verschil 13*5,5 en 13*6

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Is dit verschil duidelijk te zien ?!
of zal dit erg meevalen? aangezien het maar 0.5" is.
heeft imand mss foto's van mini met deze velgen.


gr Gr

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

zou iemand eventueel even voormij de binnenste spaken zwart kunnen shoppen ?
zal vanavond zelf wel even Photoshop installeren.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Afhankelijk van je setup kan het best te zien zijn. Het is toch ongeveer 1.27cm. Dit kan ook het verschil maken tussen wel en geen goedkeuring bij de APK.

Daarnaast kan het ook net het verschil zijn tussen een mooie vulling van je wielkasten of net dat stukje over, waardoor de lijn van de mini niet lekker doorloopt. [size=60:258tgmf2](sorry, ik zit dagelijks in de vormgeving)[/size:258tgmf2]

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Zoals door B/engeltje is aangegeven is het verschil 0,5 duim dus circa 12mm.
Dat is het verschil tussen 5,5J en 6J breedte in de passing van de band.

Echter wat is je vraag nu precies, ga je met een auto met 3 wielen 5,5 J en
1 wiel 6J dan heb je geheid een probleem.
Een niet zo slimme keurmeester kan denken dat je auto krom is.
Echter per as hetzelfde is geen probleem, dus bijvorrbeeld 5,5 voor en 6 achter is OK.
Let op, er kan ook een verschil in de offset zijn tussen 5,5 en 6 de velgen, kijk hiervoor op de achterzijde van de velgen, staat vaak - niet altijd - aangegeven.
Ook hierdoor kunnen ze heel anders in de wielkasten passen qua diepte.


Of je 4x 5,5J of 4x 6J monteert is aan jouw, of aan je auto als het aanloopt, danwel de band te ver uit de wielkast steekt. Voor het laatste is al een topic.
Dat heet Hoe meten ze of iets dergeljks

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

ik heb deze spatbordt verbreders, er zitten nu 4.5*12 onder,


ik snap dat het niet handig is om links 6 en rechts 5.5 te monteren ;)
maar het gaat er om dat me verbreders iets beter op gevuld zijn dan nu,

ik zou toch ook eventueel 1" spoorverbreders kunnen monteren, dat zou dan zelfde uitzien als 6.5", of niet?

ik heb trouwens net even zelf binnenkant zwart gemaakt, ik dacht dat PS7 best lang duurde om te installeren maar viel mee.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Het is het topic: Waar meten ze (niet hoe).

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Je zegt dat je nu 12" velgen gemonteerd hebt, je gaat naar 13".
Ik wilde destijds ook van 12" naar 13" maar volgens experts zouden de banden dan in de wielkasten aanlopen en diende er het een en ander verbouwd (weggeslepen) te worden in de wielkasten.
Daar ik dat niet wilde ben ik op 12" blijven rijden.
Ik zie op de foto dat je brede spatbordverbreders op de auto hebt, wellicht is er in het verleden al eens een set 13" gemonteerd geweest ?
Dan is de verbouwing misschien al gedaan.

Breedte van jouw spatbordverbreders dat me denken dat ze net zo breed zijn als de sportpack sets, wellicht dat iemand met zo'n set de breedte en offsetwaarde van de 13" velgen weet die daar op/onder gemonteerd zijn.
Dan heb je wellicht een idee van hoe gevuld de wielkasten er dan uit zullen zien. Dan kan je de offset waarde verglijken met de velgen die je al hebt ?

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

G-force schreef:
zou iemand eventueel even voormij de binnenste spaken zwart kunnen shoppen ?
zal vanavond zelf wel even Photoshop installeren.


ff snel ;)

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Ik zou daar inderdaad heel snel bredere wielen onder leggen want dat ziet er niet echt geweldig uit. Je mag wel verschillende maten voeren maat dan wel dezelfde op 1 as.
b,v, 5,5j voor en 6j achter
Niet elke keurmeester is blij met spoorverbreders.
Bij jou spatborden wou ik bijna geloven dat er 13" onder heeft gezeten maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

bedankt ouwekwek voor shop d:)b

spoorverbreders mochten toch zowiezo niet van de APK?

volgensmij hebben er geen 13" ondergezeten, aangezien ik niet echt het idee heb dat de wielkasten 'vergroot' zijn.

