Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Dag allemaal,

Ik heb voor mijn Mini een nieuwe (post 1996) deur gekocht omdat de oude behoorlijk aan het rotten was en de doorskin al van een flink dichtgeplamuurde deuk was voorzien.
Deze nieuwe deur heeft een side impact bar als extra safety feature op de toch al rijke verzameling veiligheidsmaatregelen (bijv. de 2m kreukelzone :x) op een Mini.

Nu wou ik eigenlijk ook zo'n balk in mijn andere deur maken. Ik heb nog nergens dat deel los kunnen kopen, en was benieuwd of iemand hier zoiets al eens zelf heeft gemaakt.
Er zijn namelijk vast wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, ik denk zo aan de volgende:
- moet de buis van getrokken staal zijn ipv gerold;
- zijn dit soort buizen van een speciaal soort staal;
- welke wanddikte moet een dergelijke buis hebben;
- moet er op een speciale manier gelast worden (ivm met breken bij aanrijdingen)
en zo zijn er vast wel meer...

Wie o wie kan hier wat info over geven?

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Voor rolkooien wordt inderdaad naadloos getrokken Chroom mobyleen buis gebruikt, diamter 45mm en dikte 2mm (dacht ik)

Maar je kan toch in je eigen deur zien hoe het gelast is (en welke diameter de buis is)

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Ik denk dat de meeste van ons hier oudere Mini's hebben die deze balken niet hebben. Zoals ettore bugatti al zei ben je zelf in staat om het één ander in de nieuwere deur na te kijken.

In het algemeen zijn we hier best hulpvaardig maar als we het zelf ook nog niet gezien hebben wordt het wat lastiger. Wellicht kun je foto's maken?

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Hoi,

Ik zou dan eerder zoeken naar een nieuw type deur met die balk erin of nog liever een rolkooi in de Mini plaatsen...

Dennis

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Wij hebben zelf zo'n balk in de deuren van de special gemaakt die hier staat. Hij bestaat in ons geval uit 3 delen ijzeren pijp. 2 delen zijn samen de gehele breedte van de deur. Op de helft de splitsing. Bij het monteren is er een extra pijp in de 2 delen geschoven als verbinding.

Aan 1 uiteinde van de 2 buitenste delen zit een moer ingelast. Deze delen worden aan de zijkant vastgezet met een taps toelopende inbusbout. Deze nemen namelijk de minste ruimte in beslag.

Het binnenste deel is ongeveer even lang als 1 van de 2 buitendelen. Dit om een zo groot mogelijke overlap te hebben. Het binnenste deel is met boutje/moertje vastgezet, door de buitenste pijp heen.

Alle pijpen hebben een wanddikte van ongeveer 2,5mm. Zowel de buitenste als de binnenste. De buitenste pijpen hebben een diameter van ongeveer 20-25mm. Dat is volgens mij ook ongeveer de maximale maat die je nog over hebt.

Helaas geen foto's of tekeningen van.

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Ik kan wel de buitenmaat van de balk opmeten, maar geen wanddikte. Voor zover ik kan zien is dit systeem in de deur gebouwd voordat ze de skin er op gezet hebben. Zal ff mijn best gaan doen om fototjes te regelen.

Een volledige rolkooi is uiteraard veel beter, maar ik was niet van plan zo ver te gaan. Het zou aardig zijn als ik nèt dat beetje voor een zijaanrijding voor elkaar kan krijgen.

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Totaalview van de deur:

Btw, volgens de productiedatum is de deur vandaag jarig en 9 geworden. Van harte! \\:)/ Hij viert zijn verjaardag met de andere onderdelen.

View aan de kant van de scharnieren:


Zelfde view iets meer binnenin de deur:


Binnenkant deur aan de kant van de handgreep:


Beide kanten van de impact bar zijn van een dergelijke torx voorzien:


Zal deze stang ook bedoeld zijn om bij een botsing van voren de deur op 'breedte' te houden? In dat geval moet ie natuurlijk van het stijve rolkooi materiaal gemaakt zijn. Van de zijkant in principe ook ...

Ik heb een ideetje om zo'n stang in te kunnen bouwen, tekeningetjes hiervoor zal ik binnenkort eens posten.

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Dr.Who schreef:

Zal deze stang ook bedoeld zijn om bij een botsing van voren de deur op 'breedte' te houden? In dat geval moet ie natuurlijk van het stijve rolkooi materiaal gemaakt zijn. Van de zijkant in principe ook ...



Dergelijke stangen werden voor het eerst in begin jaren 90 toegepast (Opel Astra-F was de eerste met 2 van dergelijke stangen) op auto's welke in die tijd al waren voorzien van kreukelzones. Die kreukelzones zorgen bij een aanrijding van voren of van achteren dat er zoveel mogelijk delen vervormen om de energie van de klap te absorberen, terwijl het interieur zoveel mogelijk intact blijft.

In het geval van een Mini is het niet ondenkbaar dat de deuren bij een frontale aanrijding inderdaad vervormen, vanwege het ontbreken van een kreukelzone.

Om te voorkomen dat die buis bij een frontale aanrijding meer letsel veroorzaakt dan voorkomt, zou je ervoor moeten zorgen dat het midden van de buis bij een dergelijke kracht, naar buiten beweegt en niet naar binnen. Je zou dit kunnen doen door te zorgen dat de buis iets bol naar buiten loopt, of dat er een deukje in het midden van de buis zit, wijzend naar de binnenzijde. Dergelijke deukjes zitten ook in de motorkap van een auto met kreukelzones, en deze zorgen ervoor dat de motorkap omhoog buigt (bol gaat staan) zodat deze niet van het scharnierpunt afbreekt en door de voorruit naar binnen komt.

Veiligheidsmodificaties als deze zijn goed, doch kun je ze niet testen en moet je maar beredeneren wat er gebeurt in het geval van een aanrijding. Autofabrikanten hebben daar de afgelopen decennia miljarden aan research in gestopt.

Heb je de buis alleen met die torx bout vast zitten ? Ik betwijfel of die bout bij een zijdelingse aanrijding niet gewoon door het (dunne) plaatwerk naar binnen getrokken wordt, waardoor het effect van de buis teniet gedaan wordt. Het zal allicht iet helpen, maar of het even effectief is als een gelaste buis betwijfel ik.

RE: Verstevigingsbalk / side impact bar inbouwen in deur

Dit is de originele Rover deur, met een originele Rover torx :)

Mijn vermoeden is dat de twee 'kroontjes' (ringen om de uiteinden van de buis) er voor zijn om hem enigszins te fixeren tijdens een botsing, en dat de torx hem verder vastzet aan de deur. Het lijkt er op dat er plaatjes tussen de kroontjes en het normale deur plaatwerk zitten, waardoor het staal daar dikker is dan gewoonlijk. Schatting 2-3 mm.

Ik heb er ook over zitten denken dat de stang een klein beetje naar buiten gebogen zou moeten staan, het lijkt me wel wijs. Als ie dan knikt, dan doet hij dat naar buiten. Dit is in het geval van Rover niet zo even te zien, dan zou ik hem een keer moeten nameten over de lengte van de deur.
Wijst in het geval van een deukje deze van het interieur naar de buitenwereld, of net andersom? Ik zou verwachten dat in het laatste geval de buis juist naar binnen de auto knikt.

De autoindustrie spendeert inderdaad miljarden aan veiligheid, maar ik ben benieuwd hoeveel Rover destijds aan deze oplossing gespendeerd heeft ;)