vertinnen; ja of nee?

RE: vertinnen; ja of nee?

Bonjour medelotgenoten!

Ik zit met het volgende wat betreft afwerking; ik heb een gedeelte van de bestuurdervloer vervangen en ben nou bezig met het afwerken van de lasnaden.
Aangezien ik een zeikerd ben wil ik er voor zorgen dat dit zo mooi mogelijk gebeurd.
Nou zit ik te denken aan twee manieren van afwerken;
- manier 1 -
1.Lasnaden vlak maken met lamellenschijf.
2.Eventuele oneffenheden wegwerken met aluminiumplamuur en dan schuren.
3. carroseriekit aan de binnen- en buitenkant over de oude lasnaad heen.
4. primer, lak en dan bodyschutz er overheen.

- manier 2 -
1. als manier 1.
2. oneffenheden vertinnen en vlakschuren.
3. als manier 1.
4. als manier 1.

Probleem is echter dat ik niet zo veel ervaring heb met het vertinnen, maar wel met plamuur.

Wat raden jullie mij nou aan?

RE: vertinnen; ja of nee?

Vertinnen is mooi en ambachtelijk. Maar erg moeilijk. Al je netjes voorbewerkt wordt plamuur net zo netjes. En met vertinnen breng je weer een puist hitte in het plaatwerk, iets waar ik niet zo'n voorstander van ben. Als het echt slechts om afwerken gaat, dus niet om grote deuken te vullen, is plamuur een goede oplossing.
Succes,

RE: vertinnen; ja of nee?

Dank je voor antwoord, Hugo.

Het is de bedoeling om lasnaden wat mooier bij te werken en niet om complete deuken weg te werken.
De rede waarom ik twijfel is dat ik denk dat tin wat steviger is en wat minder beinvloed wordt door temperatuurverschillen.
Maar het plaatwerk van een mini kan inderdaad weinig warmte verdragen, dus ik ben bang dat als ik het ga verhitten voor het tinnen, het plaatwerk op z`n donder krijgt.

RE: vertinnen; ja of nee?

Dat is helemaal waar. Maar ik ben mijn Van ook aan het restaureren en ik ga dus wel vertinnen. Het belangrijkste is precies wat Hugo zegt. Ik heb wel deuken en stukken die echt gevuld en strak gemaakt moeten worden. Dat van die hitte: mmmm, ja, ik ga het toch proberen. Tuurlijk zal het plaatwerk er iets aan over houden. Maar het is veel mooier en beter dan plamuren. (Tuurlijk alleen voor deuken en buitendelen die gelast zijn.) Daarna ga ik toch bij de kleine gedeelten plamuur gebruiken.

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik denk dat ik bij rustbuster een zo`n beginsetje koop en is op een oud stukje plaatwerk ga uitproberen.
Ben benieuwd wat het doet en hoe het zich houdt t.o.v. plamuur.

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik zou maar zou weinig mogelijk plamuur als mogelijk gebruiken op vloergedeeltes, zeker voor, waar het altijd vochtig is en vloergedeelte beweegt door voeten Ik zou dan liever kit gebruiken die overschilderbaar is

Bij mijn Estate had iemand mijn dorpel gelast en een gedeelte van de vloer en had het afgewerkt met polyester!!!!!!!!!!! nou na een jaar heb ik dat in 1 plakaat er af kunnen halen van het voor vloergedeelte vanwege vocht wat er tussen was gekomen en roestig was dus.

Ik begrijp dat je het zo mooi mogelijk wil hebben, ook al zie je er eigenlijk niets van door isolatie en tapijt etc toch wil ik het in de kleur van de mini hebben!

default

RE: vertinnen; ja of nee?

Als het alleen om de lasnaden van je bodem gaat zou ik het niet vertinnen.
Bovendien wordt het vertinnen hoofdzakelijk gebruikt voor de oppervlakte te bewerken.
Behalve dat het een ingewikkeld proces is om het goed te doen, is het ook nog eens een zeer kostbaar iets.
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik hier op het forum eens een stukje over geschreven.

Er zijn diverse goede kit soorten in de handel die je kan gebruiken.
Persoonlijk zou ik het gaan kitten.

Als je wat meer wilt weten over het vertinnen van een carrosserie dan kan ik je wel wat info sturen.

grtzz Martin

RE: vertinnen; ja of nee?

Meer info kan ik ook altijd wel gebruiken, zou je mij die info kunnen sturen Mini Martin??

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik zou ook graag wat meer info willen hebben over vertinnen, dus als je het ook aan mij zou willen sturen?
Wat voor kit kan ik dan het beste gebruiken voor die lasnaden?

RE: vertinnen; ja of nee?

Naden bewegen altijd een beetje en ik weet niet hoe tin zich onder die omstandigheden houdt. Ik denk dat wat Martin zegt een goede nadenkit de beste oplossing is of gewoon helemaal doorlassen.

Dennis

RE: vertinnen; ja of nee?

