Kruimelpad
zandstralen of schuren?
RE: zandstralen of schuren?
Ingediend door cooper freek op vr, 23-09-2005 15:01
bedank voor de info hier kan ik wel wat mee
Sjoerd
- Login of registreer om te reageren
Zandstralen? Ik kan het je niet aanraden
Zoek er maar eens op, dan kom je wel een topic van mij tegen over het dak van mn mini na een zandstraalbeurtje....
Of je moet je mini al laten stralen bij een hele goede straler, maar die zijn op zeker niet goedkoop. Als je gaat stralen spreek dan heel goed af wie er verantwoordelijk is voor schade aan je mini (dak, zijschermen). Dit heb ik dus niet gedaan en moet nu het dak vervangen en zijschermen kompleet uitkloppen ....
Let ook op het soort zand/grit wat er word gebruikt: te grof en er komen allerlei putjes in het metaal.
De epoxyprimer is ook nog een punt van aandacht: laat de straler wel goede epoxyprimer gebruiken die ook goed over te spuiten valt. Anders heb je daar weer gedoe mee.
Ergo,
Zandstralen;
- Als het niet echt nodig is, dan niet doen
- Als je het doet, maak dan goede afspraken over eventuele schade van te voren.
- [u:27nlrga6]NOOIT HET DAK EN DE ZIJSCHERMEN LATEN STRALEN!!!! [/u:27nlrga6]Wat ze ook zeggen en hoe goed ze ook kunnen stralen, IMHO.
- Let op het soort zand of grit dat wordt gebruikt (vooral niet té grof, zodat het putjes maakt die je extra schuurwerk bezorgen)
- Let op het merk en overspuitbaarheid van de epoxyprimer die de straler gebruikt.
- Niet schrikken van de onstane gaten die je eerst niet zag
[Edit: ik kan het topic waarnaar ik verwijs niet meer vinden (autoprune maybe?) maar hier ff wat links van de foto's van mijn dak ná het stralen.
link 1
link 2
- Login of registreer om te reageren
zooo hee wat een schade! HEb je dat op een werf voor schepen laten doen?? Ik weet dat op scheepswerfen met zwaarder materiaal word gewerkt dan in Bijv, de autoschadeherstel bedrijven
- Login of registreer om te reageren
goed dat je het zegt(sjoerd) dat kan ik dus weg strepen. schuren is dus het besten. volgende vraag? hoe kan ik het schuren het beste aan pakken? welke materialen gebruik ik beste volgorde om dit te doen. moet ik na ierdere schuur beurt epox gebruiken?
wie ken met vertellen hoe ik dit het beste kan aan pakken.
Sjoerd
- Login of registreer om te reageren
Mja het is balen dat het bij jou niet goed is gegaan, maar dat betekent niet dat het geen optie is... Er zullen vast wel mensen zijn die het wel goed kunnen hoor.....
- Login of registreer om te reageren
@Sjoerd: Nasty man! Wat voor soort straalmiddel hebben ze voor je Mini gebruikt? En wat voor soort (constructiebedrijf, restauratiebedrijf) was dit? (Je mag/wilt vast niet de naam noemen ivm zwartmaken )
Sterkte met t fixen van de schade!
- Login of registreer om te reageren
cooper freek schreef:
schuren is dus het besten.
roest schuur je er niet uit, dat straal je weg of nog beter zaag je eruit. en vervang een a paneeltje. 99 van de 100 keer zit er ook roest achter. en voor die 8 euro hoef je het ook niet te laten.
succes
- Login of registreer om te reageren
Sjoerd schreef:
- [u:2j1kd5yo]NOOIT HET DAK EN DE ZIJSCHERMEN LATEN STRALEN!!!! [/u:2j1kd5yo]Wat ze ook zeggen en hoe goed ze ook kunnen stralen, IMHO.
