1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Ik wil mijn MG Midget met standaard een mini cooper S motor uit 72 voorzien van een nieuwere motor.
Zelf zat ik te denken aan een 1300 spi.
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een dergelijke ombouw.
Of dit ook wel een goede keus is.
Of mij iets anders aan raad.

Ik hoop op een reactie.
M.v.g. Menno.

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Ik vraag me eigenlijk af, waarom je het zou willen. Is de huidige motor soms versleten? Velen willen juist een 1300 met een dubbele carburateur ipv injectie!

Een SPI is een A+ en jij hebt een oudere A motor. Je zal hoe dan ook het huidige carter en bak moeten behouden want de versnellingsbak van een Mini heb je natuurlijk niets aan. Ik meen dat carter/mini-bak uitwisselbaar is tussen A en A+, maar of dat in dit geval geheel goed gaat met de tussentandwielen van de Midget bak? Geen idee...

Ik denk dat het een best ingrijpende missie is, ik vraag me af of het de moeite waard is. Als je problemen hebt met het afstellen van de carburateurs, kun je veel beter een SU HIF44 plaatsen met een passend spruitstuk. Veel eenvoudiger en goedkoper!

Op mijn vaders Frogeye zit ook slechts een enkele carburateur (afwijkend van fabrieksspecificaties maar wel origineel zo geleverd!), deze loopt naar zijn zeggen veel gelijkmatiger dan met 2 carbs, en is veel eenvoudiger qua afstellen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je toch SPI willen heeft mijn pa wellicht wel interresse in je oude blok. :P

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

hier een mede midget eigenaar (witte "67)
doe het niet!!!
frontplate, backplate en krukas moetje vervangen.

Verder geef injectie alleen maar meer narigheid dan plezier (of je moet er bizar veel geld tegenaan gooien)

Wat is er nu mis met je blok?

p.s.
een 72 midget blok is niet exact een cooper s blok in vizard staan de verschillen

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Mijn huidige blok is aan revisie toe.
Hij gebruikt nu extreem veel olie.
Eigenlijk is de olie die je erin gooit na 10 km alweer verbrand.
Ik heb er niet al te veel verstand van maar dacht dat een jongere motor minder problemen zou hebben.
Meer doorontwikkeld, minder olie lekkage en loodvrij.
Maar jullie brengen me nu aan het twijfelen.
Mijn SU's zijn al gereviseerd en geven geen probleem.
Het gaat bij mij dus echt om het blok wat versleten is.

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Dan zou ik er gewoon een 1275 carb blokje in gooien.
Je zegt dat hij veel olie gebruikt, dys dat kan aan de zuigerveren liggen die versleten zijn. Het kan ook zijn dat je cilinderwand helemaal gaar is, en dat is een duurder grapje :x

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Mocht ik er aan gaan beginnen om hem toch te reviseren zijn daar dan goeden beschrijvingen op het net voor te vinden.
Is het voor een beetje doe-het-zelver te doen.
Ik heb hier geen ervaring mee maar heb zoiets stuk is die toch al.
Het moet me natuurlijk ook niet onnodig veel geld gaan kosten zonder er resultaat van te zien.
En zijn er dan dingen die ik kan moderniseren om de motor betere prestaties mee te geven en misschien ook wel beter/zuiniger gaat lopen.
En hem helemaal (olie) lekvrij kan krijgen ?

Ik hoop dat jullie mij hierbij aan wat meer info kunnen helpen.

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Latere A blokken (A+ dus)verschillen niet heel veel van de oudere.
Het gietstuk is stijver en wat andere minime wijzigingen.
Als je perse lood vrij wilt kan je net zo goed een latere kop er op zetten of in jou kop hardere klepzittingen laten persen.

Heb je de gele bijbel van vizard al gelezen?
ook als je niet wilt tunen is het heel nuttig bij een rebuild

the bottom line is
meer pk's is meer verbuik.
want meer pk's is meer mengsel (en dat efficienter gebruiken)er staat wel een economy hoofdstuk in wat je goed kunt gebruiken.

Reviseren kost een zak geld.
er is een topic waar ooit exacte bedragen genoemd werden iig ligt het er aan hoeveel je zelf doet waar je je onderdelen haalt en wat je wil doen.

Echter hoe weet je dat je moet reviseren het kunnen ook klepseals en geleiders zijn en dan ben je met €200 klaar (mits je zef klust)
Zelfs al zijn het je zuigerveren als je echt op een butget zit kan je ook alleen die vervangen en weer lekker door tuffen.

als je ooit in de buurt van leiden bent kan je wel even langs rijden wie weet kan ik je helpen

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Een 1275cc Midget moter is echt wel anders als een 1275cc Cooper S blok, al zou een thin flange S blok makkelijker te plaatsen zijn in een Midget dan een A+ blok (is alleen veeel duurder)!

Zoals al aangegeven; een A+ blok kan in een Midget als je een Midget 1275cc krukas gebruikt, met de daarbij behorende drijstangen (want die zijn wel gelijk aan Cooper S Mk III en passen niet op een Mini 1275cc A/A+ krukas) en de frontplaat. Verder zul je een paar gaten aan de koppelingskant in het blok moeten boren en diverse ook voorzien van Engelse draad om de achterste opsluitplaat voor de krukas en de backplate te kunnen monteren.

