1000 kop op 1275 blok :?

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Hey,

Toen ik onze mini kocht kende ik nog niets van de motoridentificatie en stond er niet bij stil dat er iets niet klopte.

Zo ziet het blokje eruit:

link

link

link

Tja er zat een Hif38 op en een non-verto pomp maar wel een verto koppeling te zien aan de korte stang.

De motor heb ik aan het draaien gekregen, oliedruk was snel OK (lampje)
link

Weet niet goed waar te beginnen met dit blok, tips zijn zeer welkom.

Thanx en geweldig forum!!

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Heb je toevallig ook een motornummer en kopnummer?

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

typisch geval van je motor afvoeren |:(

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

hanz schreef:
typisch geval van je motor afvoeren |:(




Afvoeren? :'( Beetje drastisch, niet?

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

zo bedoeld hans het niet.. je hebt opvoeren.. om meer PK te krijgen.. maar dit is afvoeren.. door een 1000CC kop op een 1275 te zetten

Ik zou gewoon een 1275 kop zoeken en die erop zetten

Jaapio

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

jaapio1984 schreef:
zo bedoeld hans het niet.. je hebt opvoeren.. om meer PK te krijgen.. maar dit is afvoeren.. door een 1000CC kop op een 1275 te zetten

Ik zou gewoon een 1275 kop zoeken en die erop zetten

Jaapio




Ja dat is 'n misverstand -belgen zijn niet zo kleurrijk in het taalgebruik- :P

Vraagje, is een 2dehands kop te doen - wil graag proberen om eentje te reviseren - nog nooit gedaan maar leer snel

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Ik las het ook als afvoeren / wegdoen, maar ja ik ben Engels :)

Opvoeren>afvoeren, grappig.

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Het verbaast mij dat hij gewoon loopt.
Ik zou bang zijn dat de zuigers de (te) kleine verbrandingsruimte van de kop zouden raken.

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Nathan schreef:
hanz":3k4jo6m7]typisch geval van je motor afvoeren |:(




Afvoeren? :'( Beetje drastisch, niet?[/quote:3k4jo6m7]

idd bedoelde het tegenover gestelde van opvoeren.
de motor afknijpen, minder power laten leveren dan ie standaard aankan.

ik zou een 2e hands kopje op marktplaats zoeken en die erop gooien, alles is beter dan de 1000 kop |:(

ik heb evt nog een ongelode SPI kop liggen mocht je intresse hebben..

Tefflar":3k4jo6m7]Het verbaast mij dat hij gewoon loopt.
Ik zou bang zijn dat de zuigers de (te) kleine verbrandingsruimte van de kop zouden raken.[/quote:3k4jo6m7]

de kleppen zijn gewoon kleiner, ze gaan niet verder open oid.
ben wel benieuwd welke stoterstangen er nu in zitten, aangezien die verschillende lengtes hebben..

ow en ik ben benieuwd welk "genie" dit bedacht heeft |:(

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Hoewel misschien onbewust, gaat het hier wel om een technische modificatie ;)

Dus verplaatst uit CM: Standaard Techniek

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Crispy schreef:
Hoewel misschien onbewust, gaat het hier wel om een technische modificatie ;)

Dus verplaatst uit CM: Standaard Techniek




Jij bent de baas O:)

Geef me nog wat tijd tot de mini optisch en mechanisch in orde staat (motor doe ik laatst zodat m'n werkplaats opgezuiverd kan worden eer ik de boel opengooi.
Dan zet ik alles mooi online zodat jullie deze bastaard eens goed van binnen kunnen bekijken.

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Vreemd genoeg vind ik het wel een interessante exercitie.
Moet wel heel veel trekkracht onderin hebben.
Een smallbore kop heeft toch juist een grotere verbrandingskamer dan een 12G940?

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

het lijkt me dat een 998 kop kleinere kamer heeft omdat je toch aan je compressie moet komen met een minder volumeslag

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

http://f.lourot.free.fr/fichiers_techni ... r_1000.pdf

24.5cc voor de smallbore kop
21.4 voor de bigbore kop.

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

hanz schreef:
Tefflar":1ns89lu3]Het verbaast mij dat hij gewoon loopt.
Ik zou bang zijn dat de zuigers de (te) kleine verbrandingsruimte van de kop zouden raken.




de kleppen zijn gewoon kleiner, ze gaan niet verder open oid.
ben wel benieuwd welke stoterstangen er nu in zitten, aangezien die verschillende lengtes hebben..[/quote:1ns89lu3]

Zo te horen aan het getik zijn de kleppen niet gesteld...
Wellicht komt het daardoor de boel heel blijft..

