1000 cc tunen

RE: 1000 cc tunen

halo allemaal . ben bezig met me 1000 blok te reviciren. en wil graag weeten wat ik precies moet vervangen om m te tunne. heb er over na gedacht om 1300 of 1275 blok er in te hangen maar tog beslooten om me 1000 tehouden om dat ik die al heb.
me blok laat ik uit boorn hoonen zo i zo .maar wil graag weten wat ik t beste voor rockers en kop en vliegwiel koppeling kan plaatsen .
heb t gele bijbel al maar staat beetje teveel invo in .
en ook de site al door gelezen .
maar kan iemand mij in een rijtje t beste inomeeren.
wat ik kan vervangen zonder dat alles kriskras door elkaar staat beschreven . heb al luchtfilter,minisport inlaat en lcb uitlaat spruitstuk ,dtm bik bore en 1275 hif4 kabaratur .
al vast bedankt

RE: 1000 cc tunen

een 998cc tunen...

begin met een stage 1 kit, betere ademhaling voor je motortje geeft betere resultaten (deze heb je al, dat is je in en uitlaatspruitstuk).

hierna kan je eens gaan nadenken over wat je verder wilt, nog voor op de openbare weg? of een beest voor op circuit?

stage 2 een geflowde kop (niet echt een super-resultaat)

stage 3 een geflowde kop met grotere kleppen, dit geeft zeker een resultaat, maar dit moet je combineren met een andere nokkenas of high lift rockers voor de beste resultaten.

een elektronische ontsteking komt de betrouwbaarheid bij getunede motoren erg ten goede

dubbele carburateurs zorgen voor een snellere reactie op je gaspedaal

dan zijn er ook nog stage 4 en 5 cilinderkoppen, maar die zijn niet meer geschikt voor de openbare weg...

RE: 1000 cc tunen

oke maar onder kop versta je nieuwe? en welke tieppe 1275 kop op je standaars kop flowe en welke tieppe .
nokkenas high lift rockers kan ik t beste daar dan voor nemen .


n beest voor op de weg :D

me koeling ga ik ook aan passen oilie koeling zo i zo .

n is n lichtere vlieg wiel en koppeling ook n goede opzie of is dat allen geld weg gooien . :?

RE: 1000 cc tunen

Een oliekoeler is onzin! => de olie wordt normaal al niet warm genoeg. Je kan dan beter een warmtewisselaar gebruiken van een MG Metro: dan wordt je olie tenminste warm (je moet dan wel je subframe een beetje aan passen).

Het enige wat ik aan het koelsysteem zou veranderen is een waterpomp monteren van een 1275. Dit is ruim voldoende voor een 1000 (als de boel in goede staat is)!

Geen high lift rockers: heeft geen zin op een 1000.

Licht Koppeling/vliegwiel: helpt bij de accelaratie in de 1e en 2de versnelling voor de rest niet echt zinvol. Ik zou het gewoon standaard houden.

Voor de rest:
- ten eerste: een stage one kit idd.
- een goede cilinderkop (geflowed etc. etc.)
- een andere nokkenas. De MD 276 is zo'n beetje het heftigste voor een 1000 en deze nokkenas geeft ook al een grotere kleplift.
- SU HIF44 carburateur: the best there is... :)


Tip:
Ik zou, als ik jou was, er wat langer over doen om een bericht in elkaar te draaien: het is bijna niet te lezen.... :x :x ;)

RE: 1000 cc tunen

Hier een aantal links er is al veel overgeschreven ;)

link
link
link
link

Mvg,

Minian

RE: 1000 cc tunen

Minian, thanks voor de links!

Base, misschien kun je de gelinkte topics even doorlezen. Als je nog vragen hebt, stel die dan in een van de bestaande topics.

Dit topic zet ik op slot...