wielen 13"7J gemonteerd -----> bekeuring?????

RE: wielen 13"7J gemonteerd -----> bekeuring?????

goedenmiddag,

ik heb de (dikke) wielen onder mijn mini gemonteerd en nu ben ik aangehouden.
nu moest ik me auto even een weekie uitlenen aan oom agent want die zou hem wel even gaan checken.

nu werd ik vanmiddag gebeld dat er 2 dingen aan mankeerde

-uitlaat te veel herrie (32DB teveel)
-spoorbreete klopt niet (komt door de velgen zegt hij)

maar hoe zit het nou met die spoorbreete. in principe blijft je ET waarde toch gewoon hetzelfde en hoe met je je spoorbreete nou precies aan de binnen of de buitenkant van de band?
ik heb er ook een sportspack verbrederset op gemonteerd. maar ze zeiden dat dat niet uitmaakt omdat ze NIET uitsteken maar de spoorbreete niet meer klopt.

wie kan mij meer info erover geven?

alvast bedankt,
jurgjan

uitlaat kan, en zal dus ook wel...
maar 32 Db vind ik wel erg té veel, elke 3 Db is een verdubbeling van het geluid... :x :?

spoorbreedte kan alleen als je spoorverbreders erop hebt, volgens mij heeft dat niets met de velgen te maken...
Afhankelijk van welke mini je hebt, zijn er mini's met smalle en brede wieltrommels.
Als die van jou standaard smalle had, en je hebt nu brede, kan het verschil ook aanwezig zijn.

Peter schreef:
uitlaat kan, en zal dus ook wel...
maar 32 Db vind ik wel erg té veel, elke 3 Db is een verdubbeling van het geluid... :x :?

kan wel.. je mag 87Db ofzo.. duzz als jij 120Db maakt ... dan moet je wel heel erg je best doen (maar niet onmogelijk)

Peter":175bv877]
Afhankelijk van welke mini je hebt, zijn er mini's met smalle en brede wieltrommels.
Als die van jou standaard smalle had, en je hebt nu brede, kan het verschil ook aanwezig zijn.[/quote:175bv877]

Of meneer agens heeft niet die breedt gemeten, maar de buitenkant velg.. anders kan het idd alleen door smalle/brede trommels..

Ik zou in beroep gaan!

Jaapio

offtopic: Race-eend zijn DTM maakt 128Db

Ik zit zelf even te twijfelen, of spoorbreedte niet de maat is van het midden van de banden.
Dan kan een extreme E.T. waarde wel degelijk een (meetbaar) verschil veroorzaken.

jaapio1984 schreef:

kan wel.. je mag 87Db ofzo.. duzz als jij 120Db maakt ... dan moet je wel heel erg je best doen (maar niet onmogelijk)

Als je Mini 120 dB maakt, vindt je het niet gek dat de politie je aanhoud.... :x ;)

Even 'gegoogled' en kwam het volgende tegen;

--------------
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen, ze ook verder naar binnen moeten komen. (het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven) en

Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.

--------------

Succes! Hopen dat de volgende keer de koffieautomaat op politie kantoor niet stuk is en oom in een betere bui is...

Er rijden heel veel Mini's rond die een verkeerde spoorbreedte hebben. Mijn Estate staat op schijfremmen en dat mag ook niet, omdat ie in die uitvoering nooit geleverd is en dan ook een grotere spoorbreedte krijgt.

Ik zou die uitlaat er direct onder vandaan gooien, want die heeft dit in feite veroorzaakt. Die 120 db is echt een bak herrie, je wordt gegarandeerd weer aangehouden.

Dennis

ja die uitlaat doe ik ook wel wat aan heb het toch een klein jaartje volgehouden. was ook 1 pijp zonder dempers :(

maar die spoorbreete hoe moet die nou gemeten worden
-binnenkant wiel links naar binnekant wiel rechts
-hart wiel tot hart wiel
-buitenkant wiel links naar buitenkant wiel rechts

alvast bedankt,
jurgjan

hart wiel, naar hart wiel (band)

Groet ron

Spoorbreedte is de breedte tussen de middens van het loopvlakken van de banden. Deze kun je meten door van de [u:m2451j8j]binnen[/u:m2451j8j]kant van de ene band tot de [u:m2451j8j]buiten[/u:m2451j8j]kant van de andere band te meten. Het kan heel goed zijn dat oom agent van buiten tot buiten meet en daardoor een foutieve waarde hanteert; dat verhaal heb ik al erg vaak gehoord.