Alternatief is huidige blok volledig reviseren. Gezien het hoge olieverbruik zal er wel een overmaat geboord moeten worden, nieuwe zuigers en zuigerveren (uiteraard nieuwe krukas lagers -na herslijpen?- en oliepomp). Verder ook de kop reviseren zoals al gemeld en kun je hem gelijk ombouwen naar loodvrij. Je kunt er ook een Mini cylinderkop opleggen, die zijn toch in princiepe hetzelfde als voor de Midget met 1275cc motor (en soms ook goedkoper dan wanneer die van een MG specialist komt). Zijn wel weer verschillende versies van met andere klepgroottes. Meen dat de Midget origineel 33mm inlaat en 29mm uitlaat heeft.

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

mini 4 ever heeft zeker gelijk wtb de verschillen tussen de midget A en de cooper A latern we beginnen bij het feit dat een midget 9 kopbouten heeft en een cooper s 11
ook de klep grootes zijn std 1274 en niet als cooper s

dus een mini kop is exact gelijk aan de midget kop
beide 12g940 casting met zelfde klep grootes

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

nonono schreef:
een midget heeft 9 kopbouten en een cooper s 11 ook de klep grootes zijn std 1274 en niet als cooper s




Deksels achterkant en main studs ipv main bolts. Midget blok is meer gelijk aan een 1275GT of Glider 1300 blok, op de krukas na en de extra bout-gaten aan de koppelingskant voor de opsluitplaat en backplate.

nonono":h89tsdok]dus een mini kop is exact gelijk aan de midget kop beide 12g940 casting met zelfde klep grootes[/quote:h89tsdok]

In feite wel, als is het niet helemaal exact omdat er verschillende 12G940 koppen zijn (A, A+, etc 12G940 bestaat al sinds Cooper S Mk II).

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

oke dan stel ik het zo alle 12g940 zijn uitwisselbaar zonder echte modificaties.

mijn 1275 heeft geen tapet covers (kan er mee te maken hebben dat het een gold seal uinit is)
die studs wist in niet leuk om te horen

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

te reviseren zijn daar dan goeden beschrijvingen op het net voor te vinden.
Is het voor een beetje doe-het-zelver te doen.



het monteren en demonteren kan je makkelijk zelf doen, met wat extra gereedschappen. Een aantal bewerkingen (opboren en krukas slijpen) kan je door elk gerenommeerd revisiebedrijf laten doen.
Daarna alles netjes met de goede momenten en nieuwe pakkingen in elkaar zetten en je hebt een prima gereviseerd blok. Een A-series is ontworpen in de jaren 50, dus echt modern gaat het niet worden 8)
Je kan je nokkenas aanpassen en je ontsteking, als je meer power hebt en dan niet te hard trapt met het rechtervoetje kan je IMHO ook best nog zuinig rijden ..

advies: lees het boek van D, Vizard eens, http://www.comp.glam.ac.uk/pages/staff/ ... univiz.htm

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

zo, das wel een oud plaatje Theo, de laatste druk ziet er zo uit:

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik heb het boekje van D, Vizard besteld en ga die eerst maar eens door lezen.
Veder begrijp ik ook uit de berichten dat ik als vervanger het best een blok van een 1275GT of Glider 1300 blok kan zoeken (correct me if i'm wrong)
Ik ben erg blij met deze informatie,
Mijn eerdere pogingen om tot dit soort info te komen strande meestal al snel.

Nogmaals bedankt allemaal.

M.v.g. Menno.

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

of gewoon een midget blok.
maar je kan ook gewoon je oude blok fixen je hoeft het niet te vervangen.

misschien heb je nog je oreginele blok zonde om er dan een ander blok in te gooien met andere nr's (al een heritage certificaat aangevraagd?)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Als je echt iets speciaals in je Midget wilt zetten: Ebay link Wel een beetje duur en zonde O:) Kun je wel originele Midget/Cooper S drijfstangen gebruiken ;)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden:
http://www.kmidget.co.uk/photos-enginebay.html

http://www.pistonheads.com/sales/414974.htm

..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

nee neem dan:
link
das tenminste een periode om bouw

link
voor het hele verhaal

en voor de on ingeweiden
de mg midget en ah sprite zijn onderhuids de zelfde auto.

hele coole spridget's verder bij die australiers

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

nonono schreef:
de mg midget en ah sprite zijn onderhuids de zelfde auto.



En ook als de Morris Minor is technisch hetzelfde als de Spridget :D Maar niet de 1500cc versie van de Midget vanaf 1976 ;)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

morris minor heeft dezelfde aandrijf lijn als de midget

de sprite mk1 is de basis voor de midget en helemaal de zelfde auto behalve de neus en kont (moderene 1 platform auto's bring it on!)

van af de mk2 sprite (mk 1 midget)is echt alle body ook het zelfde alleen de badges grill en trim verschillen dan nog (beetje austin en morris in het mini verhaal)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Mensen het blijft hier wel een mini forum he... dat de TS nou een mini blok in wil bouwen is tot daar aan toe, maar laten we het daar maar bij houden dan ;)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Jammer

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

Ik zou toch zeggen revisie en niet vervangen voor een ander 2e handsje, want dan koop je iets terug wat wellicht in zelfs een slechtere staat verkeerd dan wat je nu hebt... ;)

RE: 1275 dubbele SU naar 1300 spi ?

revisie lijkt mij ook de makkelijkere oplossing .. inbouwen van injectie levert nog wat problemen op, nl.: je hebt een reluctorring nodig op je vliegwiel en je hebt een retourleiding nodig in/naar je tank; in een mini kan je dat zo overbouwen, in de Midget zul je daar zelf e.e.a. voor moeten maken .. genoeg opties die overblijven uit de mini-Tuning wereld: 16 kleppen koppen e.d.

(p.s. Ik heb ook nog een Sprite/Midget Haynes boek ergens .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard