Vertel eerst maar eens even wat vorr Mini je hebt en van welk bouwjaar.
- Login of registreer om te reageren
Vertel eerst maar eens even wat vorr Mini je hebt en van welk bouwjaar.
Ingediend door daniel bart op di, 13-07-2004 11:13
een rovermini uit 83
met een 100 blokje
het probleem is dat de radio stroom wegtrekt en niet voldoende stroom krijgt daarna valt hij uit en start ie opnieuw op
Je zou dan wellicht de dynamostroom/spanning kunnen checken, als deze lager is dan een bepaalde spanning valt de radio ook uit.
Ingediend door daniel bart op di, 13-07-2004 11:33
ik ga proberen vanmiddag mijn radio in een wagen van een vriend van mij te testen misschien is het wel de radio zelf die kortsluiting maakt ofzo
ps in ieder geval bedankt
:)" title="Evil" />
Ingediend door schuitemaker op wo, 14-07-2004 23:33
METEN IS WETEN.
hee, dat heb ik vaker gehoord.
zet een spanningsmeter paralel aan de radio tijdens het gebruik.
Daalt de spanning, dan trek je teveel stroom.
Is de spanning gedurig laag, dan zit er een weerstand in de verbindingen van je toevoerdraad (massakabel enz.)
Erik
Ingediend door daniel bart op do, 15-07-2004 17:36
ik heb het al anders aangepakt ik heb de bruine draad die naar je contactslot loopt heb ik afgetapt naar de voeding van mn radio en iik heb mn aarde gewoon met een schroefje in het chassis gedraaid hij doet het nou perfect
maar in ieder geval bedabkt
Ik heb ook een vraagje m.b.t. de autoradio. Ik ben niet zo'n techneut met elektra, maar een radio aansluiten moet toch makkelijk lukken.
Maar ik krijg hem niet echt aan de praat, dus vandaar deze reactie even.
Ik heb een radio met de volgende kabels, zoals te zien is op de foto's. Maar waar dient alles nou voor? Ik snap die symbolen niet allemaal. De speakers haal ik er zo uit, maar die andere? En welke moet ik dan waar op aansluiten?
Uit mijn dash komen 4 draden voor de speakers, dan nog twee draden voor de antene, die samen komen in zo'n grote stekker (waarom twee draden?) en er lag nog een losse zwarte draad (misschien voor de aarde??)
Ik snap niet precies welke draden ik nou waarop moet aansluiten (speakers spreken voor zich, dat lukt me nog wel)
Er zat trouwens al een radio in, maar deze heb ik eruit gehaald. Stom idd dat ik niet eerst ff gekeken heb, maar goed...
De draden die uit het dash komen zijn allen zwart of rood van kleur, dus echt werken met kleuren werkt nu niet. Maar als jullie me kunnen uitleggen wat ik in ieder geval moet controleren en aansluiten dan is dat alvast een begin. Ik wil die radio ff aankrijgen.. Hoe check ik nou welke draad waar vandaan komt? Waar zouden de verschillende draden heen moeten lopen?
Blauw is afstandbediening, geel en rood zijn plus en zwart is min. Op de gele en rode zal wel staan of het permanent of geschakeld is.
Je kunt het beste met een multimeter ff de draden controleren. De zwarte kan heel goed de min zijn. De twee rode kunnen plus zijn, nu moet je er alleen nog achter zien te komen welke permanent is en welke geschakeld.
Eerst proberen zonder je contact aan te zetten en dan meten. Dan contact op stand 1 zetten en nogmaals proberen en als je dan nog niets hebt, contact op standje 2 zetten en nogmaals meten.
Kan je aanraden er dan ook gelijk labeltjes aan te hangen.
Je bedoeld dus meten wat uit mn dash komt? Want moet je de radio ook aarden? Of gaat dat via de antene draad?
En waar moest permament op en waar geschakeld? Wat was het verschil?
Lijkt me wel verstandig om vanuit daar te gaan meten. Ik neen aan dat daar ook de draden uitkomen. Die zul je dus kunnen gebruiken.
Het aarden van ja radio gaat via de min (zwart). De permanente en geschakelde gaan beide naar de radio. De permanente is er alleen maar voor dat de radio stroom heeft om de zenders te onthouden.
Je kunt er ook voor gaan om alles eruit te halen zelf geheel opnieuw te beginnen. Heb ik ook gedaan, aangezien ik niet vertrouwde wat de vorige eigenaar gedaan heeft.
In dit topic kun je zien wat je moet doen om het rechtstreeks op de zekeringenkast aan te sluiten.
Tja alles eruit halen hoeft niet, want wat er ligt ziet er zeker goed uit, nette goede dikke draden.
Maar net wat ik zeg, alles wat eruit komt is rood en zwart. Dus lastig om weer te kijken.
Maar wanneer ik iets doormeet met een multimeter, wat zou ik dan waar moeten vinden?
Wat je moet doen is een soort van cirquitje maken. Je kunt het ook met een lampje doen. De ene kant aan het draadje, de andere aan de carrosserie. Als het lampje gaat branden heb je stroom. Kan met een multimeter ook, als je spanning hebt is het al voldoende. Natuurlijk wel op de eerder aangegeven momenten.
In dit topic kun je zien wat je moet doen om het rechtstreeks op de zekeringenkast aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik van de zekeringenbox wegblijven.
Trek vanaf de accu een 1,5mm2 kabel naar de rode kabel van die zwarte blok.
Zeker deze net na de accu af met 10A
Trek vanaf een massapunt een 1,5mm2 kabel naar de zwarte kabel. Deze moet je niet afzekeren!
Meet op je contactslot de pool welke stroom krijgt als je sleutel omdraait.
Trek hier vanaf een 1,5mm2 kabel naar de gele kabel.
Deze mag, maar hoef, je niet af te zekeren
Blauwe en bruine kabel kun je laten zitten.
Tenzij je een versterker hebt, sluit je de blauwe aan op de remote van de versterker, ook 1,5mm2. (onafgezekerd)
Of als je een elect. antenne hebt. Dan sluit je de blauwe aan op het motortje van de antenne.
Oke, ik zal hier eens mee aan het werk gaan!
Bedankt voor de reacties!
RE: welke kabels
Ingediend door daniel bart op ma, 12-07-2004 23:38
hoi ik ben een leek met electra
kunnen jullie mij vertellen hoe ik mijn autoradio kan aansluiten toestraks aan het pielen geweest maar krijg op een of andere manier te weinig stroom dus valt de radio elke keer uit
groeten daan
alvastr bedankt