Volt of ampere meter

RE: Volt of ampere meter

als je moet kiezen tussen een volt of ampere meter. welke kies je dan. en waarom? wat is makkelijker handiger... :?

RE: Volt of ampere meter

Ik zou zeggen volt. te lage spanning is nergens goed voor, maar te hoge spanning ook niet. Ampere is leuk voor de weet, maar zegt mij persoonlijk te weinig. is hooguit leuk als je de capaciteit van de accu in de gaten wil houden en je veel stroomverbruikers aan hebt staan....

RE: Volt of ampere meter

Hier zijn al wat topic over, maar een Ampere meter is beter. Een ampere meter geeft je informatie over wat komen gaat en een volt meter goed dat achteraf.

Het is wel zo dat een ampere meter moeilijker aan te sluiten is!!

RE: Volt of ampere meter

waarom niet een multimeter?!?! zit alles op!

tis allebij belangrijk! Met een Ampere meter meet je de stroom, dus kan je "lekken" in je electra vinden of er ergens kortsluiting is! of iets wel of geen stroom gebruikt.

en volt is je spanning. dus kijken of er wel echt 12v op staat als je radio niet werk. of er dus wel spanning uit komt. want ampere ga je pas meten als er stroom gebruikt word...

dus het is alle 2 erg belangrijk om te hebben.

RE: Volt of ampere meter

Ik weet niet 100% zeker wat je bedoeld, maar een multimeter ken ik alleen maar als een draagbaar meetinstrument voor in de schuur, dat je tevoorschijn haalt als er iets elektrisch te meten valt. Dirk bedoeld volgens mij een metertje voor in het dashboard van de auto.

RE: Volt of ampere meter

Ammeter (amperemeter) - Een apparaat om elektrische stroom te meten - de stroom gegeven aan de accu door de dynamo, of genomen van de accu door de verbruikers in de auto.

Accu conditie verklikker/meter (Battery condition indicator) - Een apparaat om het elektrische voltage te meten (voltmeter) verbonden door het contactslot met de accu. In tegenstelling tot de amperemeter, geeft het een aanduiding dat de accu het gaat begeven. Ook hebben de meeste 'ondehoudsvrije' accus een soort 'conditie-verklikker' in de behuizing gemonteerd, die bestaat uit een klein schijfje dat van kleur verandert als de accu bijna versleten en aan vernieuwing toe is.

.. ze hebben beide hun eigen doel, aan jouw de keus ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Volt of ampere meter

Alleen heeft de gemiddelde voltmeter voor in het dashboard niet zo;n accuconditie-verklikker, maar geeft hij simpelweg de boordspanning aan.

RE: Volt of ampere meter

owkee :D simpelweg
Volt: om te zien hoeveel stroom er nog is (heel simpel gezegd dus)

Amperemeter: deze loopt dus op namate de hoeveelheid stroom er gebruikt wordt.

Ik heb maar twee gaten te vullen. waaronder er maar plek is voor 1x volt of ampere.

Voordeel van Volt is dus wel je kan zien of je accu leeg is. En ampere is puur fun om te zien hoeveel stroom iets verbruikt.

toch? :D
(heeft iemand toevallig een smith temp meter en volt/ampere liggen :D.)

RE: Volt of ampere meter

hallo dirk
anders moet je eens aan har vragen die heeft een hele mooie accu conditie meter in de van zitten.
kun jhe pesies zien hoeveel hij laad/gebruikt voltage de tijd die er nog nodig is om de acu weer voledig te laden enz enz

hilbert

RE: Volt of ampere meter

Sebastian schreef:

Het is wel zo dat een ampere meter moeilijker aan te sluiten is!!



Hoezo moeilijk???
Plaats een shunt tussen min en de minpool.
2 draadjes naar het meetinstrument en klaar. :) :)

RE: Volt of ampere meter

Dirk schreef:
owkee :D simpelweg
Volt: om te zien hoeveel stroom er nog is (heel simpel gezegd dus)



Op een Voltmeter zie je alleen hoeveel spanning er nog in de batterij zit.

Dirk":3lal9k9h]Amperemeter: deze loopt dus op namate de hoeveelheid stroom er gebruikt wordt. [/quote:3lal9k9h]

De amperemeter heeft een schaalverdeling + en -.
als je stroom verbruikt (zonder draaiende motor) zou deze dus - aan moeten geven. als je geen verbruikers aan hebt staan en de motor loopt zou je + moeten zien want dan laad de dynamo. Zet je daarbij verbruikers aan loopt de laadstroom weer terug.

riley elf":3lal9k9h]hallo dirk
anders moet je eens aan har vragen die heeft een hele mooie accu conditie meter in de van zitten.
kun jhe pesies zien hoeveel hij laad/gebruikt voltage de tijd die er nog nodig is om de acu weer voledig te laden enz enz

hilbert[/quote:3lal9k9h]

En daarbij nog de gemiddelde tijd die nog te gaan is tot de batterij leeg is.
Maar door die digitale meter (die continu aan staat)in combunatie met de stilstand van de Van is daardoor iedere keer de batterij weer leeg.
Dit heb ik weer opgelost door een ladertje van 12V/2 ampere aan te sluiten.

RE: Volt of ampere meter

Dirk schreef:
Volt: om te zien hoeveel stroom er nog is (heel simpel gezegd dus)


Je ziet de spanning op je boord-net. Bij uitgeschakelde motor is dat een indicatie voor de gezondheid van je accu, maar het is niet als een benzinemeter die van vol tot leeg afloopt. Bij ingeschakelde motor kun je zien of je [dynamo] voldoende spanning levert (en dus o.a. de accu goed bijlaadt).

