Rover heeft voor de Minilimo in 1997(?) een kachelbediening van een Rover 200 (later 25) ingebouwd, ik weet niet of the kachelradiator en behuizing anders was.
Voor de MPI werd er grotere slangen naar ontwaseming van de voorruit gestuurd en zat er een fan in met twee snelheden.
Er stond een paar weken geleden een Clubman estate omgebouwd naar Van met in het dashboard twee schuiven voor de kachelbediening.
Begin jaren zestig toen een kachel nog een optie was, werd de optionele Smiths ventilator motor in de motorruimte ingebouwd.
De australische 1275LS Clubman heeft ook een iets andere kachelbediening waar de kachel/ fireplace knop niet uittrekbaar is maar ook een schuif.
Zelf heb ik een kachel uit een Suzuki Samurai klaar liggen, die is niet heel veel breder. Helaas wel een stuk hoger dan een Mini kachel, maar je kan de lucht 4-5 richtingen uitsturen. Ik weet nog niet hoe ik het ga inbouwen.
Idealiter meot je de twee verse lucht toevoer aan de zijkanten van de dash weer af sluiten.
Je primaire toevoer komt via de grote slang rechts binnen. Daar zou je een extra klep moeten zetten voor een recirculatie stand. Die klep moet in gesloten toestand wel iets door laten.
Dan moet je het bestaande klepmechanisme aanpassen/ vervangen die:
-naar de voeten gaat
of
-recht voor uit (kan je de twee ventilatiemonden gebruiken aan de zijkanten van de dash, wel naar voren halen zodat de slangen erachter kunnen)
-naar de voorruit
Misschien nog de twee combinatie standen er tussen in (naar voeten en recht voor uit, recht voor uit en voorruit)
Hiervoor bestaan pneumatisch geregelde kleppen. Ik dacht dat Ford ze tegenwoordig gebruikt in hun 'kachels'
Dan nog een regelbare ventilator erin en je bent het heertje!
- Login of registreer om te reageren
RE: verwarming/beluchting mini veranderen
Ingediend door RobvanSuilen op ma, 31-10-2011 18:42
Beste mensen,
Ik heb een mini met voor een mini perfect werkende beluchting/verwarming. Toch vind ik persoonlijk dit systeem complete bagger. Het middenkacheltje en dan de luchtinlaten links en rechts.. ik kan er niet aan wennen. Ramen beslaan makkelijk en ontdooien in de winter..zucht.
Zijn er voorbeelden van mini's waarin een compleet andere verwarming/beluchting is gebouwd? Graag zo compleet mogelijk met platen/links enz.
En nee ik ben niet bang van flink wat las, hak, sloop en breekwerk. Moet binnenkort toch de complete paravaan en alles om de voorruit heen vervangen dus dan kan dit er wellicht meteen ook bij.