1000 AUT vervangen door 1300 spi

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Hoi iedereen,

Ik heb dus een nieuwe ouwe mini gekocht uit 1977 dit is een 1000 automaat en mijn sloop mini heeft nog een 1300 SPI of MPI motor uit 1992.
Mijn vraag was dus kan ik deze in mijn nieuwe mini zetten? Moet het subframe mee? En als het subframe mee moet, moet de motor en de rest eraan dan ook los van het subframe gehaald worden als ik hem uit de mini wil halen?

Groeten

Rick Willems

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

het is een SPI, MPI is pas later.

Ik zou idd het geheel overzetten. dus incl de subframes.. vergeet ook niet de complete kabelboom en tank over te zetten. Aangezien dit allemaal anders is als bij je 1000 AUT. Daarnaast zijn ook de binnenschermen ed anders bij je AUT als bij je SPI, dus je zal toch de AUT her en der aan moeten passen om het er netjes in te krijgen.

Daarnaast is het subframe van AUT iets anders dacht ik.. iets met de plek van het blok (verder naar achter of naar voren)..

En je '77 zal nog wel trommels voor hebben (tenzij dit in het verleden als is omgezet naar schijven), dus met een complete overzet heb je dat ook meteen.

Veel plezier met ombouwen, daar ben je nog wel ff zoet mee

Jaapio

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Je zult ook de tunnel ter plaatse van de pook aan moeten passen. Het gat wat daar zit om de pook door te steken is anders.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

We hebben het dan duidelijk wel over een technische modificatie, dus ik heb het topic even verplaatst uit Standaard Techniek.

Overigens liggen door het subframe de aansluitingen voor het motorblok lager bij de automaat, vandaar dat Automaat-subframes vaak gebruikt werden bij racen (met handbakken) Maar ik denk niet dat het practisch is voor een weg-mini. Verder ligt bij latere mini's het blok iets verder naar voren (ook door de aansluiting op het subframe) en ik denk dat die ruimte ook nodig is voor de spruitstukken van de SPI.

Uitbouwen van de motor kan bovenlangs (losmaken van het subframe) en onderlangs (inclusief subframe). Zie bijvoorbeeld dit topic voor meer informatie:
viewtopic.php?p=287060#p287060

verder vond ik nog dit topic over het ombouwen van automaat naar handmatig (carb):
viewtopic.php?p=85563#p85563
en deze over het inbouwen van een spi blok ipv een carb blok:
viewtopic.php?p=507669#p507669
Dus eigenlijk zouden beide topics samen je het complete plaatje moeten geven ;)

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

bedankt hier kan ik wat mee d:)b
xD ik moet dit forum nog ontdekken denk ik :P

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

eehhmmm vanwaar over op spi?
Ik zou dat injectiedeel weg gooien en een carb erop zetten scheelt echt een hoop ellende lcbtje erbij en klaar blok is toch nog niet in de auto

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

dat ben ik ook van plan ;) maar dat is off topic snapte

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

ik ben er alleen nog niet uit of ik nou het hele subframe met alles erop en eraan ga vervangen of alleen de motor en de remschijven apart

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Ik zou het subframe compleet vervangen,
je hebt dan toch alles los,

ik heb inmiddels mijn SPI automaat ook omgebouwd naar handgeschakeld,
en ik heb een aantal jaren geleden een 1000 automaat omgebouwd naar 1300 metro handgeschakeld, is allemaal goed te doen

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Ahhh okee,een wijs iemand,tja het duurste maar wel het meest beste is complete revisie van A tot Z,want de boel ligt toch al los,subframe verhaal het is wel t simpelste blok en frame overzetten,hop en emteen klaar maarrrr....dan kan je niet op 10 inch wielen rijden omdat je remklauwen groter zijn.

Das de andere kant van de munt.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

oke oke doe ik gewoon het subframe
maruh heb je dan un put of brug nodig of is het met krikken alleen ook al te doen?
ik heb nog 12 inch velgen van men andere mini waar ook die schijfremmen op zitten dus dat zit ook goed

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

jaapio1984 schreef:
het is een SPI, MPI is pas later.

Ik zou idd het geheel overzetten. dus incl de subframes.. vergeet ook niet de complete kabelboom en tank over te zetten. Aangezien dit allemaal anders is als bij je 1000 AUT. Daarnaast zijn ook de binnenschermen ed anders bij je AUT als bij je SPI, dus je zal toch de AUT her en der aan moeten passen om het er netjes in te krijgen.

