123 ontsteking en rev limiter

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Burgers, boeren, buitenlui en Mini liefhebbers,

Stel je voor: een minike met 1275 stage 4 blokkie, daaraan een 123 ontsteking.
Omdat de cilinderkop meer wil dan het onderblok op dit moment kan verdragen, is er een rev limiter bij bedacht. Eentje van Omex.

Gaat dat ergens rotzooi geven?

RE: 123 ontsteking en rev limiter

ik neem aan dat die Omex de ontsteking uitschakelt boven een bepaald toerental?
Op welke manier wordt dat gedaan? onderbreekt ie de voeding van de 123 of de output? In het geval dat de output onderbroken wordt zal de 123 er niet door beinvloed worden denk ik?

RE: 123 ontsteking en rev limiter

de Omex heeft verbinding met zowel de plus als de min aansluiting van de bobine. Daarnaast nog de permanente massa. Lijkt erop dat de puls massa vanuit de ontstekingsunit (dit geval de 123) aan permanente massa wordt gelegd.

Lijkt mij het volgende: normaliter zorgt de onderbreker voor een moment van massa (en onderbreking om de coil op te laden)en nu wordt dat door de Omex parasiet gedaan.....

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Je kunt ook gewoon schakelen bij 7000/7500rpm. Die 286 loopt toch niet veel verder door. Maar ik heb geen ervaring met die rev. limiter. Waarom wil je zo'n ding monteren? Loopt ie in zn 4 verder door dan 7500rpm? Wel leuk speelgoed trouwens! Kan nooit kwaad ook om de boel te beschermen. Maar een standaard onderblok (zonder main strap) kan nog best wel wat hebben hoor. Die 286 zit mooi tegen het maximale aan. Ga je naar en over de 8000rpm dan zou ik me pas zorgen gaan maken.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Onderblokje is verder gewoon helemaal standaard, vandaar. Voordat ik dat aanpak wil ik wat rijden en dacht eerder aan een 6000 rpm limiet. Ik heb al bij een klein tesritje gemerkt dat ie erg graag hoger wil toeren. Ademt ook lekker door z'n stage 4 kop.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Ik rijd met een 286 met standaard onderblok en bak met 3,76 fd. Kom dan in zn 4 makkelijk op en over de 7000rpm. Tot nu toe is alles nog heel. Heb er iets van 3 circuitdagen mee gereden tot nu toe. Maar jij hebt er een betere kop en carb. Op dus je zult vast wat meer vermogen hebben. De boel knijpen op 6000 is wel zonde. Die nokkenas loopt door tot 7000 tenslotte. Ik probeer altijd rond die 7000 te schakelen in elk geval.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

6000 rpm is zonde ja, als bekend is dat de 286 stok vrolijk 7500 rpm doet, zeker met non-asthmatische kop. Misschien koudwatervrees, wil toch iets langer dan 1x straat op en neer met de motor doen :-)

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Hoi, had hem op m'n vorige rallyauto samen met shiftlight d:)b
Hij gooit de ontsteking ff eruit bij een ingesteld toerental.
Je krijgt dan het f1 geluid in de pitsstraat :9~
Verder is het iedereen aan te bevelen die stevig door rijd en toch niet teveel mechanische schade wil rijden. O:) (of de radio te hard heeft staan ;) )

Mooi spul ik zou het zeker doen.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

[youtube:44q1s96k]e2JOW-sCZXU[/youtube:44q1s96k]

en zoiets als je de launch button iets te lang indrukt en te vet gas geeft....

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Lijkt me niet echt gezond voor het blok.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Leuke gatched maar om nu te zeggen praktisch... nee lijkt me niet...
Als je met zulke toerentallen rijd ben je toch al ernstig aan het opletten.
Dan kijk je automatisch toch ook op je meters...?!?
Althans ik wel iig..
Op een gegeven moment herken je het geluid van je blok bij 4000/ 5000/ 6000/ 7000 toeren ook wel..
En weet je dat je moet schakelen...
Zie dus niet het nut van zo'n ding eerlijk gezegd....

RE: 123 ontsteking en rev limiter

(b)engeltje schreef:
Lijkt me niet echt gezond voor het blok.




Die klappen zijn in de uitlaat, de motor heeft er niet echt last van zolang het toerental maar binnen de perken blijft...

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Als je met zulke toerentallen rijd ben je toch al ernstig aan het opletten.
Dan kijk je automatisch toch ook op je meters...?!?
Althans ik wel iig..



Zal je tegenvallen als je een rally rijd op gravel of zand zonder isolatie in de auto.Je hoort de motor er bijna niet bovenuit.Verder is een goed getunde motor zeer snel op toeren en het is mij wel een paar keer gelukt om hem te "overtoeren"
Vandaar die "gadgets" ;)
Verder heb ik en meerdere rallyrijders een grote rode lamp voor de oliedruk en de rest van de meters is voor de navigator.
Voor gewoon dagelijks gebruik is het meer een gadget idd..

