Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Voor een jaar geleden mijn mini helemaal gestript.
Volledig nieuw voorfront op gemaakt,dorpels,kofferbak,banaan en bodem aangepakt.
Vorige week gespoten en ben nu aan het opbouwen.
Loop nu tegen het volgende probleem aan.
Volgens mij zit er verschil in de spatschermen die in de handel zijn of het komt omdat ik een MPI heb!
Mijn koplampen wel maar knippers voor kan ik niet rechtstreeks monteren.
Het past domweg niet. Knippers zal ik op moeten frezen omdat het gat te klein is.
Koplampen is niet zoals het hoort. De schroef die de chromen ring op zijn plaats moet houden komt dan schuin aan de bovenkant te zitten.
Iemand een tip of ervaring mee voordat ik aanpassingen moet maken?

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Er zijn inderdaad verschillende voorschermen en spatschermen in omloop...

4 verschillende voorschermen
en 3 of 4 verschillende spatborden.
Allemaal bouwjaar-gerelateerd...

Onder andere MPi's hebben andere voorschermen en spatborden.
Wat precies de verschillen zijn weet ik niet, maar waarschijnlijk heb je niet goed je huiswerk gedaan bij de aanschaf van de beplating ;)

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

een mpi-front is anders voor de radiateur, spatschermen anders voor de verstelbare koplampen...

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Ik mag aannemen dat wanneer ik vraag om spatschermen voor een MPI dat ik die dan ook krijg.
Op dat moment komt het niet bij je op wanneer je aan het lassen bent en alles goed past dat de gaten achteraf iets anders zijn, op dat moment zie je dat niet.
Maar ja het is nu eenmaal een feit en zal het moeten oplossen.
Vandaar ik de vraag stel op het forum of iemand hier ook al eens tegenaan gelopen is.
Wanneer dit niet het geval is kan iemand anders hier iets van leren

Groet Herman

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

dat de chromen schroef bovenin uitkomt, misschien de koplampen links en rechts omdraaien, dan komen ze misschien beneden te zitten. :? Hopelijk lukt het voor de rest want daar heb ik geen kaas van gegeten. :+)

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Heb hier net hetzelfde probleem krijg de voorste pinkers van spi er niet in nadat er een nieuw front is ingelast.
Staat ook al schoon gespoten en wij hadden nochtans een front besteld van het juiste jaar.
En idd je gaat er niet van uit dat ze je dan iets anders geven en nu is het ook te laat om te klagen :D

grtz Davy

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Er zijn ook een paar knipperlichtvarianten op de markt geweest.

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Er kan ook net nieuwe lak in de weg zitten dat het gat te klein maakt (knipperlicht) maar daarvoor moet je even vergelijken met je oude scherm.

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Kies voortaan een topic titel die betrekking heeft op het onderwerp, aub... :x

Bewijst maar weer dat je op je eigen expertise moet vertrouwen en niet op die van de eerste de beste dozenschuiver. Je zou er vanuit moeten kunnen gaan dat ze weten wat ze verkopen - maar dat is helaas vaak niet zo. Erg zuur dit, want het geeft een hoop onnodig werk.

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Verplaatst uit Standaard Techniek.

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Zoals al eerder vermeld zijn er inderdaad diverse verschillende voorschermen.

De knipperlichten zijn verschillen en herkenbaar aan een glaasje wat met 2 schroeven op z'n plek zit (latere modellen), of een glaasje wat met een verchroomde ring op zijn plek gehouden wordt.

Daarnaast is de opening voor de koplampen bij een MPi groter vanwege de motoren van de koplamphoogte-verstelling. Bij de andere Mini's is het gat gewoon rond, bij de MPi zit er aan de onderzijde een soort puntig toelopend opening in, waar de stelmotor van de koplamp doorheen komt. Waarschijnlijk krijg je je MPi koplampen dan ook niet zonder meer gemonteerd.

Voor beide problemen is wel een oplossing: monteer het oudere type knipperlichten (vind ik persoonlijk overigens ook mooier), en monteer koplampen zonder hoogteverstelling.

Wat het laatste betreft: bij de APK wordt tegenwoordig ook gekeken naar de aanwezigheid van koplamphoogteverstelling. Wanneer er een schakelaar aanwezig is moet de verstelling ook werken. (Ik weet niet zeker of hier een vanaf-datum voor geldt)
Wanneer je koplempan gaat monteren zonder hoogteverstelling zul je in dat geval bij de APK je schakelaar moeten verwijderen. (Wat er niet op zit hoeft ook niet te werken, lang leve de logica van de Nederlandse APK keuring).

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Ik heb vanavond een van de koplampen gemonteerd.
Moest inderdaad een sleuf maken voor de stelmotor.
Gaatje boren en stukje er tussen weg zagen.
Zie je niets van terug valt allemaal onder de rubberen ring.
Het is dat ik het zelf weet anders valt het in zijn geheel niet op.
De gaten voor de knippers maak ik wel groter met de dremel.

Al met al wat extra werk. Het leed is in ieder geval weer te overzien.

Grt Herman

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Dat is ook zo, maar toch jammer dat de leverancier van je schermen hier niet even iets meer aandacht aan besteed heeft.

Vergeet je niet de gezaagde sleuf weer goed te beschermen tegen roest ? Zit op een nogal vocht-gevoelige plaats helaas..

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

ik vraag me echt af in hoeverre de leverancier van het plaatdeel je moet wijzen op alle verschillende types. mag hij er niet vanuitgaan dat als je plaatwerk koopt dat je weet wat je moet hebben?

je begint aan een restauratie, dus heb je kennis van auto's, verdiep je je in de auto die je gaat opbouwen, zoek de verschillen...

aan de andere kant zijn er genoeg mensen die niet meer voor origineel gaan, knippers aan de zijkant verdwijnen of worden juist wel ineens gemonteerd. laat staan dat er in de afgelopen jaren door een ander keuzes zijn gemaakt om de auto aan te passen en dus niet origineel te houden..

dit gaat natuurlijk verder in vele andere onderdelen...

ik vind eerlijk gezegt dat een verkoper dit niet allemaal hoeft uit te zoeken...

RE: Verschil in spatborden, pasvorm knipperlichten?

Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens...

Idd ga je zelf de auto restaureren, en je dus verdiepen in wat je wel en niet nodig hebt.
Maar ik vind wel dat een verkoper ook moet weten wat hij verkoopt. Anders kan elke boerenplasser verkoper worden, wat helaas ook maar al te vaak gebeurd.

Een verkoper is niet alleen iemand die de kassa open en dicht doet om daar jouw geld in te stoppen (dat is een kassiëre), maar zie ik ook als adviseur, in het gebied waar hij werkt.