Dat laatste kun je directer zien met een amperemeter, omdat ja daarop de stroomrichting en -sterkte kunt zien. Dus niet alleen maar fun, maar een indicator voor het laden/ontladen van je accu (moet je hem wel op de goede plek aansluiten).

Minivan: hoe werkt dat met zo'n shunt? Want bijvoorbeeld een Smiths amperemeter is gemaakt om direct de stroom te meten; je moet volgens het aansluitschema de stroom die je wil meten door de meter leiden. Ik neem aan dat je voor zo'n shunt een specifiek type meter moet hebben en het niet met een willekeurige meter kan. Of mis ik iets?

RE: Volt of ampere meter

Ik zou de voltmeter nemen. Dan kun je als je je radio aanzet zonder de motor te laten draaien zien wanneer je op moet houden, anders is de accu leeg.

RE: Volt of ampere meter

@ eelke, ik denk dat bij de Smiths amperemeter de shunt bij in de meter is gebouwd. lees dit verhaal maar eens:

link

RE: Volt of ampere meter

Dat klopt ja, een amperemeter is in principe een voltmeter met een shunt. Vandaar ook mijn opmerking dat het wel niet met elke meter zal kunnen.

RE: Volt of ampere meter

Eelke schreef:
Ik weet niet 100% zeker wat je bedoeld, maar een multimeter ken ik alleen maar als een draagbaar meetinstrument voor in de schuur, dat je tevoorschijn haalt als er iets elektrisch te meten valt. Dirk bedoeld volgens mij een metertje voor in het dashboard van de auto.



oeps... helemaal verkeerd begrepen dus... :x |:(

RE: Volt of ampere meter

Shunt is eigenlijk gewoon een weerstandje. die het mogenlijk maakt digitaal weer te geven. toch?

RE: Volt of ampere meter

Eelke schreef:
Dirk bedoeld volgens mij een metertje voor in het dashboard van de auto.



yup. maar deze topic maakt een hoop duidelijk en dat was mijn bedoeling.
ik wil een klasiek tellertje en niet digitaal. (zijn ook erg duur. of niet dan Har? :D )

RE: Volt of ampere meter

Dirk schreef:
Shunt is eigenlijk gewoon een weerstandje. die het mogenlijk maakt digitaal weer te geven. toch?


Ook weer niet helemaal waar, maar ik wil hier niet te ver op doorgaan.
Het is alleen makkelijk dat je niet met dikke kabels naar je dash toe hoeft en je hoeft niet bang te zijn dat je te dunne kabels gebruikt.

De kosten van de meter vallen wel mee als je dagelijks in dit werk zit. Er wordt hier en daar nog wel eens wat vervangen.

RE: Volt of ampere meter

Maar kun je nog wel even vertellen of dat met een willekeurige meter kan (ik denk het niet eigenlijk) of dat je daar een speciale meter voor moet hebben, voor een shunt?

RE: Volt of ampere meter

Eelke schreef:
Maar kun je nog wel even vertellen of dat met een willekeurige meter kan (ik denk het niet eigenlijk) of dat je daar een speciale meter voor moet hebben, voor een shunt?



De meter die bij de shunt hoort is eigenlijk een voltmeter. De shunt is niets anders als een weerstand die de opgenomen spanning meet in mV.

Ik heb hier een shunt liggen met de gegevens;
50 mV 500 amp MKB11 00

Aan de 2 dunne draden die aangesloten worden komt dus gewoon een voltmeter tot 50 mV. Volle uitslag wil dan zeggen dat er een stroom over de shunt gaat van 500 amp.

Je zou dus elke willekeurige analoge of digitale Voltmeter aan kunnen sluiten maar dan zelf een schaalverdeling maken.

De rest van de gegevens is niet van belang, is alleen een nummer van de fabrikant.

RE: Volt of ampere meter

Ja, precies. En je moet een meter hebben met het juiste bereik, want je wil niet een shunt moeten leggen om volle uitslag op een normale voltmeter te krijgen :) Uiteindelijk zal een (bijvoorbeeld) Smiths meter ook met een shunt moeten werken, alleen dan intern in de meter. Misschien is het wel zo aan te passen dat je deze verplaatst naar buiten de meter.

RE: Volt of ampere meter

De shunt is natuurlijk wel in verschillende waardes te krijgen.
Er zijn shunts in de handel waar de weerstand versteld kan worden en dus kunt instellen op de mV van de voltmeter.
Dan moet je natuurlijk wel een amperetang hebben om een en ander af te regelen.

RE: Volt of ampere meter

minivan schreef:
Je zou dus elke willekeurige analoge of digitale Voltmeter aan kunnen sluiten maar dan zelf een schaalverdeling maken.


Ik doelde op deze opmerking; als je een amperemeter wilt maken van een voltmeter die normaal zijn volle uitslag bij 12V haalt, dan komt dat niet goed; dan blijft er bar weinig spanning over voor de eigenlijke gebruikers in het systeem. M.a.w., je kunt dus niet een willekeurige meter gebruiken. Of wel?

Hoe dan ook is de theorie wel leuk, maar je schiet er volgens mij niet veel mee op als je gewoon een mooi Smiths-klokje in je dashboard wil hebben.