0 - 100 km/uur in 4 seconden

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Mini 7
Engine: 1000cc
Tyres: Dunlop Racing Tyres
Brakes: Standard Cooper S System/Carbon Metallic Pads
Suspension: Single adjustable gas shock absorbers, adjustable ride height, rear anti-roll bar
0-60mph between 4.5 and 5 seconds
Aprox. 95bhp at Flywheel

Mini Miglia
Engine: 1300cc
Tyres: Dunlop Racing Slick Tyres
Brakes: Maximum of 4 pot calipers
Suspension: Dual adjustable gas shock absorbers, adjustable ride height, rear anti-roll bar (optional front)
0-60mph between 3.5 and 4 seconds
Aprox. 145bhp at flywheel



Specification Mini Miglia
• Breather system
• Roller rockers with special adjusters
• ARP hardware
• Works spec 6mm cylinder head with rollers and titanium caps
• Forged pistons
• Forged EN40B crankshaft
• Lightweight equalised con-rods
• All steel main caps with 4 bolt centre cap
• Special main stud and nut set
• Steel billet flywheel and backplate
• Race clutch, steel billet camshaft
• Vernier timing gear set
• H/C oil and water pumps
• Ign. management system with 60 tooth wheel and special tooth belt pulley system
• Complete JKD dog box with CW&P
• 4 pin diff unit
• Roller bearing transfer gears
• "S" output shafts and flanges.
• Built with new selector forks and gearbox bearings.

highly modified 1293cc engines running 930 spec camshafts (649 profile)

MINI SEVEN 35.7 X 31.0 HEAD
MINI MIGLIA 35.7 X 31.0 HEAD


Het kost een paar centen, maar dan heb je wel een hele snelle mini.
Waar zit nu de grootste winst in vermogen in vergelijking met onze getunde mini, waarbij je blij bent als je de 100 pk haalt?

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

De kop en de nokkenas, denk ik. En vergis je niet, daar is dus niet mee te rijden in het dagelijks verkeer.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Gokje;

deze tijden kan je alleen halen met een héle korte overbrenging 3,76 diff bijvoorbeeld, 10 inch wielen, hele auto zo licht mogelijk maken en dus ook alle draaiende onderdelen van je motorblok verlichten (waarbij hij stationair draait als een diesel)

Lijkt mij niet echt fijn om "normaal" ;) mee te rijden.

Zoals wellicht misschien bekend zijn SirYun (Joost) en ik beide bezig met de revisie van een MG blok waarbij we hopen rond de 90 pk uit te komen. Als dat lukt zal ik je laten weten hoe snel ik op de 100 zit waarbij ik dan alleen het vliegwiel laat afdraaien, SW 5 nokkenas erin, stage3 kop, 3.1 diff en 10 inch wielen.

Waar het op uit gaat komen weet ik absoluut niet, maar als ik in 8 seconden op de 100 zit dan ben ik mucho happy (en misschien is dat wel veels te positief ingeschat)

default

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Met mijn 1300cc stage 2, 3.44 diff en 10" kom ik aardig in de buurt. (denk ik) :?

Maar zoals Eelke al opmerkte. Er is daar bijna niet mee te rijden.
In een van de Mini Worlds (weet niet meer welke, meen ergens half 2002) stond een blauwe Mini van een Duitse meneer.
Deze had gigantisch veel pk's en was bloedje snel.
Alleen was hier niet mee te rijden. Althans niet in het dagelijkse verkeer.

Zal eens kijken of ik dit verhaal nog ergens kan vinden.

grtzz Martin

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Leg eens nader uit "niet mee te rijden in het dagelijs verkeer" :? ...niet zo thuis in de sprintwereld... :D en het een en ander aan onderdelen gaat vast niet lang mee met al dat geweld!!

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

hoi..

zo'n 1000 cc begint pas te leven boven 5000 toeren.
De winst zit hem in een onderblok wat gemaakt is om in elkaar te blijven zitten bij heeeeel veel toeren. vervolgens maak je daar en kop bij die heel veel lucht doorlaat bij plankgas en een nokkenas die de kleppen heel lang openhoud (kent 310).

je kan, als je een kleine powerband (lees niet will trekken tot heel veel toeren) tolereert, een behoorlijk hoge pk piek krijgen.. ik schat dat deze tegen 8500 toeren draait wellicht nog meer.


dit is de reden dat Honda met V-Tec, Porsche met variocam en godwieweet nog meer, iets heel vernuftigs hebben...
op een mini zou dit zijn:
op 1500 toeren heb je een 255 nokkens op 3000 een 266 en op 5000 een 310 :)

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Bijou schreef:
Leg eens nader uit "niet mee te rijden in het dagelijs verkeer" :? ...niet zo thuis in de sprintwereld... :D en het een en ander aan onderdelen gaat vast niet lang mee met al dat geweld!!



Sprintwereld? Racewereld! En wat er onder verstaan wordt? Door de wilde nokkenas zeer onrustige loopcultuur onder pak-m-beet 3000 toeren, loodzware koppeling, om maar eens wat te noemen. Niet mee te filerijden, dus.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Wat mij opvalt is dat de inlaatklep volgens mij de standaard maat heeft en alleen de uitlaat klep 2 mm groter is. Ze gebruiken een 300 graden nokkenas en daar is inderdaad normaal in het verkeer niet lekker mee te rijden. Maar het schijnt wel zo te zijn (Vizard) dat je met kleinere kleppen het vermogen bij lagere toerentallen kunt gebruiken ten koste van de hogere toerentallen. Hetzelfde geld voor meer cc.

