verschillende body's?

RE: verschillende body's?

hooi!
Ik heb vandaag zeer slecht nieuws gehad. mijn autootje schijnt behoorlijk rot te zijn. dwz, rechtervoorkant, bodem, dorpels, achter subframe.
Deze 3 weken geleden gekocht. Ik blij, ik wist dat er wat laswerk aan was. maar niet zo gek veel. Nu blijkt hij dus behoorlijk vergaan te zijn, terwijl hij een half jaar zonder ook maar één probleem door de keuring te zijn gekomen dus daar ga ik nog even flink herrie voor maken bij het RDW en het keuringsstation.

Maar mijn vraag is eigenlijk. Is er veel verschil tussen de body's? Kan ik dus in principe een gave body van bv 77 kopen en het hele soeppie van die van mij overzetten (1990 1000 cc)?
Of zitten er toch teveel verschillen in? Als de body hetzelfde is zal de klus om toch weer een toffe mini te maken niet al te ingewikkeld zijn :)
Ik wou nog even kijken bij de informatie op de site maar daarvoor moet je inloggen, en zit nu 2 weekjes op mijn lidmaatsschapsdingetjes te wachten dus ik kan daar nog niet in!

Alvast bedankt!
Groetjes! Marcel.[/i]

RE: verschillende body's?

de bekende miniplekken...

op zich is alles goed te maken, en plaatdelen zijn zo duur niet, dan heb je wel je eigen minike nog...

bijna alle koetsen zijn hetzelfde, waar je wel rekening mee moet houden is dat iedere koets laswerk nodig heeft (bijna iedere), een harde koets kost ook al snel meer dan 1000 euro (volledig gelast en dan is het spuiten nog maar de vraag) plus dat je bij het overbouwen nog eens een hoop gaat vervangen als het toch uit elkaar ligt.

bijvoorbeeld ruitrubbers, nu ze in je oude mini zitten zijn ze nog goed, haal je je ruit eruit dan valt op dat het rubber droog is en dat je hem niet meer in de andere koets kan zetten, ik noem een los voorbeeld maar zo zijn er veel van.

als laatste het kenteken verhaal, om laten slaan bij de rdw? zelf omkatten?

ik zou heel goed bedenken wat haalbaar is en wat niet, ik denk zelf een beunhaas zoeken die alles voor je wilt lassen, dan heb je je eigen mini...

RE: verschillende body's?

Verkijk je niet op de hoeveelheid werk die het opbouwen van een totaal kale body met zich meebrengt.

Gestopte projecten worden regelmatig aangeboden en ik denk dat ze een goede optie zijn als je er zelf geen zin in hebt of het niet kan.

Dennis

RE: verschillende body's?

tja... je zit dan inderdaad ook weer met de RDW en dergelijke. Ik zat net op de rdw-site te kijken en lijkt inderdaad toch nog best lastig te worden ivm de papieren.
Ik was al van plan om zelf een deel plaatwerk te vervangen over een paar maanden. Dan word het denk ik toch een vrij lange restauratie-klus!
Kan ik in ieder geval genoeg oefenen met lassen :P
Ik heb wel ervaring met electrode lassen(electrisch lassen, MBE-lassen, iedereen noemt het anders) en met TIG lassen dus zal mig/mag ook moeten lukken...

andere meningen zijn uiteraard altijd welkom! Maar ik denk dat dat het toch word...

Bedankt!
Groetjes,
Marcel

RE: verschillende body's?

Wat voor herrie wil je gaan trappen bij de RDW en het keuringsstation? Een periodieke keuring is een momentopname en dus geen vrijwaring dat je over een concoursauto kan praten.
Daarnaast mag een auto best voor een bepaald deel rot zijn, zolang de maximale percentages maar niet overschreden worden.

RE: verschillende body's?

als blijkt dat de auto nu zo rot is. en dit nooit binnen een half jaar gebeurd kan zijn. En er ook geen advies/reparatie/afkeur punten op het keuringsbewijs staan dan kan het dus nooit kloppen dat de auto 6 maanden geleden goedgekeurd is. Dus ik ga zowieso de rdw bellen, anwb heb ik ookal gevraagd wat ik voor rechten heb, zal wel weinig zijn, maar ik probeer het in ieder geval.