Die open pijp is gewoon dom, dan geef je oom agent alleen maar reden om je aan te houden en te zeuren. Afgezien van de herrie en twijfelachtige vermogens-'toename' is dat niet handig. Een Mini op zichzelf geeft al genoeg bekijks. 120dB is niveau gehoorbeschadiging ofzo? Volgens mij is het geluidsvermogen groter dan het aandrijfvermogen, haha. :9

Hoi heb het even opgezocht en ik denk dat dit je kan helpen

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf

naar beneden scrollen 3.5 krachtoverbrenging en assen
eventueel afprinten en meenemen

Grtzzzz Steve

vraag de agent waar hij de 'originele spoorbreedte' vandaan heeft, welke waarde die heeft...

juist omdat sportspackvelgen af-fabriek geleverd zijn, moet er een goedkeuring zijn voor bredere velgen...

Mijn mini was ook alleen afgekeurd op de brede wielen omdat deze er niet op mochten omdat dan inderdaad de spoorbreedte te groot word. De banden mochten wel omdat deze ook origineel geleverd werden met sportspack. (175/50) Originele sportpack wielen zijn pas vanaf een bepaald bouwjaar en dan zal de spoorbreedte misschien breder mogen zijn of zal deze net binnen de tolerantie vallen ? Deze zitten een stuk verder naar binnen dan 7J velgen.

Sportspack is 6J en geen 7J en hebben ook nog eens een hele kleine offset, want ze vallen erg ruim binnen de sportspackverbreders. Het abnormale geluidsniveau van de uitlaat heeft gewoon de aandacht getrokken en toen zijn ze verder gaan zoeken.

De waardes wat betreft de originele spoorbreedte hebben ze waarschijnlijk bij de politie met een druk op de knop bij de hand en hoe ze dat moeten meten zullen ze ook wel weten, ze zijn niet helemaal gek.

Dennis

Kunnen we het hier vanaf nu bij de spoorbreedte houden?

Meer over dB bekeuringen kan je hier lezen:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=17143

Ik vind het echt de grootste onzin dat ze daar moeilijk over gaan doen. Dan kunnen ze ook al die sjonnie bakken wel van de weg halen. Zolang de wielen niet meer dan 3cm per kant uitsteken moet het gewoon geen probleem zijn volgens mij. Ik vind het maar een slappe grap van die agent. Succes er mee!

Beste Jurgjan,

Ik las je verhaal en kan je het volgende vertellen:
1)De geluid van je uitlaat kan hij NOOIT meten want ik weet uit ervaring dat de politie in NL wel een meetapparaat hebben maar ze weten niet hoe die werkt.
Vraag daarom om een rapport over je geluid.
2)Over de breedte van je band vind ik maar raar, hoe komt hij erbij, welke feit nummer staat erbij?
Mail me dan kan ik het voor je uitzoeken.
Mail of reageer aub.
Want ik kan het zo opzoeken wat hij wilt en ermee bedoeld.
Tot horens

SPOORbreedte is wel degelijk van belang, en een ander punt dan de "30mm uitsteken regel". Spoorbreedte heeft ook opzich niets met de breedte van de banden te maken. Wél met de ET waarde van je velgen. Voor de niet ingewijden, eventjes zoeken op internet wat dat is. En met eventuele spacers, maar ik geloof dat die überhaupt niet zijn toegestaan (officieel).

Geluid kunnen ze wel degelijk testen maar hier is wel een goedgekeurde opstelling voor nodig. Dat kan inderdaad niet zomaar langs de kant van de weg. Dat doen ze bij de RDW. Maar dat is een andere discussie dan het spoorbreedte verhaal. ;)

Herkenbaar, ik had het een tijd geleden ook zoiets (zo'n 15 jaar geleden alweer)

Ik was met Ogenblikje naar de keuring geweest in Huissen en reed nog even langs Jeroen in Den Bosch
(ik dacht ik neem het er gelijk maar even van om weer met een mini op de weg te zitten)

Ik spotte een rijkspolitie wagen achter me en hield me schuil achter een andere auto, tot dat die afsloeg :(

Ja hoor het kon natuurlijk niet uitblijven met zo'n beschilderd bakkie, ik moest aan de kant..... :x

Keurings bewijs kon ik dus laten zien,
1 koplmap, 1 band, 1 remleiding wat wielbouten (waren lange maar afgebroken) Achter subrame moest vervangen worden.
Maar het ging dus de agenten om het breed staan van de wielen

Het waren Dunlop velgen met 145 bandjes ipv 165 dus aardige ballonbandjes dus.

