1293cc met centre main strap?

RE: 1293cc met centre main strap?

Hallo mini-kenners!

Ik rijd al jaren mini, nu zo'n 12jaar, en ik probeer ook zoveel mogelijk zelf te repareren. Echter, van mini-tuning heb ik, behalve de stage 1 kit, nog niet veel kaas van gegeten!

Mijn huidige setting is een ouder metro 1275cc SPI met stage 1 en Hiff44 (met 'n diff uit 1000cc blokje) op 10" wieltjes.
Rijdt redelijk goed, lekker optrekken maar ik mis toch echt nog die extra acceleratie, kracht en hogere toeren (topsnelheid boeit niet zo)!!

Nu kreeg ik een aantrekkelijk aanbod voor een fris en fruitig, nieuw 1293cc met [u:36ul45lh]centre main strap[/u:36ul45lh]. :9

Mijn vraagje is nu:
What the hell is centre main strap en waarvoor dient dit? (heeft dit met hogere rpm te maken?)
Is dit een goede stap vooruit of beter meteen, pakweg, 1340/1380cc?
(mits de prijs ook aantrekkelijk is).

Alvast bedankt en tot L2B?? :D
Roel Vrancken

RE: 1293cc met centre main strap?

een center main strap is een extra bevesting onder op het blok om de krukas vast te houden.

Dit wordt meestal gedaan bij blokken die meer vermogen hebben en toeren maken. Puur om er voor te zorgen dat je kruk op de goede plek blijft zitten en om vervorming te voorkomen.

RE: 1293cc met centre main strap?

Een centre main strap is niets anders dan een stuk ijzer dat over de (afgevlakte) middelste krukaslagerkap wordt gezet, om te voorkomen dat er flex in komt bij hoge toerentallen.
Plaatje.
Het doet niets voor het vermogen, wel voor de betrouwbaarheid.
Als je fellere acceleratie wilt, zou ik beginnen bij het diff: als je er nu een van een 1000 op hebt, zal dat een 2,95 of 3,1 zijn. 3,1 op 10" wielen vind ik zelf vlot genoeg (compromis, voor een straatauto), zo niet wordt het een 3,2 of 3,44.
Een fris gereviseerd 1293 blok is altijd een goede basis, voor de extra cc's hoef je geen 1340/1380 te nemen. Met een andere nokkenas (en evt. kop) kun je daar al leuk vermogen uithalen. Zie hierover de bestaande topics over het tunen van een 1300.

RE: 1293cc met centre main strap?

@CMC: je plaatje werkt niet...

RE: 1293cc met centre main strap?

niet zo veel aan te zien hoor:


;)
Theo van den Bogaard

RE: 1293cc met centre main strap?

Doink schreef:
Mijn huidige setting is een ouder metro 1275cc SPI met stage 1 en Hiff44 (met 'n diff uit 1000cc blokje) op 10" wieltjes.



Dit vat ik overigens ff niet...
een Metro is niet met een SPi gemaakt...

Als je eigen blok nog goed is waarom dan een engine swap. Je kan ook het blok lichten, een andere nokkenas monteren en een geflowde (bv door SirYun) kop erop zetten...
Desnoods een LSD van Jeroen2 erop(schijnt heel veel te schelen)

Ben je allicht minder geld kwijt en je kan het zelf doen...

RE: 1293cc met centre main strap?

Dit vat ik overigens ff niet...
een Metro is niet met een SPi gemaakt...


Oh?! Wist ik niet...
Bij de aankoop werd mij gezegd dat 't 'n metro-blokje was. Was echter 'n kaal blok met bak en kop (zonder carburateur, verdeler, dynamo, etc).

Als je eigen blok nog goed is waarom dan een engine swap.


Tja, daar kan ik veel antwoorden op geven, maar noem 't uitbreiden van m'n hobby! ;)
Ik zou graag lekker willen blijven rijden met 't huidig blok en stilletjes in de garage 'n stevig, hoge toeren, 'evil' VR6 killer-blokje willen creëren...

En het aanbod dat ik kreeg, die nieuwe en verstevigde 1293, leek me een goede basis voor niet al teveel geld. Vandaar eigenlijk! 8)

RE: 1293cc met centre main strap?

Okee begrijpelijk, echter een 1275 of een 1293... das niet veel verschil aan cc's meer.
Daar zal je echt de power niet vandaan halen.

