waterinjectie

RE: waterinjectie

hoi,

is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met waterinjectie (om detonatie/pingelen) tegen te gaan.
Weet dat bijv dat ERL van die systemen verkoopt, maar die zijn niet te betalen....
Over zelfbouw heb ik ook wel eens wat gelezen. mischien heeft iemand toevallig nog iets liggen , of weet me meer te vertellen.....greetz RT

RE: waterinjectie

ik neem aan dat je de systemen van AQUAMIST bedoelt?

Ik zal kijken wat ik voor je kan doen, op een ander forum waar ik actief ben zijn er vozover ik begrepen heb 2 met zo'n systeem, ik zal de heren je e-mailadres doorspelen, met de vraag of ze contact met je willen opnemen.

Ik beloof nix maar beter als dit kan ik momenteel niet doen.
Je zou evt. het forum kunnen bezoeken en Aquamist in de zoekfunctie intikken, het zou nl. kunnen dat er een topic over loopt.

site: www.streetcars.nl

edit: ff de link opgezocht http://www.streetcars.nl/viewtopic.php? ... t=aquamist

RE: waterinjectie

Met het risico de halve wereld over mij heen te krijgen; ik ben van die andere helft van de wereld die vindt dat water injectie een lapmiddel is. Wat met probeert is verkeerde CR, mengselverhouding of ontstekingstiming te corrigeren (de symtomen te onderdrukken)door het mengsel te koelen met sproeiwater, mist. Nou ben je niet in slecht gezelschap als je het wel gebruiken wilt, Porsche gebruikte het bij de vroege Carrera Turbo's om de detonatie bij te hoge turbodruk tegen te gaan. Maar met de intrede van goede brandstofinjectie en zeker de programmeerbare onstekingstiming zijn ook zij er weer mee gestopt. Nu zie je het vaak alleen nog op groffe turbo-probeersels en in de dragracerij, waar natuurlijk alles mag om maar kannoneveel PK's te genereren.
Over de uitvoering: Aangestuurd door een boostsensor of een pingelsensor (laatste is lastig op zo'n ratelblok als onze A-series) neem je een ruitesproeipompje (met reservoir). Deze laat je via een nozzletje, van een oude verfspuit bijvoorbeeld, in de opening van de carburateur spuiten. Als je, zoals je naam doet vermoeden, met een turbo in de slag gaat, laat dan het water niet door de turbo gaan maar injecteer daarna. Het compressorwiel slingert al het water naar buiten tegen het compressorhuis, alwaar het neerslaat en dan loopt je turbo vol.
Succes,

RE: waterinjectie

tuurlijk ben ik het met je eens dat het een "lapmiddel"is , je geeft zelf al aan dat na gebruik van programeerbare ontstekingen en brandstof injectie, het bij porsche ook verdwenen is. Blijf ik hier toch zitten met muh A blok :? ( wat eigenlijk nooooooit bedoelt kan zijn voor zulke hoge vermogens)
toch wil ik proberen tot het uiterste te gaan dat ik water injectie wil/moet monteren. Mijn verbrandingskamers zijn vergroot naar 32 cc, omega deep dish pistons ,c verhouding van 1:8 ongeveer. en zo kan ik nog wel een uur doorgaan.

om dus op de water injectie terug te komen....zou een nozzle van een verspuit niet te grof zijn ... ze noemen het systeem van ERL niet voor nix aqua MIST

RE: waterinjectie

trouwens alvast bedankt..blackmini....

RE: waterinjectie

30 gram/minuut/5000 toeren voor een 1275 A+.
Solenoid met stelnaad en wisselrelais , schakelaar op de pook , de grootste siggfles die je kan vinden met schenktuit (niet op z'n kop) , hierop en in wat slangetjes , 1 daarvan naar je vacuum achterkant ejectorhuis (tarmakslangetje wat je niet gebruikt ivm K&N , en voila , gassen!!
Inregelen bij 5000rpm met een maatbekertje en dan timen (niet rijden).
Vette bak die me warm krijgt :P en het ruikt zo lekker :r .
Groetjes hoor , Kijk ff op woodandpickett etc. op de techniekfora bij ons , staat nog veel meer leuks dan water.
En Oh , voordat ik het vergeet , het is geen lapmiddel , de grootste scheepsdiesels in de wereld varen er ook mee (pak weg al 20 jaar) , zuinig , bijna geen nox gassen (1000% reductie) , betere verbranding en dan komt het stukje uitzetting er nog bij na de verbranding dus wat meer vermogen (5-10% kan je halen bij benzine) en dat heeft te maken met o.a. entropie en enthalpie (ja , ik heb m'n stoomdiploma nog ergens lang geleden gehaald!!).
Water expandeerd naar gas namelijk 1300 keer of zo t.o.v. het druppeltje wat er in ging (hangt weer af van temperatuur/druk/etc etc moeilijk in ieder geval).
Is het nooit opgevallen dat als het werkelijk lekker stortregent je motor mooier loopt !! :)
Groetjes , Jeroen2 :D :D
P.S. ik zal er morgen een foto van maken !!

