1000 SPI iemand dat al gedaan?

default

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

Ik vroeg me af of iemand een 1000 injectie heeft
En of het veel verschil maakt met een 1300 spi die ik nu heb

ik rij nu een vw up van de zaak en die rijdt zeg maar 1 op 20
hoeveel is met een mini te halen ik rij met me mini ongv. een op 15

dus hoe krijg je hem zo economisch en betrouwbaar mogelijk?

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

Door hem op tijd een onderhoudsbeurt te geven!

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

Een 1000spi is volgens mij nog nooit gedaan. In Nederland in ieder geval nog niet. Je zou eventueel ook contact kunnen zoeken met Jeroen2. Die heeft verstand van het tunen van spi-tjes. Voornamelijk naar meer cc dan naar minder cc, maar hij zou best inzicht kunnen geven wat er allemaal gedaan moet worden om het lekker lopend te krijgen.

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

Waarom zou je dat willen? Denk je dat hij zuiniger word? Als je verder niks veranderd, blijft de behoefte van je blok hetzelfde. De hoeveelheid lucht die er in komt blijft immers hetzelfde. Alleen met decelereren zou je wat kunnen winnen met injectie omdat je dan je brandstoftoevoer helemaal dicht kunt zetten. Maar ook dat wil je niet, want dan gaat hij weer slecht oppakken bij accelereren. Oftewel, Je kan beter je blok optimaliseren (goede kop erop en compresie omhoog) dan je carb vervangen voor infectie. Ja, infectie ja! De wat oudere Harley Twincams met een carb lopen zuiniger dan een later model met injectie. Verder zijn de blokken identiek. En met een carb kan je veel makkelijker zelf wat aan je afstelling veranderen dan met injectie.

default

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

Injectie hoeft inderdaad niet zuiniger te zijn.
Zijn vorig jaar naar L2B geweest met 2 minis. Beide exact evenveel kilometers gereden.
Mijn mini heeft een 1300 met dubbele carburateurs, de andere was een standaard SPI cooper.
De cooper had over deze afstand bijna een tank meer benzine nodig....
Heb ooit in een 1000 met injectie gereden.
Ik weet niet wat het verbruik was,maar het ding was niet vooruit te branden.

Groet,Arjan

RE: 1000 SPI iemand dat al gedaan?

klassiekertje ja.

Ooit in de jaren 80-90 gingen auto's over van carburateur naar injectie vanwege de emissie eisen.
Uitstootellende is meer dan CO alleen, zoals NOx etc. Er kwamen katalysators bij en wat wil nu de grap: een "geregelde kat" werkt alleen juist (dus omzetten van schadelijke emissie naar minder schadelijke emissie) als er wisslend een rijk en dan arm mengsel wordt gebruikt. Slechts een lichte variatie rondom de stochiometrische verhouding 1 op 14,7, die in principe tijdens het rijden niet voelbaar is (maar in de praktijk maar al te vaak)Een lambdasonde geeft feedback aan de ECU hoe rijk het mengsel was. Simpelweg door zuurstofaandeel uit de buitenlucht te vergelijken met zuurstofaandeel in de uitlaatgassen. Een carburateur heeft dat helemaal niet. Gewoon een flatline afstelling die zonder schroeven voor de bewuste situatie dan altijd hetzelfde is. Een SU carb valt heel zuiver en zuinig te stellen. (maar heeft daardoor niet de beste waarden kwa emissie , vooral NOx) Lees maar eens een van de laatste hoofdstukken van Vizard (economy tuning)

have fun!