Vervangen voorspatborden

default

RE: Vervangen voorspatborden

Ik heb twee classic mini's (1981/1983) in dezelfde kleur. Een voor sloop en een rijdend. De rijdende heeft twee slechte voorspatborden en de sloop twee goede. Is het mogelijk de spatborden over te zetten zonder de lak te beschadigen. En hoe demonteer je de spatborden netjes? Heeft iemand goede tips & tricks?

RE: Vervangen voorspatborden

hoi,

nou om te beginnen denk ik niet dat je het kan vervangen zonder de lak te beschadigen. je moet toch de schermen eraf slijpen en hier heb je een grote kans dat je je lak beschadigd. Hier na moet je het er uiteraard op gaan lassen en dan wordt het metaal zo heet dat de lak los gaat dus overzetten moet wel lukken alleen denk ik wel dat je je lak beschadigd. Je kan natuurlijk het beperken zodat je maar en klein gebdeelte hoeft te spuiten.

succes

Greetz Roel 8)

RE: Vervangen voorspatborden

je lost het niet op door de schade te beperken, het hele voorscherm zal gespoten moeten worden voor een net resulaat+ voorscherm + paravaan(hoek)

het vervangen van een neus is hoe dan ook rede voor een spuitbeurt...

als je dan toch gaat lassen, dan zou ik meteen de 3 plaatdelen nieuw kopen, 2 spatborden en een voorscherm...

kost een paar centen en dan heb je ook wat...

default

RE: Vervangen voorspatborden

en als je dan toch bezig bent, kan je net zo goed de schermen met bouten vastzetten ipv lassen. Dis later weer makkelijk als je ooit de schermen eraf wilt hebben (bijv als je een blok wilt vervangen oid)

RE: Vervangen voorspatborden

Vraag ik mij af of dat net zo veilig is.

default

RE: Vervangen voorspatborden

valt wel mee, denk ik. Mijn Volvo Amazon heeft dit ook, waardoor het echt makkelijk is om even een spatbordje te vervangen. Je komt trouwens niet helemaal van het lassen af, je moet namelijk wel een lijst op je binnenscherm lassen waarin je het scherm met parkers kunt vastzetten. Beetje pasta ertussen en alles zit muurvast.

We hebben dit al eens eerders gedaan met een mini. Als ik even de tijd heb zal ik wat foto's posten.

/Michel

RE: Vervangen voorspatborden

iets met Brace Bars, denk ik zo,

oftewel een stalen flipfront zonder de flip :D

RE: Vervangen voorspatborden

miggel schreef:
(bijv als je een blok wilt vervangen oid)




Daar staan de buiten spatborden/schermen los van om een blok te vervangen, die zijn geen obstakels voor het verwijderen van een blok.



miggel":2ipwnne8]valt wel mee, denk ik. Mijn Volvo Amazon heeft dit ook, waardoor het echt makkelijk is om even een spatbordje te vervangen.[/quote:2ipwnne8]

Een volvo amazone is geen mini zoals een appel geen peer is. En het is niet enkel een lijstje op je binnenscherm lassen maar ook op het a- paneel want hoe wil je anders het scherm aan de binnenkant vast maken aan het a - paneel. Dit is een omkeer procédee van de andere kant gezien..

een hoop werk wordt bespaard als de schermen/gardebou (belgië) ;) met popnagels/revetten (belgië) :P wordt vastgezet.

nog iets vergeten?

RE: Vervangen voorspatborden

Theo schreef:
Een volvo amazone is geen mini zoals een appel geen peer is.



geweldige zin :D

dat ponagellen, kom je daarmee door de apk??? is dan het koetswerk niet dusdanig aangepast/anders bevestigd dat je daarvan problemen gaat krijgen???

en voor de internationals onder ons, mag dit dan ook wel/niet in belgie??

RE: Vervangen voorspatborden

Theo schreef:
Een volvo amazone is geen mini


Heeft een Amazon (zonder E ;)) niet een traditioneel chassis, terwijl een Mini een zelfdragende carosserie heeft?

RE: Vervangen voorspatborden

Nee, ook een zelfdragende carrosserie, maar dan nogal stevig uitgevoerd. De binnenschermen zouden best wel eens gelast kunnen zitten. Weet het niet zeker, bij de Katterug zijn ze met bouten bevestigd, bij de 140-serie gelast, maar allemaal hebben ze langsdraagbalken die naar voren uitsteken, voor montage van de voorwielophanging/motor, dus dan komt daar de stijfheid vandaan en zijn de schermen meer voor 'de sier'. Die zijn/waren trouwens ook in kunststof te koop.

RE: Vervangen voorspatborden

Precies Eelke je slaat de hamer op de popnagel ;)

En kan er weer een discussie over gaan over de veiligheid die je aanhaalde en weer niet.
Zoals ook Red flame weer omschreef i.v.m de keurring.