Je zal dus alsnog een andere nokkenas moeten plaatsen, de kop moeten (laten) modificeren, (1.5)hi-lift rockers moeten plaatsen en een goeie (RC40) uitlaat om gek te kunnen doen.
Tegen een VR6 zal je het zoiezo af leggen... 160 Pk is veel hoor 8)

RE: 1293cc met centre main strap?

Tegen een VR6 zal je het zoiezo af leggen... 160 Pk is veel hoor


1160kg ook! ;)

Okee begrijpelijk, echter een 1275 of een 1293... das niet veel verschil aan cc's meer.
Daar zal je echt de power niet vandaan halen.



Dat dacht ik ook maar zie CMC:

Een fris gereviseerd 1293 blok is altijd een goede basis, voor de extra cc's hoef je geen 1340/1380 te nemen. Met een andere nokkenas (en evt. kop) kun je daar al leuk vermogen uithalen.



Een van mijn vragen was nl. ook nog of 't 'beter' was om toch 1310/1340/1380cc te overwegen...? Echter 't gaat me [i:mocam3rj]echt[/i:mocam3rj] om 't optrekken, accelereren en lekker tegen die, pakweg, 6500-7000rpm(?) aan te tikken!

Als ik dit doel goed kan bereiken met die 1293, met gekietelde kop en nokkenas natuurlijk, dan denk ik dat ik m'n slag ga slaan. ECHTER, mochten hier andere meningen over bestaan, please let me know!

RE: 1293cc met centre main strap?

Tja, alle beetjes helpen, dus ook een zo groot mogelijke cylinderinhoud. Er is natuurlijk winst met een 1380 t.o.v. een 1275 of 1293 puur door de grotere inhoud, maar met een andere kop, nokkenas, etc. bereik je de meeste winst. Als je dan toch voordelig een fris 1293 blok kunt kopen en de mindere levensduur van een 1380 meeweegt is voor mij de keus niet moeilijk.
Acceleratie en 6500-7000 toeren....dat wordt naast de kop, nokkenas en tuimelaars ook een verlicht vliegwiel, gebalanceerd/verlicht draaiend gedeelte, de juiste (dubbele) klepveren, aangepaste ontsteking en een korte eindoverbrenging....dus je hebt wat te sleutelen :)

Mijn 1275 met stage 3 kop, 1,5:1 tuimelaars en SW5 nokkenas (verder standaard) pijnig ik op het circuit overigens tot ca. 6500 toeren (met soms een uitschieter tot iets meer O:)). Tot nu toe houdt die het nog :)

RE: 1293cc met centre main strap?

Dat was ik idd nog vergeten... een korte eind overbrenging...
Je zegt dat je nu een bak van een 1000 hebt, dat is dan een 3.1 diff als het goed is.
Onder een standaard 1275 zit normaal een 3.44.
Dat scheelt ook al in de trekkracht.

Ik blijf erbij, dat als je eigen blok nog goed is, het onzinnig is om er een compleet 'nieuw' blok in te hangen waar je ook het nodige aan moet doen om aan je eisen te voldoen...

RE: 1293cc met centre main strap?

Het hangt er vanaf in welk snelheidsgebied je sneller wil zijn. Als op de vrijdagmiddagborrel een lage 0-100km/h wil claimen dan kan je beter een langere overbrenging nemen, zodat je maar 2x hoeft te schakelen.
Download eens cartest(just google) en vergelijk verschillende eindoverbrengingen met elkaar. Wat je wint in het ene snelheidsgebied verlies je weer in een ander snelheidsgebied.

In de Miglia race rijden ze allemaal met 1293cc (Ok, wel vanwege de regels), maar daar komt ook een bak vermogen uit.(en anders een bak tandwielen :+) )

Je keuze hangt ook van je budget af.
Met een turbo haal je makkelijker vermogen dan atmosferisch. Ik heb ook het idee dat het iets goedkoper is dan een Weber met een racekop en een wilde nokkenas.

RE: 1293cc met centre main strap?

Nou.......
Tis nu ook weer niet dat ik de top wil neerhalen [u:2k788qlq]tot[/u:2k788qlq] max 130kmh!
Blijft natuurlijk geweldig om die gezichten van de 'dikke'-auto-rijders te zien vertrekken als je met 'n gang van zo'n 150kmh (wellicht meer) voorbij komt VROAAAAAAR-en.!! :D

Maar goed, in ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Ik heb weliswaar nog niks besloten maar ik ben zekers weer wat wijzer geworden in de wereld van mini's tunen... 8)