1100 tunen

RE: 1100 tunen

mijn zuigers zijn binnen:




het meet- en rekenwerk kan gaan beginnen voor het opboren van mijn 1100 naar 1215 a 1220cc

wordt vervolgd,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

mooie hepolite zuiger zijn niet lelijk :9

maare
die 1100 motoren zijn toch olieboten?>
schijnen olie te zuipen als een ruschische tanker :x

wat voor nokkenstok knal je er in?
en koppie erop? 8)

ben benieuwd

RE: 1100 tunen

Wel jammer van de kroon zeg! Of passen die uitsparingen precies op de plek waar je kleppen naar beneden komen? Ik dat geval is een erg hoge compressie mogelijk. Verder wel erg mooie zuigertjes....

RE: 1100 tunen

olieboten ? nee hoor |:( niet meer of minder dan andere mini's en afhankelijk van hoe er mee omgegaan is.

nokkenas - waarschijnlijk een sw5
kop - 12g295

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

Nauw ja, zuigerveren slijten natuiurlijk wel harder i.v.m. de langere slag....

RE: 1100 tunen

.. afhankelijk van hoeveel toeren je trapt ..

RE: 1100 tunen

Ja ok, laat ik het zo zeggen dan: Eelke A series motor die standaard gelevert is behalve de 1100 heeft hetzelfde slijtageniveau van de zuigerveren op hetzelfde toerental. Een 1100 daarentegen, daar slijten de zuigerveren harder van, aangezien die een grotere afstand moeten overbruggen met hetzelfde toerental als de andere motoren....

RE: 1100 tunen

:P niet helemaal

slag
850 = 68.26 mm
998 = 76.2 mm
1275 = 81.33 mm
1098 = 83.73 mm

allemaal verschillend; ja, de 1098 heeft de langste slag van allemaal, maar reken maar eens zuigersnelheid uit ..

laten we zeggen elk blok is anders ;)

gewoon goed inrijden is het halve werk.
Ik heb een 1100 clubman estate gehad die geen olie verbruikte en een 850 die een liter op ~500 km nodig had. Wat mij betreft *is* een 1100 geen olieboot, het kan, maar ook andere blokken kunnen olie zuipen.

YMMV,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

Ben zeer benieuwd Theo. Toch redelijk zeldzaam dat mensen iets anders proberen te tunen dan een 1300. Zelfs degenen die een 998 willen tunen zijn schaars.

Dennis

Die eindelijk as zaterdag zijn blok inelkaar wil zetten....een 998 dus :).

RE: 1100 tunen

@ Theo: Olieboten zijn het ook zeker niet. tenminste, niet meer als elke andere mini. Het enige wat ik aan wilde geven is dat zuigerveren ietsjes harder zullen slijten als de overige A-series blokken. Dat er zoveel van die 1100 olie lekken heeft meer te maken met de fabricagetolleranties van vroeger. Maar nog het meest met de menselijke rechtervoet....

RE: 1100 tunen

@Kevski, ik ben het helemaal met je eens, hopelijk heeft deze discusie Hanz ook op andere gedachten gebracht (en eventuele andere meelezers :9 )

@Dennis, ik ben zelf ook benieuwd. Iedereen doet toch weer wat anders, en dit wordt iets wat je zeker niet vaak gaat tegenkomen 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

Inderdaad ja, Mara niet erg als dat niet zo is. Des te specialer is die van jouw dan straks. Ga misschien ook wel een 1100cc blokje opbouwen als de mijne tot snot is gereden....

RE: 1100 tunen

Theo van den Bogaard schreef:
@Kevski, ik ben het helemaal met je eens, hopelijk heeft deze discusie Hanz ook op andere gedachten gebracht (en eventuele andere meelezers :9 )




jeps wel een beetje
alleen frostie met zijn 1100 clubman was hier laatst om de mini van djoeke op te halen en dat was wel een olieboot
het schijnt dat zijn maat een gereviseerde 1100 had die na 10000 km alweer 1 op 800 luste.
dus vandaar mijn opmerking.

verder : mooie 1300 is niet lelijk 8)
ik ga voor de gebaande paden voor ik dit soort 'experimenteels' probeer :P

RE: 1100 tunen

nix experimenteels vizerd en calver hebben het uitgebreid geprobeerd en beschreven!

oke minder geeikt dan de 1380's e.d. dat waar
ik vind het iig wel zijn charme hebben en zou het ook wel willen proberen.
maar eerst mijn 1000 aan de praat en die dan leuker maken.

ga je nog de kop modificeren en wat voor'n blok word het? (race road)

RE: 1100 tunen

hanz schreef:

alleen frostie met zijn 1100 clubman was hier laatst om de mini van djoeke op te halen en dat was wel een olieboot
het schijnt dat zijn maat een gereviseerde 1100 had die na 10000 km alweer 1 op 800 luste.
dus vandaar mijn opmerking.




