Xenon-look verlichting

RE: Xenon-look verlichting

Ik heb eem Mini Monza gekocht, nu zitten er gele pitten in, ik wil graag van dat mooie blauw licht zoals xenon. :D Heeft iemand tips hoe ik dat op legale wijze kan maken?

Twan

RE: Xenon-look verlichting

Xenon-licht is niet blauw, maar extreem wit. In vergelijking met het wat gelige licht van normale lampen lijkt het dan blauw (blauw en geel zijn complementaire kleuren in het lichtspectrum).

Philips Blue Vision lampen komen een beetje in de richting, maar ze zijn nog steeds een tikkeltje gelig. Blauwe overzetkapjes enzo zijn niet legaal.

Ik hoorde laatste ook over Xenon conversie-sets, maar ik betwijfel of dat legaal is. Xenon-lampen moeten vanwege de felheid namelijk aan behoorlijk strenge eisen voldoen, die je niet haalt met een huis-tuin-en-keuken lichtunit bedoeld voor normaal halogeen.

RE: Xenon-look verlichting

Ja die setjes heb ik gezien op internet. Maar mijn licht moet zo veel mogelijk lijken op het licht van de nieuwe BMW`s en Mercedes.

RE: Xenon-look verlichting

Nou ja, als die set legaal is dan is dat denk ik het antwoord. Zoniet, dan kom je niet verder dan iets als Philips Blue Vision binnen de grenzen van de wet (en ga je daarbuiten dan lijkt het er ook nog niet eens op, die kapjes zijn geen gezicht).

RE: Xenon-look verlichting

als je xenon monteerd moet je ook een installatie voor automatische nivoregeling bouwen...

oftewel veel knutselplezier. :x :x

RE: Xenon-look verlichting

Dat is dus wat ik bedoel met legaliteit. Ik neem daan dat als je een conversiekit koopt met dat soort dingen rekening is gehouden. Zoniet, dan is het dus niet legaal.

RE: Xenon-look verlichting

Bij de 'vragen en antwoorden' op die site staat dit:
Is het ombouwen van halogeen naar xenon verlichting wettelijk toegestaan?

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Target Ultravision als accessoire uit te rusten.

RE: Xenon-look verlichting

Das leuk maar zoveel geld heb ik er nooit voor over. Het lijkt me gewoon mooi. Ik denk dat het Philips pitjes worden. Hebben meerdere mensen deze pitten is de auto, is dit niet slecht voor je reflectoren? Dit heb ik ooit vernomen dat die in zouden branden.

default

RE: Xenon-look verlichting

Wat ik nu zo jammer vind is de opmerking:
Is het ombouwen van halogeen naar xenon verlichting wettelijk toegestaan?

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld..


Hier wordt alleen gesproken over de APK.
Een leuke verkooptruc dus.

Als je nu kijkt in het voertuigenreglement, bij de inrichtingseisen, dan wordt het al snel duidelijk dat het dus niet mag.

Een ander leuk voorbeeld is het tinten van je voorruit. (even off topic)
APK zegt hier niet veel over. Kan je naar buiten kijken? Dan is het goed.
Kijk je hoe het omschreven staat in het voertuigenreglement is het fout.

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen.

Voordat je zo'n dure set aanschaft toch maar eerst aan de verkoper vragen of het volgens het voertuigenreglement wel mag.
Bovendien wil het niet zeggen, dat als het te koop is, het ook is toegestaan.

grtzz Martin

RE: Xenon-look verlichting

Wilbert's opmerking over Angel Eyes gesplit. Da's toch echt wat anders.

RE: Xenon-look verlichting

Bedankt voor het inzicht, Martin.

RE: Xenon-look verlichting

He Mini me hou er rekening mee dat die pitjes van Philips niet zo lang meegaan dan die andere normale pitten en de prijs ligt echt een stuk duurder.
Ik heb er twee keer een setje gehad de eerste had ik drie maanden en de andere 5 maanden.

Monza 8)

RE: Xenon-look verlichting

Ik doe inmiddels effectief denk ik ongeveer een jaar met mijn set Blue Vision (afkloppen!)

default

RE: Xenon-look verlichting

Zo, het verplichte weekje studeren in Apeldoorn zit er weer op.
Tijdens de studie kwam o.a. de Xenonverlichting tersprake.
Voor de mensen die wat meer willen weten hoe dit zit, hier wat aanvullende info.