Daarnaast is het subframe van AUT iets anders dacht ik.. iets met de plek van het blok (verder naar achter of naar voren)..

En je '77 zal nog wel trommels voor hebben (tenzij dit in het verleden als is omgezet naar schijven), dus met een complete overzet heb je dat ook meteen.

Veel plezier met ombouwen, daar ben je nog wel ff zoet mee

Jaapio




Als ik van de spi een carb maak moet ik dan ook de kabelboom mee overnemen of moet ik een andere kabelboom pakken?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Nee hoor,
dan kun je gewoon de kabelboom van de 1000 automaat pakken,
die is gewoon hetzelfde als een handgeschakelde carb mini

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

mooi stage 1 kit erop en karre xD

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

een vraagje nog
hoe haal ik de tank eruit? Hij is los en losgekoppeld etc., maar ik krijg hem er niet uit. Moet de benzine dop er alleen nog af of is er meer?

Groeten

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Als je de bout hebt losgemaakt waarmee de band die om te tank zit mee vast zit,
kun je de tankdop eraf halen, dan kun je de tank er zo uit trekken.
je moet de tank wel een beetje onderuit kantelen zodat de hals wel door het rubber kan.
Kijk even hoe je de benzineslang makkelijk los kunt maken,
soms is het makkelijker als de tank helemaal los is.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

oke dankje, de slangen zijn al los :) bietje geprul wast wel maar ze zijn los

groeten

default

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Het overzetten van het subframe is een must! De automatische bak is breder dan de schakel, daarom is het subframe ook breder. De 1300 komt dus lager te liggen. De montagegaten kloppen dan ook niet en moeten opnieuw gepositioneerd worden en herboord. Het verhaal dat dit door racers is gebruikt is een fabel. Ik heb zo'n subframe gebruikt in mijn silhouet. De reden hiervoor is dat het spaceframe chassis zo laag was, dat mijn aandrijfassen tegen de bovenkant van het subframe aanliepen. Door het blok te verlagen kwamen de assen weer vrij.Dit had ook een nadeel. De hellingshoek tussen de homokineet en de hardy spicer was zo groot dat de homokineet er om de 500km uitknalde. Op een competitie auto is dat niet erg, die rijden hooguit 500km per jaar. Op een straatauto moet je dat gewoon niet doen.
Neem als carburatie gewoon een SU HIF44 van een Metro of Cooper(1990)met een normal bore inlaatspruitstuk. GEEN BIG BORE wat veel mensen doen, die doen het leuk op een 1430cc. Gebruik een standaard boor LCB. Ik wens je sterkte.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

over de spi tank, er loopt maar 1 brandstofleiding naar de tank in de mini uit 1977 de spi heeft 3 aansluitingen. 1 achter en 2 voor waarvan als je er voor op kijkt de rechtse oranje gelabeld is. wat moet ik met de andere aansluitingen doen? afknellen?

groeten

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

De SPI heeft 1 aanvoer,1 retour en een ontluchting.
het makkelijkste is gewoon de tank van de oude te gebruiken,
alleen zul je dan een brandstofpomp op het SPI blok moeten maken.
evt over zetten van het automaatblok.
voor de SPI tank zul je ook een draad moeten trekken vanaf het contact,
voor de pomp.
De spi tank kun je goed verkopen hoor, zeer gewild bij de conversies

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

maar kan ik de spi tank wel gebruiken met een aanvoer leiding, alleen zit daar de brandstofpomp zelf in?, Ik swap namelijk de 1000 aut (carb) voor de 1300 spi (wil ik een carb van maken met stage 1 kit)

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Ik zou de tank gebruiken uit de 1000. De SPI tank verkopen en van de opbrengst een benzinepomp kopen :)

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

ik heb nog een benzine pomp aan de 1000 zitten past die op de 1300?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Origineel zit er wel een andere mechanische pomp op een 1300 dan op een 1000 (beide carb)..

