vervangen banaan?

RE: vervangen banaan?

Ben net bezig gewwest om mijn achterremmen af te stellen, zie ik een gat in het plaatwerk net boven de uitlaat zitten!
Het valt wel mee ( ongeveer 2 cm doorsnede), je moet echt op je knieen zitten om het te zien, maar kun je zo`n banaan ( zo noemen ze toch dat stuk plaatwerk) makkelijk zelf vervangen?
Het verwijderen van die puntlassen is geen probleem (gewoon doorboren, toch?) maar als je dan de nieuwe banaan weer vastlast, hoe maak je de geboorde gaatjes dan weer dicht?
Kwestie van vullen en overspuiten, of hoe gaat dat?
Ik zou het graag zelf willen doen, maar heb geen zin in heel de auto over te spuiten.

RE: vervangen banaan?

banaan vervangen is een van de makkelijkste plaatwerken om te vervangen. de oude moet je d.m.v. de puntlasjes via onderaf doorboren om die et verweideren.een nieuwe banaan is niet ze duur.
je kunt de nieuwe op 2 manieren herplaatsen. je maakt gaatjes (er bestaan gaatjes prikkers zoals je die ook voor papier hebt voor staal) en dan houd je de banaan op zijn plek en vul je met het las apparaat de gaatjes weer.
of je last de nieuwe banaan dmv een puntlas apparaat. als je geen lasappraat hebt kun je het ook laten doen. veel werk kun je zelf al doen door de oude te verweideren en dan zal de prijs van het uitbesteden wel mee moeten vallen
iedergeval sterkte ermee

RE: vervangen banaan?

wat bedoelen jullie eigelijk met een banaan?

RE: vervangen banaan?

Even beter lezen, het antwoord staat in Fazerray z'n post:

Ben net bezig gewwest om mijn achterremmen af te stellen, zie ik een gat in het plaatwerk net boven de uitlaat zitten!

RE: vervangen banaan?

dat is dat ronde ding onder je achterbumper. er zit ter hoogt van je zijuitlaat een uitsparing in de banaan. Rear Valance Plan is nr 27 die geplaatst is onder nr 22(dus onder je bumper)

default

RE: vervangen banaan?

Je kunt het eventueel ook lijmen....Maar daar zijn de meningen over verdeeld... :)

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... metaallijm


http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... metaallijm

RE: vervangen banaan?

Ik heb ook een Mini gehad waar de banaan met bouten op vast zat. Het viel pas op toen de bumper en spatbordverbreders eraf waren.

RE: vervangen banaan?

popnagellen kan ook...

persoonlijk ben ik voorstander van goed doen= lassen...

RE: vervangen banaan?

Bij mij was het gepopnagelt: ik was er niet echt weg van...... :(

RE: vervangen banaan?

Bij onze clubman zit ie ook gepopnagelt. Dit jaar wordt ie vervangen en vastgelast! We moeten echter de hele bodem flink onder handen nemen... :|

RE: vervangen banaan?

Weet iemand wat de kosten zijn om zo`n ding erop te laten zetten en te laten spuiten?
Het eraf halen van de oude lukt me wel, maar heb geen lasapperatuur hier staan...althans nog niet.
Moet dan ook het stuk plaatwerk waar je achterklep in zit ook gespoten worden?
Op de randen van de rest van het plaatwerk zit een soort strip in de kleur van de lak.Kan ik so`n strip ook gebruiken op de rand van de banaan?

RE: vervangen banaan?

ZUlke strips zijn er niet kant-en-klaar voor de lasnaad achter. Maar ik denk ook dat dat erg raar zou staan. Wat wel vaak wordt gedaan is de hele naad wegwerken, zodat het een glad geheel wordt. Erg racey.

RE: vervangen banaan?

Toch nog even een vraag over het vervangen van de banaan; Hoe moet je die oude verwijderen?
Gewoon heeeeeeeel voorzichtig eraf slijpen?
ik ben zo bang dat als ik dat doe, dat ik dan niet alleen de banaan eraf slijp, maar ook het gedeelte waar ik de nieuwe banaan aan vast moet lassen.

RE: vervangen banaan?

Sinds vandaag weet ik zeker dat ik die banaan moet vervangen; ze hebben er met de trekhaak tegenaan gezeten!!!!! |:(
Niet alleen de banaan moet eraf maar ook het bumpertje, want ook daar zit een mooie afdruk van een trekhaak in............ :x
Gelukkig heeft de persoon die er tegenaan zat zijn telefoonnummer gegeven en morgen ga ik maar eens kijken wat het kost om alles te repareren.
Als iemand mij dus nog antwoord kan geven op de vraag hoe je de oude banaan het beste kan vervangen, dan ben ik erg geholpen!

RE: vervangen banaan?

De rand waar je bumper opgeschroefd zit zijn drie platen die op elkaar gepuntlast zijn. De achterkant zelf, de vloer van de kofferbak en onderop de banaan. De netste manier is om de puntlassen op te zoeken en deze met een puntlasboortje eruit te boren. Let op dat er aan de zijkant van de banaan een verstevingsdeel zit (zie foto) ik weet niet precies op hoeveel plaatsen de banaan daaraan vast zit, zal je even moeten proberen.

Quick en dirty manier is om de banaan onder de rand eraf te slijpen en dan met een afbraamschijf de rand dunner en gladslijpen. De eerst manier is natuurlijk netter.

Op de foto zie je dat ik maar een deel van de banaan vervang en tevens een deel van kofferbakbodem. Bij het deel van de banaan wat er nog op zit (en blijft) zie je dat die er met een omgevouwen randje tegen aan gelast zit, dat is dus het deel wat jij er af wil halen.

