Wielbouten tekort?

default

RE: Wielbouten tekort?

Ik heb 2e hands GB velgen gekocht maar tijdens het monteren zag ik dat de wielbouten ± 2 cm. tekort zijn. Is het gebruikelijk dat je deze bij het plaatsen van sportvelgen ook moet vervangen? Kan je alleen de wielbouten vervangen of moet je de complete wielnaaf vervangen?

bvd,

Peter

RE: Wielbouten tekort?

Nee, alleen je wiebouten is voldoende. Is precies hetzelfde wanneer je van stalen velgen naar lichtmetalen velgen gaat, zijn je wielbouten ook te kort.

Let natuurlijk wel goed op de juiste schroefdraad aangezien die van een Mini anders is dan de doorsnee 'Duitser', maar bij een minicentre of sloop hebben ze ze vaak zo liggen. Is trouwens meestal geen goedkoop geintje al je bouten vervangen.

Als je je naaf eraf haalt kun je die bouten er heel makkelijk uittikken en vervolgens vervangen door de langere.

RE: Wielbouten tekort?

Dit is echt de eerste keer dat ik dit hoor. Weet je zeker dat het velgen zijn die onder een Mini horen?

Dennis

default

RE: Wielbouten tekort?

Vreemd verhaal.
Ik heb bij Dikkie ook GB's zitten en de wielbouten zijn gewoon standaard. Nergens last van.

Misschien heb je verkeerde wielmoeren.

grtzz Martin

RE: Wielbouten tekort?

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Volgens mij heb je alleen langere wielmoeren nodig als je met spacers gaat lopen klooien. Je moer is behoorlijk breed, de bouten komen er zowieso nooit door heen, wellicht wordt je daarom op het verkeerde been gezet. Wel even goed uitzoeken natuurlijk, je wil geen wiel verliezen. En wat martin ook zegt: Heb je wel de goede wielmoeren?

RE: Wielbouten tekort?

ik weet niet hoe dik die GB's zijn , maar op mijn Van kan ik mijn lichtmetalen wielen ook niet goed vastzetten met de bestaande (standaard) bouten.

ze zijn in ieder geval te krijgen in verschillende langere lengtes:
http://www.ears.co.uk/acatalog/Online_C ... ds_92.html

.. en inderdaad heb je afhankelijk van het soort wiel ook andere / bijbehorende moeren nodig .. check het schuine stukje dat in het wielgat zit. Mijn Cooper had moeren met een soort ingebouwd schoteltje zodat je de moer niet rechtstreeks op het wiel vastdraait.

Tip van Flip: als je nieuwe bouten monteert zet die dan eerst goed vast met je oude stalen wiel er op, dan trek je de ribbeltjes goed in je flens, zonder dat je (te) veel kracht op je lichtmetalen velg uitoefent.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Wielbouten tekort?



e>

, alleen je wiebouten is voldoende. Is precies hetzelfdSchampje van stalen velgen naar lichtmetalen velgen gaat, zijn je wielbouten ook te kort.
[/quote]

wat is nu te kort de wielbouten of moeren, en niet twee keer hetzelfde.

RE: Wielbouten tekort?

hoi :D ,

als je langere wielbouten nodig hebt ik heb ze liggen. we wonen vlak bij elkaar. laat maar weten als je wilt hebben.

RE: Wielbouten tekort?

Theo schreef:
Schamp":gpy72ics]Nee, alleen je wiebouten is voldoende. Is precies hetzelfde wanneer je van stalen velgen naar lichtmetalen velgen gaat, zijn je wielbouten ook te kort.




wat is nu te kort de wielbouten of moeren, en niet twee keer hetzelfde.[/quote:gpy72ics]
Problemen met het lezen van NL Theo?

pvdw":gpy72ics]Kan je alleen de wielbouten vervangen of moet je de complete wielnaaf vervangen?[/quote:gpy72ics]
Nee alleen je wielbouten is voldoende. Snap je hem? En hoe kan een moer nou tekort zijn? (afgezien van het feit dat je een hoge aantrekkracht moet hebben en de moer dus langer moet zijn dan 'normaal'). Zolang je niet 40 ton aan bomen oid in je Van gaat laden kan een wielmoer van een Mini natuurlijk nooit tekort zijn.

Bij lichtmetalen velgen moet je altijd moeren hebben met een ingebouwd schoteltje zoals Theo vd Bogaard dat schreef (een minder scherpe tophoek kan ook). Wanneer lichtmetalen velgen vast gaat zetten met gewone moeren van stalen velgen ontstaat de kans op koudlassen waardoor je je moeren dus met geen mogelijkheid meer loskrijgt dan met heel lomp geweld.