En ik wil verkomen dat zulke garages nog meer mensen zo naaien. Ik mag toch aannemen dat het RDW hiernaar kijkt en er actie op onderneemt. Anders ken je je auto net zo goed niet keuren. Tenzij je net het geluk heb dat er een steekproef is.

Oke, dan kun je komen met verhalen als "moet je maar niet particulier kopen".
Maar als je een auto koopt die een half jaar geleden nog geen enkel puntje had. En die een half jaar later gewoon bijna uitelkaar valt dan klopt er toch iets heel erg niet.

De monteur durfde niet eens tegen de rechterkant te tikken wat hij was bang dat de deur eruitviel, aangezien die alleen maar aan plamuur vast zat...

Dus dat word het rdw bellen, willen die niks doen dan gaan we de garage bellen, willen die niks doen dan gaan we is kijken hoe we ze flink de grond in kunnen boren voor zover dat mogelijk is...

RE: verschillende body's?

Ik ben zo iemand die er vanuit gaat dat bedrijven altijd geld willen verdienen en het liefst zoveel mogelijk. Dus ik schat de kans groot dat de monteur of overdrijft, of teveel moderne auto's ziet die niet meer roesten (uch). De stappen die je nu wilt ondernemen zijn echter verspilde moeite.
De juiste route voor dit soort zaken is de volgende:

Als daadwerkelijk blijkt (doe een second opinion) dat het een miskoop is en je teveel betaald hebt is juridisch gezien de eerste verhaalmogelijkheid de verkoper van de auto. Er is niet geleverd wat jij gezien je tegenprestatie had mogen verwachten. Bijvoorbeeld, jij betaalde marktconform 6000 euro en auto blijkt 100 waard door verborgen gebreken die de verkoper verdoezelde en jij had hier redelijkerwijs niet achter kunnen komen.

Indien je kan aantonen dat hij/zij op de hoogte had moeten / logischerwijs had kunnen zijn van de tekortkomingen en jijzelf hebt voldaan aan jouw onderzoeksplicht, kan je een schadevergoeding eisen bij de verkoper. In tegenstelling van wat veel mensen denken, maakt het niet uit of de verkopende partij particulier of zakelijk handelt.

Tot zover rechtsburo Guantia ;)

RE: verschillende body's?

Ik heb zelf ook een auto gekocht die 'bekende mini plekjes' had, heb dus beetje hetzelfde verhaal. Nu wist ik er wel van bij de aankoop, maar het viel toch erg tegen wat eraan moest gebeuren. Ook was er veel dichtgeplamuurt en lelijk weggewerkt, de auto was ronduit knullig 'gerestaureert'. Maar dat is allemaal helemaal goed gekomen, 6 weken werk, dat wel. :)

Ik had gewoon ingecalculeerd in mijn budget dat ik voor 1000 euro zou moeten verbouwen (dus ex. aanschaf), en daar ben ik vervolgens ruimschoots binnen gebleven. Vooral omdat mijn vader veel kan, dat wel, arbeidsloon had in de duizenden gelopen. Hoewel, als ik mijn accessoires erbij optel kom ik weer net óver die 1000 euro heen. Maar zelfs daar had ik een beetje op gerekent, alles voor de lol. :+)

Die APK daar wordt heel veel mee gesjoemelt heb ik het idee.

Mijn APK is ongeveer een half jaar oud, en de roestschade die ik had kan onmogelijk zo jong zijn. Mijn auto was zeker niet APK-waardig. Deze keuring is uitgevoerd een paar honderd meter bij een zeer bekend Mini center vandaan. Dezelfde logo's van dit Mini center staan op mijn kentekenplaathouders en matten. Alles duid erop dat hij daar ongeveer een half jaar geleden verkocht is in vergelijkbare staat, maar dan dichtgesmeert. Ik zal op dit forum uiteraard verder geen namen noemen, maar toeval is het zeker niet. :o

Ik heb de auto overigens ergens anders gekocht. Ik ben niet 'opgelicht' door dit Mini center, maar een vorige eigenaar wel vermoed ik.

