1000cc met 1275 kop

default

RE: 1000cc met 1275 kop

Met veel plezier en ook verbazing heb ik in MINI-World aug 2004 een artikel gelezen. (BLZ 108: kopje: Power Boost)
Daarin staat de vraag van een jongen die zijn 998cc wil tunen. Zijn antwoord van miniworld is dat hij het gehele blok opnieuw moet opbouwen en de dat de krukas de nodige inspectie moet hebben(balanceren).
Verder moet hij een 12G940 1275 kop hebben en moet hij zijn carburateur vervangen voor een HIF44. Verder staan er nog wat aanpassingen. Het komt er in ieder geval op neer dat hij na de goede aanpassingen gedaan te hebben rond de 70-80 Bhp moet krijgen. Persoonlijk vind ik het best veel.
Mijn eigenlijke vraag is of die kop: 12G940 1275
een gewone kop is van een 1300? of een ander type blok? Zijn er ook andere koppen die ook geschikt zijn? Hebben mensen dit al eens gedaan?
Het antwoord van miniworld is voor mij nog te vaag om te zeggen: 'Ik wil dat ook proberen!'
Wie kan mij de nodige info verschaffen en wie heeft er nog zo'n kop?

MvG MINI-Driver

RE: 1000cc met 1275 kop

Heb je al geprobeert te zoeken? Hier is al over geschreven, gok ik :P

Als je een geschikt topic vindt na je uitgebreide zoektocht: post in dat topic, en niet in een nieuwe.
kan je écht nix vinden: post dan in dit topic :D

default

RE: 1000cc met 1275 kop

anders het grote (mini)tuningboek doorlezen. David Vizard >:)

grtzz Martin

RE: 1000cc met 1275 kop

mijns inziens te veel gezeur (pockets in onderblok laten maken)en alleen geschikt voor racegebruik. ik zou je 1000 kop poorten.

RE: 1000cc met 1275 kop

volgens vizzard hoef je alleen pockets in het onderblok te (laten) frezen als je meer dan 1.5 a 2 mm van de kop affreesd (doe je voor een hogere compressie).
Wil je all the way gaan: een lijstje voor de 1000 cc aanpassingen
-volledig geprepareerde cooper kop (vanwege de grotere kleppen)
-kent 276 megadyne nokkenas
-zuigers (powermax met platte kop)
-hif 6 carburateur met sub stack of side draft(weber/dellorto)
-howley inlaatspruitstuk
-lcb met competitie uitlaat
-rimflow kleppen
-lichter vliegwiel en krukas
alles balanceren en laten controleren op spelingen en dan een speciale aldon ontstekings eenheid.
Zoals je ziet is die 80 pk krijgen is niet niks, hij raadt dan ook aan als je meer power wilt (en niet in de 1000 cc klasse racet) om gewoon een groter blok erin te leggen omdat dat toch veel goedkoper is.

Grtz Harry
p.s. "tuning BL's A-series engine op pag 427/434 en verder (had het voor een vriend eens bekeken)

RE: 1000cc met 1275 kop

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm
(er zijn dus 12g940 koppen met verschillende maten kleppen)
als je zo'n kop op een 998 wilt gebruiken denk ik dat die pockets nodig zijn voor een goede flow, als het zonder pockets al past gaan je kleppen wel erg dicht bij/langs de cilinderwand en da's niet goed voor de flow ..
Dit staat ook beschreven in Des Hamill's boek: How to Power Tune the Bmc/Bl/Rover 998 A-Series Engine for Road & Track (Speed Pro Series)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: 1000cc met 1275 kop

Bij het verplaatsen van topics naar TM&T kwam ik dit topic tegen: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=10971 Aangezien dat andere topic uitgebreider is zet ik deze op slot.