Xenonlicht. Ook bekend als gasontladingslampen.
Een Xenonlamp heeft tot tegenstelling tot de conventionele gloeilamp geen gloeispiraal. Het principe van de gasontladings is gebaseerd op het creeren van een lichtboog. Deze lichtboog ontstaat tussen twee elektroden in een afgesloten ballon van kwartsglas. De ballon heeft de grootte van een erwt. In de ballon zijn verder Xenongas en speciale metaalzouten zoals kwik, natrium en scandium aanwezig. De druk in de bol bedraagt in koude toestand 5 bar en bij bedrijfstemperatuur (2000 graden Celsius) circa 70 bar. De Xenonlamp heeft in eerste instantie een sterke impuls van 24.000 Volt nodig om tussen de twee elektroden een lichtboog te kunnen trekken. Deze lichtboog zou je in eerste instantie een soort van bliksemflits kunnen noemen, die echter constant zichtbaar wordt door de geleiding van het geinoniseerde gas. De volle werking van de lamp wordt bereikt doordat de metaalzouten in de afgesloten ruimten verdampen. Direkt na het ontsteken levert de lamp nog maar èènderde van zijn lichtopbrengst en pas enkele seconden later zijn alle metallzouten verdampt en heeft de lamp zijn bekende helwitte licht.
Xenonverlichting mag alleen in combinatie met een automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie worden toegepast.

grtzz Martin

RE: Xenon-look verlichting

Juist ja, vooral dat laatste klinkt erg bekend. En dan is het voor de APK misschien geen probleem, er is ook nog zoiets als het voertuigreglement (zoals hierboven al genoemd) en dat is dus niet hetzelfde.

default

RE: Xenon-look verlichting

Hoi,

Ik werk bij een auto accesoires inbouw station als monteur, en nu bouwen wij ook regelmatig xenon verlichting in andere auto`s waar het orgineel niet in zit. en volgends mij is het in iedere auto toegestaan met een E keurmerk in de koplamp!

je kunt xenon verlichting bij ons bestellen en zelf inbouwen, dit is ergh simpel maar er zit wel een hoog prijsje aan zo`n set.
het is maar net wat je er voor over hebt, de licht opbrengst is wel stukken groter

Groeten Stefan

kijk maar eens op de site van men werk daar staat meer over xenon als het goed is

link

RE: Xenon-look verlichting

Als je een beetje geld over hebt zal ik het zeker aanraden om xenon in te bouwen, heb het zelf namelijk ook (nog niet in de mini, die is namelijk nog niet klaar) het is gewoon KWALITEIT en een licht dat is onverstelbaar.

Greetz.

PS APK gekeurd met steekproef en alles geen probleem.

RE: Xenon-look verlichting

Toevallig net aan het kijken geweest wat Xenon verlichting precies is. Ik denk erover om een Citoën C5 aan te schaffen die dat heeft. Prijs van een lampje na 3000 uur of eerder is wel 84 euro. Een dim-/grootlicht combinatie is 140 euro. Lampje alleen dus. Als er iets mis is kan de prijs aardig oplopen. Voor de gasontlading is een hoogspanningsunit ingebouwd en die is prijzig. Daarom zijn de ombouw setjes niet mals in prijs. Beste niet Xenon oplossing is de Philips Blue Vision. In H1 en H4 is die er zeker. Voor 15 euro per lamp is de lichtopbrengst iets beter maar je ziet wel een beetje blauwe kleur in de refelector. Laat je tegenligger raden.

Bij Blue gaan de Philips er ook in. :9

Erwin 8)

RE: Xenon-look verlichting

Vraag van rdvdeijk even gesplit en aan een ander topic toegevoegd aangezien het niet echt meer over xenon ging.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=9480

RE: Xenon-look verlichting

Stel dat die xenon-conversie volgens het voertuigregelement niet zo mogen. HOeveel last zou je daarvan hebben tijdens het normale verkeer.
Ik denk niet dat je ervoor van de weg geplukt zou worden. Hooguit als je toevallig in zo'n algemene routine controle terecht komt waar ze alles van je auto checken, maar zo vaak komt dat ook niet voor.

Als je helemaal cker wil zijn moet je idd zo'n niveau-regeling inbouwen. Zou helemaal makkelijk zijn als je zo'n mpi-tje op de sloop tegen zou komen, die hebben dat tog standaard.
[size=75:2mtn9ly3]trouwens, jij hebt tog mpi? die heeft tog niveau-regeling dan?[/size:2mtn9ly3]

Als ik het geld had zou ik iig zo'n conversie setje erin zetten. Er zit nu al zoveel om m'n mini wat volgens het voertuigregelement niet mag. En heb er nooit problemen mee gehad.