Mochten mensen specifieke informatie willen, stuur eventjes een PM. Ik vind het niet de bedoeling om mensen publiekelijk door het slijk te halen, of iets wat ook daar maar enigszins zo opgevat kan worden. :r

RE: verschillende body's?

Ik heb vandaag de rdw gebeld en had ook informatie bij de anwb gevraagd.

Maar het komt erop neer dat je er eigenlijk niks aan kan doen. Had zowieso niet verwacht dat ik ergens kosten vergoed zou kunnen krijgen.

Maar toen ik bij het RDW het verhaal vertelde zeiden ze alleen dat ik het bij de garage die hem gekeurd heeft moest zijn...
Ze vroegen niet eens de naam van het bedrijf ofzo. dus volgens mij intresseerd het ze geen ruk dat er garages zijn die mogen keuren maar dit soort dingen flikken...

Heb er in ieder geval van geleerd! en nu word de restauratie flink uitgebreid dus ik zal nog wel meer leren :P

RE: verschillende body's?

Je moet ook altijd ontzettend veel verstand hebben van auto's in het algemeen voordat je iets 2e hands koopt. Zeker met liefhebbers-autootjes als een Mini.

Ik geloof dat garages wel wettelijk verplicht zijn om garantie te leveren op een auto, maar dat is alleen als de verkoopprijs meer dan 4500 euro is (tenzij anders overeen gekomen). Of iets dergelijks. In ons geval gaat het niet op.

Maar als je auto ook slecht is en je er niet al te veel voor betaald hebt, is het misschien een idee om een ander te kopen. Goedkoop is vaak duurkoop...
:)

RE: verschillende body's?

Ik doe vrijwel dagelijks APK keuringen en ik wil toch even melden dat de APK geen aankoopkeuring, maar een momentopname van de technische staat van een auto is.

Of er een gat middenin een spatboard zit en of dat wel of niet is dichtgesmeerd kan mij niks schelen.

We kijken naar de dragende delen en die mogen soms nog flink aangetast zijn voor het tot afkeur komt.

Dennis

RE: verschillende body's?

@ Mars:
Zoals ik reeds in mijn vorige pleidooi zei: je kan je kosten verhalen op de verkoper van je auto, als hij beter had moeten weten. De RDW/ APK keurder is in deze geen partij. Ook al is de verkoper pariculier, mits je bewijzen hebt kan je sowieso een zaak inkoppen.

Zie het zo:
Je gaat toch ook niet naar de veearts aanklagen als blijkt dat de melk niet goed is die je in de supermarkt gekocht hebt, die hem weer inkoopt bij een melkfabriek, die hem weer gekocht heeft van een boer, die een veearts heeft ingeschakeld voor de veekeuring?
|:(

RE: verschillende body's?

Dat klopt.
Maar het probleem is dat ik er weinig aan kan doen. Als hij zegt dat hij gelijk heeft en ik zeg van niet. Kan ik een zaak beginnen ofzo. Maar ik sprak vanmiddag met rechtshulp van ANWB, die zeggen ook gewoon dat je eerst het moet zien te bewijzen, en als dat lukt is het mooi. maar lukt het niet dan ben je ook alle kosten weer kwijt aan geld dat je voor die zaak nodig hebt. + dat ze vaak niet veel zin hebben om er moeite voor te doen aangezien het om kleine bedragen gaat...

Dus denk dat ik er alleen maar het beste mee kan proberen te maken. Dus flinke verbouwing en anders van 2 1 maken... goede body en dan overbouwen voor zover mogelijk...

RE: verschillende body's?

Dennis schreef:
Ik doe vrijwel dagelijks APK keuringen en ik wil toch even melden dat de APK geen aankoopkeuring, maar een momentopname van de technische staat van een auto is.

Of er een gat middenin een spatboard zit en of dat wel of niet is dichtgesmeerd kan mij niks schelen.

We kijken naar de dragende delen en die mogen soms nog flink aangetast zijn voor het tot afkeur komt.

