1293cc met centre main strap?

RE: 1293cc met centre main strap?

Hallo mini-kenners!

Ik rijd al jaren mini, nu zo'n 12jaar, en ik probeer ook zoveel mogelijk zelf te repareren. Echter, van mini-tuning heb ik, behalve de stage 1 kit, nog niet veel kaas van gegeten!

Mijn huidige setting is een ouder metro 1275cc SPI met stage 1 en Hiff44 (met 'n diff uit 1000cc blokje) op 10" wieltjes.
Rijdt redelijk goed, lekker optrekken maar ik mis toch echt nog die extra acceleratie, kracht en hogere toeren (topsnelheid boeit niet zo)!!

Nu kreeg ik een aantrekkelijk aanbod voor een fris en fruitig, nieuw 1293cc met [u:36ul45lh]centre main strap[/u:36ul45lh]. :9

Mijn vraagje is nu:
What the hell is centre main strap en waarvoor dient dit? (heeft dit met hogere rpm te maken?)
Is dit een goede stap vooruit of beter meteen, pakweg, 1340/1380cc?
(mits de prijs ook aantrekkelijk is).

Alvast bedankt en tot L2B?? :D
Roel Vrancken

een center main strap is een extra bevesting onder op het blok om de krukas vast te houden.

Dit wordt meestal gedaan bij blokken die meer vermogen hebben en toeren maken. Puur om er voor te zorgen dat je kruk op de goede plek blijft zitten en om vervorming te voorkomen.

Een centre main strap is niets anders dan een stuk ijzer dat over de (afgevlakte) middelste krukaslagerkap wordt gezet, om te voorkomen dat er flex in komt bij hoge toerentallen.
Plaatje.
Het doet niets voor het vermogen, wel voor de betrouwbaarheid.
Als je fellere acceleratie wilt, zou ik beginnen bij het diff: als je er nu een van een 1000 op hebt, zal dat een 2,95 of 3,1 zijn. 3,1 op 10" wielen vind ik zelf vlot genoeg (compromis, voor een straatauto), zo niet wordt het een 3,2 of 3,44.
Een fris gereviseerd 1293 blok is altijd een goede basis, voor de extra cc's hoef je geen 1340/1380 te nemen. Met een andere nokkenas (en evt. kop) kun je daar al leuk vermogen uithalen. Zie hierover de bestaande topics over het tunen van een 1300.

@CMC: je plaatje werkt niet...