1275 - probleem vanaf 3000rpm

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Mijn probleem is het volgende.

Ben sinds vorige week aan het proefrijden met mn nieuwe blok. Compleet nieuw middendeel met zuigers, lagers en al, kop gevlakt, nieuwe kleppen/veren/ geharde klepzittingen enz..

Onsteking staat goed, loopt stationair netjes, bougies oke.
Als ik bij het rijden, in welke versnelling ook, boven de 3000 rpm kom, gaat ie inhouden, stotteren en ik heb geen vermogen. Daaronder gaat het prima !

Ik moet zeggen motoren bouwen is een, maar afstellen is voor mij another ballgame momenteel...

Alles van mn oude blok is overgebouwd op het nieuwe, oude 1300 was echter een A+, nieuwe is A. Ook de electronische ontsteking van de Metro zit erop, met enige modificaties.

Waar zou ik aan kunnen denken? Alle suggesties welkom!

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Ik gooi ff vraag 1 erin: heb je olie in de dashpot van de carb?

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

HOeveel heb je de ontsteking gezet qua voorontsteking?
Hoe staat je mengsel?
Wat voor naald heb je?

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Dashpot olie heb ik eerlijk gezegd niet gecheckt ,wel stom eigenlijk maar heb het niet uit elkaar gehad...zal het morgen gelijk eens bekijken/bijvullen

Verder heb ik m vanmiddag stroboscopisch/1500 rpm/vacuum los op 8 graden gezet...maar heb hier net al zitten lezen dat het wel wat vroeger kan.

Naald weet ik niet,zit net ff WinSU te bekijken.
Waar/hoe zie ik dat merkteken op de naald? Heb eigenlijk geen idee waar dat te zoeken...

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Net onder het schoteltje van de naald staat de code.
Wel eerst de naald uit je zuiger halen.. dmv dat schroefje
aan de zijkant van de zuiger haal je de naald en het tonnetje
eruit.

Maar ik denk dat het je ontsteking is die te laat staat.
Mijn eerste poging met mijn 1300 liep ook op die manier..
ploffen en stotteren, wou niet echt doortrekken..

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Lijkt me typisch een verkeerd mengsel boven de 3000 rpm, ergo die naald is dus niet goed.

Je kan zelf gaan lopen schuren op je naald, maar als je er 140 eur voor over hebt moet je gewoon Jaap van SpeedCentre Geldermalsen gaan. Die tovert een prachtige naald voor je uit zijn trukendoos ;)

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Zal eerst eens de huidige configuratie onder de loep nemen...

Kan het ook zijn dat de kleppen/tuimelaars gaan tikken doordat de ontsteking verkeerd staat? Had namelijk het idee dat er wat tikte....

Ik dacht ineens aan de term "zwevende kleppen" :?

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

De kleppen gaan niet tikken als gevolg van problemen met de ontsteking

zwevende kleppen: dit probleem ontstaat pas als er met hogere toerentallen gedraaid wordt. Als gevolg van de traagheid zijn de kleppen dan nog niet terug op de zitting als ze alweer aangestoten worden vanuit de nokkenas. Dubbele klepveren is hiervoor de remedie.
Met een standaard nokkenas profiel zal dit pas boven 6500 toeren ofzo gaan optreden, dit wordt eerder bij een wildere nokkenas of hi-lift rockers.

Als je met een horgere compressie rijdt en verder evt nog wat aanpassingen (uitlaat, luchtfilter, overmaat zuigers?) ten opzichte van je oude blok dan is vaak wel een andere naald nodig.

Op zich zou die 140 euro nog niet zo gek zijn voor een goeie afstelling, als ik het zo hoor heeft het blokkie al aardig wat geld gekost, maak het dan ook netjes af met zo'n afstel sessie

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Ok hier dan ff een update
Na loshalen vande carb bleek er geen druppel olie in de dashpot te zitten... |:(

Het nieuwe blok is een pre A+, 1275 cc, HIF44 met K&N zonder stubstack, metro electronische ontsteking, standaard nok en kop is verder ook standaard, alleen geharde klepzittingen. Verder watergekoeld Minispares inlaatspruitstuk en spaghetti uitlaat met enkel middendemper en dtm eindpijp.

Verder bleek de naald een BER te zijn die er nu in zit.

Enig klooien met WinSU en zoeken op dit forum 8) levert op dat een BFY wel eens een goed begin zou kunnen zijn.

Dit levert onderstaande op. Kan ik hieruit concluderen dat de huidige naald veeels te arm is , vanaf pak m beet 3000 rpm, en vandaar het stotteren?

Pff goede wetenschappeljke benadering :9
http://members.home.nl/superrob/mini/ber-bfy.jpg

[size=75:3a2cu70r][Edit: img-tags verwijderd, foto te groot - Eelke][/size:3a2cu70r]

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Heb je al proefgereden met olie in de dashpot damper?

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Superrob schreef:

Dit levert onderstaande op. Kan ik hieruit concluderen dat de huidige naald veeels te arm is , vanaf pak m beet 3000 rpm, en vandaar het stotteren?




Only one way to find out..

Maar je theorie zou kunnen kloppen, maar eerst de dashpotolie aanvullen en nog even een testrit met de huidige naald om te zien of dat het probleem oplost.

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Crispy schreef:
Heb je al proefgereden met olie in de dashpot damper?




Nope, had geen goede olie, ga het vanavond proberen.

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Motorolie does the trick also!

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Vanavond de carb gevuld met olie en gaan met die banaan. Alleen omdat het in mijn schuur -100 celsius aanvoelt en hij op de hoek van de straat afsloeg en nie meer aansloeg, heb ik m teruggedrukt en ben afgedropen naar huis... :( ...grrrr ...

Maar goed, die paar meter zegt dus niks.

Ben nog wel op een ander idee gebracht, de bobine welteverstaan.

Met de motor lopend, meette ik maar 6V over de bobine?? Nu zat ik me af te vragen of de bobine die ik heb( goudkleurig, geen stickers alleen BYS SP12 45341A) wel geschikt is voor elektronische onsteking? Wie weet daar iets zinnigs over?

RE: 1275 - probleem vanaf 3000rpm

Goed hier ff een update.

De motor loopt inmiddels als een zonnetje. Heb de dashpot gevuld en de bobine vervangen voor een 12v exemplaar, een ducellier die ik nog had liggen. Deze twee veranderingen deden `m `t. :D

Heb nog steeds een lichte tik onder het kleppendeksel maar ik vermoed dat de tuimelaars zover versleten zijn dat telkens wanneer de (nieuwe) klepsteel wordt geraakt, dat de tuimelaar als het ware licht 'zoekende' is naar de beste aanligging, wat het tikken veroorzaakt.

Ga nu van een ander setje tuimelaars de aanligvlakken gladslijpen, omwisselen en proberen maar. Herkend iemand iets van dit probleem?