Greetzzz

RE: Xenon-look verlichting

en als ik ergens een ongeloofelijke ........hekel heb. dan zijn het wel deze gigantisch velle lampen van de bmw's mercedes. en waar al die lampen dan nog meer in zitten.

Je wordt toch helemaal gek van dat licht in je achteruitkijk spiegel.

En dan zijn deze xenon lampen van de dure auto's legaal. maar wel behoorlijk blauw. op afstand lijken ze nog steeds op blauwe zwaai lichten.

RE: Xenon-look verlichting

whehe valt reuze mee.
Dit is xenon effect, altijd nog stukje minder dan een echte xenon installatie.
Deze valt echt reuze mee, vindt echt totaal nie storend. en glas van lampje is blauw, maar verder is het licht gewoon wit. niet echt blauw ofzo. wat je bij echt xenon wel ziet.
Dit is gewoon een geupgrade H4 lampje ofzo hehe.
Voor mij al dik verschil dan mijn duplo lampjes :P

RE: Xenon-look verlichting

Er was inderdaad gesplit. Aangezien de berichten die er op volgden voornamelijk chat waren heb ik ze verwijdert. Kunnen we het hier houden bij de echte xenon lampen? :)

RE: Xenon-look verlichting

Ergens gelezen...

LET OP: Auto's met het bouwjaar vanaf 1 januari 2006 is de regelgeving van achteraf ingebouwde Xenon verlichting sets verscherpt!
De auto's moeten dan zijn voorzien van koplampsproeiers en in hoogte verstelbare koplampen.
Dus auto's voor het bouwjaar 2006 mogen zonder enige problemen een Xenon ombouw kit in de auto installeren.

Extra info op:
http://www.inkoopactie.net/ia/jtv2yc3z/1

RE: Xenon-look verlichting

Hmmm.

Na enige research op de site, en andere instanties(kvk) weet ik niet zeker of ik deze informatie kan vertrouwen. Ieder moet dit voor zich bepalen, maar ik brand mijn handen er niet aan.

RE: Xenon-look verlichting

[size=75:1zvobjd0][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1zvobjd0]
Hallo beste mensen,

Ik heb een xenon setje in mijn mini gebouwd,
Nu de vraag,

Ik had ze eerst in mijn angel eyes gebouwd,
Gevolg heel Hengelo knippert naar me, en iedereen zit aan zijn binnenspiegel te trekken als ik achter ze rij,
Ik heb de koplampen al helemaal naar beneden gesteld zo ver als kon maar dit lost het probleem niet op.
Ik dacht het licht aan die angel eyes,
Ik de originele Lucas lampen er weer in xenon op nieuw geprobeerd. Nog steeds het zelfde probleem,
Ik zit er nu aan te denken om als laatste poging mijn hi lo set achter omhoog te schroeven zodat de auto iets kantelt en de lichtstralen zaken,
Eigenlijk denk ik dat het wel aan het glas licht,
Iemand enig idee'?
Best vervelend als ik s,avonds niet kan rijden,

Groetjes Jeroen

RE: Xenon-look verlichting

Ik denk dat de xenon en de koplampen van de Mini niet bijelkaar passen. Standaard Mini koplampen zijn bedoeld voor duplo lampen. De reflectoren zijn niet geschikt voor iets anders.

De xenon geeft waarschijnlijk een totaal verkeerd lichtbeeld. Je zou eens langs een garage kunnen gaan en hem aan de lichtkast zetten dan weet je meer.

Dennis

RE: Xenon-look verlichting

Met het afstel apparaat krijg ik ook niet echt een duidelijk beeld,
Maar zoals ik al had gezegd ik had ze al helemaal naar beneden gesteld,
Is er misschien iets aftermarket?
heeft het er misschien mee te maken dat de tegenwoordige auto,s h7 lampen hebben, met apparte reflectors voor grootlicht?

Misschien dat het licht zo vel is dat het word aangezien als grootlicht?

RE: Xenon-look verlichting

Als je op de lichtkast geen duidelijk beeld krijgt wordt het waarschijnlijk een hopeloze zaak.

Ik denk dat de reflector het veel sterkere licht niet goed kan verwerken in combinatie met een koplampglas dat er ook niet voor gemaakt is.