The later 1990 on models of the Mini with 1275cc engines and HIF44 carbs use a different mechanical fuel pump. Driven off the camshaft at the rear of the motor these pumps are generally reliable but when a diaphragm goes bad it can be very serious as often raw gas is pumped into the engine. This dilutes the oil and causes severe wear. For 998cc cars use AZX1818 or for 1275cc cars with HIF38 carb use WND10005 with a 5/16"inlet


RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

hmmm oke dus ik kan in geen enkele weg de tank van de 1300 of de benzine pomp van de 1000 gebruiken? Zo nee, moet ik dus deze "WND10005 with a 5/16"inlet" kopen? Als de retour en de ontluchting niet aangesloten zijn kan dat toch ook geen kwaad, de pomp pompt alleen uit in de aanvoerslang

default

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Haal een elektrische pomp bij de Brezan. Als je later je blok wil tunen, heb je dat alvast in orde.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

oke ik heb nog een paar vraagjes voordat de motor in de mini gaat ^^,
moet ik de stroomverdeler van een motor met carburateur (vacuüm vervroeging?) mee over bouwen naar het SPI blok? Want dit past namelijk niet. Of doe ik iets fout?

Welke remvloeistof en koppelingsvloeistof moet ik gebruiken/kopen? Is dit universeel?

de stroomverdeler (met vacuüm vervroeging) 1977 AUT blok
de stroomverdeler (zonder vacuüm vervroeging) 1992 SPI blok naar Carb. blok

groeten

Rick

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Rem- koppelingsvloeistof dot 3 of 4 gebruiken (i.i.g. Geen dot 5).

Je hebt een verdeler nodig voor een A+ (de 1977er heeft een andere bevestiging, en die van de Spi doet niets zonder de ECU).

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

dus ik heb niks aan beide verdelers?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Nope. Je hebt een verdeler nodig voor een A+ blok.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

link
link
welke van deze zou ik moeten nemen? (kost wel geld baas :|)

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

2e hands op de kop tikken en de slijtageonderdelen vervangen (25 euro?)!

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

ja als dat mogelijk is, waar zou ik dat op de kop kunnen tikken?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

link
als deze erin past dan ben ik al zeer blij, aangezien deze ook gewoon bij mij om de hoek te koop is :P ff bellen

deze komt van een 1991 1300 cooper af kan ik hier iets mee?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Is een compleet elektronische ontsteking. Voordeel is dat je geen contactpunten af hoeft te stellen. Enige wat wel eens wil overlijden is de versterker.

Is een mooi prijskaartje en past zeker in jou blok.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

heb ik hier ook een aansluiting voor op mijn kabelboom? (standaard 1000 1977)

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Deze wordt meestal rechtstreeks op de bobine aangesloten.

Je zult alleen wel even uit moeten zoeken of deze kabelboom, met bobine, voldoet voor deze ontsteking.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

de bobine zit nog op het 1300 spi blok maar de kabelboom idd ff checken ja

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

oke ik ben bijna klaar zie: link

Moet ik hem RDW of APK laten keuren?
Als ik aangehouden wordt door de politie en ik heb nog het oude kentekenbewijs, dus die met de 1000 AUT, krijg ik dan een boete en/of moet ik hem dan meteen laten RDW keuren?

Er is misschien 1 punt waar hij mogelijk op zou kunnen zakken, het bevestigingspunt rechtvoor bij het voorpaneel waar je het voorpaneel aan het subframe vastmaakt d.m.v. de trekbout. Daar is hij doorgerot. Is dat mogelijk?

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Gezien de laatste foto in dat andere topic is er nog wel meer rot ... Ik denk dat een ophangpunt van een subframe aan roest niet door de apk komt.

Succes met oplappen,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

De bodem en binnenkant en onderkant van de auto zijn helemaal hard alleen dat gat in het voor paneel, de a panelen en dorpels hebben wat aandacht nodig en links onder de banaan zit een groot gat dus dat is alleen maar buiten plaat werk. kan hij daar op zakken?? ik heb 2 jaar apk keuring erop staan vanaf oktober.

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Je kan nog steeds ondanks een geldige APK
door de Politie van de weg worden gehaald
voor ernstige gebreken aan de auto

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Roest is niet direct een ernstig gebrek, in ieder geval niet in de mate die hij beschrijft.

Dennis

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

Ja maar de schrijver wekt de indruk dat hij zonder problemen tot Oktober 2012
door kan blijven rijden

RE: 1000 AUT vervangen door 1300 spi

alle 2 gelijk, ik wil weten waar ik aan toe ben en of het kan en mag.