Ik was eigenlijk al bang dat dit zou gaan gebeuren...
Help!!!
Greetz
Richard, die maar eens gaat vragen bij de experts
- Login of registreer om te reageren
Ik was eigenlijk al bang dat dit zou gaan gebeuren...
Help!!!
Greetz
Richard, die maar eens gaat vragen bij de experts
Als ik je met deze vraag kon helpen had je al tekst gekregen.
Maar ik heb schoenmaat 44 en koop ook geen maat 47
Exspermiteren zou ik zeggen en je bevindingen opdoen
succes Ritchie
Als de plaats van de kopbouten en de olie- en koelgaten overeen komen, is de kop te monteren. Alleen is het vrijwel zeker dat je pockets moet uitfrezen in de cilinderwand, want dat moet ook al bij een 1300 kop op een 1000-tje.
Over de compressie-verhouding:
1) Je kan op het net vast de inhoud van de kamer van de kop vinden.
2) Je kan op het net vast de inhoud van de kom van de zuiger vinden.
3) Je kan de inhoud van de gefreesde pockets berekenen.
Cilinderinhoud per cilinder gedeeld door de som van punt 1, 2 en 3 is je compressieverhouding. Moet te doen zijn.
Let wel, een 1300 kop is niet alleen qua kleppen groter dan een 850 kop, maar hij is ook gebaseerd op de flow van 1300 cc per 2 omwentelingen van de krukas. Hij zal dus ook pas bij hoge toeren van de 850 tot zijn recht komen. Een te lage flow-snelheid tussen de carburateur en de inlaatklep is niet goed voor het mengsel. En het verschil tussen 850 en 1300 is bijna 45%, da's best veel.
Ik beninmiddels flink aan het zoeken geweest en langzaam aan krijg ik toch een beetje de info die ik hebben wil.
Ik hoopte alleen dat iemand mij echt een direct concreet antwoord kon geven op mijn vraag maar dat zat er helaas niet in. I.g. bedankt voor de tips dusver Hugo.
Het geen ik tot dusve gevonden heb is, dat hoe gek het mischien ook klinken mag deverbrandins ruimte in de kop van een 850 groter is dan die van de 1300. Uit mijn hoofd 25.8 cc voor de 850 en 21 cc voor de 1300.
De oliekanalen ed. komen gewoon overeen.
Pockets zouden niet direct nodig hoeven zijn mits je niks van de kop af zouhoeven vlakken. De kleppen van een 1300 kop komen net niet tot de onderkant van de kop. Het scheelt een aantal 1000e mm's. Voor de veiligheid komen er dus i.g. wel pockets in je weet nooit of er al iets van de kop af is gevalkt en ik heb geen zin om dit in de praktijk te moeten gaan ondervinden.
Inderdaad lijken de inlaatkanalen door de kop heen iets te groot om nog echt mooi te kunnen zijn voor een 850 blok. Nu zou ik evt de kop van een 850 kunnen modificeren maar ik ben er nog niet helemaal uit in hoevere ik it echt zonde ga vinden. 850's zijn er al niet zoveel meer.
Het enige wat ik nu nog probeer te achterhalen is in hoevere de kleplift van een 1300 kop varieerd ten op zichte van een 850 kop.
Maar hoe het er tot dusver voorstaat gaat het full-race 850 project toch geswapt worden voor een full-race 1000. Lijkt niet alleen makelijker te realiseren maar ik heb hierook al een stuk meer info over gevonden en heb hier al wat meer middelen voor liggen.
Greetz
Richard
1000 CC motor met: Gebalanceerde krukas, versterkt middelst krukas lager, Hiff 44 carb of klein webertje met K&N air filter, 276 of 266 kent nokkenas, verlichte nokkenas volgers, gemodificeerd en geflowde (tot race spec.) 12G940 cilinder kop, 33.1 mm inlaat en 29,7 mm uitlaat rimflo-kleppen, dubbelle kelpveren, ultra ligt staal vliegwiel, verlichte en instelbare dubbele distributieketting, Non verto rally koppelingsplaat, oranje koppelings diafragma, Competitie ligtgewicht koppeling achterplaat. Mini Spares inlaat spruitstuk, Maniflow LCB, Side exit RC-40 uitlaat, standaard bak met 3.76 diferentieel.
Dit zou het ongeveer moeten gaan worden. Eens kijken of we het blok tot dusver kunnen balanceren en verstevigen dat ie ook door kan tot een slordige 8000 toeren of meer.
