1275 andere zuigers

default

RE: 1275 andere zuigers

de vorige eigenaar van mijn innocenti mini heeft er zuigers ingezet die lager zijn dan gebruikelijk (ze komen dan ook niet tot aan de rand van het blok bij het bovenste dode punt; je krijgt dan ook een andere compressieverhouding. maar ook een motor die haast niet meer af te stellen is! weet iemand of het lager zijn van de zuigers een manier van opvoeren is?

RE: 1275 andere zuigers

spelen met compressie wordt vaak gedaan ivm opvoeren. Uitgaande vanuit de standaard configuratie wordt vaak de compressie verhoogd voor normaal geaspireerde motoren, bij turbo toespassingen moet de compressie vaak wat omlaag omdat anders bij boost pingelen ontstaat.

RE: 1275 andere zuigers

Lagere zuigers zorgn voor een lagere compressie-verhouding. Dit zorgt er voor dat bij normaal aanzuigende motoren het vermogen in de regel lager wordt.

Het is dus een manier van "afvoeren" ipv opvoeren....

De boel zo nog best goed moeten kunnen lopen als de compressieverhouding niet extreem laag geworden is. Originele mini motortjes hadden in het verleden wel zo laag als 1:8.3 en die liepen best mooi maar hadden weinig puf.

RE: 1275 andere zuigers

Het is zelfs nog mooier.
Hoe lager de compressie hoe mooier een blokje laag stationair zal lopen.
Om gekeerd lopen blokjes met een hoge compressie veel minder mooi stationair.

Het hoeft dus als alles goed is helemaal geen probleem te zijn.
Je hebt alleen minder vermogen.

Dus als het niet goed loopt is er iets anders aan de hand dan te lage zuigers

default

RE: 1275 andere zuigers

dank jullie voor de reactie;
er zit ook een milde kent snelle nokkenas in; zou het kunnen zijn dat ik hiervoor een ander ontstekingstijdstip nodig heb (in combinatie met de lage compressieverhouding? ik weet dat dit geen simpel te beantwoorden vraag is. hij loopt nu voor geen meter...

RE: 1275 andere zuigers

oei
Een nokkenas met meer overlap als een std wil juist meer compressie om nog een beetje koppel te creëren (vermogen onderin)
Het is dus een hele slechte combi voor een mooi lopend blok.

Wat timing betreft kan je het best kijken naar de maximale vervroeging en niet naar de statische timing (uit het boekje)
Je zal ergens tussen de 28 en 32 graden maximale vervroeging moeten gaan zitten.
Dit is zonder vacuüm bij 4000rpm (of hoger afhankelijk van de ontsteking).
Begin met 32 graden en ga rijden, mocht het gaan pingelen dan draai je de ontsteking iets terug.

RE: 1275 andere zuigers

Dan vraag je je wel af met welke wetenschap dit motorblok in elkaar geprutst is.

RE: 1275 andere zuigers

Weet je wat de uiteindelijke compressieverhouding is?

In mijn standaard MPI blok kwamen de zuigers ook niet tot de rand.

RE: 1275 andere zuigers

meten is weten ..

standaard zuigers hebben een 'dish', dus als deze vlak zijn zou het best eens kunnen dat de compressie nog redelijk is? hoe ver komen ze onder de rand? foto?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 andere zuigers

Theo van den Bogaard schreef:
hoe ver komen ze onder de rand? foto?





Toen ik ooit als service & homologatie manager werkte bij een importeur, kregen we een auto binnen welke ook niet echt vooruit te branden was en de dealer kon het euvel niet vinden. Motor liep netjes rond maar klant merkte op dat het vermogen echt stukken minder was dan hij gewend was.
Uiteindelijk toch maar de kop gelicht en werd zichtbaar dat de zuigers niet helemaal bovenin kwamen. Dit had niets te maken met andere zuigers, auto was nog geen half jaar oud. Wat bleek: de motor heeft een keer water aangezogen en daardoor heeft deze een zg. waterslag gemaakt. Tot op heden is een vloeistof nog steeds niet samendrukbaar, dus moet er iets wiken in een draaiende motor als de zuiger omhoog komt en de verbrandingskamer vol water zit... 4 kromme drijfstangen! Afijn, vier nieuwe erin en het torretje hobbelde weer als vanouds!

Ik wil je niet bang maken, maar het is in ieder geval een interessante anekdote wat je tegen zou kunnen komen in een dergelijk geval.