100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Zoals sommigen weten is mijn blok grotendeels opgebouwd en liep prima.

Het volgende probleem. De mini is van 77, met schijfremmen van een latere en het dash van een nog modernere mini, en een behoorlijk gekluste kabelboom :x

Bij de eerste keer starten pompte de olie goed rond. Bij het inrijden ging het lampje van de laadstroom branden. Het is winter, slechte accu misschien, snaar te slap dacht ik...
Alles gecheckt en lampje bleef branden. Ik dacht nou ja zal wel ergens in de kabelboom zitten...komt later wel.

Inmiddels 100 km gereden, blijkt :x :( :'( dat lampje van de oliedruk te zijn!!!!! Dus best veel gereden met te lage oliedruk........... :r

Maar goed, vandaag de olie afgetapt en daar zit een wittige waas overheen....lagerschalen naar de hemel?

Het vage is dat het blok nog start en loopt en ik hoor er ook niet echt iets aparts aan, wel een klein tikken af en toe maar dat zullen de tuimelaars zijn, waar ik er nog een paar van wil vervangen.

Je snapt het, ik baal enorm, maar wat te doen? Gelijk alles eruittrekken, of proberen het te verhelpen en kijken hoe het gaat? Wat is wijsheid om naar te kijken?

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Eerst maar eens even kijken of je idd met te lage oliedruk gereden hebt.

Een waas in je olie zegt me niet veel, je blok weer uit elkaar trekken is niet direct nodig lijkt me, nader onderzoek is nodig.

Don't panic iig :)

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

controleer de oliedruk eens met een meter (i.p.v. dat lampje - en check of de plunjer vrij beweegt in je blok http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/6.htm )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Theo van den Bogaard schreef:
controleer de oliedruk eens met een meter (i.p.v. dat lampje - en check of de plunjer vrij beweegt in je blok




Dat zal ik vanavond eens doen, een mechanische oliedrukmeter van Smiths kan ik toch zo in het blok draaien ipv de sensor?

Wat ik ook ergens las is dat het oliekanaal in het middelste blokje waar de tuimelas aan zit wel eens aan de verkeerde kant kan zitten, dat schijnt wel eens voor te komen. Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet. Kan dit de oliedruk beinvloeden of heb je dan gewoon geen olie bij de tuimelaars?

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

een mechanische oliedrukmeter van Smiths kan ik toch zo in het blok draaien ipv de sensor




ja, dat moet zo lukken.

(met een T-stuk kan je de meter EN de sensor aansluiten)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Zonet nieuwe olie erin gedaan en als eerste viel me op dat de olie niet echt snel wegzakte. Is dat normaal?

Verder oliedrukmeter aangesloten inclusief T stuk (goed idee Theo, thanks!) en gestart zonder vonk. Na enig ronddraaien geen oliedruk te bekennen. Toch even gestart er de oliedruk liep op tot ongeveer 1...niet echt veel dus...

Stom als ik ben..tsja achteraf dan...heb ik niet de oliepomp eruit gehad van het revisie middenblok. Zou mijn oliepomp naar zn grootje zijn ? (of er helemaal niet inzitten, maar daar wil ik nie aan denken, dat vergeef ik mezelf nooit :( )

Heeft iemand nog tips om te kijken of ik toch druk kan krijgen?

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

100 km zonder oliepomp had je blok nooit gered dus dat zal wel meevallen...

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

De olie zakt sneller in een 1000 weg als in een 1300,
das normaal..

Maar ik denk idd dat je oliepomp niet meer de beste is.

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Naar mijn idee zal je het zaakje weer moeten demonteren .. dan weet je ook zeker wat er goed en/of fout is. Een nieuwe oliepomp kost relatief weinig en vergeet het O-ringetje tussen bak en blok niet. Liever nu wat langer sleutelen, dan over een maand alsnog je blok aan gort rijden 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Superrob schreef:


Verder oliedrukmeter aangesloten inclusief T stuk (goed idee Theo, thanks!) en gestart zonder vonk. Na enig ronddraaien geen oliedruk te bekennen. Toch even gestart er de oliedruk liep op tot ongeveer 1...niet echt veel dus...