En dan is het doel om het gebakkie sneller van z'n plek te kunnen laten komen dan de Mini met 1275 Cooper S blok die ik nu al heb.... :)" title="Evil" />
Greetz
Richard
Hmm, ieder z'n meug. Dat lijkt me echt niet meer lekker rijden. Met een 3.76 diff is comfortabel cruisen op de snelweg er echt niet meer bij (maar het maakt wel je missie van sneller accelereren dan je huidige 1275 een stuk eenvoudiger, natuurlijk). En al die verlichtte vliegwielen en rally-koppelingen lijkt me ook niet bevorderlijk voor het rij-comfort.
Je hebt niet zoiets van, ik heb nu een mooi motortje, ik ga de body eens onder handen nemen?
Ik denk ook niet dat het wagentje echt lekker gaat rijden nee daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Maar daarom wordt het ook een Mini die er als 2-de bij komt. Voor de evt. lange riten op de snelweg heb ik de huidige nog.
Ik ben ook wel van plan om de body van m'n Mini onder handen te gaan nemen. Maar als ik dat nu zou gaan doen heb ik 1 geen auto meer waarmee ik kan rijden. 2 is dat ik er graag een 2-de Mini bij wil hebben als zijnde een soort van back-up als er een stuk is. 3 de body van m'n huidige Mini is nog niet zo heel slecht. Er zitten her en der al wel wat plekjes op maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.
Nu heb ik ook nog even de tijd om na te denken wat ik met m'n huidige body ga doen. Ik denk dat ie compleet old english white of antraciet wordt met antraciet kleurige Mini-light's. De velgen hoop ik binnekort alvast te gaan halen voor 'm
Greetz
Richard
Oh, een tweede Mini. Ik dacht dat je nog een harttransplantatie aan het plannen was
Nou nee een hartranspalntatie is toch best een redelijke ingreep. De operatie duurt al gauw een dik weekend en ik was niet van plan om daar gewoonte van te maken.
Komt bij dat ik het blokkie me nog steeds meer dan goed bevalt. En dat in ruilen tegen een zwaar opgefokt 1000-tje nou nee dan ga ik toch echt voor het comfort dat de 1300 nu levert. Leuk voor erbij maar niet om dagelijks mee te moeten rijden.
Richard
Richard T schreef:
Nu heb ik ook nog even de tijd om na te denken wat ik met m'n huidige body ga doen. Ik denk dat ie compleet old english white of antraciet wordt met antraciet kleurige Mini-light's.
Ik heb er al eerder om gevraagd om een foto bij een kleur toe te voegen, maar dit is toch de kleur?
Gaaf kleurtje hoor, en die velgen mogen er ook zeer zeker wezen
Richard T":1g2rn2uw]De velgen hoop ik binnekort alvast te gaan halen voor 'm[/quote:1g2rn2uw]
Zou je daarvoor ff je PM of je MSN-mail willen bekijken
Dat is inderdaad het kleurtje ja. En dat zijn ook de velgen die ik wil hebben. De complete auto wordt dus eigenlijk zo als die aanhanger. Ook met dezelfde spatbordranden ed. Lijkt me best een mooi orginele combinatie zo.
Excuus dat ik ff niet gereageerd had op je (vermoedelijk) gestuurde mailtje m'n msn account kampte met problemen. Zie ook je PM
Beetje oud topic, maar kwam dezelfde vraag toevallig op een buitenlands forum tegen.
http://autoforumz.com/Mini-12G940-Head- ... 73719.html
Ingediend door Mini Martin op vr, 26-08-2005 08:38
En daar was de vraag ook bijna een jaar geleden gesteld.
Of het ooit wat geworden is, geen iedee.
Wl grappig dat je dit naar boven hebt gehaald.
We hadden het hier laatst nog over en konden het niet vinden.
grtzz MArtin
Bij mij is het in ieder geval nog niks geworden
In Theorie zou het te doen moeten zijn.. Maar in de praktijk loop je tegen wat dingen aan die het een lastig iets maken.
Het frezen van pockets om de uitlaat kleppen genoeg ruimte te geven hoeft niet als je uitgaat van een standaard nokkenas de kleppen raken het blok net niet. Maar je zult eigenlijk wel een snellere nokkenas moeten hebben om de flow door de kop op gang te krijgen..