Bij de goede autoschade herstel bedrijven kun je een hele goede carroserie?kit krijgen. Iets van innova of zo. Ik ben nu helaas niet waar de Van staat. Maar ik zal binnenkort even kijken voor je.

RE: vertinnen; ja of nee?

Alles ff goed roestvrij maken en met menie behandelen, daarna idd met nadenkit afstrijken. Eventueel in kleur spuiten...

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik heb van Dinitrol kit gehaald; 410 UV heet het spul en is overschilderbaar.
Zodra ik alles heb gelast dan zal ik het er eens op zetten.
U hoort nog van mij!

RE: vertinnen; ja of nee?

Fazarray,

Ik krijg het idee dat je twee dingen door elkaar haalt. Vertinnen en het vullen van deuken of gaten met een lood/tin mengsel zijn twee verschillende dingen. Bij puntlasnaden kun je smeertin in de naad laten lopen en verhitten om te laten uitvloeien. Het aanbrengen van het laagje tin zorgt voor roestwering. Een gat of een deuk dichtsmeren gebeurt met plamuur of een lood/tin mengsel dat als staafje met een brander wordt aangebracht. Daarna moet je het relatief zachte vulsel vijlen en schuren. het lood in de goedje kan gevaarlijk worden als je geen goede beschermende middellen gebruikt.
Voor je vloerplaat zou ik de boel met een lamellenschijf egaliseren en een nieuw laagje teerplaat aanbrengen. Buitenzijde even zo en smeerteer.

Erwin 8)

RE: vertinnen; ja of nee?

Blue, ik denk dat ik inderdaad twee dingen door elkaar heb gehaald; ik dacht namelijk dat het beide hetzelfde was, aangezien het bij beide om de vloeibaarheid van het tin gaat.
Dus als ik het goed begrijp gebruik je een ander tinsoort voor het vullen/wegwerken van lasnaden als bij het vullen van deuken?
Kun je dat spul voor het wegwerken van deuken dan niet gebruiken voor lasnaden?
Als ik naar de site van rustbuster kijk, dan lijkt het alsof ze voor beide processen hetzelfde spul gebruiken.

default

RE: vertinnen; ja of nee?

Fazeray, ik heb die dinitrol eens bekeken voor de eigenschappen, en moet zeggen dat het een deftig spul lijkt.
Mag ik vragen wat ie kost?

RE: vertinnen; ja of nee?

Fazerray,

Het vertin setje zit in een potje. Smeertin zijn staafjes. Duurste voor het gebruik van smeertin zijn de spatels. Beter zelf creatief met hout en en potje bijenwas. Spaart 40 euro of zo.

Erwin 8)

RE: vertinnen; ja of nee?

@Bertan; Ik weet niet meer zo wat het spul kostte, maar ik moet er binnenkort weer wat van hebben, dan zal ik het hier wel even melden.
Momenteel zit ik te denken (jaja, ik en mijn ideeen) om de bodem als volgt aan te pakken;
Alles eerst in de Dinitrol ML te zetten, dan de naden af te kitten met Dinitrol 410 UV, primer er op, misschien lak eroverheen( eigenlijk zie je alleen een stukje lak bij de buitendorpels bij mij, dus ik weet niet of ik dat doe) en dan antisteenslag er op.
Momenteel ligt het werk alleen wat stil, want ik moet me klas gaan voorbereiden voor het nieuwe schooljaar.

@Blue; Dank je voor de uitleg. Ik denk dat ik inderdaad die houten spatels zelf wel kan maken, maar was het nou niet zo dat die van eikenhout waren?
Als dat zo is, dan worden het wel hele dure dingen om zelf te maken.
Volgens mij moet je met een stuk hardhout ook een eind komen.

RE: vertinnen; ja of nee?

Fazerray,

Volgens mij zijn die tin spatels van waaibomenhout. Gewoon goedkoop hout dus.

Erwin 8)

default

RE: vertinnen; ja of nee?

[size=75:dz3ebc2s][Topics samengevoegd - Crispy][/size:dz3ebc2s]
hallo onlangs heb ik een mini gekocht en nu heb ik daar wat roest gaten in zitten die ik wil repareren! maar wat kan ik nu het beste doen???

1 roestgaten er uit slijpen er een plaatje inlassen en met plamuur afwerken

2 roestgaten er uit slijpen er een plaatje inlassen en het gat opvullen met tin ofwel vertinnen

ik weet dus niet wat het beste resultaat geeft plamuur of vertinnen heeft iemand hier ervaring met een van beide methodes??

RE: vertinnen; ja of nee?

ik denk dazt vertinnen de beste oplossing is.
voor welke carrosseriestukken is het?

default

RE: vertinnen; ja of nee?

nou ik heb meerder gaten :? maar ja daar was de prijs van de auto ook naar :D maar het grootste probleem is het dak er zit een behoorlijk gat, net in de rechter hoek. ik kan er wel een plaatje achter zetten maar dan moet het behoorlijk opgevuld worden.