- Let op het soort zand of grit dat wordt gebruikt (vooral niet té grof, zodat het putjes maakt die je extra schuurwerk bezorgen)
- Let op het merk en overspuitbaarheid van de epoxyprimer die de straler gebruikt.
- Niet schrikken van de onstane gaten die je eerst niet zag
Ik kan het je wel aanraden. Tuurlijk met deze punten in gedachten. Want met stralen haal je alle roest eruit. Je moet dus alleen letten op, geen grote plaatdelen laten stralen dus niet: het dak, de zijpanelen, de platen van de deuren, de achterklep, motorkap en wielkasten. De rest (ook binnen) lekker alles laten stralen. En dan epoxy.
[size=75:2j1kd5yo]p.s. dit heb ik laten doen bij mijn Mini Van, super [/size:2j1kd5yo]
- Login of registreer om te reageren
OTCO in Elst die kunnen het wel, die stralen ook voor Minicentre Huissen.
- Login of registreer om te reageren
Een andere mogelijkheid is pyrolyse. Dat ben ik ook van plan om met mijn auto te doen.
Kijk hier maar:
link
- Login of registreer om te reageren
Koeper schreef:
OTCO in Elst die kunnen het wel, die stralen ook voor Minicentre Huissen.
En dat is dus waar ik mijn Mini Van heb laten stralen en in de epoxy heb laten zetten. Super vent, die Rob!!
- Login of registreer om te reageren
Simini heeft natuurlijk ook wel een punt: het is wel zo dat alle roest die je kan zien en waar ze bij kunnen bij stralen weg is!
Ik stel mijn mening ff bij: ik kan het je aanraden als het straalbedrijf goed werk levert, maar dat weet je nooit vantevoren. Tis en blijft een gok die je neemt.
Maar idd, was wel ff heel hard balen toen ik bijvoorbeeld dat dak weer zag... eerst strak en daarna een golfplaat
Gelukkig is de schade nu al bijna weer weg. Kben momenteel bezig met het pas maken van een andere dakplaat.
Maargoed, dat bedrijf waarbij ik het heb laten doen is 'gespecialiseerd' in oldtimers, so they clame Het bedrijf is gevestigd in Friesland, redelijk dicht bij mij in de buurt. Ik zal niet de naam zeggen, als je nieuwsgierig bent PM me maar ff.
tinus schreef:
Een andere mogelijkheid is pyrolyse.
ja, maar dan heb je alleen alle verf en tektiel weg, de roest zit er nog gewoon. Dus daarna alsnog stralen?
- Login of registreer om te reageren
dan alsnog stralen bij hetzelfde bedrijf. Voordeel is dat je dan alleen maar hoeft te stralen waar de roest zit. daarmee beperk je het risico dat je carrosserie onnodig beschadigd wordt. Nadeel is wel dat het meer kost, maarja dat heb ik er wel voor over. Daarna ook meteen in de epoxy en dan is de kanker er weer uit
- Login of registreer om te reageren
tinus schreef:
..Daarna ook meteen in de epoxy en dan is de ****** er weer uit
ik neem aan dat je roest bedoeld ?
bedankt...
- Login of registreer om te reageren
SuperMini schreef:
tinus":2rpg34n9]..Daarna ook meteen in de epoxy en dan is de ****** er weer uit
ik neem aan dat je roest bedoeld ?
bedankt...[/quote:2rpg34n9]
Mmmmmmm
Gebruikte woordkeuze ben ik ook niet zo erg blij mee sorry
- Login of registreer om te reageren
Ach, ik bedoelde niets met die woordkeuze. Is eigenlijk een beetje een standaarduitdrukking van iemand die ik ken en ook dingen repareert. Roest is volgens sommige mensen voor ijzer hetzelfde als kanker voor mensen, dus het is vooral een vergelijking. Het was dus niet de bedoeling om mensen te kwetsen o.i.d.
Als mensen moeite hebben met mijn woordkeuze: Mijn excuses.
