12g295 kop

RE: 12g295 kop

Ik heb zo'n kop liggen deze is door een automaterialen handelaar gecontroleerd en gevlakt hij vertelde dat hij er behoorlijk wat moest afvlakken om de kop recht te krijgen nu weet ik niet of je ergens kunt meten of hij nu nog geschikt is voor een 1000cc bouwjaar 1988 i.v.m de compresie verhouding.

RE: 12g295 kop

De compressie verhouding van deze kop is standaard erg laag, dus er moet feitelijk erg veel vanaf worden gehaald om de kop op een goede compressie te krijgen.

RE: 12g295 kop

Je kunt wel de hoogte van de cylinderkop opmeten alvorens deze gevlakt gaat worden. Zo weet je hoeveel marge je nog hebt om de kop te vlakken. Maten staan in ieder geval in de gele A=Series bijbel. :-)

RE: 12g295 kop

geloof me er mag vast nog meer af om op een normale comperssie te komen.
De 12g295 koppen werden origineel gebruikt met bollen zuigers (nla)
Tegenwoordig in alle smalbore (1098/998) blokken holle of vlakke zuigers.
Het geen zo'n verschil in CR geeft dat je een 12G295 erg veel (vaak te veel) moet vlakken om op een lekkere CR als 1:10.5 te komen.
Als je het wilt na rekenen:
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

sucses

RE: 12g295 kop

Kleine correctie: de 295 kop werd niet gebruikt met "bolle" zuigers, maar er zat wel een verhoging op in de vorm van de hoofdletter "D". Er zal indertijd best een goed verhaal voor zijn geweest, maar het precieze waarom is mij iig nooit helemaal duidelijk geworden.
Persoonlijk zou ik deze kop niet verpesten door hem zo ver te vlakken als gesuggereerd, maar da's natuurlijk jouw keus.

RE: 12g295 kop

Nu heb ik ook zo'n kop liggen....Dus wat te doen, "bolle" zuigers scoren?
Of toch maar laten vlakken, maar niet zoveel als aangegeven?

RE: 12g295 kop

'bolle' zuigers zijn NLA = No Longer Available, zoals hierboven al aangegeven.

bij max vlakken moet je ook opletten dat je genoeg materiaal overlaat:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dvline/h-skim.gif
bij het oliekanaal ...

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 12g295 kop

Je kan natuurlijk ook het blok maximaal uitboren en de grootste diameter zuigers erin zetten. Dan hoeft er ook niet zoveel gevlakt worden om op een keurige compressie uit te komen.

RE: 12g295 kop

Zou ik eerder voor een turbo gaan :+)

RE: 12g295 kop

Of een supercharger... :+)

RE: 12g295 kop

Het beste wat je kunt doen is A+ zuigers gebruiken: 22463 (flat top). Die geven de hoogste compressie met minimaal vlakken. Daarvoor heb je wel press-fit drijfstangen uit een A+ blokje nodig want ze gaan niet op de oudere circlip-fit drijfstangen uit een blok waar origineel zo'n 12G295 kop op zat.

Overigens geven originele D-top zuigers met een ongemodifeceerde 12G295 kop een compressieverhouding van 9.7

RE: 12g295 kop

aangezien ik de gele bijbel niet heb :-) de kop is al gevlakt en ze konden ook niet meer vertellen hoeveel er af gehaald was weet niet of ik nu de juiste compressie heb en of dit nu past.iemand die een antwoord heeft

RE: 12g295 kop

De kop op zijn kop neerleggen en opmeten hoeveel cc water of olie er in de verbrandingskamers kan.

RE: 12g295 kop

heb water in de verbrandings kamer gedaan kom op 28cc uit is dit goed?

RE: 12g295 kop

Die waarde zit in de buurt van de standaard 12g295 kop.

http://www.mlmotorsport.com/forum/index.php?topic=764.0

RE: 12g295 kop

dat betekent dat er dus nog meer afgevlakt moet worden om hem te monteren op mijn 1000 blok van 88.

RE: 12g295 kop

Hi.

om de compressie een beetje normaal te krijgen zal er denk ik 2-3mm af moeten.. dat heeft niet veel met vlakken te maken (dat is meestal een paar honderdste). Je freest er aardig stukje af.. en dan vlak je hem. het deck wordt dan wel dun en je hebt kans dat de boel dan gaat scheuren.. then again, tenzij je of een turbo gaat gebruiken en je dus de CR niet nodig hebt, of een echt grote overbore (+120 of zo .. Hypatec uit aust.) met een milde nokkenas (nieuwe piper 255 of een sw5 maximaal) kan je anders niet heel veel met zo'n kop. de kosten zijn overigens meestal wel een forse slag hogen dan even vlakken.

spaar nog even laat dan ook de kleppen terug snijden samen met een 3 vlaks zitting dan heb je best winst voor heel redelijke kosten. wel in combi met een beetje normale uitlaat en een keertje herafstellen..

succes

RE: 12g295 kop

Let op met vlakken/frezen, dit is bij een kop van mij ook een keer gedaan, maar die was ook te ver afgefreesd...Het resultat was dat het dek tpv het oliekanaal naar de tuimelaars na 5 minuten draaien doorscheurde.. :x

RE: 12g295 kop

Dus als ik het goed begrijp is het zo dat wanneer ik teveel vlak om de CR goed te krijgen de kans groot is dat de kop gaat scheuren?

En als ik er een turbo of compressor op schroef dan corrigeer ik voor een te laag CR met deze kop.

Right?

T.

RE: 12g295 kop

Nou, corrigeer... Als je een turbo of compressor monteert heb je zowiezo een lagere CR nodig, dus dat komt dan goed uit.

RE: 12g295 kop

He toch; dan moeten we er maar zo'n ding opschroeven:

RE: 12g295 kop

MrT schreef:
He toch; dan moeten we er maar zo'n ding opschroeven



geode oplossing ;) iig vermogen en daar ging het om \\:)/