Dennis



Ik zeg zeker niet dat alle APK keurmeesters smoemelen. Maar de staat waarin mijn auto verkeerde was dusdanig slecht, juist ook op dragende en cruciale onderdelen, dat het nooit tot goedkeuring kon komen. Ik bedoel dan zaken als verotte kokers, het niet werken van de handrem/achterremmen en dat de remvloeistof achter de auto naar buiten lekt. Ja, ik ben naar huis gereden, gelukkig is het goed afgelopen... |:(

Ik ben het zeer zeker met je eens dat de APK zeker geen aankoopkeuring is en ook geen enkele garantie is voor het feit of je auto goed is. Jammer genoeg wordt dat door beginnelingen niet altijd juist geinterpeteerd en dat is spijtig. Het ontbreken van een APK is eerder een garantie dat de auto NIET goed is... :x

RE: verschillende body's?

@sjoerd:
Ik denk zoals jij het bekijkt dat je nog steeds de de kwaliteit van een auto aan de hand van een APK meet. De APK zegt gewoon niks over de kwaliteit. Er zijn genoeg Mini's zonder APK die beter zijn dan die met APK.

Als je zo opnoemt wat er aan de jouwe mankeert denk ik dat de APK keurmeester daar niks en dan ook helemaal niks aan kan doen.

a. Mini's roesten sneller dan een normale huist tuin en keukenauto. Het is niet zo dat een auto op de dragende delen niet doorgeroest mag zijn, als het maar niet meer is dan XX %.

b. Dingen als handremmen kunnen na een half jaar best werking weigeren bij mini's. Sterker nog, toen ik dit jaar voor de APK ging om 10 uur 's ochtends was enige afkeurpunt de werking van de rem rechtsachter en handrem die onvoldoende was. Na het vervangen van de achterste remslangen spoot de vloeistof tijdens het ontluchten in het rond. Bleek dat de remleiding die naar voren liep lek was. Aan de andere kant van de oceaan duurde het wat langer voor men door had dat je remleidingen beter niet van staal kan maken.

'S middags alle remleidingen naar achteren nieuw gemaakt uit koper en weer voor de APK gegaan:
Alles goed, behalve (de eerder nog perfecte) remdruk rechtsvoor (scheeftrekken) en de ruitenwisserzekering die er ineens uitsprong en waarbij vervangen niet hielp (andere ruitenwissermotor en het was goed).

Inmiddels een half jaar na de APK rij ik in het pikkendonker op de snelweg; gaan ineens mijn koplampen uit en ook weer aan. :D Het blijven eigenwijze auto's.

Welcome in the world of the incredible mini.

RE: verschillende body's?

In die reclamespotjes van de APK proberen ze zelf het belang van de APK in het kader van milieu, veiligheid, etc aan de man te brengen. (Ja, ik vind die spotjes ook onbenullig.)

Ik mag toch wél aannemen dat de APK een technische keuring is, die aangeeft of het veilig is om met een auto over de weg te gaan ja/nee. Dat is toch de hele essentie? Is de APK voor spek en bonen ofzo? Of gewoon geldklopperij? :x

Ik weet dat Mini's toch sneller roesten maar die van mij was echt even schrikken. Als ik praat over roest dan praat ik niet over krokant, maar over gatenkaas. Niet dat dat veel uitmaakt als je het toch allemaal weghaalt en vervangt, dus vandaar was het voor mij niet een reden om de auto te laten staan. :)

De remmen waren achter de verkeerde kant afgesteld, de remschoenen waren daarom wel nog goed. Ze hadden de handremkabel maar losgemaakt zodat t niet opviel dat hij maar met 1 achterwiel remt. Niets slijtage, maaar prutswerk. |:( Nu hoeft dat niet bij dat Mini Center gebeurt te zijn (lijkt me namelijk sterk dat die niet weten hoe het moet). Maar het zou me niet verbazen. Het gaat mij meer om de duidelijke roestschade.

Dat Mini's kuren hebben neem ik voor lief, dat is zelfs deel van de charme van het hele Mini-rijden. Maar als mensen zo achterlijk prutsen dan vind ik dat op z'n zachts gezegd schandalig. :r

RE: verschillende body's?