RE: vertinnen; ja of nee?

Gat in het dak?? Nooit van gehoord, tenzij het voor een schuifdakkie is :P

Normaal gesproken zou ik plaatwerk gewoon vervangen maar een dak is wel andere koek.

Wt dacht je van naar een sloperij gaan en daar een stuk uit een dak slijpen en dan deze gebruiken ter vervangen?

Plamuur kan barsten, tin niet. Plamuur werkt wel makkelijker..... keuzes keuzes

default

RE: vertinnen; ja of nee?

nou was het gat maar voor een schuifdakje :D maar ik heb een foto zie link ;) link maar ik heb dus gehoord dat het moeilijk is om over tin heen te spuiten in verband met hechting en een heel nieuw stuk er in zetten is ook wel een idee maar ik heb dus echt geen idee waar een mini sloperij zit

RE: vertinnen; ja of nee?

Heb je voor tin eigenlijk lasaparatuur nodig? Of kan dat ook met een gasbrander? Heb namelijk een klein gaatje in me dorpel....

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik zou er een plaatje inlassen en dan strak maken met plamuur. Is volgens mij op het moment de simpelste oplossing.

Dennis

RE: vertinnen; ja of nee?

dropje22, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.

default

RE: vertinnen; ja of nee?

eeey ik heb het doorgelezen bedankt voor het samenvoegen :)

RE: vertinnen; ja of nee?

Ok...

Ik ga straks beginnen met het ontlakken van m`n Mini ( verfbrander en verfafbijt, maw ben nog wel ff bezig ;) ) Daarna ga ik dus plaatdelen vervangen ( bodem, koferbak e.d.)en ander las herstel werkzaamheden..

Nu wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk plamuur gebruiken, dus gaan vertinnen..(lastig karwei zo te lezen, maar ik heb de tijd) maar kan ik de auto daarna laten nastralen en in de epoxy? of gaat dan de tin eraf gestraald worden? Dus maw..blijft de tin onder het licht nastralen zitten? Anders ben ik nl dubbel bezig.

Groetjes,

Maurice

RE: vertinnen; ja of nee?

waarom doe je zo moeilijk :?
Tegenwoordig zijn er schijven voor op de slijptol of voor op de boormachine, die halen alleen de lak en plamuur eraf.
veel sneller en geeft niet zo een teringzooi alleen stof.

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik heb geen ervaring met tin en stralen, maar aangezien je bij het stralen al je plamuur eraf wordt gestraald, zou ik er niet van staan te kijken dat tin er ook af springt.
Lekker alles laten stralen, dan kijken wat er vervangen moet worden, daarna vertinnen en plamuren en spuiten die mini!

Maar weaarom ga je heel de mini kaal maken?
Verfafbijt is gemeen spul en moet je verwijderen met water......wat roest oplevert.
Ook moet je ervoor zorgen dat je alles weghaalt, want als je het laat zitten, heb je een probleem.
Ook de methode "verfafbrander"lijkt me link; teveel warmte in dun plaatwerk geeft vervorming.( daarom moet je echt een pro zijn wil je een mini compleet laten stralen)
Als je h`m echt kaal wil hebben, laat h`m dan chemisch ontlakken.

RE: vertinnen; ja of nee?

Ik heb een elektrische verfbrander waar je de temperatuur kunt regelen...dus dat vervormen zal wel meevallen.

Waarom de Mini kaal maken? Omdat ik dan pas goed kan zien wat er gelast moet worden ( behalve de standaard plekken ) Ik wil `m dus na `t kaal maken, lassen en evt vertinnen, licht laten nastralen en dan in de epoxy zetten.

Verfafbijt komt alleen op de grote plaatdelen zodat er nergens iets tussen loopt..en ik was van plan dit steeds stukje voor stukje te doen.

Een hoop werk..maar scheelt enorm in de kosten.

Ik wil `m dus na `t kaal maken, lassen en evt vertinnen, licht laten nastralen en dan in de epoxy zetten.




Maar dat was mijn uiteindelijke vraag: kan dit in deze volgorde??

Groetjes,

Maurice

RE: vertinnen; ja of nee?

Volgens de straler waar ik mijn mini heb laten stralen is dit inderdaad de goede volgorde.
Als het vertinnen goed gebeurd wordt het er niet af gestraald bij het nastralen.

default

RE: vertinnen; ja of nee?

Voor het kaal halen van plaatwerk gebruik ik altijd blauwe Scotchbrite schijven van 3M voor in de boormachine. Haalt snel kaal en tast het staal nauwlijks aan, alleen lichte krasjes. Werkt 100 punten beter dan een staalborstel en het oppervlak is na ontvetten ready voor vertinnen. Voor het verwijderen van tectiel gebruik ik ook die schijven in combinatie met een doek en remreiniger, is zo klaar. Wel om denken dat je niet te lang op één plaats blijft hangen ivm hittevorming dus vervorming van het plaatwerk.

Succes