RE: waterinjectie

jeroen2 schreef:
En Oh , voordat ik het vergeet , het is geen lapmiddel , de grootste scheepsdiesels in de wereld varen er ook mee (pak weg al 20 jaar) , zuinig , bijna geen nox gassen (1000% reductie) , betere verbranding en dan komt het stukje uitzetting er nog bij na de verbranding dus wat meer vermogen (5-10% kan je halen bij benzine) en dat heeft te maken met o.a. entropie en enthalpie (ja , ik heb m'n stoomdiploma nog ergens lang geleden gehaald!!).
Water expandeerd naar gas namelijk 1300 keer of zo t.o.v. het druppeltje wat er in ging (hangt weer af van temperatuur/druk/etc etc moeilijk in ieder geval).


Da's waar, maar bij zo'n boot heb je lekker veel water vooradig.... Als je motor detoneert zonder de waterinjectie en je tankje is een keertje leeg, dan heb je een probleem! Vandaar dat we het een lapmiddel vinden. Wellicht kan je een regenwater-vulsysteem op het tankje maken, dan houd je het tankje wel vol in ons land!

RE: waterinjectie

Je rijdt een half uur vol gas met 1 liter water.
Dus met 4 a 5 liter in je auto heb je al genoeg want dan moet je toch tanken voor brandstof !!
Dus je hebt ongeveer de verdeling 1 deel water op 6 a 7 delen brandstof.
Chech de foto voor m'n waterflessen en de slangetjes.
Die slangetjes zitten altijd op ML-spuiten e.d. , hierbij zitten nozzles , 1 van de nozzles gebruik je als filter in je fles , zoals je ziet ik heb er zat.
Je oude tarmakklepslangetje (wat een woord!!) , zet je naar je solenoidklepje , vanaf je sol. nog zo'n slangetje naar het vacuum onder je luchtklep.
Grote foto , 1.6Mbijters.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... lessen.jpg
Oh ja , spidi is 0.7ltr en siggy is 2ltr , kan ik kiezen welke ik wil gebruiken en heb ik voorraad.
Vorige september 2003 editie van minimag stonden er wat foto's van mij in maar de redactie had het verkeerd begrepen.
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: waterinjectie

jeroen2 schreef:
Je rijdt een half uur vol gas met 1 liter water.
Dus met 4 a 5 liter in je auto heb je al genoeg want dan moet je toch tanken voor brandstof !!



Aha, dat zijn handiger cijfers. Ik kan alleen de omgebouwde ruitenvloeistofreservoir-truuk en daar zit vaak erg weinig in. Dit is een veel beter voorstel. Zo heb ik al een turbo-blok kapot gedraaid gezien (niet mijn eigen, die bliezen we gewoon echt op), vandaar mijn voorzichtigheid.

RE: waterinjectie

Vorig jaar met de Belgium mountain trail op het circuit van Mols(belgie) reed ik 23 engelsen eruit , en zelfs de 'nieuwe mini one' van de redactie van minimag toen ik m'n waterflesje had gemonteerd.
Opblazen valt wel mee , meten is weten , je moet met een dichte naald beginnen , 5000rpm , langzaam open zetten , en meten , daarna hoef je er nooit meer aan te zitten , schoonmaken dan !!
Groetjes Jeroen2 d:)b

RE: waterinjectie

Met dat opblazen bedoelde ik mijn eerste turbo-experiment; daar bliezen we 'voor de wetenschap' gewoon de hele boel aan gort om eens te kijken hoever we konden gaan. Ach ja, nog jong en onbezonnen...(8 jaar geleden).

default

RE: waterinjectie

Ik kwam dit tegen tijdens mijn oneindige surferijen veel plezier er mee.
[url]http://journeytoforever.org/biofuel_library/ethanol_motherearth/me3.htm…]

RE: waterinjectie

uuhm..

what about the beproefde interkoelert (van de sloop uit een dieseltje b.v.) al dan niet in combi met water sprays op de koeler.

(overigens zou ik liever gewoon de boost een beetje zinnig houden want die 3x lagering is volgens mij niet bedacht voor 150pk)