je 10,000 Nm toe moet passen op het chassis om dit 1 graad te veraaien. Dat zijn behoorlijke krachten.
Wielen/velgen/hubs zou ik voor geen geld verlijmen, dit zijn immers onderdelen die onderhevig zijn aan verwarm/afkoel cycli waardoor het metaal kan uitzetten/krimpen. Ook lijm wordt meestal door hitte-cyclering (opwarmen/afkoelen) niet sterker.
Maargoed, om on-topic te blijven:
1. Het schijnt dus mogelijk zijn om in sommige situaties op 4x100 te kunnen rijden zonder spacers/hubs etc etc aan te passen. Maar dan moet de situatie daar wel geschikt voor zijn, dus zeer dunne velg-harten danwel aangepaste gaten door ze groter/langer van vorm te maken.
2. Het is wel mogelijk de Hubs aan te passen, maar dit wordt zeker niet geadviseerd omdat de gevolgen hiervan moeilijk/niet te overzien zijn. Het maakt je hub-hart iig wel zwakker.
3. Het veiligste is om met 4x4" wielen en hubs te rijden, dan hoeft er niks aangepast te worden.
Rob
P.S. Kids, don't try this at home!
campr schreef:
Dat zijn geen carrosserie delen maar chassis delen. Dat is toch wel even ietsje anders.
Helemaal mee eens, wist ik ook niet, was alleen bekend met de carrosserie delen verlijmen niet chassis.
Maar verder weer on-topic dus
RE: Velgen
Ingediend door Teunios op ma, 04-04-2005 22:47
Hallo, ik ben nieuw hier .
Ik ben 20 jaar, en een beetje aan het rondkijken voor een minitje. Ik ben best gecharmeerd door mini's maar stuit steeds op 1 minpunt. De velgen. IIk heb een rare smaak qua velgen denk ik alshet over mini's gaat, maar de veel voorkomende velgen vind ik niet mooi. Ik zou graag een 5 spaaks model willen, en dan plat zeg maar.
een model als dat zeg maar, de zwarte dan
zijn er zulke soort modellen beschikbaar?
met vriendelijke groet
Teun