Das idd waar, hij lust wel een slokje, wat ik overal hoor is het idd bij 1100tjes wat meer als de rest.

En of het idd 10000 km is weet ik niet zeker, dat moet je aan Coopie1100HLE zelf vragen :P en het was volgens mij niet 1 op 800 ;)

RE: 1100 tunen

Mijn mening is dat de 1100 het kwetsbaarste is van allemaal... Dat wil niet zeggen dat ze na 100dkm allemaal olie zuipen! Een goeie rechtervoet bepaald veel...

Wij hebben ook enkele 1100tjes, 1 blok met 150dkm verbruikt nog steeds ongeveer geen olie, maar een andere met toen 75dkm verbruikte 1 op 30!... :x Deze is nu gereviseerd en verbruikt weer geen olie meer...

RE: 1100 tunen

Hee Theo ,
Nog hulp nodig voor het blok , je weet hoe die van mij is gedaan +0.03mm van de zuiger (perfect) en het blok 0.5mm gevlakt.
En je kopje ? , al wat leuke klepjes gevonden , de zittingen en kleppen kan ik wel ff op maat maken voor je , en wat poorten , kamers balanceren , etc?
Mav voor Mav kost niets (maar dat wist je al).
Greetz , Jeroen2.

RE: 1100 tunen

Hee Theo,

Hoe staat het er ondertussen mee? Ik heb namelijk ook nog een 1100cc liggen en ben zeer benieuwd naar het een en ander! Ik kijk in ieder geval met plezier uit naar alle ontwikkelingen op dit gebied...

RE: 1100 tunen

het blok is afgelopen weekend naar Jeroen2 gegaan .. verder nog geen nieuws

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/blok.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/blok2.gif

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

er is een pakketje binnengekomen van SwiftTune,
nokkenas SW5-07, oliepomp, nokvolgers en dubbele distributieketting ..

kan er weer verder opgebouwd gaan worden 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

Aan de datum te zien, heb je behoorlijk lang moeten wachten op dit pakketje

Groet ron

RE: 1100 tunen

maar anderhalf jaar joh..

succes met opbouwen iig ;)

Jaapio

RE: 1100 tunen

8) sommige projecten duren wat langer
(de bestelling was niet in 2006 geplaatst hoor)

goede whisky moet ook rijpen ;)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

1100 blokjes zijn fijn! Heb al veeel fijne kms gereden met de 1100 special die kim hiervoor had en nu hebben we een clubman estate erbij met het originele blok. Heb er nu een soort van stage 1 op gezet en dan doet zo'n 1100 meteen bijna niets meer onder voor een 1.3 SPi. Die 3,44 zorgt ook voor lekker revven en omdat het allemaal al wat ouder is kun je het omschrijven als lekker los. :)

Goed, beetje olielucht wel als je erachter rijd maar een olieboot zou ik de 1100tjes niet meteen noemen... :)

Denk dat je blokje wel goed gaat komen Theo. Die sw5 alleen al zorgt voor een hoop extra rijplezier.

RE: 1100 tunen

Had ook een 1100 in mijn aller eerste Mini. Zeker een fijn blok. Toen had ik het blok eens helemaal uitelkaar genomen en goed schoongemaakt. Te goed dus, want daarna was het olieverbruik 1 liter op 800km :( Daarna maar een getunede 1000 ingebouwd.

RE: 1100 tunen

Is de whisky ondertussen gerijpt? Ben uiteraard nog steeds benieuwd naar de ontwikkelingen. Is er nog iets gebeurd? Zit er nog steeds over te denken om mijn 1100 opnieuw op te bouwen. Maar ben allereerst benieuwd naar de resultaten.

RE: 1100 tunen

Ik ben ook zeer benieuwd Theo! :9

RE: 1100 tunen

zo gauw het budget het toelaat ga ik verder: krukas en lagers reviseren en de boel opbouwen .. binnekort verwacht ik, maar hoe binnekort dat is ?? ik wil het blok in ieder geval voor de IMM van dit jaar in elkaar hebben zitten.

wordt vervolgd....
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

Mooi dat je er nog mee bezig bent! Was bang dat je de hoop had opgegeven. Maar dan zien we t.z.t. de ontwikkelingen in dit draadje tegemoet. In ieder geval wederom veel succes!