Dennis

RE: Xenon-look verlichting

experimenteer eens met het deels afplakken van de reflector.

RE: Xenon-look verlichting

omdat de vorm van je kop lamp bol is wordt het licht alle kanten op gereflecteerd. Misschien kan je id iets proberen met het afplakken..

RE: Xenon-look verlichting

Ik weet niet hoe het zit met de wetten rondom xenon, maar volgens mij moet je dan ook automatische verstellende lampen hebben (hoogte) en vanaf een bepaald jaar een lampreinigingsmechanisme ofzo?

Staat ergens in een ander topic (wat ik nu ff niet kan vinden)

RE: Xenon-look verlichting

RE: Xenon-look verlichting

pcies, die ja... snap niet waarom ik hem niet kon vinden, maar goed.

Daar staat ook al een heel verhaal over de regeltjes enzo

RE: Xenon-look verlichting

BadBert schreef:
Ik weet niet hoe het zit met de wetten rondom xenon, maar volgens mij moet je dan ook automatische verstellende lampen hebben (hoogte) en vanaf een bepaald jaar een lampreinigingsmechanisme ofzo?



boeiend, vervang het voor gewone lichten bij de APK...

RE: Xenon-look verlichting

Automatisch stellend is (de laatste keer dat ik er iets over hoorde) alleen verplicht voor auto's waarop xenon af-fabriek wordt geleverd. After-market gemonteerd hoeft dat niet. Maar daar staat meer over in het andere topic.

Dit lijkt me relevanter:
heeft het er misschien mee te maken dat de tegenwoordige auto,s h7 lampen hebben, met apparte reflectors voor grootlicht?


Het geavanceerdste dat er op een Mini te krijgen is, is halogeen H4, dus ik neem even aan dat je dat hebt. De grap van H4 is dat deze twee gloeidraadjes heeft, waarvan er 1 alleen naar boven schijnt (kijk maar, er zit een klein schermpje voor). Deze is voor het dimlicht, wat dan via de reflector alleen naar beneden schijnt.

Zet je op de plek van die H4-lamp een H7-lampje (ook halogeen, maar kleiner en slechts 1 gloeidraad - heb je H7 dan heb je dus twee aparte lampjes voor dim- en grootlicht), dan heb je dus het effect dat je permanent met grootlicht aan rijdt, omdat daar geen afscherming in zit; bij H7 wordt het naar beneden schijnen van het licht bij dim geregeld door de vorm van de reflector, niet door de lamp zelf.

Ik gok dat dit verhaal ook opgaat voor duplo-lampen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Als je een xenon-conversiekit voor H7 hebt (meestal met 1 lampje per kant ter vervanging van dimlicht, grootlicht blijft gewoon halogeen), dan heb je dus een "uitdaging". Volgens mij zijn er ook conversiekits voor H4 verkrijgbaar.

RE: Xenon-look verlichting

@daan:
lekker ja, en voor de rest van de tijd krijgt iedereen die het ongeluk heeft voor je te rijden een gratis ooglaserbehandeling :x

(ik heb al 2x het ongeluk gehad voor een Opel Vivaro te staan, die hebben hun lampen zo hoog zitten en zijn zo breed dat ze me via beide spiegels in mijn smoel schijnen |:( )

Wat is er toch mis met gewone standaard lampen ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Xenon-look verlichting

@ theo

Ik had moeten quoten. Ik doelde op het lampreinigingsmechanisme en autostel mechanisme.

Ik maakte deze opmerking omdat ik geloof dat de poster zelf wel verantwoordelijk met dit soort lampen kan omgaan en geen dure mechanismen nodig heeft om veilig te rijden

RE: Xenon-look verlichting

okee, het is je vergeven. 8)

ik blijf het wel ergerlijk vinden dat je tegenwoordig door achterliggers wordt verblind; danwel omdat ze de lampen niet stellen bij belading ofwel omdat ze met de standaard hoge opbrengst lampen op de linkerbaan blijven hangen en dan ben je in je mini de sigaar omdat ze (via de spiegel(s)) bij je binnenschijnen met de bundel die normaal in de berm schijnt :(

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Xenon-look verlichting

Dat is niet alleen als ze achter je rijden. Ik rij elke morgen door de binnenlanden en ik word elke morgen verblind door tegenliggers. Ongeacht bouwjaar, maar vooral door busjes van de laatste jaren.