De tip is heel goed. Ik doe het altijd met een geschikte dopsleutel als spacer. Kun je je naaf in de werkbank laten staan, hoef je niet onder je Mini te hangen en zie je de ribbels en inkepingen ook beter.

RE: Wielbouten tekort?

Zolang je niet 40 ton aan bomen oid in je Van gaat laden kan een wielmoer van een Mini natuurlijk nooit tekort zijn.



Theoretisch zou een wielmoer ook te kort kunnen zijn.
De moeren van mamba-velgen of revolutions vallen in de gaten en pakken zo de bouten.

Bij mijn velgen steken de bouten dus ook niet uit de velgen en tekort zijn ze niet :)

Wouter

RE: Wielbouten tekort?

Ok, kan, maar dan moet je velgen hebben die daar speciaal voor gemaakt zijn. Er is een tijd geweest dat uitstekende wielmoeren als lelijk en oudbollig werd beschouwd. Toen werden er velgen gemaakt waarbij het eerste deel van het boutgat extra breed was waardoor daar de kop van de moer in kon vallen. Je ziet het nu bijvoorbeeld ook nog steeds bij Mercedes of luxe losse velgen.

Maar dit neemt nog steeds niet weg dat ze niet te kort kunnen zijn. Het is niet zo dat ik gelijk wil hebben hoor Wouter.... ;)

RE: Wielbouten tekort?

Theoretisch zou een wielmoer ook te kort kunnen zijn.
De moeren van mamba-velgen of revolutions vallen in de gaten en pakken zo de bouten.



als een moer niet zichtbaar is wordt hij niet korter natuurlijk :-)


praktisch (itt tot theoretisch) kan een wielmoer alleen tekort zijn als iemand er een stuk afgehaald heeft .. een moer wordt met een bepaald doel gemaakt, in dit geval het vasthouden van een wiel op de naaf daarvoor is schroefdraad nodig in de moer en op de wielbout.. als 1 van de twee niet van voldoende lengte is is de verbinding niet goed .. en dat kan nare gevolgen hebben. Zolang je niet met afgezaagde moeren werkt moet je er van uitgaan dat de wielmoer volledig op de wielbout gedraaid moet worden (liefst met het juiste koppel, als je ze te strak vastdraait laat 1 van de 2 schroefdraden het afweten en is je verbinding weer naar de maan).
Als je te korte wielbouten hebt en je kan de moeren slechts een paar slagen vastzetten is dat ook niet voldoende. Dan heb je dus langere bouten nodig.


FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wielbouten tekort?

Theo van den Bogaard schreef:
als een moer niet zichtbaar is wordt hij niet korter natuurlijk :-)



Nee dan is hij er zeer waarschijnlijk niet, tenzij het onzichtbare moeren zijn. Misschien ook wel cool: moeren waar een stuk draadeind uitsteekt. Lijkt het net of je geen wielmoeren meer op je bouten hebt.

(jaja ik weet het ik heb even geen zin meer in werk en 'verveel' me nu dus)

RE: Wielbouten tekort?

Maar dit neemt nog steeds niet weg dat ze niet te kort kunnen zijn. Het is niet zo dat ik gelijk wil hebben hoor Wouter....



Als de moer te kort is, komt hij in mijn geval niet bij de bout, dus het kan wel :)

Wouter (graag laatste woord)

RE: Wielbouten tekort?

Nee want dan is dus de bout te kort en niet de moer. Een moer kan niet te kort zijn tenzij je er een stuk afzaagd zoals Theo vd B al zei.

Echt het kan gewoon niet!

(Ik heb lekker toch het laatste woord :P )

default

RE: Wielbouten tekort?

Schamp schreef:

Echt het kan gewoon niet!



Is afhangkelijk van welk type moer je gebruikt.
Ik heb hier vijf Mini's staan waarvan er drie met een ander type moer.

De moer van een standaard stalen velg is stukken korter dan die van mijn Special Rims.



Aaan de rechterkant op de foto zie je dat beide moeren even lang zijn.
Maar voor het doel waar deze bedoeld is, is de meest linker moer te kort. Deze zit tegen de velgrand terwijl de tweede in het gat valt.
Wanneer bij het monteren van een velg de draad van de bout twee windingen buiten de velg steekt zal je deze met de meest rechter moer WEL vast kunnen zetten. Met de meest linker NIET, want deze zal er maar slechts een drietal windingen opgedraaid kunnen worden. De moer is dus te kort voor deze velg.
(of zo iets)

grtzz Martin

(die altijd gelijk heeft)

RE: Wielbouten tekort?