de wielen hoeven er van mij niet aan de zijkant uit te steken maar lieft wel evenwijdig lopen met de verbreders.
welke maat zou dan het beste zijn?
als je er met 6" ben, denk ik dat ik gewoon 5.5" neem en dan half" spoorverbreders neem. achter zitten er al wel brede trommels op.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6


nog een foto van hoe het er niet uit ziet met deze velgen :x

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Het gaat niet om de breedte van je velg (vaak in J uitgedrukt)
Maar het gaat om de ET waarde van je wielen.
Een 5,5J breed wiel met et0 staat net zover naar buiten dan een 6J breed wiel met et34 [size=85:15dk1hn3](hopelijk klopt mijn snelle berekening wat et waarde betreft maar denk dat het punt duidelijk is)[/size:15dk1hn3]

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

dat snap ik, maar een 7J zal eerder buiten je body komen dan een 5J. (of je moet een verschil in ET hebben van 2" )
ET is toch in mm, dan zou het 0.5" inch zijn en dat is 25.4mm ;)

ik heb ondertussen de 13x5.5J velgen. Ik kan ze er alleen niet onderdoen, geen achtersub er onder.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Ja idd een 7J wel maar daar ging het hier niet om.
Hier werd juist een 5,5 en 6J vergeleken n die liggen wel dicht bij elkaar.

En idd et is in mm. Maar het is niet zoals jij denk dat als je velg 0,5" breder wordt dat je et dan 25,4mm toeneemt. Het is maar net of de fabriekant die o,5J aan de binnenkant of buitenkant laat toenemen.

ET waarde is de afstand van midden velg tot montagevlak.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

removed

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

removed

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

G-force schreef:
ik heb ondertussen de 13x5.5J velgen. Ik kan ze er alleen niet onderdoen, geen achtersub er onder.



Kun je dat even toelichten?! Ik [s:12fbdn5s]zit met hetzelfde probleem[/s:12fbdn5s] heb dezelfde plannen. Heb een setje 13x5,5 op het oog (ET onbekend) en ben niet van plan te gaan slijpen.

Mag ik overigens vragen wat voor spatbordverbreders jij hebt gemonteerd? En zijn ze gespoten of worden ze zwart geleverd. vraag II; is jouw Mini ook verlaagd of is dit wellicht optisch bedrog ivm spatbordverbreders??

thanx! Haske

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

denk dat je met 13*5,5 toch moet gaan slijpen, als je een beetje oudere mini hebt zijn je veerbollen ook al minder en zakt hij wat in. Maar waarom niet slijpen als je toch andere spatborden erop zet?

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Ik ben bezig met het opknappen en heb nu dus subframe er onderuit, anders had ik ze er op kunnen doen en dan foto maken. Maar dat gaat dus niet.

De spatbordverbreders zaten er al op, ik weet ook niet wat voor verbreders het zijn. Ze waren meegespoten.

en de mini is niet verlaagt, ik denk dat het komt door de verbreders icm met smalle wielen.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

zo, het heeft even geduurt maar dan laat ik toch maar even zien:


er moet dus geslepen worden(is ondertussen al gedaan:


het verschil er liggen nu 175/50R13 Dunlop SP2000 op

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

Ziet er goed uit!! Mag ik je vragen hoe jij hebt bepaald wát weg te slijpen?!

thanx

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

wiel helemaal insturen zoals bovenste foto. Nu kan je zien waar het wiel aanloopt. dit neem je als uitgangspunt.
nu pak je een tang en buig je de bestaande rand terug. neem een stift of potlood en teken een mooie vloeiende lijn van het geen eraf moet.
slijp het er af. pak de tang en buig het terug. eerst ong 45graden overal en dan pas 90.
nu nog even met een hamertje de rand mooi rond kloppen.

ik heb op het punt waar de band hem raakt ongeveer 2 cm er af gehaald, dit is gewoon even kijken hoeveel je schat dat je er ongeveer af moet halen.

nadat je de velg er op heb zitten ga je even met je gat op het spatbord zitten en probeer de mini enigzinds in te veren. nu kan je tussen je benendoor zien of de ruimte voldoende is.

ik heb alleen naderhand nog onderaan iets meer er af geslepen omdat het daar toch iets te dicht bij kwam voor mijn gevoel.

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

ik heb 6.5 J op 13 inch.
achter zitten en 1 cm dikke spoorverbreders tussen om het niet te laten aanlopen tegen de schokebrekers..

de sportspack velgen waren 7 J met dikke spatbord verbreders

RE: verschil 13*5,5 en 13*6

wat is de ET van die velg dan? het je redelijk positief neem ik aan