De agenten dachten dat ik spoorverbreders had, die had ik echter niet, ik had brede remtrommels achter.
Dat geloofde men niet en moest 1 wiel er dan maar eens afhalen. :x

Nou het waren dus inderdaad brede remtrommels

Toen kreeg ik een preek over wielen buiten de auto staan, was gevaarlijker en werd verduidelijk door een tekeningetje wat hij maakte (stel daarbij voor je orginele velgen en die omgekeerd op je mini zetten)

toen zei hij dus dat dat voor mijn eigen verantwoordelijkheid was

Ik gaf al aan dat dat voor heel de auto toch al gold toch?

in ieder geval mocht ik door rijden, maar omdat die mini al 2 jaar niet gekeurd was bij vorige eigenaar kreeg ik een waarschuwing dat als ik nog een keer werd gezien ik een bekeuring zou krijgen voor de APK.

niet gek dat je hier mee aangehouden word toch?

in de 3 jaar dat ik hem heb gehad was dat overigens toch wel de enigste keer dat ik ben aangehouden ! d:)b

ja das waar

@estate79 wielbasis heeft niets met je spoorbreedte te maken.

Je mag officïeel slechts enkele procenten van je spoorbreedte afwijken.
En inderdaad wijkt de spoorbreedte van ongeveer half nederland af van de "echte" spoorbreedte, alleen al door het plaatsen van velgen met een andere et.

oftewel, ik mag banden van een meter breed onder de auto leggen, als het hart van de band maar op de zelfde positie blijft liggen ;)

In principe wel (met geschikte verbreders)... Maar ik denk dat er ook nog een beperking is m.b.t. het breder worden van de auto.

estate79 schreef:

Wielbasis
De wielbasis van de personenauto mag niet
meer afwijken dan 1% van de waarde zoals
vermeld op het kentekenbewijs of in het
kentekenregister.

er staat ook een tekening bij van waar tot waar je moet meten

op mijn kentekenbewijs staat 214cm (clubman estate)

dus 1% van 214 is 2,14

dus de maximale spoorbreedte mag zijn 216,14
dus je kan op de originele banden normaal maar 1 cm breder gaan (per band)

Het spijt me, maar dit is een conclusie van lik me reet!!!
Je begint te vertellen over de wielbasis en je trekt er een conclusie uit betreffende je spoorbreedte???

Ga eerst eens zoeken wat spoorbreedte en wielbasis zijn!!

Groet ron

@ Ron:

Het viel mij ook op maar BCheM was ons al voor. Zullen we samen een Mini van 2,14m BREED bouwen? Het schijnt dat dat mag! :P

Ik zal m'n clubbert eens nameten.
Op de boerderij hebben we nog wel enkele trekkerbanden liggen.

Anders maak ik op de draaibank ff verbreders.....

Groet ron

BCheM schreef:
@estate79 wielbasis heeft niets met je spoorbreedte te maken.

Je mag officïeel slechts enkele procenten van je spoorbreedte afwijken.
En inderdaad wijkt de spoorbreedte van ongeveer half nederland af van de "echte" spoorbreedte, alleen al door het plaatsen van velgen met een andere et.

nee bchem je hebt gelijk (bedankt voor de rechtzetting) ;)
maar vergissen is menselijk en het staat op dezelfde pagina waardoor ik me verkeek
maar je kan op die site er wel meer over te weten komen eventueel zelfs een mail sturen

gelukkig zijn we niet allemaal zo dom als ik he :(

p.s. de wereld zou toch saai zijn als we allemaal engineer zouden zijn he :D

Het mag dus lekker breed

Hier zit het wel binnen de (achter) verbreders

maar blijkbaar later toch veranderd en nu wel buiten de verbreders

en voor Ayla ééntje met trekker banden :P

Deze Mini had een V8 en deed aan autotrek :)" title="Evil" />

en hier een No Go fun mini

Ja ik weet het ze komen uit mijn album van me link hieronder ;)

Even een ander hoekje aansnijden over het breder worden van de Mini. :+)

Is het niet zo dat een homeloga... [size=75:3vm36ei0](wat een moeilijk woord zeg)[/size:3vm36ei0] ...typegoedkeuring ook voor alle andere auto's van hetzelfde type geldt?
Om mijn vraag duidelijker te maken: De Sportspack Mini is goedgekeurd, mag je dan dergelijke verbreders ook op elke andere Mini schroeven?
Als ik het namelijk strak neem, en daarmee gelijk lekker off topic ga, mag ik bijvoorbeeld ook geen 1300 blok in mijn Van zetten. De Van is naar mijn weten namelijk nooit als 1300 geleverd.

Lekker duidelijk al die verschillende regels. :?

Je hoeft geen engineer te zijn om na te denken en te lezen wat er staat...

Groet ron

Hier nog even 2 fotos van een engelse Mini

het hart van de velg ligt hier wel goed diep

Da's geen mini. Da's een grasmaaier O:)

Groet ron

Wat betreft die geel groene Mini: bolle spatborden, treeplanken.... ga dan maar kever rijden he! ;)

Hier een nederlandse variant met flinke uitbouw maar niet zo extreem als bovenstaande fotos

Is nu van Ramon, maar deze foto's ingenomen in '95

Toen was volgens mij een Bert de eigenaar :?