Dit is hoe het eruit ziet/hoort:
link

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Wanneer ik even mijn blokje goed laat werken heb ik niet echt meer tijd over om op te letten welke toeren hij draait of hoe hard ik nu de bocht in stuur.
Nu heb ik ook niet een blok dat zo erg van toeren houd. Dus ik kan me indenken dat een rev limiter toch wel zo prettig is.
En natuurlijk heeft het ook wel wat, vanuit de rev limiter golfjes en crxjes eruit rijden bij het stoplicht. Niet dat het goed voor het blok is ofzo :+)

Verder krijg je natuurlijk wel een hoop stoten door je drijfwerk heen wanneer de begrenzer aan gaat. Maar het is wel beter dan een zuiger die even kennis maakt met een klep, of een drijfstang die het niet houdt.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Mijn ervaring is dat standaard zuigers ( MG-metro) heel lang goed blijven bij hoge toeren. Met stuurvaardigheid en dagen op Zandvoort maar ook lange stukken op de snelweg geen problemen gehad. Leer de motor kennen voordat je hem los trapt en een toerenteller recht voor je neus werkt dan goed.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Ik zie het nut ervan echt niet in hoor, neem dan een shiftlight recht voor je neus...
Die gaat branden op precies het juiste schakelmoment...

En als je al zo'n ding monteert zet dan je motor op een dyno en bekijk het toerental waar je vermogen weg valt.... zodat hij niet onnodig vroeg ingrijpt.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

rallymini schreef:

Zal je tegenvallen als je een rally rijd op gravel of zand zonder isolatie in de auto.Je hoort de motor er bijna niet bovenuit.Verder is een goed getunde motor zeer snel op toeren en het is mij wel een paar keer gelukt om hem te "overtoeren"
Vandaar die "gadgets" ;)
Verder heb ik en meerdere rallyrijders een grote rode lamp voor de oliedruk en de rest van de meters is voor de navigator.
Voor gewoon dagelijks gebruik is het meer een gadget idd..




Daar heb je het punt van waaruit ik ooit de inrichting van de mini op heb gebaseerd. Het restaureren van mn mini heeft een aantal jaren stilgelegen vanwege een rallyteam waar ik deel van uit maakte. En later rallycross.
De filosofie welke in de (ex-fabrieks) rally wagen zat is deels over genomen.
Welliswaar een injectiemotor met ingebouwde rev limiter maar idd een misshift deed nog wel eens overtoeren. Dat kon je dan weer achterhalen door de STACK toerenteller uit te lezen. Stelregel was meer dan 1000 rpm over revs = motor open en lagers vervangen.
Op mn dashbord recht voor mn neus heb ik een oliedruklamp zo groot als een knipperlicht van de voorzijde van de mini. Toerenteller zit meer opzij.
Rev limiter vooral omdat bij eerste en tweede versnelling, zeker bij minder tractie wielspin kan voorkomen waardoor het toerental vrij opzwiept. Wordt dan nog een beetje binnen de perken gehouden. De launch control is niets anders dan een tweede rev limiter op lager toerental, eigenlijk is dat een gadget, want in het normale verkeer zal je heus niet bij het stoplicht staan met motor in attack mode op 4000 rpm.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Kijk ,nog een liefhebber met rally ervaring d:)b
Ja overtoeren en het carterpannetje kon weer los. :((
Idd. zo werkt het wel,ben met een nieuwe auto (mini) aan het bouwen en die rev.limiterkomt er echt wel in :9

Verder de uurtjes op de rollenbank en testwerk heb ik in het verleden genoeg gedaan.Dit om af te stellen maar ook je motor te leren kennen koppel/schakel momenten.Hoop dit binnenkort ook met de mini te kunnen doen.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

mss een beetje offtopic, maar wat is het verband tussen overtoeren en lagersvervangen?

RE: 123 ontsteking en rev limiter

.... het eerste stapje voordat een 4-lijn motor denkt dattie een boxermotor is ....

Bij overspeed heb je enorme vrije krachten waar de motor niet op is gebouwd. Welliswaar hoeft er niets aan de hand te zijn, maar in het algemeen kan je er zeker van zijn dat het boeltje aardig door elkaar wordt geschud. Als de toplaag van de lagers daardoor wordt kapotgedraaid heb je meer speling en dan gaat de rest vanzelf. Lagerschalen die verdraaien, heet stoken, vastslaan. Of de ruimte zorgt voor innig contact tussen zuiger en kleppen. Of de drijfstang zegt haleluja en maakt een kijkdoos van de motorblok! En leg die drijfstang dan maar uit dat het geen boxer is.

Overtoeren belast geeft veel slijtage aan onderste lagerkap van de drijfstang, underspeed... ja het bestaat.... juist de bovenste lagerkap.

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Duidelijk d:)b

RE: 123 ontsteking en rev limiter

Zo... inmiddels al 500 kilometertjes kunnen proefrijden.
Ontsteking en mengsel redelijk op orde. En het overrevven gaat echt heel snel hoor..
Alleen wil het nog niet lekker met de OMEX. Zodra deze is aangesloten ligt de boel te haperen en stotteren. Mogelijk een interferentie op het toerensignaal naar de OMEX. Ik ga de berading maar een smooi apart aanleggen en afschermen.

Motortje ligt nu weer naast de auto overigens. Versnellingsbak krijgt frisse lagers en straight cut drop gears. Ook maar direct de krukas eruit getild om deze samen met een nieuw lichtgewicht vliegwiel te balanceren. Natuurlijk de centrale lager kap voorzien van een extra strap, nu de zooi toch open ligt.

Met een beetje mazzel in augustus meerijden in een heuvelklim.