Ik weet niet wat je voor meter (met wat voor schaal) hebt aagesloten maar koude olie geeft nooit de maximale druk. het kost altijd wat tijd (circa 10 minuten rijden) om de olie op viscositeit te krijgen en dus op max druk.

Maar misschien kun je beter een andere oliepomp monteren, de motor starten en deze 'koude'waarde vergelijken met de 'koude'waarde van 1, die je dus eerder afgelezen hebt...

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Als je toch al 100 km gereden hebt kun je m toch ook nog wel een keer starten om m warm te laten lopen en dan de oliedruk te meten? zoveel verschil zal dat ook niet maken.

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Ja daar zat ik ook aan te denken...maar misschien is dat mentaal heel moeilijk omdat je nu bewust bent van een potentieel gevaar. Als je nog een oliepompje hebt liggen is het veiliger uit te zoeken of de vorige oliepomp kapot was...

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Daan schreef:
...maar misschien is dat mentaal heel moeilijk omdat je nu bewust bent van een potentieel gevaar.




Nou meer aan gort rijden dan mn krukaslagers wordt toch wel moeilijk dus mentaal kan ik dat wel aan :P

Maar wat Theo zegt kan waar zijn, nu blok erin laten en oliepomp vervangen en over een maand alsnog alles eruit om de lagers te vervangen....tis een gok maar ik heb geen flauw idee hoeveel schade er daadwerkelijk is...

Maar goed de oliepomp eruit vissen is altijd nog een heel andere klus dan het hele blok eruit...en het KAN O:) natuurlijk zo zijn dat de lagers het nog wel gaan trekken.....

Waar ik momenteel aan denk is oliepomp vervangen, netjes opnieuw starten en kijken of er drukopbouw is...zo ja kijken waar het schip strand, zo nee dan alles eruit...

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Superrob schreef:
Daan":3p2uh1ec]...maar misschien is dat mentaal heel moeilijk omdat je nu bewust bent van een potentieel gevaar.




Nou meer aan gort rijden dan mn krukaslagers wordt toch wel moeilijk dus mentaal kan ik dat wel aan :P

[/quote:3p2uh1ec]

Er zit wel meer in je blok dat zonder voldoende oliedruk aan gort gaat :x .

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Superrob schreef:


Nou meer aan gort rijden dan mn krukaslagers wordt toch wel moeilijk dus mentaal kan ik dat wel aan :P





Word de krukas en de lager ook gesmeerd met behulp van de oliepomp? De oliepomp pompt toch de olie omhoog richting de tuimelaars/kleppen ( en misschien nog wel naar wat meer dingen) maar de kruk-as draait toch, in een bad van olie en de kruklas slingert de olie toch door het blok heen waardoor zuigers en lagers worden gesmeerd?

Of zit ik er naast?

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Of zit ik er naast?




:P je zit er naast.

Je krukas en big-end lagers worden onder druk (door de pomp) gesmeerd. (Ik heb zo even geen diagrammetje van het smeersysteem).

En er kan vanalles meer kapot gaan als je te lang zonder smering doorrijd - ik heb het met een motorfiets gehad - terugvoerleiding naar de olietank losgetrild en na verloop van tijd geen olie meer - krukaslagers vast, zuigers vast, drijfstangen krom = totale revisie.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Nou hier dan de update, en wat voor een!

Blok is eruit, koppeling en alles eraf, en bij het openen van de oliepomp was het probleem zichtbaar. Draaiend aan de krukas draaide de pomp helemaal niet mee! Wat blijkt, tussen de pomp en de nokkenstok miste het deeltje wat op het tandwieltje van de pomp en in de nokkenas grijpt! Dus totaal geen aandrijving!

Nou je begrijpt, na een en ander vloeken toch blij dat er een oorzaak is gevonden.

Dat middenblok kwam compleet met pomp, nokkenas, krukas en zuigers van een revisiebedrijf. Nou kun je zeggen, had in de oliepomp gekeken, dan had je het gezien, tsja ik meet toch ook niet na of de krukas de juist maat lagers erin heeft? Dat is toch niet mijn werk??

Ik ga de revisietoko zeker bezoeken, maar vinden jullie dat ik in mn recht sta als ik de nieuwe lagers die ik nodig heb op hem verhaal, sterker nog dat hij het in orde maakt?