Laten we ons niets wijs maken bij het monteren van een flip front dient de Mini opnieuw gekeurd te worden daar er een andere konstruktie gemaakt is en het chassis is veranderd. (meningen verdeeld)
Buiten een flipfront gezien en ligt dat weer ter discussie bij de apk/technische kontrole amaai zenne :P is het weer ja wat ziet men en wat niet. Naar mijn mening en zeker hier in België is denk ik dat wanneer ze zien dat met popnagels/revetten e.d gewerkt is er een afkeur tot het gevolg kan plaatsvinden. Maar dit is afhankelijk van in hoe verre er men aandacht aan schenkt.

Ja en hiermee kan volgens mij de veiligheid in het gedrang komen volgens een afkeuring.

RE: Vervangen voorspatborden

De Mini heeft geen langsdwars balken enkel de cabrio en is meer dan normaal.

RE: Vervangen voorspatborden

Met "allemaal" bedoelde CMC volgens mij de genoemde Volvo's, niet de Mini.

RE: Vervangen voorspatborden

Klopt, ik dwaalde af :)
Maar om even op Theo te reageren: een flipfront is inderdaad een verandering van de constructie, maar ik hoorde laatst dat een zekere Minirijder ook RDW-keurmeester was/is en dat hij zich heeft ingespannen om Mini's met flipfront geaccepteerd te krijgen zodat daar bij apk (en RDW ?) keuringen niet moeilijk over gedaan zou worden. Maar uiteindelijk blijf je (net als met meer dingen) toch afhankelijk van enige willekeur van de keurmeester die je treft.

RE: Vervangen voorspatborden

en als je dan toch bezig bent, kan je net zo goed de schermen met bouten vastzetten ipv lassen. Dis later weer makkelijk als je ooit de schermen eraf wilt hebben (bijv als je een blok wilt vervangen oid)



Het meeste is al gezegd, maar ik wil er toch nog aan benadrukken dat je beter NIET kan schroeven. Als je ziet hoe de de binnenschermen kunnen bewegen als de spatborden, a-panelen, closingpanels en paravan is verwijderd, en hoe de stevigheid langzaam terugkomt naarmate er meer plaatdelen vastgelast zitten, laat je het wel uit je hoofd om te schroeven/bouten.

Mijn bruine mini heeft eens een schade gehad, waardoor een vorige eigenaar het spatbord vervangen had. Dit zat met schroefjes vast en trok ik er zo af met de hand. Kun je nagaan wat er gebeurd bij een aanrijding. Je kreukelzone wordt dan net zo groot als op een motorfiets.

Wouter

RE: Vervangen voorspatborden

Ook als de originele schermen er nog op zitten kan het door roest al minder sterk zijn dan nieuw. Zo heb ik vorig jaar een Mini van nieuw plaatwerk aan de voorkant voorzien na een klein aanrijdinkje. De a-panelen waren al slecht (onder de plamuur !), maar door de klap waren ze aan de achterrand al grotendeels losgescheurd. Het rechter voorscherm bleek t.g.v. roest ook al niet meer zo vast te zitten. Nadat ik 'm had losgezaagd van het frontpaneel brak ik 'm met de hand los van binnenscherm en a-paneel ! Dus goed lassen van nieuw plaatwerk heeft de voorkeur. Vergeet ook niet de verbindingshoekjes tussen scherm en a-paneel en tussen front en scherm (aan de rand aan de onderkant) ter voorkoming van het openscheuren.

RE: Vervangen voorspatborden

Heb vandaag een popnageltang gekocht in ierland en vraag me af welke maat popnagels erin gaan. Weet iemand dat? Ook graag de lengte (voor de dikte ijzer van carrosserie en spatbord) Ciao

RE: Vervangen voorspatborden

popnageltang



en die wil je gebruiken om plaatwerk te monteren? levens gevaarlijk!

Wouter

RE: Vervangen voorspatborden

Ten eerste wat CMC al zegt: levensgevaarlijk

Ten tweede: waarom koop je een popnageltang in Ierland, er zijn nogal wat verschillende met verschillende maatvoeringen?

RE: Vervangen voorspatborden

Misschien is ie in de war met spatbordverbreder? :?

RE: Vervangen voorspatborden

ik kan in mijn popnageltang verschillende 'mondjes' zetten, zodoende kan ik verschillende diktes popnagel gebruiken met dezelfde tang ...

Als het om de spatbordverbreders gaat kan je ook inbusboutjes gebruiken, die kan je makkelijker eens los en weer vast maken 8)

(het was Wouter die het over levensgevaarlijk had .. maar die wil ook motorfietsen met een kreukelzone :x )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Vervangen voorspatborden

Theo van den Bogaard schreef:

(het was Wouter die het over levensgevaarlijk had .. maar die wil ook motorfietsen met een kreukelzone :x



En hij maakt de remmen weer gangbaar met een doekje 8)

Ik denk dat gewoon de verbreders bedoelt worden O:) .