RE: Xenon-look verlichting

Hallo mensen
Bedankt voor de vele antwoorden,
Ook voor de antwoorden die geen toegevoegde waarde hebben op mijn vraag.
Zoals reglement,
En de ergernis van de lichten,

Ik ben er inmiddels achter waar het aan ligt.
Er hoort een soort van emmertje in de koplamp over het xenon lampje,
Die emmertjes zitten wel op de angel eyes maar zijn bedoelt voor h4 lampen.
voor de h7 lamp die kleiner is moet het emmertje iets verschoven worden,
Denk dat dit experiment gaat lukken,

RE: Xenon-look verlichting

na nov vorig jaar geen bericht....

dan gaan we er maar vanuit dat het gelukt is!?
laat maar horen ;)

(kwam via een ander topic hier maar het "antwoord mist dus ik ben ff nieuwschierig) :x

RE: Xenon-look verlichting

[size=75:21yckq05][Gesplit topic samengevoegd, bedrijfsnaam verwijderd - Crispy][/size:21yckq05]
Ik wil het ook wel hier plaatsen (wellicht interessant voor anderen....en nee geen aandelen hier hoor!

Ik heb ze gekocht via [een internetstore]. Volgens mij kosten die h4 uitvoeringen 175 euro momenteel. Deze zijn goed in een mini te bouwen, met een beetje handigheid heb je ze in een middag er in.

Moet wel zeggen dat ik ondertussen al een nieuwe omvormer heb moeten kopen omdat er een kapot is gegaan (viel wel binnen de garantie, maar ik moest met vakantie waardoor ik er eentje moest aanschaffen).

RE: Xenon-look verlichting

Ow ja...op bovenstaand bericht wil ik nog toevoegen dat ik Xenon heb.

Geen enkel probleem bij de APK, en voor wat betreft inbouw is een beetje handigheid vereist....en één middagje!

Groeten!

RE: Xenon-look verlichting

kijk :)

duidelijk! :P

al vind ik het persoonlijk mooier als er gewoon een paar verstralers bij staan..

RE: Xenon-look verlichting

De reacties met Xenon zijn ten opzichte van een paar verstralers wel stukken meer ;)

Maar ik ga mogelijk in de toekomst ook nog een paar verstralers erbij plaatsen 'voor de looks'.

Zo ben ik ook naar Kroatie geweest met mijn mini een paar weken geleden. En echt ontzettend veel reacties gehad op de lampen (en ook de auto)!

Ik heb overigens de h4 dus bi-xenon lampen (met groot en dimlicht). Lichtopbrengst is erg goed, al moet je wel je lampen goed schoonhouden van vliegjes en dergelijke. Anders verwaast de lichtbundel.
Maar zoals aangegeven bij de APK geen enkel probleem gehad.

RE: Xenon-look verlichting

[size=75:13gm968h][Topic samengevoegd - Evity][/size:13gm968h]

Een collega van mij heeft deze lampen set in zijn Mini gemaakt:

http://www.streetperformance.nl/XENONKI ... _6908.html

Nou is mijn vraag kom je hier de Apk mee door.
Het geef wel mooi helder licht maar ik heb gehoort dat je glas in je lamp hier niet altijd geschikt voor is.

Gr.Aat & Iris

RE: Xenon-look verlichting

Ik heb zelf ook een xenon (bi-xenon) in mijn Mini'tje. Rijdt super, je hebt een bak licht waarbij je je afvraagt waarom je voorheen zonder hebt gereden. Je moet alleen even rekening houden met het afstellen van je koplampen, iets lager zetten dan normaal. Ik weet niet of iemand hier met 8000K rijdt, zelf heb ik 6000K (wit, heeft de beste lichtopbrengst).
APK is geen probleem, zeggen ze (mijn APK verloopt pas in augustus). Heeft met de bouwjaar van de auto te maken waar het in komt te zitten. Volgens mij kan je tot bouwjaar 2006 achteraf probleemloos xenon inbouwen. Maar ik kan me voorstellen dat een azijnzeikerige keurmeester wel vervelend kan doen, maar je kan altijd even snel voor de APK heel eenvoudig je H4 pitjes er weer in steken, mocht je het niet vertrouwen.

Even wat fotootjes
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 209#387209

RE: Xenon-look verlichting

Wanneer het lichtbeeld goed is, wordt ie gewoon goedgekeurd.

Vanochtend zat er weer zo eentje achter me met slecht afgestelde achteraf ingebouwde xenon en dat is knap irritant.

Dennis

RE: Xenon-look verlichting

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door en ik denk dat je vraag beantwoord wordt.