RE: vervangen banaan?

hee fazerray, je kan bij [Bedrijfsnaam] de prijslijst vinden van alle plaatdelen... staat ergens op de hoofdpagina

[size=75:28eocpl6][edit: bedijfsnaam - Crispy][/size:28eocpl6]

RE: vervangen banaan?

Dank je voor de info!

RE: vervangen banaan?

ennuh...ik zou hem direct tectyleren...:)

RE: vervangen banaan?

Misschien een domme vraag hoor, maar als ik die banaan eraf haal door de puntlasverbindingen (dubbele woordwaarde :D) door te boren, moet ik dan door al die drie lagen boren, of moet ik heeel precies alleen door de laag van de banaan boren?

Ik wil namelijk ik mijn nieuwe banaan gaatjes boren, zodat ik h`m netjes langs de onderkant( via de uitlaatkant, zal ik maar zeggen) kan vastlassen en niet via de kant van mijn kofferbak.( ik hoop dat jullie me kunnen volgen)

RE: vervangen banaan?

gewoon zo dicht mogelijk tegen die rand afslijpen. Die 2 paneeltjes waar die tegen komt ga je niet mee doorslijpen normaal, als je ziet ongeveer ziet waar die zitten kan je daar gewoon even stoppen en de rand op dat paneeltje zelf laten zitten en dan afbramen nadien.

Zo zou ik het doen.

RE: vervangen banaan?

Fazerray schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar als ik die banaan eraf haal door de puntlasverbindingen (dubbele woordwaarde :D) door te boren, moet ik dan door al die drie lagen boren, of moet ik heeel precies alleen door de laag van de banaan boren?

Ik wil namelijk ik mijn nieuwe banaan gaatjes boren, zodat ik h`m netjes langs de onderkant( via de uitlaatkant, zal ik maar zeggen) kan vastlassen en niet via de kant van mijn kofferbak.( ik hoop dat jullie me kunnen volgen)



alleen de banaan doorboren, hij zal wel wat blijven klemmen maar hij kan er dan wel af. en zoals je zei gaatjes in de nieuwe banaan en dichtlassen. als het goed is kom je nieteens in je kofferbak.

let wel op dat de banaan ook aan je "spatlapjes"zal ik maar zeggen vastzit zal ik maar zeggen. maar ander eerst de randen ontdoen van lak zie je de puntlassen goed zitten.

succes!

RE: vervangen banaan?

Tijdens de restauratie van mijn mini automatic 1978 ben ik aangekomen bij de wederopbouw van de achterzijde, een nieuwe bagagevloer is reeds ingelast echter de banaan levert problemen op.

De banaan moet strak aansluiten tegen de felsnaden van de wielkast, zodat de lijn van de felsnaad doorloopt in de banaan. Wanneer de banaan op deze wijze wordt geplaatst is er geen ruimte meer voor de delen welke zorgen voor de stevigheid van de banaan (geen idee hoe deze haaks omgebogen stukken worden genoemd).

Zie onderstaande afbeelding ter de verduidelijking:
http://picasaweb.google.com/hillebrand2 ... 9217366242

[img]http://lh3.ggpht.com/hillebrand25/SNQLIFDivOI/AAAAAAAABGI/I_mqXz6tyxA/s…\\]

Ik zou dit graag op de originele manier op willen lossen, weet iemand hoe dit origineel heeft gezeten? Ik vermoed dat deze verstevigingstukken van origine anders zijn gevormd waardoor zij doorlopen tot onder de achterste bevestigingogen van het achtersubframe. Wie kan bevestigen of dit juist is?

Foto van hoe het was:

http://picasaweb.google.com/hillebrand2 ... 6888044754


foto's van de overige restauratie
http://picasaweb.google.com/hillebrand2 ... Automatic#

RE: vervangen banaan?

Hillebrand, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd over het monteren van de banaan. Weet niet zeker of hier het antwoord in staat wat je zoekt, maar zo blijft de informatie in ieder geval bijelkaar...

originele topic verplaatst uit standaard techniek

default

RE: vervangen banaan?

Hallo,

Ik ben mijn mini aan het restaureren en moet daarbij de banaan vervangen. Daarbij wil ik ook de bumpers niet terug laten komen, wat inhoudt dat ik de kont moet deseamen.
Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken?
op dat stuk komen namelijk drie platen bijeen.
In de topics die specifiek over deseamen gaan staat steeds dat je 2 a 3 cm weg moet slijpen en dan weer vast lassen, maar aangezien de hele banaan vervangen moet worden komt toch alles los.
Ik zat te denken gewoon alles los halen en de randen die ik niet meer wil zien verwijderen. Daarna eerst de kofferbakbodem en de achterkant aan elkaar lassen en tot slot de banaan er aan lassen.

Heeft iemand hier andere/betere iedeeën over? Iemand ervaring met het deseamen en vervangen van de banaan?
Alvast bedankt

RE: vervangen banaan?

De reden van het 3cm stuk voor stuk lassen is dat je anders problemen hebt met het krom trekken.

Wanneer je het stuk voor stuk last is het wel mogelijk om het op jouw manier te doen. Je kan op die manier wel de banaan mooi in één lijn krijgen met de body zelf.

default

RE: vervangen banaan?

dat had ik inderdaad begrepen, daarom ga ik inderdaad stukje bij beetje lassen.
Maar het gaat mij vooral om het feit dat er drie platen bij elkaar komen.
Volgens jou is het dus op deze manier goed te doen?

RE: vervangen banaan?

flink koelen met lucht heb ik geleerd van een plaatwerker hier uit de buurt...
Resultaat is er wel naar hoor bij mijn mini.