vervangen of repareren?

default

RE: vervangen of repareren?

Goedemiddag,

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn vader begonnen met het bestrijden van roestplekken op mijn o zo geliefde mini van 1993.
We kwamen helaas flink wat tegen, vooral rond beide koplampen en bij het rechter achterwiel. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie advies voor de volgende stap, zijn deze onderdelen nog te repareren of is vervangen echt beter? Mijn mini hoeft er niet perfect uit te zien maar ik wil hem wel goed verzorgen en proberen te voorkomen dat 'ie helemaal opgegeten wordt door de roestmonsters..

links voor:




rechts achter:


rechts a-paneel


Ben erg benieuwd wat jullie ervan denken, bij voorbaat dank!

RE: vervangen of repareren?

Oeps. Ik zou je graag goed nieuws brengen, maar nav de foto's zal er een hoop moeten gebeuren aan je geliefde Mini.

Als je deze delen gaat repareren, dan heb je over een jaar of wat hetzelfde probleem maar dan 3 cm. verder.....
Losse delen als spatborden, A-panelen, voor-paravaan, zijpanelen achter, etc. kan je het beste vervangen.
De gaatjes in de A-stijl zul je er uit moeten slijpen en nieuwe stukjes plaat erin lassen.
Wat je nu hebt gevonden is alleen de buitenkant. Onderhuids zullen er nog meer gaten te vinden zijn.
Misschien ben je er nu nog op tijd bij. Over een jaar of wat is je Mini niet meer te redden. Ik hoop voor je dat de rest meevalt. Nu is het nog te overzien.....

RE: vervangen of repareren?

Ik moet hier Jos gelijk geven. Jullie zijn er nog redelijk op tijd bij. Het zijn deels echter wel stukken, waarvan bekend is dat ze kunnen gaan roesten.

Aan de voorzijde, bij de koplamp, zul je een scherm en een front moeten halen. Je hebt dan de keus om deze geheel of gedeeltelijk te vervangen. Kijk aan die zijde ook het A-paneel na. Deze hebben ook de neiging om te roesten.

Voor het stuk A-stijl zul je moeten navragen. Er bestaat een kans dat er een reparatiedeel voor bestaat.

Aan de achterzijde is de kans groot dat niet alleen het scherm rot is, maar ook een deel van je wielkast.

Je kunt ook iets verder gaan dan dat je nu al gegaan bent en dat is de mini compleet strippen. Hierbij bestaat de kans dat je nog veel meer roest tegen komt. Dit betekend alleen wel dat je meer werk aan de mini hebt en dat je nog veel meer kosten zult moeten maken.

RE: vervangen of repareren?

Hoi jenn,

het is volgens mij vooral belangrijk dat je bedenkt in welke capaciteit je de mini weer wil gaan gebruiken. Wil je hem weer piekfijn of wil je er vooral mee kunnen rijden?

Als je er vooral mee wil kunnen rijden zou ik aanraden om plaat materiaal via het forum te zoeken, daarbij zou ik persoonlijk de beide a-panelen vervangen en het koplamp paneel. Voor de andere delen zou ik ze ruim uitsnijden en een stuk 2 a 3 mm plaatstaal halen om deze delen te vervangen. Doe je dit degelijk en zorg je voor een goede primer, dan kan je er wss weer 3 a 5 jaar mee vooruit.

Als je wil dat de mini er weer zeer goed uit ziet, dan zal je hem inderdaad moeten strippen. Hierbij zal je waarschijnlijk tegen komen dat de meeste front delen vervangen/gerepareerd moeten worden en dat je nog wat roest vind in je bodem/achterkant. In dit geval zal waaarschijnlijk je mini 5 a 10 jaar weer vooruit kunnen (afhankelijk van hoe je hem gebruikt).

Als je wil kan ik een keertje langs komen en mee kijken (heb zelf 4 jaar geleden mijn mini roest vrij gemaakt met minimale kosten (wou vooral rijden)).

default

RE: vervangen of repareren?

Hi allen,
dank voor jullie reacties en advies. Ik neig voor nu inderdaad naar het vervangen van de A-panelen, spatborden en het repareren van de wielkas zodat we weer veilig op de weg kunnen en vervolgens rustig in etappes verder gaan met wat we nog meer tegen komen.
Zoals ik al zei gaat het me niet om een perfecte mini maar balans tussen er lekker mee kunnen rijden en hem goed verzorgen/voorkomen dat 'ie wegroest.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!