- Login of registreer om te reageren
No problem. Gebruikte woordkeuze ligt echter bij sommige mensen (w.o ik) ietwat gevoelig, vandaar.
Terug on topic..
Grt Tex
- Login of registreer om te reageren
Ontopic:
Het beste lijkt me: Pyrolyse, roest stralen, epoxy.
Dan is alle roest weg en kun je met een 'schone' body aan het werk.
Voordat je hiermee begint, kan het geen kwaad om de rotte plaatdelen die je sowieso wilt vervangen alvast te verwijderen. dit kan weer schelen in de kosten,omdat er geen dingen onnodig worden behandeld. bijkomend voordeel: als de boel kaal is, hoef je neit meer de oude zooi te verwijderen, maar kun je vrijwel meteen beginnen met lassen.
- Login of registreer om te reageren
bedankt ik moet aleen de A paneeltjes vervangen, voor de rest is hij goed. zal julie op de hoogte houde
- Login of registreer om te reageren
Ik zou voor alleen A-paneeltjes die mini echt niet laten stralen
A-paneeltjes ff vervangen, laklaag bijwerken en dan overspuiten
- Login of registreer om te reageren
Als je zeker weet dat het alleen de A-paneeltjes zijn, dan vind ik het veel werk/moeite/kosten.
Aan de andere kant: Niets is zeker, dus als je de boel helemaal blank maakt, dan weet je zeker dat alle roest weg is.
- Login of registreer om te reageren
RE: zandstralen of schuren?
Ingediend door E.d op do, 29-09-2005 19:13
Hoi mede-mini-opknappers
Ik heb cooper-freak zijn mini gezien, en heb gezien dat hij de a paneeljes het beste vervangen.
verder is het zo dat de vorige eigenaar de mini heeft geverfd met de kwast en is niet zuinig geweest met de verf, dikke vette streepen
dus gewoon ff schuuren is in dit geval geen optie,
of gewoon tijdroovend en je weet niet wat er onderzit Zand of glas straalen is volgens mij de beste oplossing
- Login of registreer om te reageren
Mij is verteld dat afbijt te diep in het metaal doordringt (in de poriën zeg maar)
en het dan weer lastiger is om de auto te spuiten ivm rest van het afbijtmiddel.
- Login of registreer om te reageren
Sjoerd schreef:
Mij is verteld dat afbijt te diep in het metaal doordringt (in de poriën zeg maar)
en het dan weer lastiger is om de auto te spuiten ivm rest van het afbijtmiddel.
Ik heb dit ook een keer gehoord maar ik geloof het niet zo. Metaal heeft eigenlijk geen poriën...Het zou wel in krasjes achter kunnen blijven. Als je het metaal na afloop zou stralen met fijne korrels onder een hele scherpe hoek en een geringe druk zouden afbijtresten naar mijn mening helemaal moeten verdwijnen. Hopelijk kan iemand met ervaring hier op reageren...
(ben zelf namelijk van plan het zo te gaan doen....)
- Login of registreer om te reageren
Na de afbeit netjes schoonmaken met een sopje werkt ook, hoor, alleen wel goed afdrogen anders heb je meteen weer roest. Er zijn hydrofiele verfafbeitmiddelen verkrijgbaar...
- Login of registreer om te reageren
RE: zandstralen of schuren?
Ingediend door cooper freek op do, 22-09-2005 17:52
heb sinds kort een mini uit 72. de bedoeling is om hem helemaal te strippen en opteknappen. de mini is nu zo ver gestript dat ik aanbeland ben de faze, zandstalen of schuren. hij heeft op enkele plaatsen roest zoals de a paneeltjes. het beste leek mij om het te laten zandstalen en den in de epox te zetten. nu zoek ik aleen nog een zandstaler die dat wil doen veur een leuke prijs. wie kan mij verder helpen?
vriendelijke groette Sjoerd