Zullen we hier eens een stel fylosofen opzetten want volgens mij komen we redelijk in de buurt van het kip en het ei.

Als je een moer hebt die maar 2 slagen kan maken en daarna niet verder aangedraaid kan worden, kun je die moer wel 2 meter lang maken, het zullen altijd maar 2 slagen blijven. Als de lengte van de moer dus niet van invloed is op het aantal slagen (daar ging het tenslotte om) blijft er dus maar 1 ding over, de bout is te kort. Moeren waarvan de koppen heel anders zijn doet er in dit geval niet toe. Je zou dan koeien met varkens vergelijken. Ik blijf er dus bij dat de bout gewoon te kort is. Zucht

Lekker toch het laatste woord! :9 En ik heb ook nog eens gelijk :P

default

RE: Wielbouten tekort?

[negeer mode aan] |:( [/negeer mode uit]

RE: Wielbouten tekort?

Ontkennende fase Martin?

RE: Wielbouten tekort?

welles :)

Wouter

RE: Wielbouten tekort?

Moer is niet te kort, alleen een verkeerd type :)

Dennis

RE: Wielbouten tekort?

ALs je nou wilt weten of je moer te kort of te lang of dat je bout of te kort of te lang is heb ik mischien wel een handig oplossinkje.

1. Je haalt je wiel ff van je auto af.
2. je telt het aantal omwikkelingen van je bout
3. je telt het aantal omwikkelingen van je moer
4. je draait je moer op de bout
5. markeer de plaats waar je moer geeindigd is
6. draai je moer van de bout
7. tel het aantal omwikkelingen op de bout tot aan je gemarkeerde gedeelte
8. bekijk verschil met aantal omwikkelingen moer
9. trek hier je conclusie uit

erik

RE: Wielbouten tekort?

[size=85:ti0qhktu][topics samengevoegd - Crispy][/size:ti0qhktu]
Beste mensen,

Ik heb net een paar worsten velgjes 2de hands op de kop getikt en deze gemonteerd.. ipv de 10inch stalen velgen.

Echjter na enige tijd rijden kwamen de moeren gewoon los.. ik weer vastgedraaid maar dit mag niet baten.. iemand een idee waardoor dit komt en hoe dit is op te lossen?

Bij voorbaat dank!

RE: Wielbouten tekort?

Daar moeten in ieder geval andere moeren op dan bij de standaard velgen!!

NIET mee blijven rijden!!

RE: Wielbouten tekort?

daar horen van die langere op idd ;)

Jaapio

RE: Wielbouten tekort?

Dat dacht ik al :-)

Is dit ook een standaard maat.. of als ik bij een winkel zeg 12 *5,5 dan weten ze t ook wel?

Thanks!!! :)\\_

RE: Wielbouten tekort?

Nee, de moeren behoren bij de velgen.
Mocht je naar de winkel gaan, kan je het beste ff je velg meenemen.

Groet ron

RE: Wielbouten tekort?

Ik zou de 10" weer even monteren en met zo'n 12" velg langs zo'n zaak rijden.
Kan je gelijk zien of de moeren die je koopt goed in de velg passen.

Edit: Bah, net te laat :P

RE: Wielbouten tekort?

Er is wel een verschil tussen bouten en moeren hoor! De discussie loopt hier een beetje doorelkaar...

Of je langere wielbouten nodig hebt hangt af van de dikte van het velghart van je nieuwe velgen. Ik zou in ieder geval 1.5x de bout diameter aanhouden als minimale lengte van het draad wat nog door de velgen heen steekt, liever nog 2x.

Of je andere wielmoeren nodig hebt hangt af van de vorm van de gaten in je nieuwe velgen. De standaard moeren voor stalen velgen zijn afgerond waar ze de velg raken, voor lichtmetaal moeten ze vaak conisch zijn maar andere vormen komen ook voor.

Aangezien nieuwe velgen onder styling vallen verplaats ik dit topic uit standaard techniek

RE: Wielbouten tekort?

Meestal wordt het minimale aantal slagen van 7 aangehouden... (maar dat is bij Metrisch draad...)

RE: Wielbouten tekort?

Ok dat kan ook, ik ging even uit van de waardes die in het algemeen gebruikt worden voor de "engagement" lengte in staal.

Ik heb de discussie trouwens even toegevoegd aan een vergelijkbaar bestaand topic

RE: Wielbouten tekort?

in ieder geval bedankt voor de reacties!

De velegen zijn er inmiddels onder vandaan en ik neem deze mee naar de eerst volgende clubdag.

Thanks!!!