wings lassen

RE: wings lassen

Ik heb iets te vroeg mijn vorige mini flipfront equipt gemaakt. beetje jammer want de wings waren er net af toen ik een andere flipfront proof mini kreeg.

nou heb ik aan 1 flipfront mini wel genoeg en wil ik volgend jaar mijn mini weer uitrusten met een normale voorkant maar mijn vraag is zijn deze wings opnieuw te bestellen? en mag ik ze van de RDW gewoon weer aan mijn chassis lassen?

RE: wings lassen

Aan je chassis lassen? Ehm... Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt, maar ik neem aan dat je gewoon je voorschermen wil vervangen.

Voorschermen zijn gewoon te bestellen (van diverse leveranciers) en je kan ze zonder problemen vervangen, daar heeft de RDW niks mee te maken. Het enige waar de RDW nog enigszins iets over te zeggen zou kunnen hebben is de paravan, waar bij veel Mini's het chassisnummer in geslagen is. Ga je die vervangen, dan moet je officieel het chassisnummer opnieuw laten inslaan.

RE: wings lassen

Als je van een flip-front een mini met motorklepsluiting wilt maken hoef je toch niet de paravan te vervangen?

Ik geloof, (maar weet niet zeker) dat de RDW dezelfde eisen stelt als bij het herstellen van schade. Je mag dan je Wings niet door middel van puntlassen bevestigen, maar alleen doorgelast.

RE: wings lassen

Ik bedoelde ook niet dat je je parafan in [i:1qbpw878]dit[/i:1qbpw878] geval zou moeten vervangen, maar [i:1qbpw878]als[/i:1qbpw878] je dat doet, officieel actie zou moeten ondernemen.

Doorlassen en puntlassen? Waarom zou de RDW daar onderscheid in maken? Als het maar vast zit, toch?

RE: wings lassen

14.
De Wing is er tot zover er vanaf
Ik weet in iedergeval genoeg en zal ze derzijnde tijd wel een keer gaan bestellen, het heeft gelukkig geen haast, Hij is nu voor Voor een jaar in de stalling en voor een jaar in de schorsing. Ik las hem wel compleet dicht, moet ik alleen de voorkant nog goed vlak maken want zoals het er nu naar uitziet gaat mij dit never en nooit lukken. Maar als ik ooit zover ben dan zet ik daarna er een nieuwe voorkant op, dan is dat ook weer gebeurd!

RE: wings lassen

Doorlassen bevordert de veiligheid. Zo proberen ze te borgen dat bij een vervolgaanrijding het plaatwerk geen gevaar vormt voor inzittenden en of aangeredenen.

Ook tevens een mooie methode om te zien of een auto schade heeft gehad: Check de lasnaden. Voor mini's geldt dit met name onder de motorkap. De richel waar de motorkap op aansluit is af fabriek gepuntlast. Zie je geen laspunten om de 3-5 cm, dan heeft de mini een bezoek aan de schadehersteller gehad... En zo zijn er meer checkpunten.

RE: wings lassen

Nou, ik weet niet in hoeverre dat gecontroleerd wordt, maar volgens mij wordt er toch ook heel wat laswerk aan Mini's verricht met puntlasapparatuur, hoor...

RE: wings lassen

Tja, je moet het maar net weten. Volgens mij wordt er ook niet gecontroleerd als ware het een APK. Hoe het gaat weet ik niet, alleen kun je zo wel achterhalen of je te maken hebt met een "goede" schadehersteller. Het zal best zijn dat een aantal mini's niet op de voorgeschreven wijze worden opgelapt. ;)

RE: wings lassen

Watte???? :?
Wat moet je doorlassen???

Puntlassen kan op bepaalde plaatsen nog sterker zijn dan doorlassen! Het plaatmateriaal is te dun om het goed door te lassen.

Alleen de subframes zijn door gelast... maar dat is ook wel wat dikker materiaal.

RE: wings lassen

Klopt Eelke,

De apk zal niet moeilijk doen als de schermen zijn vervangen deze moeten alleen goed en degelijk gelast zijn.

Toch wil ik dit nog effe aanhalen, voor de hobbyisten onder ons.
Er is een verschil tussen puntlassen en het lassen wat iedereen thuis of een garage doet aan de auto.
Puntlassen is twee ijzeren materialen met elkaar verbinden onder een hoge smelt temperatuur, zodat deze materialen tesamen smelten.
Het lassen wat wij doen wordt in de volksmond puntlassen genoemd, maar heet in feite proplassen.
Met proplassen worden twee metalen door een derde met elkaar verbonden de lasdraad met of zonder gas. Omdat puntlastangen en apparatuur ontzettend duur is voor de hobbyist zijn hiervoor de mig lastoestellen op de markt gekomen. Waarmee toch een punt gelast kan worden.

RE: wings lassen

Afgelopen zondag bij de Limburgiarun het antwoord op je vraag zien rijden. Een ex-flipfronter, voorzien van alleen de buitenwings met een MK1 front eraan gelast. Voorzien van een losse motorkap (om de dubbele SU-s wat ruimte te geven. Het geheel was met bouten en moeren aan de lasnaden en de paravan bevestigd (om ruimte te maken bij het klussen). Dus geen rare lastechnieken noodzakelijk. Alleen over de RDW hebben we het niet gehad. ;) Succes met ombouwen.

RE: wings lassen

Hoi Vincent,

Je kan ook de binnenschermen vervangen. Volgens mij heeft Marko Spaans dat ook gedaan met zijn CRX-mini, zie www.markoos.net.

Verder is het onzin dat een proplas minder sterk is dan een punt las. In beide gevallen worden de 2 stukken metaal, al dan niet door toevoeging van lasdraad aan elkaar gesmolten. Met een (goede) proplas zit het aan beide kanten doorgemolten.

Wouter