Wat ik erg knap vind, is dat die 1000 cc mini met 95 pk aan het vliegwiel in 5 seconden op de honderd zit. Als ik mij het goed herinner gaf John Cooper voor zijn 90 pk versie 9 seconden op.

Zou dat nu alleen door het lichter maken van onderdelen en auto komen en het gebruik van een 3.9 diff.

Die miglia's gaan dik 200 km/uur.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Het ligt misschien aan mij hoor, maar ik vind die 0-100 tijden wel erg optimistisch klinken. Als je andere licht gewicht auto's bekijkt zoals de lotus elise of een donkervoort, die dingen wegen wel wat meer maar hebben vaak stukken meer vermogen. Een DB8 met 210 PK en 630 kg een veel hoger koppel bij een stuk lager toerental perfecte 5 bak doet er 4 seconden over. Misschien als ze special voor de sprint zijn afgesteld en de auto zo ligt mogelijk gemaakt is, zal het wel kunnen denk ik.

Hoe kom je trouwens aan die info :?

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Het is bij deze Mini's een combinatie van allerlij perfect op elkaar afgestemde onderdelen die ze zo ontzettend snel maken.

Leuke kop, nokkenas, kort diffje, rechtvertande bak met bijzonder leuk aangepaste versnellingen, alles ultra ligt, gebalanceerd tot het uiterste, etc.

Rijdt inderdaad bijzonder snel maar zal in het verkeer nauwelijks tot niet meer te gebruiken zijn. Het maximale vermogen van een Miglia of Seven komt er ook pas zo rond de 9000/9500 toeren echt volledig uit. En om dat nu in het dagelijks verkeer te gaan gebruiken.

Het grootste verschil in de sprint tegen over een standaard Mini zit hem niet zo zeer in het lichter zijn of het hebben van veel meer vermogen maar in de bak en het diff. Ze maken gebruik van een behoorlijk kort differentieel en de versnellingen hebben onderling andere verhoudingen. Ze maken gebruik van een bijzonder lange 1 een heel korte 2, 3 en 4. De eerste versnelling is dan wel lang maar die doorloop je ook vrij eenvoudig en met weinig weerstand. De versnellingen die daarop volgen zijn zo aangepast dat er een kleine toeren terug val is en dat de motor zo om en nabij het maximum vermogen/koppel blijft draaien. Als die dan eenmaal gaat dan blijft die ook gaan. >:)

Een hoop mensen slaan dit stukje vaak over als ze een Mini op gaan voeren. Maar vergeten dat de bak een van de belangrijkste onderdelen is waar je echt snelheidwinst mee kunt behalen.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Richard-T schreef:
Ze maken gebruik van een bijzonder lange 1 een



M.a.w., er valt nauwelijks mee vanuit stilstand weg te rijden. Bij een race hoeft dat als het goed is maar 1 keer, dus is het belangrijker dat de versnellingen het vermogen zo goed mogelijk spreiden voor een snelheidsbereik van een minimum in hele krappe bochten tot een zo hoog mogelijk snelheid op het rechte stuk.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Hoe kom je trouwens aan die info :?




link

Ik weet het, de meeste info over vermogen en koppel van mini's is overdreven, maar er zijn meer pagina's met deze cijfers.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Ik ben het er wel mee eens dat zo'n mini niet iets voor het stadsverkeer is, maar iets tussen een standaard mini en dit in lijkt me wel wat.

Iets van 0 - 100 km/uur in 7,5 seconden met 100 pk aan het vliegwiel. Ik denk alleen dat je met 100 pk en een 3.44 diff die acceleratie niet haalt, tenzij je allerlei onderdelen lichter maakt.

Misschien zit ik er naast hoor, ik heb weinig praktijkkennis van mini's. Ik ben meer van de theorie. (heb ooit wel een diploma MTS werktuigbouwkunde gehaald, maar meer als grasmaaimotoren heb ik niet uit elkaar gehaald).

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

@Eelke. Mooier had je het niet kunnen zeggen. :D

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

M.a.w., er valt nauwelijks mee vanuit stilstand weg te rijden.




Mijn mini was laatst toe aan onderhoud en toen kreeg ik een 1000 cc standaard mini als leenauto mee. Die had hetzelfde probleem. Voor het eerst bleef ik de hele weg keurig rechts rijden.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

overigens een turbo mini met >200 pk deed er 5.7 seconde 0-60 over.. (165 straat rubber en geen limited slip diff..en geen tractie).

Groep B Metro 6R4 (4 wiel aandrijving met Turbo en Compressor > 450pk) doet er 2,9 over.

ik moet zeggen dat onder de 4 sec erg erg rap is..
een caterham superlight R500 227pk/460 kg en achterwiel aandrijving. 3.6 secs

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Ik moet zeggen dat ik ook mijn twijfels heb over 4 seconden. Misschien halen die mini's de 100 in zijn eerste versnelling, dat scheelt ook al een boel. Ze halen geloof ik wel 9000 toeren.
En ze rijden op sliks. Dan heb je toch minder wielspin bij droog weer.

Dan nog lijkt het mij inderdaad een beetje overdreven.

RE: 0 - 100 km/uur in 4 seconden

Ik vond nog de benedenstaande info over de mini seven. Max. gewicht 555 kg en een toerental tot 9700 rpm.


Always over subscribed, this series consistently produces close racing and fierce competition. With 1000cc engines revving to 9700rpm these pocket rockets are restricted to using Rover pistons and MG Metro camshafts. A single choke carb is also compulsory, most cars using one half of a Webber 45 DCOE. In order to keep within the mandatory weight limit of 555 kilo's most cars are clad in carbon fibre panels. Even though the average price of a top car is around £10-30,000 this is still a series where cheaper cars can compete in relatively even competition.