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je er nou zo'n probleem van maakt. Je hebt één keer een 'slechte' ervaring met een APK keuring en meteen is de APK waardeloos...

Er worden per jaar miljoenen auto's gekeurd, en ja natuurlijk worden daar (expres) fouten gemaakt. En nee, natuurlijk gaat de RDW niet op onderzoek uit. Het systeem is namelijk dat er random steekproeven worden genomen en that's it.

Dat je een mini in zo'n slechte staat hebt gekocht is aan jezelf te wijten, een beetje aan de verkoper, en niet aan de APK keurmeester.

RE: verschillende body's?

Dat ik een 'slechte' Mini heb gekocht is ook verder niet zo'n probleem, prijs was er ook naar. Maar wordt wel beetje verdrietig van prutswerk, dat is toch een steek in het hart voor een Mini-liefhebber. ;)

Het is ook zeker niet de schuld van de APK dat garagebedrijven dichtgesmekte auto's verkopen. Maar als je aan een APK niet kan ontlenen of een auto wel veilig is, wat is dan de waarde van een APK goedkeuring? :x

Volgens mij zijn we met z'n allen beetje off-topic geraakt... O:)

RE: verschillende body's?

zoek anders ff rond hierop het forum over de apk, essentie is dat het deels subjectief is, door de keurmeester zijn enkele grijze gebieden goed of af te keuren. maar vooral het is een momentopname van de teechnische staat van de auto, hierbinnen zitten marges voor wel en net goedkeuren van roestschade.

prutswerk wordt veel geleverd zelfs door erkende garages,plus dat een mini niet hoog staat als favoriet van een gemiddelde monteur... iets wat vandaag vastgelast ziit kan er morgen vanafvallen als het niet diep genoeg ingelast is, oftewel meer vastgetackt dan afgelast.

miijn eerste mini had nieuwe harde dorpels, na een jaar waren de houten platen die tegen de dorpels doorgelijmt waren weggerot en kwamen de ware rotte dorpels eronderuit, bij aankoop harde dorpels, geen geluidsverschil tijdens kloppen, wel zo rot als maar zijn kan. teerecht goedgekeurd? zeker weten de keurmeester had dit niet kunnen merken, heb het zelf ook niet gemerkt en heb een apk-keurbevoegdheid gehad...

ieder systeem is tet kraken, dus ook het apk systeem...

RE: verschillende body's?

Red Flame schreef:
miijn eerste mini had nieuwe harde dorpels, na een jaar waren de houten platen die tegen de dorpels doorgelijmt waren weggerot en kwamen de ware rotte dorpels eronderuit



Houten dorpels? Had je een woody, of bedoel je staal? :?

Maargoed, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Met name in het feit dat het een momentopname is. En mijne moet dan wel een 'donkergrijs gebied' gevalletje zijn. Voor een Mini center is het geen excuus om te zeggen dat het rotauto's zijn om aan te sleutelen. :P

RE: verschillende body's?

je leest het goed, er hoorden stalen dorpels onder, maar een handige harry had er een buigbaar mdf plaat overheengelijmd, zodat de rotte stalen dorpels niet te zien waren...

was wel bij een minibedrijf die zeker wist wat ze deden |:(

RE: verschillende body's?

Bij pa had een 'goed bekend staande garage' de dorpels volgegoten met beton bij zijn Kadett. Kwam ie 4 jaar erna achter toen de Kadett naar de sloop ging, 4 keurmeesters zijn er dus niet achter gekomen...
Moet je pa eens aan herinneren, loopt ie nog rood aan van woede :)

RE: verschillende body's?

ja mij overgroot pa heeft zo ooit iets ge had met een fort tounus daar kun je hem ook nog kwaad mee krijgen :P

RE: verschillende body's?

Het had dus altijd nóg erger gekunt. Prutsers. Blijkt maar weer dat je altijd 100 keer moet kijken... :x Maar dat was al bekend.

RE: verschillende body's?

Ik heb ooit eens een calibra voor de keuring gehad waarvan ze de dorpels vol hadden gespoten met PUR :x Leuk om er dan aan te gaan lassen :(