1160cc blok

RE: 1160cc blok

[size=85:35dszpqn][gesplit uit dit topic- Crispy][/size:35dszpqn]
Zo, dat zijn toch nog heel wat blokken bij elkaar.
De mijne is "vreemde eend in de bijt", nl. 1160cc, mag het ietsje minder?
Wel een heeeeeel ander motorkarakter (korte slag).

RE: 1160cc blok

1160 cool hoe kom je daar op?
wat zijn verder de specs van det blokje?

RE: 1160cc blok

nonono schreef:
1160 cool hoe kom je daar op?
wat zijn verder de specs van det blokje?




Een 1160 is een 1071S met 73.5mm boring. Slag is identiek aan 850, dus 68.3mm, wat het dus een korte slag maakt, weinig koppel, maar hoge toeren, met recht een naaimachientje. Verder aangevuld met dubbele 1,75 SU's, Powermax zuigers, Longman race kop, belt drive, straight cut, Jack Knight close ratio 3 synchro bak (3,76), 286 Kent nokken, eigenbouw verdeler, klassieke opzet dus, in klassieke Cooper.
Het is een heerlijk, probleemloos (bijna 15 jaar geleden voor laatst compleet open geweest) blok, gebruik de Mini voor alle doeleinden, puzzelritten, racen, verhuizen, vakantie en als speelhok voor de kinderen.

RE: 1160cc blok

Aangezien het hier toch wel om iets heel anders dan een 1380 gaat, heb ik dit blokje even een eigen topic gegeven.

RE: 1160cc blok

gaaf :D

ook foto's van je blok in de auto.. niet dat je dan iets kan zien, maar wel leuk om te kijken ;)

Jaapio

RE: 1160cc blok

weer eens wat anders idd!
heb je toevallig een rollenbank uitdraai? ben wel benieuwd naar deze setup :P

RE: 1160cc blok

He, ik dacht dat lengte (slag) er niet om deed?

Op de krukas na is er minimaal (technisch)verschil met de bigbore 1275's. Ben bang dat dit topic niet zo'n lang leven beschoren is als de 1380 versie.
Foto's, tja, wordt moeilijk, die liggen thuis, en ik bevind me voor enkele maanden in Argentinie met een 50 duizend pk Kawasaki stoom turbine onder de kont, waar ik overigens wel foto's van kan leveren, maar valt buiten dit geheel.
Veel Fiat600's hier, aandeel Mini's in dit land is uiterst gering.
De rollenbank heb ik nooit aangedaan, een soort laksheid heeft me altijd weerhouden om de vaste beltdrive te vervangen door een verstelbare, nokkenas staat paar graden verkeerd, wat vermogen scheelt.
De enige schade in de 21 jaar dat ik blok bezit is gescheurde kop, dit bleek bij nader onderzoek veroorzaakt door de Aldon race verdeler, welke veel te veel totaal vervroegde. Vandaar heb ik toen uit oude 850 verdeler een specifiek voor mijn blok gebouwd (heb graag meteen flinke vervroeging bij lage toeren vanwege geringe koppel, maar totaal moet binnen de perken blijven). Enige "tuning materiaal" betsaat uit Colourtune bougie en de vele vele testritjes :D .
In begin tijd veel geexperimenteerd met oa Weber en 6 inch spruitstuk, nokkenassen(Piper en Kent 285, 286 en 296), LSD, bakken, eind diff, uitlaat spruitstukken,en overlepelen blok van Inno Cooper in 997 Cooper, maar nu dus bijna 15 jaar onaangeroerd.
In wedstrijd verband wint een 1380 direct op koppel, zodra bij de 1160 het koppel opkomt (vergelijkbaar met de turbo lag) bij 3500 toeren, wordt het onstane gat gedicht en doen ze niet voor elkaar onder. Voordeel ligt dan bij de 1160 met de hoger toegestane toeren. Al met al, 2 ogenschijnlijk identieke motoren, met heel andere karakters.

default

RE: 1160cc blok

Hoeveel toeren ga je dan daarmee maximaal?

Je hebt een mooie mini met een heel leuk blokkie! d:)b

RE: 1160cc blok

Dank, dank BruteSound :)\\_
Ik ben nooit verder gegaan dan 8000 rpm (korte slag he), natuurlijk zitten er dubbele veren op en lichtere stoterstangen, lichter vliegwiel (geen lichtgewicht)en alles gebalanceerd, maar ook nog standaard Cooper S tuimelaars. Eigenlijk zijn het de stoterstangen die me weerhouden verder te gaan, als ik al de behoefte heb.

RE: 1160cc blok

Dr zijn 1000tjes, gebouwd uit een 1275 met een gedownstokete krukas (ik dacht 59 mm slag), dat zijn echte screamers! Die draaien vrolijk 10.000 rpm