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Rene schreef:
hanz":19adof4b]
Tefflar":19adof4b]Het verbaast mij dat hij gewoon loopt.
Ik zou bang zijn dat de zuigers de (te) kleine verbrandingsruimte van de kop zouden raken.




de kleppen zijn gewoon kleiner, ze gaan niet verder open oid.
ben wel benieuwd welke stoterstangen er nu in zitten, aangezien die verschillende lengtes hebben..[/quote:19adof4b]

Zo te horen aan het getik zijn de kleppen niet gesteld...
Wellicht komt het daardoor de boel heel blijft..[/quote:19adof4b]

Als de kop eraf komt dan zullen jullie zien of er schade is of niet...

Als ik echter mijn boerenverstand gebruik dan redeneer ik als volgt, als de grootte van de kamer groter is dan bij de big bore kop, maar de uitslag van de zuiger blijft hetzelfde, wat kan er dan van schade ontstaan als de kleppen niet geregeld zijn? Ik weet niet wat er aan de kop verandert werd, maar er is wel aan gewerkt, mbp aan het thermostaathuis is er gebraseerd/gelast.
Toch wel interessante mod :?

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Qua flow en absolute kracht moet je zo'n kop er niet op willen.

Maar door de kleinere poorten heb je hogere gasnelheid wat gunstig is voor het koppel (trekkracht) bij lage toeren.

En met de lage compressie loopt ie zelfs of Oostblok benzine.

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Nathan schreef:
Rene":794ejo4w]
hanz":794ejo4w]Ik zou bang zijn dat de zuigers de (te) kleine verbrandingsruimte van de kop zouden raken.




de kleppen zijn gewoon kleiner, ze gaan niet verder open oid.
ben wel benieuwd welke stoterstangen er nu in zitten, aangezien die verschillende lengtes hebben..[/quote:794ejo4w]

Zo te horen aan het getik zijn de kleppen niet gesteld...
Wellicht komt het daardoor de boel heel blijft..[/quote:794ejo4w]

Als de kop eraf komt dan zullen jullie zien of er schade is of niet...

Als ik echter mijn boerenverstand gebruik dan redeneer ik als volgt, als de grootte van de kamer groter is dan bij de big bore kop, maar de uitslag van de zuiger blijft hetzelfde, wat kan er dan van schade ontstaan als de kleppen niet geregeld zijn? Ik weet niet wat er aan de kop verandert werd, maar er is wel aan gewerkt, mbp aan het thermostaathuis is er gebraseerd/gelast.
[/quote]

Geen idee of de uitslag van de zuiger(Onderste Dode Punt naar Bovenste Dode Punt) hetzelfde is van een 1000 tov een 1275.
Als de kop idd van een 1000 is en het onderblok een 1275 is het wel afvoeren. immers de kleppen zijn kleiner waardoor er minder mengsel naar binnen kan.

Jouw boeren verstand is nog zo gek niet alleen als de slaglengte van een 1275 krukas langer is wordt het wel critisch voor de kleppen, misschien zelfs al als je ze gesteld heb...?

Kijk eens naar wat voor nummer er onder je klepdeksel in de kop gegoten staat dan weet je het zeker of het een 1000 danwel een 1275 kop is...
Zoiezo werkt een 1275 beter met een Hiff 44 ipv met een 38...

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Een 1275 blok is ook hoger dan een 850/998.

WinSU geeft 50bhp voor een std 1275 met 998 kop (cam4180). Voor de carburateur is de suggestie HS4 of HIF 38 met AAA naald (alternatief AAU, ABY)

edit: net naar het filmpje gekeken.
Ik zou de onsteking controleren en afstellen en inderdaad ook de kleppen afstellen. Eventueel ook de compressie meten, want die van mij klonk ook zo en die heeft geen compressie meer.

Kan je achterhalen wat voor nokkenas erin zit?

default

RE: 1000 kop op 1275 blok :?

Hey,

Heb de kleppen nog niet gesteld, het blok staat een beetje verweesd en zonder delco of benzinepomp in een hoekje (gestraft als het ware :( ) te wachten tot de body klaar is.

Foto's vind je hier: link

Ik zal me maar al voorbereiden op het ergste, als ik al zie hoe de rest van de mini er aan toe was denk ik niet dat de motor beter behandeld werd.... |:(

Heeft iemand een goed adres voor motorrevisie/inruil bij een bedrijf die een hoop afweet van de mini-motor?
Wat mag ik verwachten voor een compleet blok (draaiende gedeelte + bak, geen carbs,starter etc... of zo)