Maar hieronder ligt een VW Golf achter as als ik me niet vergis

Wat ome agent daarmee nu aan moet :?

Beste Jurgjan,

Om terug te komen op je bekeuring van je uitlaat kan ik je het volgende vertellen:
Ik heb het nagevraagd bij een verkeers medewerker van de politie en hij vertelde mij het volgende:
De Nl politie heeft GEEN meetappartuur, dus zo kunnen NOOIT de geluid van je uitlaat meten.
Ook hebben zij niet de recht/macht/bevoegheid om je MINI mee te nemen oftewel onderzich nemen zodat ze bij de RDW een metingen kunnen doen!
Dus dat is ontrecht!!!!!!!!!!!
Ook kan wil graag weten wat de feitnummer is dat in de bekeuring staat, deze kunnen in het midden, rechts van de bon vinden.
Over je band kan ik je vertellen dat je het in de RVV na moet kijken mocht dat niet lukken moet je het even zeggen dan kijk ik het voor je na.
Als je vragen hebt dan hoor ik dat graag.

Er worden nu verschillende zaken doorelkaar gehaald. Voor elke auto op de openbare weg in Nederland is een typegoedkeuring afgegeven. Op het moment dat ie daar niet meer aan voldoet moet ie in principe herkeurd worden. Dat dat vaak niet gebeurd is een ander verhaal.

Als de spoorbreedte, het motorvermogen of iets anders dat onder de typegoedkeuring valt is veranderd voldoe je niet meer aan de wet en heb je dus in principe een probleem. Ik zeg in principe, de realiteit is vaak anders.

Ik heb zelf een Estate op schijfremmen. Een Estate is nooit geleverd op schijfremmen en voldoet dus niet aan de typegoedkeuring en zou dus in feite herkeurd moeten worden.

Een ander voorbeeld: vermogenstoenames van meer dan 20%....herkeuring..in principe.

Het gekke is wel dat een gewone saloon die oorspronkelijk op trommels stond en is omgebouwd naar schijfremmen weer wel mag, omdat er typegoedkeuring is voor dat type met schijfremmen.

Dat oom agent je auto niet in beslag mag nemen, omdat ze illegale praktijken vermoeden is onzin. Een aflevering van Wegmisbruikers geeft al voldoende voorbeelden dat het mag.

En geluidsmetingen kunnen ze ook doen, vraag het maar aan een hoop motorrijders die bekeuringen hebben gekregen voor te luidruchtige uitlaten.

Dennis

ja klopt
ik rijd ook motor en heb ook een bekeuring gehad voor mijn uitlaat geluid
helaas |:( maar heb ze er nog opzitten

Mensen de uitlaat db discussie is al eens gevoerd, namelijk hier:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 530#195530

Verder verplaats ik dit topic uit Technische Modificaties & Tuning, voor het forum vallen andere velgen namelijk onder Styling...

Niet voor elke mini is een typegoedkeuring afgegeven...

Als je een gemodificeerde mini importeerd, dan kan er van alles veranderd zijn...
Dus kunnen ze je later niks meer maken...
Zeker tegenwoordig meten ze helemaal niks meer bij import, dus alles mag (binnen redelijke grenzen)

Hmm een 1300 hayabusa blokje ipv een 1300 A-series in de marcos, staat alleen maar dat ik een 1300 erin heb zitten, niet eens voorwiel of achterwiel aangedreven...

Groenten,
Henko

minimarcos schreef:
Zeker tegenwoordig meten ze helemaal niks meer bij import, dus alles mag (binnen redelijke grenzen)

Afgelopen vrijdag bij de RDW geweest om intevoeren, het eerste wat ze deden: Wielbasis en spoorbreedte meten! Weet niet of dit een standaard procedure was maar hier ging het om een originele, dus geen problemen mee gehad.

Dat oom agent je auto niet in beslag mag nemen, omdat ze illegale praktijken vermoeden is onzin. Een aflevering van Wegmisbruikers geeft al voldoende voorbeelden dat het mag

en dat is onzin? omdat het in een tv programma komt, is het altijd juist wat ze zeggen?

in wegmisbruikers zeggen ze wel vaker grote onzin.
ze mogen je auto in beslag nemen als ze je rijbewijs afnemen, maar je het niet bij je hebt, niet omdat ze effe een week de tijd willen nemen om je uitlaat te meten.

en ja als je de boete voor je uitlaat gewoon betaald, dat kan het zeker ja, maar als je er bezwaar op maakt , 100% kans dat je het weer fijn terug op je rekening krijgt. (ook op wegmisbruikers geweest).

niet teveel zomaar van tv geloven, want die koos spee lult helemaal uit zijn nek.

vraag maar eens een officieel document van de metingen, zowel db's en spoorbreedte. en de artikelen erbij die je volgens hun overtreedt.

Ssssttt..... geen slapende honden wakker maken :)