En dit laatste neemt weer een volgend probleem met zich mee en dat zijn de zuigers. Gezien de grote van de kleppen en poorten in de kop en toch de scherpere nokkenas waar je niet aan ontkomt belandt je in toerentallen van meer dan 7000 om het maximale eruit te halen. Nu kan het onderblok van de 850 dat wel redelijk hebben. Alles is lekker ligt en als je het een en ander goed laat balanceren moet dat best gaan. Maar de standaard zuigers van een 850 zijn niet van deze kwaliteit dat ze tot 7000 of meer door kunnen bij 6500 ligt echt wel de max voor ze. En of er zuigers te vinden zijn voor een 850 die dit kunnen hebben is voor mij in ieder geval nog een vraagteken..
weet iemand eigenlijk hoe groot en die en waar precies je die pockets zou moeten laten fresen .
zit eraan te denken bij de 1000cc variant . misschien iemand info over
nopes
probeer de hugo manier:
typex op de kleppen lakken, dan kop montern met 2 schroeven
dan kleppen naar beneden, en voila
een perfecte afdruk van je kleppen op je blok.
weet je pcies hoeveel je weg moet frezen
in het boek(je):
HOW TO POWER TUNE BMC/BL ROVER 998 A SERIES ENGINE
The 998 A-series powers Minis and Metros in particular. The book's advice can also be used to uprate Midget/Sprite 948cc units to high performance 998cc units. A complete guide to obtaining maximum power with reliability from the 998cc version of this engine.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
staat e.e.a. duidelijk en met foto's beschreven ..
http://www.amazon.com/gp/reader/1901295 ... eader-page
FWIW,
Theo van den Bogaard
oohhmmm..dit is even uit het hoofd (*warning*:random idee).. maarre:
een 850 heeft een kortere slag dan een 998 en je kan denk ik een 998 blok met een 850 kruk gebruiken (lager diameter is denk ik afhankelijk van het jaar hetzelfde)
short stroke 998 zeg maar .. die zuigers kunnen het wel aan.
moet je wel het blok inkorten..en iets met de drijfstangen doen
dus heisa blijft het
zit je met even wat extra inhoud toch wat beter in de compressie en gas snelheid.. ik zou overigens een 998 kop modden niet een 12g940 ik schat dat die te grote poorten heeft en dat je met de nokkenas dan echt alleen volgas kan gillen
Hmm... Klinkt wel als een leuk *random idee*
Voor zover ik er gegeven's over kan vinden zijn de lagerdiameters van de kruk en drijfstangen van een 850 en 1000 gelijk..
paneermeel schreef:
zit eraan te denken bij de 1000cc variant . misschien iemand info over
hoezo had jij ook ideeen?
zat door oude bladen te spitten en kwam een verhaal tegen over het tunen van een 998. ze kwammen op 82 pk . is meer dan genoeg lijkt me om lekker te blazen over lands wegen. en toch weer wat anders dan een 1300.
@siryun: dit deden ze met een 12g940 kop. dus het werkt wel. stonden helaas geen grafieken bij van de toerentallen en vermogens. maar het zal altijd beter worden dan een standaard. zelfs bij deellast.
toerental en vermogen hangt natuurlijk van de rest van het blok af; wat doe je met de kop en je nokkenas ..
.. zoals gezegd leen/lees even dat boekje van Des Hamill .. (ik kan de relevante pagina's ook wel scannen als er meer mensen geinteresseerd zijn ..)
998 with a MG (12G940) head and MG inlet, LCB, HS4 and 2" bore single box system. = 56bhp/5120rpm aan het vliegwiel (volgens mij standaard nokkenas en *geen* pockets)
FWIW,
Theo van den Bogaard
ik kom dat boekje wel eens van je lenen theo.
ik heb straks toch 2 weken vakantie dus kan ik me er mooi in gaan verdiepen
Ik vroeg mij af of een 12G940 kop past op een 1275 metro blok?
Zal dit iets opleveren? Zoniet, is een 12G940 een goede kop om aan te passen (poorten vergroten, flowen, enz...)??
of een 12G940 kop past op een 1275
die zit er standaard al op, dus: ja, het past.
Het is tevens de meest voorkomende 5 poort kop, dus prima aan te passen, dat doet iedereen; meer of minder aanpassing nodig afhankelijk van waar de kop origineel van af komt ..
(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm )
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: 12G940 kop op een 850?
Ingediend door Richard-T op ma, 11-11-2002 09:52
Mischien even een wat lastiger vraagje. Is het mogelijk om een standaard 12G940 Asutin Metro kop (1300 kop) op een 850 te plaatsen? ik weet inmiddesl dat de klepgrotes hiervan overeen komen met een full-race kop maar hoe kom je bv uit met de compessie? En is het noodzakelijk om hiervoor al pokets in je cilinderwanden aan te brengen? Voor zover ik weet past hij wel direct op een 1000 blok maar gaat dit ook op voor de 850.
Greetz
Richard