RE: 1100 tunen

leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die een 1100 aan het aanpassen is. heb het volgende:

1100 opgeboord naar de eerste overmaat
nieuwe zuigers met veren
kruk gebalanceerd
SW5 nokkenas
12g295 kop
dubbele HS2
duplex chain set
gereviseerde bak met turbo layshaft
Maniflow LCB
JanSpeed midden en einddemper

wil ook klaar zijn voor het IMM, ben benieuwd

RE: 1100 tunen

Is dat dat blok wat je van mij gekocht? Mooi om te horen dat iemand er nu echt wat mee gaat doen. Klinkt als een hele fatsoenlijke setup. Ben benieuwd.

RE: 1100 tunen

yep, ben ook heel benieuwd

kom je nog je handdoek halen op het IMM :)

RE: 1100 tunen

Ik ben ook heel erg benieuwd!
Als het goed is heb ik ook een 1100 in mijn van.

(weet nog niet zeker, maar heeft na 15 jaar stilstaan net even snel gelopen, en liep goed. Dus die ga ik gebruiken)

En ben ook van plan deze de gaan opvoeren/opfokken. :9~

Is er inmiddels al wat vordering? :)

RE: 1100 tunen

@Miniauto... check de datum van de laatste post ff... :P

RE: 1100 tunen

Rene schreef:
@Miniauto... check de datum van de laatste post ff... :P





Vroeg ook of er al vorderingen waren.... :O :P

RE: 1100 tunen

het ligt er nog zo bij als een jaar geleden, in November met de APK had ik een nieuw achtersubframe nodig dus het budget heeft een aderlating gehad ...
ik hoop voor het IMM dit jaar mijn blok in elkaar te hebben 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 tunen

miniauto schreef:
Rene":1ppmvwcr]@Miniauto... check de datum van de laatste post ff... :P





Vroeg ook of er al vorderingen waren.... :O :P[/quote:1ppmvwcr]

|:( :O :O |:(

Dan zou hij die toch wel gepost hebben... denk je niet?!?
Gebeurt wel vaker dat mensen totaal geen erg in de datum hebben als ze in een topic
reageren... vandaar mijn opmerking...

RE: 1100 tunen

ik hoop voor het IMM dit jaar mijn blok in elkaar te hebben



een mav klusje theo?

RE: 1100 tunen

[size=85:gvcft4i0][topics samengevoegd - Crispy][/size:gvcft4i0]
hallo,

wie kan mij helpen met een leuke set up samen te stellen voor een 1100 blok
heb een dubbele carburateur ligen die ik er op wil.
het blok word gereviceerd en voor dit alles heb ik ongeveer 700 euro uitgetrokken.
en waar kan ik dit het beste bestellen.

groeten Tim

RE: 1100 tunen

Tim, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.

RE: 1100 tunen

Hoe kan je een blok reviseren voor dat geld? Wat gebeurt er dan precies mee? Is het in of ex de kop.

RE: 1100 tunen

Leuke setup is:
-stg3 kop
-compressie op 10:1
-zuigers wordt een lastig verhaal, maar eigenlijk wil je wat beters.
-Piper HR255 nokkenas, klepveren en turbo oliepomp
-centre oil pick up
-LCB
-RC40 medium bore uitlaat
-revisiedelen: pakkingsets, trust washers, evt. de lagers

RE: 1100 tunen

Bij een van de grotere Engelse leveranciers kun je hele goede zuigers krijgen tot +80 speciaal voor de 1100 blokken.

RE: 1100 tunen

ettore bugatti schreef:
-revisiedelen: pakkingsets, thrust washers, evt. de lagers




Revisie is ALTIJD de lagers niet eventueel, daarom verbaast het ook niet dat mensen denken een motor revisie te hebben gedaan en dat dan alleen blijkt dat het blok is geschilderd.

RE: 1100 tunen

reviseren is toch uit elkaar en weer in lkaar
[size=50:tsw5q9uu]voor sommige mensen althans[/size:tsw5q9uu]

Jaapio

RE: 1100 tunen

Onderschat niet de afdichtende werking van verf op de buitenkant van een motorblok! Een echte revisie is kostbaar. Loop maar eens een revisiebedrijf binnen.

RE: 1100 tunen

het is de bedoeling dat alle lagers keringen pakkingen worden vervangen.
dan ook nog zuigerveren en eventuweel de zuigers.
de cilinderwand word gehoond.
en verder gewoon veel nieuwe onderdelen.

groeten en alvast bedankt voor het lijstje.