Verschil MPi body tov ander

RE: Verschil MPi body tov ander

Beste mensen, ik heb al gezocht maar niet gevonden.

Wat is er eigenlijk precies anders aan een MPi body tov een andere body, uit bijvoorbeeld <1986. Ik weet dat de binnenste voorschermen anders zijn. En het hapje uit het voorfront voor de fan. Maar voor de rest? Zou het verder gewoon zonder problemen om te bouwen zijn?

Ik denk dat jullie wel snappen waar deze vraag toe leidt, mijn body is namelijk goed gaar, en het lijkt me interessant om alles tzt om te bouwen naar een belastingvrije body. ;) Ik kan me ooit herinneren dat iemand hier hetzelfde gedaan heeft. Weet alleen de naam niet. :P

RE: Verschil MPi body tov ander

ivo, die heeft dat gedaan...

RE: Verschil MPi body tov ander

Bodemplaat is ook een ander type,
zou je de brandstofleidingen aan kunnen passen,
schutbord is anders ivm rembekrachtiging,
daar zul je zelf de gaten voor de kachelslangen moeten maken,

Maar het zijn allemaal geen grote aanpassingen,
en ik denk dat het wel te doen is

RE: Verschil MPi body tov ander

front,binneschermen,buitenschermen/spatborden ,schutbord ,
Hoop extra gaten en steunen in body..bv.kofferbak bodem ,schutbord rembekrachtiger,kachelslangen enz..steunen op schutbord voor relais enz..
Steun van tank ruitenwisser vloeistof in achterbak ?.

Weet niet alles,maar dat is zeker anders..
Ik heb zelf nog nooit een mpi gehad,maar de mpi's roesten zo hard dat er vast wel ergens foto's te vinden zijn van een complete restaurtie van een mpi... ;)

RE: Verschil MPi body tov ander

Verplaatst uit standaard techniek

RE: Verschil MPi body tov ander

clubbie schreef:
mpi's roesten zo hard dat er vast wel ergens foto's te vinden zijn van een complete restaurtie van een mpi... ;)



Beetje kort door de bocht deze reactie. Ik zal nooit beweren dat een MPi kwalitatief beter is dan pak 'm beet een 1000je uit 1985, maar alles over één kam scheren en beweren dat alle MPi's meer/harder roesten dan een gemiddelde andere Mini is onzin. Alles valt en hangt samen met goed onderhoud. Een Mini met veel roest is niet goed bijgehouden en de eigenaar heeft dus bezuinigd op afdoende roestpreventieve middelen. Dat ze dan later lopen te janken dat de Mini wegrot is dan ook hun eigen schuld...

RE: Verschil MPi body tov ander

Dat het plaatwerk minder van is van kwaliteit bij de mpi's heeft zeker wel een verklaring, het plaatwerk van de laatst geproduceerde mini's is bij mijn weten namelijk van oud afgekeurd plaatwerk gemaakt wat BMW bij toeval nog had liggen bij de overname destijds, dit plaatwerk is dus dunner en van slechtere kwaliteit en is destijds niet door de goedkeuring gekomen bij het produceren van de mk2 en mk3, BMW heeft deze dmv betere roestbescherming weer terug op de markt gebracht, echter wel met het dunnere en slechtere plaatwerk.

Correct me if i'm wrong :)

RE: Verschil MPi body tov ander

Haha :D Dat geloof ik graag, maar ook onder de MPi's is er verschil in kwaliteit, heb er namelijk 2 gehad ;)

Wat ik op zich ook wel interessant vind om te weten is, hoe duur ongeveer een goede body met kenteken kost waar niet/nauwelijks nog aan gelast dient te worden. Ik ben namelijk wel enigszins op zoek (zonder haast).

RE: Verschil MPi body tov ander

Een raar verhaal want toen de Mini MK2 en MK3 (1969 tot 1975 ) werden gemaakt was BMW nog lang geen eigenaar van Rover
Rover was zelfs nog geen eigenaar van de Mini
En de panelen van de Mini werd in Engeland bij toeleveranciers geperst
Ik denk dat het een zeer kostbare zaak is om de rollen plaatmateriaal te transporteren van Duitsland naar Engeland

RE: Verschil MPi body tov ander

Ik denk ook dat het niet zozeer gaat om wie waar het materiaal vandaan gehaald heeft.

Feit is wel dat er in de laatste jaren van de productie op alle mogelijke manier werd getracht het (immens complexe en tijdrovende) productieproces goedkoper te maken. Autofabrikanten gaan dan soms op zoek naar de kleinste besparingen. Vanwege de grote productie-aantallen levert een kleine bezuiniging al meteen een grote besparing op.

Bij mijn weten heeft Rover/BMW Group destijds het aller goedkoopste plaatmateriaal wat er op de aardkloot te vinden was, ingekocht ten behoeve van de productie van de Mini. Daarmee konden ze een relatief grote besparing bewerkstelligen. Door de body daarna door een bad te halen met een corrosie beschermende vloeistof erin hoopten ze een afdoende bescherming te hebben tegen roest.

Helaas helaas.. Dat bleek dus ruimschoots onvoldoende. Ik ken MPi's die in de eerste jaren op de meest vreemde plekken roestblaasjes begonnen te krijgen (zoals midden op een portier). En dat naast de reeds bekende roestgevoelige plekken.