Groet ron

RE: Vervangen voorspatborden

(het was Wouter die het over levensgevaarlijk had .. maar die wil ook motorfietsen met een kreukelzone )




huh?

En hij maakt de remmen weer gangbaar met een doekje



huh?

Waar heb ik dat gezegd? :)

Cheers,
Wouter

RE: Vervangen voorspatborden

:)" title="Evil" />
kreukelzone wordt dan net zo groot als op een motorfiets.



ok .. ik draai je uitspraak een beetje om :P
was niet kwaad bedoeld
(ik zou mijn spatborden ook niet popnagelen, maar 'levensgevaarlijk' is wel het andere uiterste .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Vervangen voorspatborden

(ik zou mijn spatborden ook niet popnagelen, maar 'levensgevaarlijk' is wel het andere uiterste .. )



ah, OK ;)
Het is ook niet zozeer levensgevaarlijk voor jezelf, maar als je een aanrijding krijgt, scheurt het meteen los, en heb je overal scherpe randen. Dan hoop je dat je geen aanrijding hebt met een fietser/bromfietser :)

Cheers,
Wouter

RE: Vervangen voorspatborden

Mijn allergrootste excuses. Het ging hier inderdaag om de verbreders/spatborden. Die plastic dingen dus. Ik heb 4.8mm gekocht aan popnagels (die leken me de juiste maat zo op het oog. Ben alleen nog niet zeker over de dikte door het plastic en ijzer van plaatwerk.

Waarom gekocht in Ierland? Ik had een popnageltang nodig voor een paar klusjes hier rond het huis. En 22euro voor de duurste uitvoering (heb me een beetje laten voorlichten in de winkel, oa meerdere maten) vond ik niet al te duur om zoiets in nederland te huren/kopen.

PS me spatborden zelf popnagelen zou ik nooit doen, allereerst voor de bovengenoemde veiligheid en daarnaast ben ik geen SJONNIE. ;)

Ciao

default

RE: Vervangen voorspatborden

[size=85:3gbdx7kq][topics samengevoegd - Crispy][/size:3gbdx7kq]
Hallo
ik ben begonnen met het restaureren van een rover mini sprite van 91 en er moet nog al wat plaatwerk worden vervangen .
Nu vroeg ik mij af of er iemand weet of je de nieuwe delen moet lassen of dat je ook kunt kiezen om delen vast te bouten , bij mijn mini moet de komplete neus er af en een nieuwe gemonteerd worden, ook vroeg ik mij af of er binnen schaalen zijn voor in de wielkassen om te voorkomen dat er weer door steenslag roest van binnen uit komt

RE: Vervangen voorspatborden

In je eerste zin heb je het over restaureren, de betekenis hiervan is terug brengen in originele staat (dus lassen)! Er kan ook gekozen worden voor een flipfront, dan kun je je front wel bouten, maar dan moeten er andere dingen aangepast worden (ook gelast) om dit stevig genoeg te krijgen. Van een mini is de carrosserie het dragende gedeelte en moet dus goed solide zijn, dit krijg je moet bouten nooit voor elkaar!

Over de wielkasten, hier is speciaal spul voor. Ben de naam kwijt, maar dit zorgt voor demping van oa steenslag, hierdoor wordt de bodem korrelig ipv de lak die je op je auto hebt. Dit wordt gewoon over gespoten in normale kleur. Hier overheen kun je natuurlijk altijd een tectyl behandeling doen en deze ook bijhouden!

RE: Vervangen voorspatborden

Inderdaad, gewoon lassen is het beste "origineel"!

Ik ben de naam van dat spul ook kwijt... en ik moet het binnenkort kopen want hier ben ik bijna aan toe met mijn Mini. Euuu, kan er al een paar dagen niet op komen :? . Iemand help ??

RE: Vervangen voorspatborden

stonechip?

RE: Vervangen voorspatborden

Volgens mij is dit gewoon onderkoating die met de compressor wordt aangebracht de bobbels ontstaan dan vanzelf.
Kijk wel of het overschilderbare coating is dan kun je nadien gewoon wat lak erover spuiten, mooi hoor !

RE: Vervangen voorspatborden

plastic binnenscherm/spatbord bedoelt de topic-starter denk...
ja deze zijn er..zie rechterkolom en zoek een dealer uit.. ;)

RE: Vervangen voorspatborden

Er komen nu een paar vragen aan bod in een topic, en zoals je ziet loopt de discussie al meteen een beetje doorelkaar. Vandaar dat we dat liever niet hebben... Het beste kun je eerst even de zoekfunctie gebruiken en een passend topic zoeken.

Binnenwielkasten worden hier besproken:
viewtopic.php?p=54932#p54932

Afwerken van de wielkasten met steenslag beschermer e.d. wordt hier besproken:
viewtopic.php?p=285885#p285885

Aangezien de topictitel gaat over het bevestigen van de spatborden heb ik m aan een topic over dat onderwerp toegevoegd, lees het eens door.

Hier dus graag alleen verder over het monteren van de spatborden