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

lijkt mij wel.

dit is natuurlijk erg erg erg slordig.

heb je dan een star drive ofzo ??

het lijkt mij billijk dat ze gewoon het blok in orde maken.

dwz blok spoelen ( ivm lager slijpsel ). krukas en nokkenas + lagers checken

alle lagers nieuw.

maar hoe zien die lagers er dan uit.????

zonder (nul dus)oliedruk verwacht ik niet dat daar nog veel van over is.

anders zou ik wel kijken of je niet iets over het hoofd ziet voordat je mensen in de fik gaat steken >:) :P

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

SirYun schreef:

maar hoe zien die lagers er dan uit.????




Heb verder blok nog niet van de bak, dus dat moet ik nog even bekijken. Maar zsm natuurlijk :(

Ik weet niet de verschillen tussen de oliepompen, het is een holbourn met aan de pomp een tandwielvormige spie en in de nokkenas drie cirkelvormige uitsparingen waar het verbindingsdeeltje invalt. Heb thuis wel foto`s, zal ze vanavond posten.

[edit] als dit een star drive pomp is, dan heb ik deze [/edit]

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

het zou mij niets verbazen als de drive ergens onder in de bak ligt.

als je n.l. op zijn Vizards nokkenassen op een dyno wisselt: magnetische lifters om de nokvolgers omhoog te halen en dan de nokkenas er uit trekken moet je ook de drive vastsolderen in de pomp.

wellicht hebben ze zitten de klooien met de nokkenas bij het inzetten..

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Was aan het zoeken op lage oliedruk en kwam bij dit topic uit. Vervelend verhaal. Wat ik me afvraag: had je nog vreemde mechanische bijgeluiden tijdens het rijden?

Ik heb nu ook met een vers ingebouwd blok een te lage oliedruk, maar dat gaat ook gepaard met een mechanisch bijgeluid wanneer je de motor belast. in zn vrij klinkt hij prima, maar zodra je de koppeling laat opkomen komt er een soort schraal geluidje bij. Echt bij belasting dus. Zou ik kunnen concluderen dat de krukaslagerschalen gaar zijn? Dit was met 10w40 synth. ga het nog eens proberen met 20w50 mineraal, maar verwacht niet dat alleen olie zo'n verschil kan maken.

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Het schrale geluid dat jij hebt klinkt anders ('lichter') dan ik vorig jaar hoorde in een andere Mini die helemaal geen oliedruk meer had (en daar 80 km mee gereden had). Daar kwam een harder en erg metaalachtig geluid uit.
In Haynes staat als geluid bij versleten small end bushes (zuigerpennen/lagerschalen) 'light metallic tapping'. Je weet helaas pas zeker wat het is als je de boel openmaakt...

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

Vrijdag boel loshalen en draaiend deel naar een revisie man brengen. Dat soort dingen zijn denk ik niet echt goed waarneembaar met het blote oog. Blok met krukas erin wegbrengen en dan ophalen in gebalanceerde staat met verse schalen. Meteen koppeling/drukgroep ook meepakken. Vrees dat er dan meteen alles bij elkaar weer een flink kostenplaatje aan komt te hangen, maar nu x2 (waar ik toch al bang voor was...)

Hoop dat ik niet teveel andere ellende tegenkom... 8)

RE: 100 km met te lage oliedruk ! [update 24/02]

He ik zag zomaar een oud topic omhoogkomen ;)

Tsja hoe is het afgelopen....ben naar het revisiebedrijf gestapt en het uitgelegd. Hij was het er niet mee eens en hield vol dat het niet zijn zaak was dat er een oliepomp inzat.... :x

Nou om een lang verhaal kort te maken, ben heel erg kwaad geworden en met enige overredingskracht mijn gelijk gehaald. Uiteindelijk is de krukasd opnieuw geslepen en met nieuwe lagerschalen gemonteerd. Dit blok weer in elkaar gezet, en tot op de dag van vandaag rijd ie prima....behalve dan een kapotte vernsnellingbak maar das een ander verhaal.

Maar goed, ik heb dus totaal ZONDER oliedruk gereden, en heb niet echt schurende geluiden gehoord, en er toch best wel een eindje mee gereden, dus misschien heb je geluk...
Nieuwe lagerschalen lijken me wel een pre, die zijn gelijk aan de beurt bij gebrek aan olie...